Gå til innhold

Bruk refleks!


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fakta er at bruk av refleks forebygger ulykker og redder liv.

Fakta er at etter reflekspåbud ble innført i Finland har refleksbruken økt med 40%

 

Trekk dine egne konklusjoner!

"The proof of the pudding is in the eating of it." De eneste tallene jeg har sett for fotgjengerdødelighet i finland tyder ikke på noen sikkerhetsgevinst, tvert i mot. Jeg har gjentatte ganger invitert deg til å presentere tall som viser at finland faktisk er blitt et tryggere sted for fotgjengere, noe du ikke har greid.

 

Refleksbruk er ikke noe mål i seg selv. Du velger konsekvent å se bort i fra at en et påbud om bruk av refleks kan gi en økt risiko via risikokompensasjon. At det å bruke refleks vs. å ikke bruke refleks i en gitt situasjon når alt ellers er likt gir en sikkerhetsgevinst betviles ikke. Men om bilistene kjører i 50 der de uten påbudet kanskje hadde kjørt i 30, da kan det tenkes at de som bruker refleks etter påbudet ikke er sikrere enn de som ikke brukte før. Det er for å verifisere at denne typen effekter ikke er signifikante at man må måle nettoresultatet av en slik endring, det holder ikke å holde på dogmer om "refleks er sikrere" for å finne ut om det er en netto samfunnsmessig gevinst.

 

Tenk f.eks over hvordan slike regler påvirker den typen holdninger eksmplifisert ved:

Folk som ikke bruker refleks og som går langs veien, kan takke seg selv den dagen ulykken skjer.

Hvis et påbud om refleks medfører at flere bilister får denne holdningen er det meget sannsynlig at flere av bilistene tar mindre hensyn med sin kjøring, og dermed fjerner sikkerhetsgevinsten man håpte å oppnå med større refleksbruk.

 

Så nei, jeg kommer ikke til å trekke noen konklusjoner før jeg ser bedre data.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Risikokompensasjon er da overhode ingen vill teori men en etablert og akseptert del av sikkerhetstiltak/vurderinger.

 

Om noe blir tryggere å bruke/gjøre så er det alltid slik at noen vil presse grensene enda lengre og derav spise opp gevinsten ved økt sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal bilister være et offer for en fotgjengers latskap?

Øh... tror du har fått konsekvensene bakvendt her. Det er da veldig sjeldent at en bilist blir skadd eller drept i kollisjon med fotgjengere.

 

B.t.w. refleks fungerer på biler også, noe både politiet og ambulansetjenesten har fått med seg. Kan jeg anta at du kjøper inn noen ruller med scotchbrite og klistrer på bilen din?

Lenke til kommentar

Du får fortsette din søken etter dokumentasjon.

Jeg gidder ikke å diskutere med noen som sår tvil om sikkerhetsgevinsten til refleksbruk og lansere noen villle teorier om "risikokompensasjon". Har du vurdert å starte en "anti-refleks" kampanje?

Jeg foreslår du leser det jeg skriver en gang til. Spesiellt avsnittet hvor det står "At det å bruke refleks vs. å ikke bruke refleks i en gitt situasjon når alt ellers er likt gir en sikkerhetsgevinst betviles ikke."

 

Jeg er ikke mot refleks, jeg er imidlertid skeptisk til å innføre lover hvor man ikke har god kjennskap til konsekvensene.

Lenke til kommentar

Øh... tror du har fått konsekvensene bakvendt her. Det er da veldig sjeldent at en bilist blir skadd eller drept i kollisjon med fotgjengere.

B.t.w. refleks fungerer på biler også, noe både politiet og ambulansetjenesten har fått med seg. Kan jeg anta at du kjøper inn noen ruller med scotchbrite og klistrer på bilen din?

 

Her gjelder det å ikke ha for snever tankegang. Når en bil meier ned en fotgjenger uten refleks så er det ikke bare fotgjengeren som blir offer. Dette får konsekvenser for mange...ikke minst bilføreren.

 

Bare til info: Bil er utstyrt med kjørelys, både foran og bak. Dette er påbudt.

Lenke til kommentar

Her gjelder det å ikke ha for snever tankegang. Når en bil meier ned en fotgjenger uten refleks så er det

ikke bare fotgjengeren som blir offer. Dette får konsekvenser for mange...ikke minst bilføreren.

 

Det står neppe i forhold. Noen bulker tapt førerkort og i verste fall et psykisk traume stilt opp mot lemlestelse og død?

 

Bare til info: Bil er utstyrt med kjørelys, både foran og bak. Dette er påbudt.

Likefremt vil reflekser også bedre synligheten. (P.S. Kjørelys bak er ikke påbudt* i norge: http://www.vg.no/bil...?artid=10046162).

Lysene er der også for å se med, bl.a. er det også lovpålagt at man skal kunne stoppe for hindringer uten noe krav til at hindringene skal ha refleks.

 

Med det samme vi er inne på det burde vel egentlig billakk i andre farger en hi-viz gul bli forbudt...

 

Hvis du ikke har tatt den enda, nei jeg mener ikke det er nødvendig at biler skal ha refleks eller neonfarger. Dette er satt på spissen for å demonstrere at det er en hel del dobbeltmoral ute å i disse debattene.

 

Det er alltid de 'andre' som skal ta hensyn og tilpasse seg. En grad av balanse og avmålthet savnes. Akkurat som at det er fornuftig å ta på seg refleks er det også fornuftig å slippe opp på gassen, men av en eller annen grunn er det stort sett bare refleksen man får høre om.

 

*) D.v.s. de skal være der, men bruk i dagslys er ikke påkrevd.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

 

Det er alltid de 'andre' som skal ta hensyn og tilpasse seg. En grad av balanse og avmålthet savnes.

 

 

 

 

Vi snakker enkelt og greit om at fotgjengere skal ta ansvar og synliggjøre seg i trafikken. Når du nå på en en merkelig måte prøver å sammenligne fotgjengere uten refleks med biler som er utstyrt med kjørelys...foran og bak...så viser det hvor mye du er på villspor i denne saken.

Lenke til kommentar

Vi snakker enkelt og greit om at fotgjengere skal ta ansvar og synliggjøre seg i trafikken. Når du nå på en en merkelig måte prøver å sammenligne fotgjengere uten refleks med biler som er utstyrt med kjørelys...foran og bak...så viser det hvor mye du er på villspor i denne saken.

 

Du får prøve å lese hele innlegget... igjen.

Lenke til kommentar

Det er greit å bruke refleks, ja! Det er flere ganger det har hendt at jeg har kjørt i mørket så har det kommet noen syklende langs veien eller lignende som jeg nesten ikke har sett. Hvis disse personene ikke hadde hatt refleks så tror jeg sannelig at jeg hadde kjørt de ned! Så bruk refleks, folkens! Det er min oppfordring til dere alle!

Lenke til kommentar

Ifølge en undersøkelse i regi av Trygg Trafikk ønsker 8 av 10 et reflekspåbud velkommen

 

http://www.tryggtraf....b7C_wJLW3e.ips

 

Som det står beskrevet i artikken, et påbud vil gi økt fokus mot dette og motivere til økt bruk...slik erfaringene fra Finland viser.

 

Artikkelen til trygg trafikk har akkurat de samme svakhetene som ditt oprinnelige innlegg.

 

En appell til popularitet (Spørreundersøkelsen) eller appell til autoritet (Et annet land har innført påbud) er ikke reelle argumenter.

 

At flere bruker refleks er positivt (Sannsynligvis), men som vi alt har debattert, så må man se hele bildet og målsetningen må være reduksjon i skader, ikke en økning av refleksbruk isolert. Det er for meg påfallende ei heller Trygg Trafikk greier å fremvise noen dokumentasjon på at finlands påbud har medført reduksjon av skader, men bruker den samme håndveivingen hvor de antar at økt refleksbruk er identisk lik med reduksjon av ulykkestallene. Dette følger ikke, da det eneste som er gitt er at fotgjenger i eksakt samme situasjon er tryggere med refleks. Etter at man introduserer en ny lov som endrer trafikantenes forventninger til hverandre kan man knapt si at situasjonen man sammenligner er eksakt den samme.

 

Hvis man skal innføre en ny lov får man for pokker komme med data som viser at denne loven vil virke etter hensikten, særlig når dette alt er testet ut i sammenlignbare land.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Eller blir blendet av motgående trafikk.

Ja det også! Distrahering er jo også en farlig ting! Hvis du går langs veien også kommer det en bil som ikke ser deg på lang avstand i og med at noe skjuler deg som f eks en sving. Hvis sjåføren blir distrahert da så er det større sannsynlighet for at han ikke ser deg enn for at bilisten ser deg!

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Gikk hjem fra jobben nettopp, ca 2 kilometer. Møtte 7 fotgjengere på turen.

 

1 hadde refleks dinglende

1 hadde antydning til refleksbånd på jakken.

1 var helt mørklagt, men bikkja hadde refleksvest (klok bikkje!)

4 gikk i helt mørke klær, jeg registrerte ingen reflekterende materiale på dem.

 

Riktignok er det vintervær i Stavanger idag, snøen lyser opp og fotgjengerne er relativt lette å se. Men normalværet på denne årstiden er regn i luften og null snø. Da er det ikke enkelt for bilførerne å observere fotgjengere.

 

Noe må gjøres, holdningskampanjene til Trygg Trafikk er ikke tilstrekkelig. Oppfordringene om å bruke refleks går inn det ene øret og ut det andre. Da må det hardere skyts til og et påbud kan være tingen.

 

Husker når påbudet om refleksvest i bil ble innført. Massiv medieomtale og folk løp panikkslagne rundt i butikkene for å få tak i vesten før fristen. Et tilsvarende påbud for fotgjengere vil sikkert gi en lignende effekt og øke refleksbruken markant.

 

OBS: Bare så det er sagt...på min spasertur hjem fra jobben var jeg utstyrt med følgende:

- påklistret refleks på ryggsekken

-dinglende refleks i knehøyde på høyre side

- refleksbånd på begge armer

 

...en deilig og betryggende følelse å kunne gå langs veiene og vite at man blir sett.

Endret av ClintE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...