Gå til innhold

LED vs. Plasma

LED vs Plasma  

17 stemmer

1. 1. Hva er best til gaming og actionfilmer, LED eller Plasma?

• LED
      10
    • Plasma
      7

Anbefalte innlegg

Nok en gang er jeg i gang med å skulle velge meg TV, og formålet er først og fremst PS3-gaming og action-filmer, selv om jeg selvfølgelig også skal se nytt på nytt, dagsrevyen, en fotballkamp hvis jeg gidder osv.

Fant ingen tråder om dette temaet på de første x sidene i forumet, så here goes:

Forrige gang jeg skulle kjøpe TV (4 år siden), var det stor enighet om at hvis man skulle game, var Plasma no-go. Nå virker det derimot som om det er 2 omtrent like store leire, én som mener LED er best, én som mener Plasma er best.

én av de tingene som irriterte meg på min gamle Sony Bravia 40" var "prikking" (for lack of a better word) på mørke felter (så litt ut som masse småfluer som fløy fram og tilbake), med PS3 som blue-ray-avspiller. Han på Hifi-klubben sa at det nok var PS3-en som hadde skylden, men det virker jo som om det kan ha vært dette mye omtalte sortnivået.

Har også hørt at burn-in er et problem på Plasma, men at dette har blitt bedre. Vil komme til å koble laptopen til TV'en, og det kan hende jeg sitter 6 timer i Word men Windows taskbar nede på skjermen. Hvis dette kan skape burn-in, så er det et stort problem for meg.

På den annen side, på film er det viktig at bildet flyter bra, og at jeg kan se detaljer i slosskamper, biljakter og lignende (og at jeg ikke like gjerne kan spole over hele scenen, som det føltes litt som med Sonyen). Opplevde aldri bevegelsesproblemer i spill med Sonyen, selv om spillscenene kunne være mye raskere enn filmscenene som opplevde problemene.

Budsjett, nja, hadde håpet på 7000, har sett no priser på LED som har gjort at jeg har innstilt meg på 15000, så litt variabelt. Skal ha 46 eller 55 tommer. Men det viktige om pris er hva jeg får for den. Hva får jeg best kvalitet av til en kosntant pris.

Så:

1. Hva råder dere meg til og HVORFOR?

2. Hvilke trade-offs finnes mellom LED og Plasma i dag? (i motsetning til slik det var før)

Hva betyr forresten input-lag for meg, og hvilken teknologi er best på det i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så god peiling på tv'er, men jeg tror vell at LED er best? Hos moren min har vi LED tv i stua og på rommet mitt, mens hos pappa har vi plasma i stua. Jeg synes det er krafitg forskjell feks da du skal se på fotballkamp.

OT: En ny LED til 20000kr og en fire år gammel plasma til 4000kr? Kan ikke sammenligne to teknologier uten å vite prisklasse og alder :p

Jeg har prøvd spill på både en ny plasma og en ny LED i 10000kr klassen, og for å være helt ærlig så merket jeg ikke store forskjellen :p

Lenke til kommentar

Har ikke så god peiling på tv'er, men jeg tror vell at LED er best? Hos moren min har vi LED tv i stua og på rommet mitt, mens hos pappa har vi plasma i stua. Jeg synes det er krafitg forskjell feks da du skal se på fotballkamp.

OT: En ny LED til 20000kr og en fire år gammel plasma til 4000kr? Kan ikke sammenligne to teknologier uten å vite prisklasse og alder :p

Jeg har prøvd spill på både en ny plasma og en ny LED i 10000kr klassen, og for å være helt ærlig så merket jeg ikke store forskjellen :p

Ok. Veldig nyttig input. Ergo mener du at det ikke er så stor forskjell så lenge prisen er lik? Synes det virker som om toppklassen er dyrere på LCD da. Så på testvinneren på teknisk ukeblad, en philips, den koster jo steike 20 000 for en 46-tommer.

Lenke til kommentar

Hva som er best kommer helt ann på hva hvilken modell du kjøper. Her er noen tips:

- En del LED-skjermer, spesielt på 55 tommer(og spesielt modeller fra Samsung) sliter med clouding. Dette er et problem du IKKE vil ha. Kjør en grundig sjekk på modellen du kjøper først.

- Har du mange vinduer i rommet der du skal ha TVen, vil du slite med plasma, da vil det bli et helvetes gjenskinn.

- Det er så og si ikke noe problem med innbrenning på plasma idag, men du kan ofte få midlertidlig inn., dvs at NRK-logoen henger igjen litt etterpå. Den vil dog gå bort etterhvert.

- Du bør, som regel, ha minst 200hz på en LED-TV.

Lenke til kommentar

Phillips 9 serie er bra (eisa vinner 2011) og sonys 920 (dålig 3d må sitte i sweet spot)og lg 980 er bra den oxo (cloading rundt lyse objekter) 3 beste led tvn i 2011 :thumbup:

Ultimate led tvn er Sharp Elite (ikke i salg i eu desverre)

...

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...