Gå til innhold

Diskusjon rundt Naughty Dogs mesterverk, The Last Of Us

Bruker-104685

Anbefalte innlegg

Hmm. Hva er egentlig greia med f.eks "alt i alt et veldig bra spill, men en del bugs og kjedelige partier trekker ned - ingen 10/10 herfra."

Hva skjedde med å la seg overvelde, å la seg engasjere så komplett av en spillopplevelse at det at enkelte elementer ikke er perfekte (noe de aldri er), ikke er nok til å dra ned 10-er inntrykket?

For egen del har jeg mange spill som for meg er full pott, på tross av mange "feil." For meg kan en gjennomgående fantastisk stemning i et spill være nok til at jeg ignorerer veldig mye annet som kunne vært bedre. Tror også det er her mange spillanmeldere "feiler" under kritiske blikk, folk forventer at de trekker spillet for summen av flere mangler, mens anmelderene simpelthen lar seg begeistre i den grad at feilene ikke kan overskygge deres konkrete opplevelse. Når anmeldere da får hets for nettopp dette, glemmer folk at de aller, aller fleste spillsider i sin skårings-policy beskriver nettopp det at en toppkarakter ikke nødvendigvis = feilfritt spill på alle områder.

Det blir også problematisk å trekke et spill for de samme feilene, nettopp fordi folk har så forskjellige oppfatninger av hva som irriterer nok/ er dårlig nok til å overskygge totalopplevelsen. Kan til tider se ut til at enkelte har det som livsprosjekt å spille spill primært for å kunne rive et universelt hyllet spill ned av pidestallen "det ikke fortjener." Hvis "alle" liker det, er det opp til meg å fortelle folk at det ikke er så bra som alle vil ha det til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Hva er egentlig greia med f.eks "alt i alt et veldig bra spill, men en del bugs og kjedelige partier trekker ned - ingen 10/10 herfra."

Hva skjedde med å la seg overvelde, å la seg engasjere så komplett av en spillopplevelse at det at enkelte elementer ikke er perfekte (noe de aldri er), ikke er nok til å dra ned 10-er inntrykket?

For egen del har jeg mange spill som for meg er full pott, på tross av mange "feil." For meg kan en gjennomgående fantastisk stemning i et spill være nok til at jeg ignorerer veldig mye annet som kunne vært bedre. Tror også det er her mange spillanmeldere "feiler" under kritiske blikk, folk forventer at de trekker spillet for summen av flere mangler, mens anmelderene simpelthen lar seg begeistre i den grad at feilene ikke kan overskygge deres konkrete opplevelse. Når anmeldere da får hets for nettopp dette, glemmer folk at de aller, aller fleste spillsider i sin skårings-policy beskriver nettopp det at en toppkarakter ikke nødvendigvis = feilfritt spill på alle områder.

Det blir også problematisk å trekke et spill for de samme feilene, nettopp fordi folk har så forskjellige oppfatninger av hva som irriterer nok/ er dårlig nok til å overskygge totalopplevelsen. Kan til tider se ut til at enkelte har det som livsprosjekt å spille spill primært for å kunne rive et universelt hyllet spill ned av pidestallen "det ikke fortjener." Hvis "alle" liker det, er det opp til meg å fortelle folk at det ikke er så bra som alle vil ha det til.

ROFL!

Det er jo AKKURAT det 9/10 betyr. Det betyr at det ikke når opp til nivået "fullkomment perfekt". For når det ikke er det fortjener det ikke 10/10. 10/10 er en symbolikk som representerer en kvalitet på et produkt som er nært gudaktig bra. Og når det er bugs og gameplay faults som nevnt i The Last of Us fortjener det ikke 10/10. Da er 9/10 riktig karakter. Hvilket betyr at spillet er helt utrolig fantastisk bra, men ikke helt utrolig fullkomment perfekt feilfritt fantastisk bra.

At du ikke klarer å skjønne det er hvertfall langt fra fullkomment. Jeg gir kommentaren din 4/10 jeg, nettopp fordi du ikke skjønner hva 10/10 er.

Jeg gav det 9/10, hvilket betyr at det er fantastisk.

Menne, dude...

Vet du ca hvor lenge du spilte før du runnet det? Og var du effektiv i gameplayet eller koste du deg rundt forbi?

Lenke til kommentar

Personleg så synest eg at toppkarakterane skal henge høgt.

Slik som det er i dag så har proffesjonelle anmeldere nærmast latt det gå inflasjon i toppkarakterer. I dag deler ein ut høge karaktere til så og seie alle spel som ikkje er heilt øydelagt (med Skyrim som det hederlige unntaket som fekk toppkarakter til tross for at det var så fullt i buggs at det ikkje kunne spelast).

Lista for gode karakterer skal henge høgt. Og for forbrukeren så er det viktig å få vite kva som er dei dårligaste sidene ved spelet. TLOU ville og er nok svært kjedelig for dei spelerane som alltid hopper over cut-scenes. Dei som ikkje liker historie i spela sine, dei bør spare pengane sine og kjøpe eit anna spel i staden for.

Lenke til kommentar

15 timer. Koste meg rundt og nøt spillet, men noen ganger var jeg litt mer effektiv siden jeg hadde det i bakhodet at jeg måtte bli ferdig siden jeg skulle på sykehuset i går og drar videre til noen venner i Sandefjord i dag og dermed ikke får spilt noe på et par uker.

Men ta deg tid. Er helt utrolig hvor mye detaljer det er i verdenen, finnes ikke et spill som er i nærheten engang. Hvert rom i hvert hus er forskjellig og er nesten en liten historie i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg tid, jeg rota rundt, jeg tittet rundt i verden hele tiden, og kikk opp er mitt forslag. For meg er det helt fantastisk hva de har gjort og hvor mye man kan se.

Jo mer du utforsker, jo mer finner du, jo mer historie får du, og jo mer kan du leve deg inn i historien.

Jeg tror og håper de fleste som ikke liker historie drevne spill vet det og ikke løper og kjøper akkurat dette spillet :)

Lenke til kommentar

15 timer. Koste meg rundt og nøt spillet, men noen ganger var jeg litt mer effektiv siden jeg hadde det i bakhodet at jeg måtte bli ferdig siden jeg skulle på sykehuset i går og drar videre til noen venner i Sandefjord i dag og dermed ikke får spilt noe på et par uker.

Men ta deg tid. Er helt utrolig hvor mye detaljer det er i verdenen, finnes ikke et spill som er i nærheten engang. Hvert rom i hvert hus er forskjellig og er nesten en liten historie i seg selv.

Jeg tok meg tid, jeg rota rundt, jeg tittet rundt i verden hele tiden, og kikk opp er mitt forslag. For meg er det helt fantastisk hva de har gjort og hvor mye man kan se.

Jo mer du utforsker, jo mer finner du, jo mer historie får du, og jo mer kan du leve deg inn i historien.

Jeg tror og håper de fleste som ikke liker historie drevne spill vet det og ikke løper og kjøper akkurat dette spillet :)

Høres bra ut :D

Gleder meg til å fortsette i dag.

På fredag rigget opp den nye PS3-en (som jeg kjøpte kun for dette spillet, så det var digg at det var SÅ bra som det var) i kinoen min. Består av 92" lerret i et kullsort rom med ca 100kg hjemmekinosystem. Og prologuen var helt rå. Det var så stemning, og man sitter såpass nærme lerretet (3m unna) at man på en måte er førsteperson i spillet rent teknisk sett. Bare det (OBS: SPOILER) når du våkner opp som dattera på natten og går inn i stuen og roper etter pappaen, ser på tven, telefonen ringer og selv animasjonen så perfekt som den var, gjorde hele opplevelsen til noe surrealistisk!(OBS: SPOILER SLUTT).

Fantastiske greier altså. Og jeg som HATER konsoll og syntes konsollspillere er teite :D :D Dette vil jeg faktisk mye heller spille på konsoll inne i kinoen enn på en pc-skjerm med headsett på data. Dessuten er det så mye mer sjarm når man sitter med gammeldagse gamepads som PS3 kontrollen er. Digger det, hvertfall på dette spillet :D

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Brukte 15,5 timer og det gikk litt for fort på enkelte steder. Skal nok ta en runde til og ta meg god tid til å se meg rundt.

Edit: IceBlitz, det er mye gode spill på konsoll. Det beste er å ikke henge seg opp i hvilket medium du bruker, men å se etter kvalitetsopplevelser.

Endret av Giske
Lenke til kommentar

Jeg ble sittende å se på bonuser man kan kjøpe med ingame wallet.

Kjøpte black/white render mode for å teste ut.

Er det virkelig noen som spiller gjennom slik? Må da være forferdelig.

Er heilt enig, prøvde alle filtera men dei var alle så stygge at det ikkje var mogleg å bruke det. Svart/kvitt ville nok ha fungert, men eg ser ikkje heilt sjarmen med å ikkje kunne sjå forskjellen på fargane.

Skinns var også temmelig ubrukelig då det går tilbake til standard skins i cut-scenes.

Lenke til kommentar
Vet du ca hvor lenge du spilte før du runnet det? Og var du effektiv i gameplayet eller koste du deg rundt forbi?

Du spurte ikke meg, men jeg svarer. På min save stod det mellom 12 og 13 timer når jeg var på 95%. Siste biten tok riktignok en haug med forsøk, så var rundt 13 timer. 15-16 eller noe om du teller med alle gangene jeg daua.

Lenke til kommentar

Spillet mitt har enda ikke kommet :p Må vente til slutten av uken og hvis den ikke har kommet da så er den egentlig tapt. Siden det er brevpost så er det egentlig too bad for min del. 500kr i dass.

Skal lære meg å aldri bestillte via nett mer.

Lenke til kommentar

Ikke mitt heller Avean, fra Elkjøp, fyfaen for noe møkka greier:P

Sender det RETT i retur til dem igjen, skal ikke ha en forbanna ting fra Elkjøp mer. Møkka kundeservice!

Jeg gir forsåvidt spillet en 9/10, mye pga bugs.

Det er langt ifra en 10 dog. Siden det er såpass mye "flaws"

Endret av elx90
Lenke til kommentar

Blir spillet lettere hvis man dauer noen ganger etter hverandre?

har de gjort en snikoppdatering? Måtte spille et stykke tilbake da jeg ble utsatt for den buggen hvor det ikke ble lagret og alt dauer så mye lettere. LITEN SPOILER : Første gang jeg tok boomer(?) i gymsalen brukte jeg maange kuler og 1-2 brannbomber. 2. gang ett par skudd og en brannbombe

Endret av duppsko
Lenke til kommentar

Blir spillet lettere hvis man dauer noen ganger etter hverandre?

har de gjort en snikoppdatering? Måtte spille et stykke tilbake da jeg ble utsatt for den buggen hvor det ikke ble lagret og alt dauer så mye lettere. LITEN SPOILER : Første gang jeg tok boomer(?) i gymsalen brukte jeg maange kuler og 1-2 brannbomber. 2. gang ett par skudd og en brannbombe

bloaters er ganske lette å drepe egentlig. Brukte bare 2 molotov og 1 stk "granat" så var den dau. Viktig å huske på å la molotoven brenne ut på fienden før du kaster en ny.

Endret av Jikla
Lenke til kommentar

Ikke mitt heller Avean, fra Elkjøp, fyfaen for noe møkka greier:P

Sender det RETT i retur til dem igjen, skal ikke ha en forbanna ting fra Elkjøp mer. Møkka kundeservice!

Jeg gir forsåvidt spillet en 9/10, mye pga bugs.

Det er langt ifra en 10 dog. Siden det er såpass mye "flaws"

Ja det er helt forjævlig. Jeg bestilte dette i god tid for å være sikret å ha det på lanseringsdagen, istedenfor å løpe rundt gjennom byen å lete etter plasser det ikke er utsolgt.

Tror det er en curse rundt last of us. Hadde kjøpt inn hardware for å kunne streame det i 1080p på twitch.tv. Hva skjer ? Jo setter opp en teststream på torsdagen med "demoen" for å sørge for at alt er smooth. Hele kanalen og kontoen min på twitch blir bannet og slettet (sykt mye arbeid jeg har lagt i den kanalen btw) pga twitch tror jeg streamet fulle spillet før lanseringsdagen. 0 advarsel, ban! Så enda går jeg å venter på unban der, i tillegg til at posten har klart å rotet bort spillet mitt.

Gir opp ..........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...