Gå til innhold

Bruk refleks!


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og innimellom alle oppfordringene om å bruke refleks (Som jeg naturligvis er helt enig i) så får man komme med en tilbake til bilistene om å SENKE FARTEN. Plikten til å kunne stoppe på oversiktlig avstand gjelder også i mørket. Kjører man så fort at man har kun to sekunder (ref film #1) fra man ser et mulig hinder til at man må ha stoppet for å unngå ulykke, da kjører man nok for fort etter forholdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og innimellom alle oppfordringene om å bruke refleks (Som jeg naturligvis er helt enig i) så får man komme med en tilbake til bilistene om å SENKE FARTEN. Plikten til å kunne stoppe på oversiktlig avstand gjelder også i mørket. Kjører man så fort at man har kun to sekunder (ref film #1) fra man ser et mulig hinder til at man må ha stoppet for å unngå ulykke, da kjører man nok for fort etter forholdene.

På vintertider så skal ein senke farten, men ellers i året er det ikkje naudsynt å senke farten på godt kjøreunderlag.

Problemet er at du ikkje ser hinderet fordi hinderet er fullstendig svart og vanskeleg å sjå. Med ein refleks ser du personen frå lang avstand og kan tilpassa farten deretter. Så lenge du ikkje ser noko person på vegen så er det ikkje behov for å senka farten.

 

Ein bilist vil alltid vere ansvarleg for bilen sin, men ein person som går i vegskuldra er fullt og heilt ansvarleg for sin eigen sikkerheit. Eg stolar aldri på bilistane når eg sjølv er ute og går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På vintertider så skal ein senke farten, men ellers i året er det ikkje naudsynt å senke farten på godt kjøreunderlag.

Problemet er at du ikkje ser hinderet fordi hinderet er fullstendig svart og vanskeleg å sjå. Med ein refleks ser du personen frå lang avstand og kan tilpassa farten deretter. Så lenge du ikkje ser noko person på vegen så er det ikkje behov for å senka farten.

 

Realiteten er at ikke alle bruker refleks. I tilegg hr du også muligheten for dyr i veien. (Hjorten har ikke hørt om refleks, ei heller elgen)

 

Ein bilist vil alltid vere ansvarleg for bilen sin, men ein person som går i vegskuldra er fullt og heilt ansvarleg for sin eigen sikkerheit. Eg stolar aldri på bilistane når eg sjølv er ute og går.

 

Nei, du som bilist er også ansvarlig for å ikke kjøre på noen, selv om de ikke bruker refleks.

 

Som alle sikkerhetsanordninger er refleks noe som fungerer etter hensikten når man bruker den riktig, d.v.s. at man ikke gjør seg avhengig av at den er der og virker, men tar sikkerhetsgevinsten som en ekstra sikkerhet ut over den sikkerheten alminnelig aktsomhet gir. Her ligger ansvaret soleklart på bilføreren siden det er bilføreren som representerer trusselen.

Lenke til kommentar

Nei, du som bilist er også ansvarlig for å ikke kjøre på noen, selv om de ikke bruker refleks.

 

Som alle sikkerhetsanordninger er refleks noe som fungerer etter hensikten når man bruker den riktig, d.v.s. at man ikke gjør seg avhengig av at den er der og virker, men tar sikkerhetsgevinsten som en ekstra sikkerhet ut over den sikkerheten alminnelig aktsomhet gir. Her ligger ansvaret soleklart på bilføreren siden det er bilføreren som representerer trusselen.

 

Det hjelper ikke deg som fotgjenger om det siste du klarer å si før du dør er "det var bilisten sitt ansvar" etter å ha blitt påkjørt fordi du gikk med svarte klær i bekmørket uten refleks. Det er helt riktig at det juridiske ansvaret ligger hos bilisten, men all den tid du som myk trafikant utsetter deg for en stor risiko ved å bevege deg i mørket uten refleks er det i aller høyeste grad på sin plass å påpeke vår alles grunnleggende ansvar for vår egen sikkerhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bruk refleks og se deg for før du går over veien! Selv om jeg er inneforstått med at det til syvende og sist er mitt ansvar som sjåfør å tilpasse farten i trafikken opplever jeg daglig en hel haug med gående som ikke ser seg for og går i helt mørke klær uten refleks. Det er lov å bruke hodet!

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke deg som fotgjenger om det siste du klarer å si før du dør er "det var bilisten sitt ansvar" etter å ha blitt påkjørt fordi du gikk med svarte klær i bekmørket uten refleks. Det er helt riktig at det juridiske ansvaret ligger hos bilisten, men all den tid du som myk trafikant utsetter deg for en stor risiko ved å bevege deg i mørket uten refleks er det i aller høyeste grad på sin plass å påpeke vår alles grunnleggende ansvar for vår egen sikkerhet.

 

Hvis du leser det opprinnelige innlegget mitt så ser du at jeg er helt for at man skal bruke refleks. Så her preker du for koret.

 

Juridisk ansvar gir jeg beng i. Det som er viktig er at alle gjør sitt ytterste for å opptre sikkert. D.v.s. at vi skal BÅDE bruke refleks OG dempe farten i mørket.

 

Grunnen til at jeg plukker på dette er at jeg ser i alt for stor grad en ensidig fokus på å få folk til å bruke refleks uten å samtidig gi klar beskjed til at bilistene ikke må kjøre som om alle hindringer i veien bruker refleks. Bekymringen er at refleksreklame blir en sovepute for bilistene: "Se nå fikk alle beskjed om å bruke refleks, så da kjører jeg som om det var høylys dag". Dette er veldig tydelig eksemplifisert i den første videoen hvor det sies at når bilen kjører i 50 med nærlys så har føreren bare 2 sekunder å reagere. Hvorpå videoens eneste konklusjon er at man skal bruke refleks, mens det blir overhode ikke problematisert at bilen faktisk kjører for fort etter forholdene.

 

Min hovedregel i trafikken er at jeg antar at alle omkring meg er sørpe fulle mobiltelefonsnakkende wannabe idolstjerner der de soser rundt i trafikken inntil det motsatte er bevist. Det er holdning man bør innta både som fotgjenger og som kjørende. M.a.o. du skal forvente hva som helst av merkelig oppførsel fra andre, men skal selv holde seg strengt til en trygg og forutsigbar oppførsel.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Problemet med en slik tankegang er at den i ytterste konsekvens fører til at det eneste akseptable er å la bilen stå, siden det vil være for risikabelt å kjøre den. Vi må kunne ha en viss grunnlinje av forventning til hvordan trafikanter, både myke og harde, skal oppføre seg. Du kan ikke, i all alvorlighet, argumentere for at alle bilister skal kjøre i maks 30 km/t i mørket i tilfelle det skulle være en tulling som leker ninja i veien?

 

Vi er nok ikke så fryktelig grunnleggende uenige her, selvsagt har alle bilister ansvar for å avpasse farten etter forholdene. Jeg bare stusser litt over det jeg oppfatter som en urimelig forventning, nemlig at alle bilister skal anta at svartkledde mennesker kan dukke opp når som helst. Konsekvensen av det er at det blir umulig å kjøre bil på kveldstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg plukker på dette er at jeg ser i alt for stor grad en ensidig fokus på å få folk til å bruke refleks uten å samtidig gi klar beskjed til at bilistene ikke må kjøre som om alle hindringer i veien bruker refleks. Bekymringen er at refleksreklame blir en sovepute for bilistene: "Se nå fikk alle beskjed om å bruke refleks, så da kjører jeg som om det var høylys dag". Dette er veldig tydelig eksemplifisert i den første videoen hvor det sies at når bilen kjører i 50 med nærlys så har føreren bare 2 sekunder å reagere. Hvorpå videoens eneste konklusjon er at man skal bruke refleks, mens det blir overhode ikke problematisert at bilen faktisk kjører for fort etter forholdene.

Kva legg du i forholda då?

 

Det er mørkt og seint på kveld, vegen er tørr og det er 10 plussgrader. Bilisten kjører på ein vei med 80- eller 50-sone. Korleis skal sjåføren endre sitt kjøremønster for å ta hensyn til eventuelle personar i eller nær ved kjørebanen? Kva med rundt ein sving? Norge er ikkje akkurat noko lett land å bygga veg i, og det er umogleg å heile tida kjøre sånn at ein kan stoppa på x antall meter fordi det kanskje er ein person der.

 

Bilisten har eit ansvar, men når eg går i trafikken så tar eg utgangspunkt i at samtlege bilar kjem til å kjøre meg ned om eg ikkje er forsiktig.

Lenke til kommentar

Vi er nok ikke så fryktelig grunnleggende uenige her, selvsagt har alle bilister ansvar for å avpasse farten etter forholdene. Jeg bare stusser litt over det jeg oppfatter som en urimelig forventning, nemlig at alle bilister skal anta at svartkledde mennesker kan dukke opp når som helst. Konsekvensen av det er at det blir umulig å kjøre bil på kveldstid.

 

Hvis man kjører slik at lysene ikke gir deg muligheten til å se om veien er klar lengre enn 2 sekunder fremover, da har du bare ca 1 sekund av veistrekning i din nåværende fart på å bringe bilen til en full stopp (Både i.h.t. lovverk og rimelig oppførsel), det betyr ikke nødvendigvis noe mer enn å dempe farten med 10-20 km/t enn farten du bruker i dagslys.

 

Fjernlysene burde gi deg nok oversikt til å holde maksimal lovlig fart så lenge det ikke er nedbør, så dette er hovedsaklig noe man må ta hensyn til hvis man bruker nærlys.

 

Jeg synes det er helt rimelig at bilførere skal anta at også andre mennesker er i veien til enhver tid.

Lenke til kommentar

Dette er veldig tydelig eksemplifisert i den første videoen hvor det sies at når bilen kjører i 50 med nærlys så har føreren bare 2 sekunder å reagere. Hvorpå videoens eneste konklusjon er at man skal bruke refleks, mens det blir overhode ikke problematisert at bilen faktisk kjører for fort etter forholdene.

Kva legg du i forholda då?

 

I dette tilfellet er farten for stor da bilisten ikke er i stand til å stoppe på den delen av veien han har oversikt over. 1 sek. reaksjonstid etterlater kun 14 m å stoppe på. En bil trenger gjerne 15-20m i 50 km/t, og det forutsetter at bilisten vet å tråkke ordentlig på bremsen. Mange greier ikke å bremse maksimalt, og da blir stoppdistansen enda større.

 

Reduseres farten til 40 km/t har man redusert distansen bilen har flyttet seg under reaksjonstiden med ca 3m, så man har 17m å stoppe på, noe som er langt mer realistisk å greie siden farten nå er 20% lavere og energien som skal omsettes i bremsene er redusert med 35%.

 

Det er mørkt og seint på kveld, vegen er tørr og det er 10 plussgrader. Bilisten kjører på ein vei med 80- eller 50-sone. Korleis skal sjåføren endre sitt kjøremønster for å ta hensyn til eventuelle personar i eller nær ved kjørebanen? Kva med rundt ein sving? Norge er ikkje akkurat noko lett land å bygga veg i, og det er umogleg å heile tida kjøre sånn at ein kan stoppa på x antall meter fordi det kanskje er ein person der.

 

Du må simpelten avpasse farten slik at du kan stoppe på den veien du kan se. I tilegg må du naturligvis ta hensyn til om det er synshindre hvor noen kan komme ut fra, men slike er normalt trukket tilbake fra veien. (Er de det ikke må farten ordentlig ned)

 

 

Bilisten har eit ansvar, men når eg går i trafikken så tar eg utgangspunkt i at samtlege bilar kjem til å kjøre meg ned om eg ikkje er forsiktig.

 

Og hvis du kjører bil med samme antagelse om at alle andre er uforsiktig er mye vunnet. Selv om det er mindre sannsynlig at det er akkurat du, og mer sannsynlig at noen andre som blir skadet når du sitter inne i bilen kan du vel utvise samme grad av forsiktighet?

Lenke til kommentar

Fra Trygg Trafikk

 

Her er masse dårlige unnskyldninger for hvorfor fotgjengere velger å ikke bruke refleks.

 

 

Dårlige unnskyldninger for ikke å bruke refleks

Jeg vet ikke hvor jeg får tak i refleksRefleks kan blant annet kjøpes i nettbutikker, på apotek, i bokhandlere, barneutstyrsforretninger og sportsbutikker.

 

Snoren vikler seg fast i nøklene og sikkerhetsnålen ødelegger klærne.Det finnes et utall alternativer til den gode gamle prismerefleksen i hard plast, med tynn tråd og liten sikkerhetsnål. Det finnes myke reflekser som ikke klirrer, og festes med kulelenke, klistrereflekser som kan limes på jakker, vesker og alt annet utstyr i alle former og farger. Det finnes magnetreflekser, eller refleks som kan strykes på klærne. Slap-wrap og refleksbånd til å feste rundt armer og ben, og refleksvester.

 

Jeg kjører bilJa, men du går til og fra bilen, ut og inn av kjøpesenteret - på steder der det er mange andre stressa bilister du gjerne vil bli sett av.

 

Det er gatelys der hvor jeg gårDu trenger refleks allikevel, det er bare akkurat rett under lyset du er synlig, og heller ikke da så veldig godt. Se selv hvor mange «grå skygger» du ser fra bilen, neste gang du kjører bil i byen.

 

Jeg ser bilen og passer megDet rekker du ikke alltid, et øyeblikks oppmerksomhet på mobilen, ipoden, reklameplakaten til H&M eller noe annet fint, er nok til at du ikke rekker å flytte deg.

 

Jeg er voksen, men jeg har sørget for barna har refleks på alle klærneDet er kjempefint, barn er mye flinkere til å bruke refleks enn oss voksne, men har du tenkt på at barna egentlig er mindre ute og går langs veien i mørket enn du er selv? Husk også at du er et forbilde, hvis ikke du bruker refleks eller annet sikkerhetsutstyr vil barna fort legge det vekk de også.

 

Jeg bruker refleksvest og -bånd når jeg joggerDet er bra. Fortsett å bruke refleks på gang- og sykkelveien når du jogger. Men rasjonelt sett er risikoen faktisk mye større langs veien på vei til kinoen eller kafeen i den mørke vinterfrakken, enn der de fleste jogger...

 

Flere unnskyldninger eller bortforklaringer kan sendes til Trygg Trafikk, og vil bli belønnet med gode motargumenter - og kanskje en refleks.

Lenke til kommentar

Eg er for så vidt einig med prinsippa dine, men har vanskeleg for å sjå korleis det kan gjennomførast i praksis.

Korleis veit du kva fart du skal halda når du ikkje veit når du eventuelt ser personen som er kledd heilt svart? Du ser kanskje langt framover, men lysa frå bilen lyser hovudsakleg opp vegen. Då er det ikkje alltid like godt å sjå ein person i kanten. Spesielt om det er andre faktorar å passa på samtidig.

 

Under enkelte forhold kan ein godt kamuflert person vere bortimot umogleg å sjå før du er ganske nærme. Skal ein då halda ein fart på 30km/t i 80-sona fordi det kanskje er ein person ute og går? Vegen og trafikken er for bilar og andre motoriserte kjøretøy. Personar som kjem inn i eit sånt område må ta omsyn til trafikken.

 

Bilisten kan gjera mykje for å unngå eit uhell, men til sjuande og sist er det personen som er ansvarleg for eigen sikkerheit.

Lenke til kommentar

Eg bruker alltid refleksvest når eg er ute og jogger langs veien. I det siste har eg og begynt å kjøpe med meg minst en refleksting når eg kjøper noe på en sportsbutikk. Ikke store kostnaden(10-30 kr) og har ført til at det alltid er reflekser tilgjengelig nesten over alt(i gangen, i jakkelommer, i bilen osv). Økt tilgjengelighet fører til økt bruk. Som regel kjøper eg wrist-wrap reflekser, men vester kjøpes også, skulderbelter og ikke minst figurer som de yngre liker :)

Lenke til kommentar

Du må simpelten avpasse farten slik at du kan stoppe på den veien du kan se. I tilegg må du naturligvis ta hensyn til om det er synshindre hvor noen kan komme ut fra, men slike er normalt trukket tilbake fra veien. (Er de det ikke må farten ordentlig ned)

 

Noe sier meg at du selv ikke har førerkort.

 

På en ikke-opplyst vei er det slettes ikke gitt at du ser en mørkkledd person uten refleks i veikanten før du er helt oppe på siden av vedkommende, selv om du har på fjernlys (og uavhengig av hvor fort du kjører). Konsekvensen av det du her sier er altså at den effektive fartsgrensen i mørket blir redusert til der hvor du kan stoppe på noen få meter; noe som selvsagt er helt uholdbart. Grunnen til at fokuset er på fotgjengeres ansvar til å bære refleks er fordi det er langt lettere enn å kreve at alle bilister skal kjøre i krypfart i mørket.

 

Som andre her har påpekt; billysene lyser primært opp veibanen, ikke veikanten. Når alt annet er mørkt, blir konstrasten mellom den opplyste veibanen og den mørklagte veikanten veldig stor, slik at det faktisk er enda vanskeligere å se ting i veikanten - spesielt om disse også er mørke. Ta med i betraktningen møtende trafikk, og det faktum at motlyset dermed gjør at i de sekundene dere passerer hverandre blir hele verden et bekmørkt hull bortsett fra de 50-100 meterne av veibanen (veibanen, ikke veikanten) som nærlysene lyser opp så er det skrikende åpenbart at hvis man skal trekke føre-var prinsippet så langt som det ser ut til at du gjør så blir bilkjøring i mørket umulig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...