Gå til innhold

Sviløkonom -> MBA i utlandet


Nani95

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sett litt på utdannelsen til forskjellige mennesker i ledende roller her i Norge, og har funnet ut av at mange av dem er siviløkonomer(enten fra NHH eller BI).

 

Men i tillegg til dette, er det mange som har tatt MBA i utlandet. Er ikke MBA omtrent det samme som siviløkonomutdannelsen?

 

Hvilke fordeler har dette når man skal søke jobb?

 

Hva lærer du i MBA som du ikke gjør under siv.øk utdannelsen?

 

Fordyper du deg i et emne?

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann :)

 

Jeg går fjerde året på NHH, master i International Business. Nå vet jeg ikke hva slags utdannelse du har eller om du planlegger å studere, men hvis du fullfører en master på NHH eller BI så bør du stille sterkt i kampen om lederroller, selv om jeg personlig vil anbefale NHH framfor BI.

 

Hva man akkurat lærer med en Executive MBA i motsetning til bachelor eller master er jeg ikke 100 % prosent sikker på, men på NHH sitt Executive program så er det i hvertfall fordypningsområder som ligner på master. Men, merk at når du er ferdig med master så oversettes tittelen din på engelsk til MBA (siviløkonom), så MBA og MBA Executive er to forskjellige ting. På NHH MBA Executive kan man ta fag innenfor strategisk ledelse, økonomisk styring og ledelse, brand management eller finans. Jeg regner med at det er noe tilsvarende i utlandet. Du må uansett betale kurskostnad for de kursene man tar, men i en del tilfeller vil jeg tro at dette dekkes av arbeidsgiver siden de har en egeninteresse av at du får økt kunnskap og anvender det i firmaet. Det er vanlig å kombinere studiene samtidig som at man jobber, med andre ord man bør ha både tid og ork til å måtte studere og jobbe i en sannsynligvis krevende jobb samtidig.

 

Av det jeg har lest så er det ganske strenge opptakskrav, og man må gjerne legge til personlige referanser fra kollegaer osv. De som går på NHH i hvertfall er gjerne eldre folk som har jobbet i en god del år. NHH sitt Executive program skal i hvertfall hjelpe bedriftsledere/medarbeidere med å gi dem nye teoretiske rammeverk som de kan anvende i en praktisk setting. Slik jeg ser det er NHH sitt Executive program et supplement til en mastergrad, hvor man får innsikt i emner man ikke valgte ellers og som man har behov for i en bedrift. Om det er veldig mye vanskeligere enn master stiller jeg meg litt tvilende til, men dette har jeg egentlig ikke noe grunnlag for å si veldig mye om. Hvis du virkelig sikter på de aller mest prestisjetunge jobbene eller er veldig nysgjerrig på økonomiske temaer, så kan det være en god ide med en Executive MBA. Men du kommer langt på vei med en master. Uansett, her er et par linker:

 

NHH Executive:

http://www.nhh.no/no/nhh-executive/executive-mba.aspx

BI Executive:

http://www.bi.no/Deltid/Executive-masters/Executive-MBA1/

MBA wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/MBA#Basic_types_of_MBA_programs

Endret av PunisherNOR
Lenke til kommentar

Det du skriver stemmer, det er mange som har en MBA på toppen. Hvis du leser CVene mer nøye vil du se at de aller fleste har tatt disse ganske mange år etter endt siv.øk og at de har tatt Executive MBA som PunisherNOR skriver om. Ofte på kjente utenlandske business schools som INSEAD, IMD, London Business School, Harvard, etc.

 

Faglig trenger det ikke å være så stor forskjell, men man bør jo velge seg en MBA som gi et faglig påfyll. Husk at MBA er for alle typer bakgrunn, også de uten økonomi fra tidligere studier så man baserer seg mye på jobberfaring i studiet. Like viktig er at du studerer sammen med andre som også er erfarne ledere nor som gir en helt annen dimensjon for å studere strategi/ledelse/økonomi enn når man er 25 år og tar siv.øk. Husk at snittalderen på disse MBAene ofte er 35-40 år.

 

Så, blir gjerne siv.øk, få deg en god jobb og etter noen år i en lederstilling så kan en MBA være et riktig steg for å løfte deg opp enda et nivå. Jeg er ikke siv.øk selv, men med IT-utdannelse og lederambisjoner, så er MBA på planen min når jeg kommer på midten av 30-årene.

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en MBA på Universitetet i Nordland, i Bodø om du ikke er veldig pirkete. Fordelen er at du kun betaler semesteravgift på rundt 750 kr i stedet for noen hundre tusen kr for f.eks. BI sitt kurs, og du får jo per definisjon en MBA som sikkert ikke er vanvittig mye dårligere enn BI sin. BI er jo ganske komisk uansett etter min smak.

 

http://www.hhb.no/index.php?ID=13901

Endret av Sisyphus
Lenke til kommentar

Man kan også ta en EMBA på NHH, som han tre over skriver. Vet ikke hvordan prisene er på de forskjellige, men finans-EMBAen koster rundt 55,000 inkl bøker, samlinger osv. Man får da tittelen Autorisert Finansanalytiker i tillegg til MBAen.

 

Dette er beregnet på folk som allerede har utdannelse og helst jobberfaring. Kjenner godt til noen som har gått der, som syntest det var et godt opplegg. Dog ikke på linje med London BS etc kan jeg tenke meg... :)

Lenke til kommentar
AFA-studiet er spesielt rettet mot finansanalytiske emner og ble startet opp i 1988.

I 2003 ble AFA-studiet i kombinasjon med NHH/NFF ”Fordypningsstudium i porteføljeforvaltning” gitt godkjennelse for graden MBA i finans. 2004 ble året for lanseringen av ”Fordypningsstudium i Corporate Finance” - også dette godkjent for MBA-graden i kombinasjon med AFA-studiet. Høsten 2005 kom ”Fordypningsstudium i rente- og kredittforvaltning” som tredje mulige påbygging på AFA-studiet for en MBA-grad.

Kilde: http://www.nhh.no/no/nhh-executive/afa---studiet.aspx

 

Vedrørende prisen så fant jeg den på nhh.no en plass etter å ha lest gjennom mye lirumlei. Arbeidsgiver pleier å betale dette.

 

EDIT: Prisen var pr semester, glemte sikkert å si det... :) Beklager at jeg var litt upresis.

 

EDIT2: Prisinfo: http://www.nhh.no/no/nhh-executive/afa---studiet/praktiske-opplysninger.aspx

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...