Gå til innhold

ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

DataAndrè

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer dette kortet primært til en workstation med tre skjermer som kjører 1920 oppløsning. Jeg liker at arbeidsplassen ser smooth ut så alt av fading og andre fancy ting i Win7 lar jeg stå på men det er veldig viktig for meg at det ikke hakker eller gjør systemet tregere. I tillegg kunne det kansje vært gøy å kunne prøve noen spill også.

Bortsett fra at kortet er billig (1249) og har 2xDVI, 1xHDMI, og 1xDisplayPort har jeg ingen argumenter for eller i mot. Jeg er helt grønn når det gjelder skjermkort.

Hovedkortet har 4xPCIe 3.0 men slike kort er kansje en helt annen prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger et skjermkort med kun 1GB VRAM kommer du til å bli like skuffet som meg,hvertfall på spillefronten.(de nyeste spillene)

Han tenker visst mer i VMWare fronten og arbeid på 3 skjermer etter hans tråd i hovedkort forumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1400258&pid=18700715&st=0entry18700715

Jeg har selv 3 skjermer, men en del muskler bak med 3 veis CrossFire, men gjør også en del arbeid og VMWare Workstation bruk på en 1366 rig.

3 Skjermer gjør så mye forskjell at det er absolutt verdt prisen, uten tvil.

Lenke til kommentar

Hvis du velger et skjermkort med kun 1GB VRAM kommer du til å bli like skuffet som meg,hvertfall på spillefronten.(de nyeste spillene)

Vennligst nevn et spill på 1920x1080 som krever mer enn 1GB VRAM samtidig som ytelsen på kortet egentlig strekker til for deg.

Slik jeg har forstått det ville trådstarter prøve ut litt gaming også med 3skjermer 5760x1080(Eyefinity).

Av egne erfaringer så er 1GB VRAM for lite til det..

Spill som A-10C WARTHOG, DCS:BLACKSHARK, BF3, IL-2:CLIFS OVER DOVER må ned på low settings med AA og AF deaktivert.

Greit at mine HD5870 ikke er de beste. Men med 1920x1080 oppløsning klarer de spill på medium/high.

EDIT:

Men ja..HD 6850 1GB holder vel vann med 1920x1080.

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det ville trådstarter prøve ut litt gaming også med 3skjermer 5760x1080(Eyefinity).

Av egne erfaringer så er 1GB VRAM for lite til det..

Spill som A-10C WARTHOG, DCS:BLACKSHARK, BF3, IL-2:CLIFS OVER DOVER må ned på low settings med AA og AF deaktivert.

Greit at mine HD5870 ikke er de beste. Men med 1920x1080 oppløsning klarer de spill på medium/high.

EDIT:

Men ja..HD 6850 1GB holder vel vann med 1920x1080.

Over tre skjermer vil et 6850 være alt for svakt uansett til å kreve mer enn 1GB VRAM. 2x 5870 er nesten 50% kraftigere og her vil 1GB VRAM være for trangt ;)

VRAM-hypen er uansett sterkt overdrevet, det er først på trippelskjermgaming man bør begynne å bekymre seg og da er uansett pris- og ytelseskravene enorme.

Lenke til kommentar

HD 6850 skal klare å drive tre skjermer, men da er det viktig at du kjøper med en aktiv displayport til DVI/HDMI-adapter.

Kan jeg ikke bruke 2xDVI + 1xHDMI i steden for DisplayPort? Evt alle tre på den ene DisplayPort`n?

Nei, du kan kun bruke 2 av DVI+HDMI-portene. Kortet har 2x klokkesignalgeneratorer, den aktive adapteren klarer å gå rundt dette.

Lenke til kommentar

Nei, du kan kun bruke 2 av DVI+HDMI-portene. Kortet har 2x klokkesignalgeneratorer, den aktive adapteren klarer å gå rundt dette.

Hvordan fant du ut dette? Det er ikke det at jeg ikke stoler på hva du sier, men jeg vil gjerne lære hvordan man finner ut hvilke porter som kan brukes samtidig :-)

Kortet sin produktside ga meg ingenting.

Skulle også likt å vite om viften bråker, og hvor mange watt kortet maks vil bruke.

Lenke til kommentar

Hvordan fant du ut dette? Det er ikke det at jeg ikke stoler på hva du sier, men jeg vil gjerne lære hvordan man finner ut hvilke porter som kan brukes samtidig :-)

Kortet sin produktside ga meg ingenting.

Skulle også likt å vite om viften bråker, og hvor mange watt kortet maks vil bruke.

Hvordan fant jeg dette ut? Lese hundrevis av anmeldelser av forskjellige skjermkort.

Kortet vil sannsynligvis ikke bråke. Maks TDP er på 127W, siden man typisk aldri når TDPen og vi ser på 10MHz over stock-klokk vil du nok trekke rundt ~100-110W under spilling og ~130W under spill.

Lenke til kommentar

Akkurat den begrensningen der er kjent med at du ikke kan bruke 2x DVI og HDMI, men er også nevnt i Eyefinity FAQ'en til ATi.

Avhengig av hvor stor oppløsning det er på skjermene så kan du bruke aktivt adapter til 295 spenn fra HIS eller noe, men FORSIKRE deg om at det er ett aktivt adapter.

Billige aktive adaptre støtter kun single link DVI, det vil si at maks oppløsning og Hz du kan kjøre på disse er 1920 x 1200 på 60Hz.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...