Gå til innhold

bestått jegerprøve, våpen søknad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kopiert fra : http://www.brreg.no/registrene/jeger/jegeravgiftskort.html

 

 

Skal du drive jakt eller fangst i Norge må du ha gyldig jegeravgiftskort. Avgiften gjelder for hele landet og for jaktåret regnet fra og med 1. april til og med 31. mars. Jegeravgiftskortet kan også brukes til å dokumentere at du er registrert jeger ved søknad om erverv av våpen hos politiet og i butikken ved kjøp av ammunisjon.

 

Har du aldri jaktet før, må du først avlegge jegerprøven. Hvor du kan avlegge jegerprøven får du vite ved å kontakte eksamensansvarlig for jegerprøven i kommunen du tilhører. Dersom du består eksamen, blir du registrert som jeger i Jegerregisteret. To til fem dager etter registreringen vil du få tilsendt et jegeravgiftskort i posten.

 

Du kan både bestille og betale jegeravgiftskort ved hjelp av våre internettsider. Ved betaling med kredittkort kan du skrive ut en midlertidig kvittering som er gyldig i ti dager. Kvitteringen må tas med på jakt inntil du mottar en oblat eller et kvittert jegeravgiftskort i posten. I tillegg til jegeravgiftskortet vil du få tilsendt jegerinformasjon fra Direktoratet for naturforvaltning.

 

Det er blitt et krav fra kortinnløserene at sikkerhetsløsningen 3D Secure benyttes ved betaling av jegeravgiften på vår internettside. 3D Secure er den sikkerhetsløsningen som Visa og Mastercard bruker for å identifisere kortholder ved kjøp over Internett. Du betaler med ditt kort på samme måte som tidligere, men hvis banken din bruker denne løsningen vil du få beskjed om å taste inn ditt passord for å gjennomføre betalingen.

Lenke til kommentar

Kopiert fra : http://www.brreg.no/registrene/jeger/jegeravgiftskort.html

 

 

Har du aldri jaktet før, må du først avlegge jegerprøven. Hvor du kan avlegge jegerprøven får du vite ved å kontakte eksamensansvarlig for jegerprøven i kommunen du tilhører. Dersom du består eksamen, blir du registrert som jeger i Jegerregisteret. To til fem dager etter registreringen vil du få tilsendt et jegeravgiftskort i posten.

 

 

 

så jeg trenger ikke betale jegeravgift i år?

Lenke til kommentar

Bare stussa litt siden du ikke har lært dette på kurset.

 

 

Edit : Bestått eller?

ja med 0 feil.

 

men er fortsatt lit usikker på om det er lov og jakte skadedyr uten jegeravgift :hmm: men jeg skal uanestt betale den når den kommer i posten så ikke noe stress :)

 

 

Hva er definisjonen din på skadedyr? Min er insekter, rotter osv... Jeg har aldri betalt jegeravgift for å sette ut musefelle.

 

Rødrev er ikke et skadedyr.

 

Krav for jakt\fangst på rødrev som jeg kommer på i farta:

 

-Fylt 16år

-Bestått jegerprøve

-Jegeravgift betalt

 

Skabbrev er heller ikke et skadedyr men et skadet dyr

 

Det var vel rødrev du tenkte på siden du nemnte den i en annen post?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Arne, jeg tok jegerprøven i fjor (13.desember) og da var ikke avgiften for det jaktåret inkludert, har sett at ett par kursholdere har hatt dette inkludert i prisen, men da har den gjerne kostet 500 mer (avgiften er på 300 uten storvilt)

 

og supercz, ring inn til lensmann/politistasjonen på området ditt og forklar at det er en rev på eiendommen din som prøver seg på sauene dine, så vil du mest sannsynligvis få medhold i å kunne felle den. politimenn/damer bruker mye skjønn og er rimelige greie å ha med å gjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

Syns liksom jeg husker noe fra da jeg tok jegerprøven om at man slapp å betale jegeravgift det året man tok prøven. Husker jeg feil?

Det kan vel stemme dersom det var snakk om opplæringsjakt, dersom jeg husker riktig. Altså for eksempel hvis man er 16, og skal jakte storvilt. Da mener jeg at man slipper å betale jegeravgift siden man har vært på opplæringsjakt.

 

 

Når prøven er tatt og eksamen er bestått får du et jegerprøvebevis av kommunen, og navnet ditt blir registrert i jegerregisteret. Hvert år får du da tilsendt krav om en jegeravgift. Før du kan begynne å jakte må denne jegeravgiften være betalt. I tillegg må du selvfølgelig ha grunneiers tillatelse, eller eventuelt selv ha grunneierrettigheter.

 

Aldersgrensen for å kunne ta jegerprøven er 14 år. Men jegeravgiftskort blir sendt deg før den dagen du fyller 16 år.

 

Du kan delta på opplæringsjakt i perioden fra fylte 14 år til fylte 16 år. Da trenger du ikke å ha avlagt jegerprøven.

Opplæringsjakt på storvilt kan foregå fra fylte 16 år til fylte 18 år. Men da kreves det at jegerprøven er bestått og at obligatorisk skyteprøve er avlagt hvis det jaktes med rifle.

Bestått skyteprøve bevitnes da på ditt tilsendte jegeravgiftskort, som du også må ha med deg på opplæringsjakta. Du trenger ikke løse jegeravgift ved opplæringsjakt for storvilt i denne perioden.

 

 

http://www.roros.kommune.no/Tjenester/Naturforvaltning/Jegerproven-/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...