Gå til innhold

Studere hvor ?


Katta321

Anbefalte innlegg

Hei , jeg sliter litt her . Skal studere medisin, men er usikker på hvor jeg bør studere . Norge er ikke aktuelt før om minimum halvannet år ,har fyllt tyve og er ikke særlig interessert i å vente veldig mye lengre med å studere . Har sett på flere land og de som ser mest realistiske ut er Polen , Irland eller Tyskland . Ser mest på Tyskland siden da kan jeg begynne i mars hvis jeg kommer inn. Er det noen her som har erfaring fra medisinstudiet i Tyskland ?. Vet at antallet norske studenter har gått kraftig ned , men føler alikevel det er et tryggere valg en Polen . Er som sagt veldig usikker .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, å bruke et halvannet år på å komme inn i Norge er ingen dum idé. Slik det ser ut mtp. Polen for øyeblikket er det problematisk, da de må muligens avtjene polsk turnus eller skaffe seg tilsvarende tjeneste før de kan søke seg inn i LiB (hvis jeg har forstått rett), dette gjelder ikke for andre land hvor det blir gitt direkte autorisasjon. I Tyskland går studiet på tysk, så du må være meget god i tysk før du starter. Ingen vet ennå om utenlandsstudenter havner i en ugunstig situasjon når det kommer til ansettelse i LiB-posisjoner (noe de sikkert kommer til å gjøre). Du vil også ende opp med et betydelig høyere studielån om du studerer i utlandet(gjelder ikke Tyskland tror jeg), da skolepenger ligger på 80-100 000 kr pr år.

Lenke til kommentar

(post)

 

I Tyskland er skolepengene på bare noen tusen kroner, så det skal ikke være til stor bekymring. Skolepenger for medisin er svært dyrt i mange land, men Lånekassen har ganske gode låneordninger for dette, da du får mye av det i stipend.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...