Gå til innhold

har noen erfaringer med overbelasting på strømforsyninger i dag?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvor gode strømforsyningene i dag er på overspenning/kortsluttning og overopphetning.

Corsair sies å være best.

Men hvordan funger det i praksis? Ikke det at jeg vil forsøkte, men er det slik at sikringene er helautomatiske? Eller er det en f.eks Mastervolt GI 3.5 der man aktiver strømforsyningen igjen ved dytte på power bryteren eller er det snakk om sikring f.eks Cadence AGU-80 sikring m/blå lysdiode som ryker ved feil?

Er det noen som vet om det finnes strømforsyninger i dag som lyser rød hvis det er noe feil, enten ved overbelasting etc eller om PSU kan være defekt hvis en maskin ikke vil starte? Siden det kan jo være flere årsaker. Nå har jeg ikke noe problemer her, men jeg lurer på hvordan gode strømforsyninger er her, gjerne av litt kvalitet feks som koster fra 2000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du peaks, overlast i en kort periode?

Gpu kan klokke seg ned, blåskjerm, striper på skjermen, lagg, dårligere FPS.

Mye kan skje, men det handler ikke bare om watt, også total ampere på 12v-linjen må man ta hensyn til.

En måte noen lager peak"kvalitet" på er å lage 1500W psu så merke disse som 1200W og skryte av at de klarer 300W overlast over tid.

Endret av War
Lenke til kommentar

Delta-baserte PSUer (Antec HCP blant annet) er vel mest kjent for å underspesifisere PSUer for å få en gull-rating.

Typisk for alle de kraftige PSUene er at de kan overlaste et par hundre watt, da de ofte brukes for overklokking på ln2.

Overload i noen sekunder kommer nok av at overstrømsvernet er av en treg sikring fordi PSUen skal kunne takle disse korte "overforbrukene."

Lenke til kommentar

Syns ikke jeg har fått godt nok svar.

Man kan jo si dårlig strømforsyninger lukter svidd ved overbelasting eventuelt sprenges. F.eks en typisk feil å sette strømforsyningen på 115 volt, da sier det pang. Men hadde disse hatt en automat sikring kunne man ungått dette.

Men hva gjør gode strømforsyninger her? Hvis man er på maks av hva strømforsyningen klarer?

Blir det slik at strømforsyningen piper eller slår seg av?

Vet ikke om man skal forsøke å korslutte strømforsyningen, men er disse av så høy kvalitet at strømforsyningene ikke går i stykker uten å fysisk ødlegge disse?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kortslutning er aldri lurt.

PSUer der man kan velge mellom 115/230V er eldgamle og selges ikke lenger, ikke er de særlig gode heller. Dette kommer vel heller av at passiv-PFC ikke er designet for å takle mer enn x mengde ampere. Aktive PFCer er designet for å trekke opp til en viss mengde effekt. (Korriger meg om dette er feil)

De aller fleste PSUer av høy kvalitet skrur seg av når de når grensa si, venter noen sekunder og skrur seg på igjen, det er altså automatsikringer det er snakk om.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aktive PFCer er designet for å trekke opp til en viss mengde effekt. (Korriger meg om dette er feil)

Kan noen bekrefte dette? Er ikke så lurt å gjette alltid, men forstår alle ikke vet alt.

De aller fleste PSUer av høy kvalitet skrur seg av når de når grensa si, venter noen sekunder og skrur seg på igjen, det er altså automatsikringer det er snakk om.

Så det finnes ikke så gode strømforsyninger som gir lyd eller lys på en grense har nådd?

Selv om jeg har corsair kan man jo aldri vite om mitt eksemplar er bra nok til bruken. Men jeg skulle nok være uheldig hvis min strømforsyning begynner å brenne eller lukte svid.

Er jo litt synd man ikke kan kjøpe strømforsyninger fra usa, siden de har vel eget 115 volt system og bruker us cable isteden for euro

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

PSUer der man kan velge mellom 115/230V er eldgamle og selges ikke lenger, ikke er de særlig gode heller.

Advance PC-forsyning MPT-7500 - 750 W?

http://www.pixmania.com/no/no/6969209/art/advance/pc-forsyning-mpt-7500-750.html#tech-specs

Burde vært solgt til en kineser isteden, men ja fant en som beviser at disse eksisteres ennå.

+3.3V - 42 A ¦ +5VSB - 2 A ¦ +12V - 20 A ¦ +12V2 - 20 A ¦ -12V - 0.8 A ¦ +5V - 50 A ¦ -5V - 0.5 A

Disse verdiene er neppe bra for hovedkortet i lengden misteker jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

PSUer der man kan velge mellom 115/230V er eldgamle og selges ikke lenger, ikke er de særlig gode heller.

Advance PC-forsyning MPT-7500 - 750 W?

http://www.pixmania.com/no/no/6969209/art/advance/pc-forsyning-mpt-7500-750.html#tech-specs

Burde vært solgt til en kineser isteden, men ja fant en som beviser at disse eksisteres ennå.

+3.3V - 42 A ¦ +5VSB - 2 A ¦ +12V - 20 A ¦ +12V2 - 20 A ¦ -12V - 0.8 A ¦ +5V - 50 A ¦ -5V - 0.5 A

Disse verdiene er neppe bra for hovedkortet i lengden misteker jeg.

Ingenting galt med disse verdiene. det som vanligvis er problemet er nok heller at 3.3V-linja kan ligge på 3.5V eller 12V-linja ligger på 11.2V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...