melet Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Hey. Jeg sitter da å skriver litt fransk. Lekse til i morgen, og jeg skjønner ingenting, skal skrive en liten dialog på fransk. Høres dette fransk ut? Skjønner dere hva det betyr? Trond: Bonjour. Quel est votre nom? Turid: Salut! mon nom est Turid et est de la Norvège. Trond: Ah, cool, aussi. Turid: Et quel est votre nom? Trond: Mon nom est Trond. Turid: How old are you? Trond: J'ai 53 ans, et vous? Turid: 9 ans. Trond: quel est votre mère? Turid: Maman Trond: la plupart des mères. Turid: non sa mère, elle a appelé mamie Trond: idiot Turid: Pourquoi avons-nous parler en français de toute façon? Les deux peuvent être la Norvège. Trond: Je ne sais pas. l'enseignant dit. Turid: trucs bizarres. Maintenant je rentre chez moi pour dormir Trond: Bonne nuit! Turid: Dors bien, Trond. Endret 11. desember 2011 av melet Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Merk at det er en liten evighet siden jeg hadde fransk på skolen. Men litt husker jeg ... Dette lukter vel litt Google Translate (eller er det meningen at Turid slår om til engelsk når hun spør om Tronds alder?). En franskmann ville nok skjønt innholdet, men ordlagt seg på en helt annen måte. Jeg har ikke ork/kunnskap til å påpeke alt, men her er noen helt grunnleggende tips: Når franskmenn spør om navn, og når de presenterer seg, bruker det refleksive verbet "appeler" (på norsk: å kalle seg). I uformelle samtaler mellom unge kan du bruke "Comment tu t'appelles?" = "Hva heter du?" Siden aldersforskjellen er såpass stor mellom Trond og Turid er det bedre å bruke "Comment vous appelez-vous?" = "Hva heter De?". "Je m'appelle Turid" = "Jeg heter Turid". "Je suis Norvégien/Norvégienne" = "Jeg er norsk" for gutter/jenter. Ulik uttale. "Moi aussi" = "Jeg også". "Vous avez quel age?" = "Hvor gammel er De?". Dette med mor/mødre forstår jeg ikke helt. Anbefaler å bruke læreboka, som sikkert også inneholder noen dialoger du kan la deg inspirere av ... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå