Gå til innhold

[Løst] Hjelp ved valg av førstegangs kamera

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå tenkt å kjøpe mitt første digitale speilrefleks kamera. Men jeg er veldig usikker på hvilket kamera jeg burde kjøpe. Har ikke lyst til å betale så alt for mye, siden det er et førstegangskamera, og jeg ikke vet om jeg kommer til å fortsette med det. Kameraet skal vel brukes til å ta bilde av det meste. Jeg har sett på disse kameraene her:

Nikon D90

Nikon D3100

Nikon D5100

Jeg har fått for meg at jeg har lyst på et Nikon kamera av en eller annen grunn :p Håper jeg kunne få litt tips til å velge kamera.

MVH Robert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har har såvidt begynt å bruke speilrefleks jeg også (siden 2009). Proffe folk på forumet vil nok spørre deg om:

- Budsjett

- Bruksområdet (det har du jo egnetlig svart på. Alt mulig)

- Hvorfor Nikon? Kanskje Canon/Sony osv.. er mer brukervennlig for førstegangsbrukere.

:)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Ingen av de kameraene du har listet opp blir feil. Alle er gode i sin prisklasse, så spørsmålet blir nå hvor mye du vil betale.

Jeg har fått tips om at når man er på restaurant kan det være lurt å velge den nest billigste vinen. Da får man litt mer enn den "kjipe, billige", men den er fremdeles billig. Hva med å overføre dette til kamerakjøp? Kjøper du en D5100 får du litt flere funksjoner enn den billigste modellen, men det er fremdeles relativt billig. En D7000 er bedre, men det blir fort litt mye penger for enn som ikke vet om han vil bruke kameraet mye.

Om du velger Nikon eller Canon spiller ingen rolle - begge merkene er veldig bra. Når du skal velge mellom dem blir det derfor ofte en subjektiv vurdering, så siden du har fått for deg at du har lyst på et Nikon så mener jeg det er god nok grunn til å velge det merket!

Lykke til med valget!

(Og bare for å stoppe noen kverulanter med en gang: Ja, Canon er bedre enn Nikon på visse områder, og Nikon er bedre enn Canon på andre områder, så for sære bruksområder kan det ene merket være bedre enn det andre, men for en nybegynner spiller det ingen rolle).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det tipset! Nå tror jeg jeg er ganske sikker på et D5100 kjøp. Men da var det spørsmål nummer 2. Hvilket kit objektiv er det lurt å velge? Jeg er helt ny til speilrefleks kameraer, og lurer derfor på om man burde kjøpe kittet med 18-105mm objektivet, eller 18-55mm objektivet? Er helt ny i dette, så vet ikke hva man burde ha/trenger. Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

For å spoile litt for dere som tror alt som er bra heter Canon og Nikon:

Det er ingenting galt i kameraet du har valg. Men siden du er førstegangsbruker er min mening at det finnes et valg som er bedre, og det heter Sony a33.

Dette er noen av grunnene til det:

- Panoramamodus - Sett kameraet i panoramamodus, trykk ned utløseren en gang og panorer fra en side til den andre mens kameraet fanger bilder i høy hastighet, så sys alle bildene sammen til ett bredt bilde (se panoramabildet av Eiffeltårnet lenger ned i artikkelen). Dette fungerer best med en viss avstand til det du tar bilde av. A33 støtter også 3D-panorama, som gjør at panoramabildet blir tredimensjonalt om du kobler kameraet til en 3D-TV.

- Full HD-video - A33 kan filme i full HD-oppløsning, og opptak kan startes og stoppes via en dedikert videoknapp. Merk at fokushastigheten fortsatt er meget rask mens man filmer.

- 7 bilder i sekundet - Dette er markedets billigste kamera som kan skuffe unna så mange bilder i sekundet i seriefotomodus. Du kan også justere ned hastigheten om du klarer deg med tre bilder i sekundet.

- Innebygd HDR-funksjon - Denne fungerer ganske bra (se bildeeksempel lenger ned) og tar tre bilder på rappen med ulik eksponering før det settes sammen til ett (opp til ±3EV, bracketing-funksjonen, derimot, støtter bare ±0,7EV.). Bør dog ikke brukes dersom det er bevegelse i bildet, siden du da får skyggeeffekter rundt objektene som beveger seg.

- Håndholdte nattbilder - Verdt å nevne er også funksjonen som tar flere bilder på rappen før de sys sammen til ett bilde som er skarpere og har mindre støy. Kjekt hvis du tar bilder ute på kveldstid og ikke har med deg stativ, men også her snakker vi selvsagt om motiver som ikke er i bevegelse.

- Innebygd bildestabilisator - Fungerer med alle objektiver - det er vanskelig å teste nøyaktig hvor mange trinn den stabiliserer, men etter å ha testet ut litt, vil vi anslå effekten til å ligge på rundt to trinn.

- Elektronisk vater - Gir deg en indikasjon på om du holder kameraet vannrett slik at du kan justere og dermed unngå skjeve horisonter.

- Øyeaktivert autofokus - Hvis du vil kan kameraet begynne å fokusere så snart du legger øyet inntil søkeren. I tillegg byttes bilde fra LCD-skjerm til elektronisk søker når du legger øyet inntil.

- Smilefunksjon - A33 kan registrere ansikter, og hvis du vil kan det ta bilde automatisk når det oppdagede ansiktet smiler.

For "folk flest" er dette et langt lettere kamera å bruke, og det er også bedre teknisk.

Det er dog bare mitt tips :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Næh, hvis du har en favoritt er det bare å gå for det. Jeg hadde akkurat samme tanke som deg, likte Nikon og kjøpte bare det. Ingenting å tenke på. Jeg har aldri angra på det.

D5100 tror jeg er et fornuftig valg. Da får du også den vippbare skjermen som er et pluss.

Når det gjelder objektiv, så er både 18-55 og 18-105 det vi kaller "normalzoom", dvs de dekker "normale" brennvidder. Det er ikke så stor forskjell på de to, annet enn at du kan zoome lengre inn på motivene med 18-105. De skal være greie utgangspunkt begge to. Om du vil ha noe mer fancy, så kan du velge Nikon 16-85 med VRII eller Tamron 17-50 (med eller uten VC). Begge disse er et hakk bedre optisk enn de to førstnevnte. Det er litt opp til hvor mye du vil legge i det. Du får nok mye fotoglede av de rimeligste objektivene også, og kan jo kjøpe dyrere senere om du får inspirasjon til det. Nikon 16-85 koster ca 4000 mens Tamron 17-50 koster rundt 3000.

Lenke til kommentar

Næh, hvis du har en favoritt er det bare å gå for det. Jeg hadde akkurat samme tanke som deg, likte Nikon og kjøpte bare det. Ingenting å tenke på. Jeg har aldri angra på det.

D5100 tror jeg er et fornuftig valg. Da får du også den vippbare skjermen som er et pluss.

Når det gjelder objektiv, så er både 18-55 og 18-105 det vi kaller "normalzoom", dvs de dekker "normale" brennvidder. Det er ikke så stor forskjell på de to, annet enn at du kan zoome lengre inn på motivene med 18-105. De skal være greie utgangspunkt begge to. Om du vil ha noe mer fancy, så kan du velge Nikon 16-85 med VRII eller Tamron 17-50 (med eller uten VC). Begge disse er et hakk bedre optisk enn de to førstnevnte. Det er litt opp til hvor mye du vil legge i det. Du får nok mye fotoglede av de rimeligste objektivene også, og kan jo kjøpe dyrere senere om du får inspirasjon til det. Nikon 16-85 koster ca 4000 mens Tamron 17-50 koster rundt 3000.

Favoritt? Han har såvidt jeg vet aldri prøvd kameraet.

Dog var det et tips, og et meget bra ett etter min mening. Såklart kan man ikke angre på noe når man ikke vet hva man gikk glipp av ;)

Lenke til kommentar

Sony sine kamera er sikkert vel og bra, men leser man litt tester her og der så kommer generelt Nikon og Canon best ut. Men ingen regel uten unntak, selvsagt.

Men en annen ting man må tenke på er at man ikke kun kjøper et kamera, men man starter muligens på et helt system. Om (når?) man finner ut at foto er knallgøy så er det greit å ha begynt på et system med mange muligheter (objektiver, blitser etc.) og der er det ingen som slår Nikon og Canon.

Er man nybegynner så er det uansett veldig mye nytt å sette seg inn i, og jeg tror det vil variere fra person til person hvilket kamera man synes er lettest. Dette er uansett et forbigående stadium som jeg ikke hadde lagt så mye vekt på.

Lenke til kommentar

En av faktorene som etterhvert har blitt fryktelig viktig for meg, er bruktmarkedet. Sjekker man ut foto.no og finn.no, så er det 90% greier til Canon og Nikon. Mye billig drit, men også kremoptikk som går for halve prisen av ny.

Har plukket opp utrolig mye fin optikk etterhvert, ting som enten ikke finnes til Sony (eller andre mindre produsenter), eller som jeg måtte ha kjøpt nytt i butikk hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...