Gå til innhold

Skalering av bilder i Adobe Photoshop Elements

Anbefalte innlegg

Har et bilde på 3072 x 2304 pixler som jeg ønsker å lage et utsnitt av for å bruke som heading på en webside. Det nye utsnittet ønskes i 994 x 253 pixler uten at bildet beskjæres i lengderetning. Samtidig ønsker jeg å opprettholde bildet så skarpt som mulig men likevel med liten filstørrelse for at det skal kunne lastes ned raskt.

Vedlagte bilde viser kun et utsnitt i lengderetningen av originalbildet. Jeg ønsker at bildet skal vises i hele lengderetningen.

Takknemlig for forslag til løsning av problemet.

post-147339-0-39850500-1323639216_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke Elements men CS5, så det er kanskje litt forskjell i menyene.

Det du helst bør gjøre først er å redusere bildet til den ønskede pixelbredden, i ditt tilfelle 994, som du kan skrive inn i den dialogboksen du har i screenshot'et ditt.

Når det er gjort kommer muligens menyforskjeller mellom PE og CS.

I CS går du File>Automate>Crop and Straighten Photos. Da blir det laget en kopi versjon.

I PE ser det ut som om du bare kan ta Crop verktøyet, dra det over bildet, og lage en generell Crop "maske". Husk å la den gå helt ut i bredden av bildet. Høyden er ikke så viktig så lenge den er større enn det utsnittet du ønsker.

Det neste blir det samme i PE som i CS. Etter at du har laget Crop masken ser du øverst i meny linjen. Her skriver du inn pixel bredden og pixel høyden du ønsker. Da blir det skapt en Crop "maske" over bildet som har riktige de pixel proporsjoner du ønsker.

Den masken kan du dra opp og ned så du får det utsnittet du ønsker.

Høyre-klikk og velg Crop og du har det bildet du ønsker. Opp-skarping med Unsharpen mask etter ønske.

Her i begynnelsen av denne video som viser noen av stegene jeg nevner, der ser du dialogboksen på menylinjen hvor du skriver inn proporsjonene etter at han har dratt en generell Crop "maske". Videoen handler egentlig om litt andre ting, men han nevner mulighetenen til å skrive inn horisontal/vertikal proporsjoner; http://tv.adobe.com/watch/learn-photoshop-elements-9/using-the-straighten-and-crop-tools/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...