Gå til innhold

Forberede vitnemålet til petroleum på uis, et pars spørsmål

henrikrox

Anbefalte innlegg

Så klokka er 06:41 og jeg har sittet oppe å regnet litt.

Vitnemålet mitt er forsåvidt veldig godt fra vgs, og det er ikke mye jeg kan gjøre med karakterene bortsett fra historie og norsk (norsk gikk til helvete pga russetida)

Fikk 4 i historie og i norsk fikk jeg i hovedmål skriftlig (2 på eksamen, 3 standpunkt), i muntlig fikk jeg 3 og i sidemål skriftlig fikk jeg (3 på eksamen og 3 i standpunkt).

Nå er det sånn at i petroleums linja hadde en oppgang fra 49,2 fra 2010 til 50,1 i 2011. Tenker da på poengkrav.

Nå har det også vært mye mediesnakk om petroleums studenter den siste tiden, store oljefunn hjelper også på, samt det var en artikkel nylig i DN om petroleums studentene på UiS, merket "Landets heteste studenter"

Så jeg forventer at snittet går noe opp, er det noen som vil se for seg hvor mye evt det kan gå opp?

Har i vår tenkt å ta opp norsk på sonans nettgymnas samt å lese meg opp alene på historie som privatist. Har ganske høye krav til meg selv, er det for mye å forlange at jeg bør klare 5 i skriftlig hovedmål, 5 i muntlig, og 4 i sidemål + 6 i historie (jeg er genuint int i historie + jeg har klisterhjerne)?

Her er forresten noen regnestykker. Hvor tror dere safelinja er for meg når jeg søker i april? 52.00 poeng +-?

Sjekk vedlegget

Sorry for maset

post-209627-0-24659300-1323582823_thumb.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tatt ekstra fag fra før? Hvis ikke, og du tilfredsstiller kravene under, kan du jo søke basert på førstegongsvitnemål?

Kvoten for førstegongsvitnemål er for søkjarar

- som ikkje fyller meir enn 21 år i opptaksåret og

- som etter tre år i vidaregåande opplæring (for nokre utdanningsløp fire år) har fått førstegongsvitnemål som gir generell studiekompetanse.

(I kvoten for førstegongsvitnemål tel berre skolepoenga.)

-Kvote for førstegongsvitnemål

Da har den 44.0, og 46.8 på masteren.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Som CissaM sier, det høres ut som du kan søke i førstegangsvitnemålkvoten.

Ellers tror jeg ikke det blir mye høyere poenggrense enn i fjor. Du er langt ifra sikret med 52 poeng, men jeg tror det kommer til å holde. Noen tanker:

Artikler som den i DN må tas med en klype salt. Petroleumsstudenter er "hete" nå, men det er ikke særlig relevant for dem som skal begynne på studiene nå. Selskaper får ikke nok petroleumsstudenter når oljeprisene er høye, men når de er lave er det ekstremt kjipt å være nyutdannet. Veldig vanskelig å få jobb!

UiS tiltrekker primært ungdom fra Rogalandsregionen. Jeg forventer at poenggrensene til petroleumsstudiene ved UiB og NTNU øker mer enn Stavanger sine.

Du kan begynne på petroleumsgeologi. Petroleumsgeologi har likt pensum som petroleumsteknologi det første året, du kan prøve å søke intern overgang, eller gjennom samordna (med 2 ekstra alderspoeng), etter det.

"Har i vår tenkt å ta opp norsk på sonans nettgymnas samt å lese meg opp alene på historie som privatist. Har ganske høye krav til meg selv, er det for mye å forlange at jeg bør klare 5 i skriftlig hovedmål, 5 i muntlig, og 4 i sidemål + 6 i historie (jeg er genuint int i historie + jeg har klisterhjerne)?"

Dette er umulig å vite uten å kjenne til dine evner. For de aller fleste er dette veldig vanskelig å oppnå. Det er også mange variabler som spiller inn, som rett og slett handler om flaks/uflaks - hvilken oppgave du trekker, hvilken eksaminator/sensor du får, hvordan formen din er på den dagen, hvilket humør eksaminator/sensor er i, hvordan de andre som tar eksamen gjør det og sikkert mange fler jeg ikke kommer på nå.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Poenggrensene øker nok noe.

Du kan uansett søke andre linjer som petroleumsgeologi (førsteåret er likt, dvs. hele studiet er likt utenom bacheloroppgaven, så lenge du velger fag fra petroleumstekonologi—da har du god tid på å søke internovergang). Du kan også søke andre linjer som teknisk realfag, ta petroleumsfag som valgfag og søke intern overgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...