Emancipate Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Jeg husker en episode fra NCIS der "mordet" var et selvmord. Personen var transkjønnet og taklet ikke fordommene. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Fantastisk ur-bump. Slenger meg på hylekoret som mener dette er vanvittig trangsynt, men likefullt virker dette å være viktig for TS, så da kan vi like gjerne akkomodere - nå har riktignok TS sannsynligvis enten funnet ut av dette og/eller kuttet kontakten allerede, men om noen andre lurer...Det er én fail-safe måte å finne ut hvilket kjønn en person er født som, og det er ved hjelp av fødselsnummeret. Det ellevesifrede fødselsnummeret alle norske statsborgere får tildelt består av en sekssifret fødselsdato og et femsifret personnummer. Er du født gutt, vil det tredje sifferet i personnummeret (altså det niende sifferet i fødselsnummeret) være oddetall, mens for jenter er dette partall. Man får ikke tildelt nytt fødselsnummer ved eventuell kjønnsskifteoperasjon, og du kan derfor finne ut hvilket kjønn en person er født som ved å se på fødselsnummeret i f.eks. vedkommendes førerkort.En person født 1. januar 1970 kan da eksempelvis ha fødselsnummer 01017012343 eller 01017012427, hvor førstnevnte vil være hankjønn og sistnevnte er hunnkjønn, ihvertfall ved fødsel.Forøvrig er sifrene 7-9, altså hhv. "123" og "124" i eksemplene mine, såkalte individsifre, mens de siste to er kontrollsifre, slik at det ikke finnes andre mulige fødselsnumre som starter på f.eks. "010170123" enn nettopp "01017012343"... for dem som lurte http://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer#Oppbygning Endret 6. august 2014 av srbz Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Man får ikke tildelt nytt fødselsnummer ved eventuell kjønnsskifteoperasjonJo. Men ikke før man er operert (f.eks. når man bare står på hormoner). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg