Gå til innhold

Kraftig arbeidsstasjon

DataAndrè

14 stemmer

1. 1. Hvilket Asus hovedkort med x79 brikkesett ville du valgt?

• Asus P9X79 (1949 kroner)
      9
    • Asus P9X79 PRO (2149 kroner)
      3
    • Asus Sabertooth X79 (2399 kroner)
      4
    • Asus P9X79 Deluxe (2590 kroner)
      1
    • Asus Rampage IV Formula/BF3 (2749 kroner)
      1
    • Asus P9X79 WS (2790 kroner)
      1
    • Asus Rampage IV Extreme/BF3 (3099)
      2

Anbefalte innlegg

Problemet er med kina, er at kvalitetsikring mangler:

Se på f.eks:

Cougar GX 600W

Syns du ikke selv den hører ut som consair? Bare litt forskjellig talemåte.

Angående å kjøp av strømforsyninger bør det egentlig være lovverk som sier at alle strømforsyningene bør være målt f.eks med: Techred TR-368 før de får lov å selges i norge koster det 100-200 kr ekstra er det billigere en å slite ved reklamasjon. Folk er nødvendigvis ikke klar over at watt/amper har 2 forskjelle betyninger, selv så var jeg ikke klar over det da jeg bygde min første stasjonær og de angret jeg på senere, og valgte å kjøpe ny strømforsyning heller en å ta en risiko å ødlegge hele pcen min.

Nå er det nok mye strømforsyninger som burde bli tatt ut av markedet der man i prinsippet kunne kjøpt strømforsyningen på dealextreme.com da eneste forskjellen vil være garantien i følge norsk lov vil være lengere, kvaliten trenger ikke å være bedre. Riktignok kommer jo fortolling + moms så det spørs vel om man sparer så mye alikevell.

Slik det er i dag, kan man selge 600 watt strømforsyning som klarer kun 320 watt med en slik test, likevel er garantien i følge norsk lov den samme, men folk klager og blir ikke informert om det. Valget her får være opp til trådstarter, tviler på komplett eller hardware.no vil ta en slik strømforsyning til test, å kjøpe Techred TR-368 tror jeg ingen privatpersoner ønsker seg å gjøre.

Angånde kabinett, USB3 superspeed bør vel vurderes i kabinettet? Eventuelt om du planlegge større skjermkort f.eks Asus Radeon HD 6990 4 GB eller noe tilsvarende i en senere anledning, er jo dumt å kjøpe nytt billig kabinett hvis du senere vil oppgradere men om det ikke er plass til oppgradering.

Angående HD 6850 så ville jeg kjøpt den brukt da ATI vil komme med nye skjermkort over nyttår, antakelig i februar et sted.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Watt og Ampere er samme sak når du tar spenningen med i bildet.

Årsaken er at Watt = Ampere x Volt

Men vi liker å høre Ampere tallet, for da må du lese av på merket og da ser du at det står 17A på 2x 12V rails.

I tillegg testet JonnyGuru (Nettside som virkelig fikser PSUer, sier de at det er bra så er det bra.) en 1000W fra den serien der, han var ikke direkte imponert men heller ikke skuffet, 12V var litt for ustabil og det liker ikke harddisker over tid.

En PSU er noe du ikke prøver å spare penger på, den virker meningsløs siden den ikke gir noen ytelsesboost, men den kan fort gjøre en PC ubrukelig eller slakte hardware, ogo kan også i gode tilfeller om du velger en god en, hjelpe på å forlenge levetiden på harddisker og diverse grunnet mye "renere" strøm.

Endret av 007CD
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god strømforsyning kan gjøre overklokking langt mere stabilt, så ja i noen tilfeller der vi har å gjøre med en dårlig strømforsyning og god kan overklokking gå mye lettere.

Nå vet jeg ikke om dette er vel helt ekstreme tilfeller, skal man kanskje overklokke en i7 950 opp mot 4.4 Ghz så hjelper vel muligens en god strømforsyning noe, men vil ikke si noe for sikkert siden det kan variere.

Spessielt om volt er ustabilt over tid så kan det som du sier korte levetiden en del.

Lenke til kommentar

Har du vurdert hvor mye viftesus du kan leve med?

Vet ikke helt spesifikt hvor mye støy ASUS Radeon HD 6850 genererer, men pass deg for at enkelte grafikkort bråker en del. Kjøp gjerne flere vifter til kabinettet med lave turtall om du ønsker å redusere støyen ytterligere.

Det var ikke så lett å finne ut heller det vist. Men jeg kom over en alternativ løsning som er 100% lydløs og mye billigere :-)

http://www.komplett.no/k/search.aspx?mfr=&bn=10488&sortBy=p&q=silence&

Lenke til kommentar

Nå har Seasonic mange forskjellige enheter, noen selges under eget navn, andre kun OEM. De har 3 stk 500W med 80plus standard sertifisering, som neppe er identiske hva kvalitet angår. Silver Power SS-500 markedsføres som 80plus standard, men de har ingen 80plus sertifisering selv, slik at de gjemmer seg bak en av Seasonic-enhetene.

http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSuppliesDetail.aspx?id=60&type=2

• Liker 1
Lenke til kommentar

Corsair Power Supply 850W HX ATX, EPS12V, PS/2, Modular er vel ikke så ille.

Men om det finnes bedre vet jeg ikke i den prisen, men da burde man også ha litt å gå på også, så man skal være uheldig om man får noe dårlig greie her.

Angående stillegående skjermkort så har man også:

Gigabyte Radeon HD 6770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.1, "Silent Series ", DVI, native-HDMI, DisplayPort

ASUS Radeon HD 6670 1GB Direct CU Silent

PCI-Express 2.1, DDR3, DVI, native-HDMI

Den øverste er nok stor kjøleribbe og neppe noe særlig å overklokke, av lowprofile er de du nevner tilgjengelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor mange watt du trenger avhenger av cpu og skjermkort.

Seasonic lager en mengde forskjellige PSU'er og jeg vil anta at de er av varierende kvalitet. De som selges under Seasonic-navnet her til lands er bra og meget bra. De beste som er 80plus gull, er blant de beste du får kjøpt, men de koster.

PSU'en skiller seg fra alle andre enheter, ved at den ikke påvirker ytelsen, men kan deles i en kostnad up front og en i bruk. Her kommer levetid, spenningskvalitet og effektivitet inn, og de kostnadene de medfører eller reduksjon av disse, kan langt overgå innkjøpsprisen.

Lenke til kommentar

Er bare det du må huske på er at du får en EKSPLOSIV økning av forbruket på en 2011 plattform når du overklokker.

Du spretter opp fra 200W samlet forbruk til 400W med kun overklokking, så 650W fra Corsair ville jeg satt som minimum.

Men grunnen til at jeg sier AX 850W (Dessverre laveste i serien) er at denne er kvalitet, effektiv, stillegående og sist men ikke minst, reneste strømmen uten ripler du kan få tak i.

Og dette påvirker levetiden i positiv rettning.

Lenke til kommentar

Ser at det står skrevet tidligere i tråden at 2011 støtter vt-d.

X79 og LGA2011 støtter pr. i dag ikke vt-d.

Denne støtten kommer ikke på plass før tidligst i mars 2012 når C2 steppingen av LGA2011 cpu'ene kommer på markedet.

Dette er en kjent problemstilling, google gir mange treff på saken.

Merk at virtualisering vil virke, men at det ikke vil støtte vt-d (f.eks. vmware vmdirectpath).

Dette _kan_ påvirke utviklingen din om du f.eks. skal utvikle direkte mot hardware, eller at du er avhengig av direkte kontakt/kontroll med hardware for å programmere mot det.

Så hvorvidt dette blir en showstopper for deg, avhenger av hvilken type utvikling du skal drive og om dette er noe du ellers trenger på vm'ene du skal kjøre.

Ellers så vil vel bruken din kreve en del ram.

Z69/LGA1155 er vel derav utelukket med sine 4 ram spor?

5020/LGA1366 begynner nok å bli gammelt ja (men xeon e5 kommer vel neppe før mars 2012) men det gir i hvertfall muligheten for nok ram.

Så, dersom du kan leve uten vt-d (i hvertfall inntil det kommer C2 stepping av cpu'en) så vil vel LGA2011 være best egnet til ditt bruk gitt ram behovet.

Kanskje litt dårlig økonomi i å kjøpe en dyr cpu nå om du skulle ønske å oppgradere i mars for å få vt-d støtte, så greit å ha det i bakhodet om behovet for vt-d er der.

Lenke til kommentar

Har virkelig ikke Intel fått til vt-d biten?

Det er mange rykter der ute, og få bevis på hva som er sannheten.

Men min forståelse (utifra flertallet av dokumentasjonen på nett) tilsier følgende:

Intel oppdaget en bug som gjorde at de måtte disable vt-d i C1 steppingen av de nye cpu'ene.

De startet umiddelbart å utvikle C2 steppingen som fikser denne bug'en.

Så langt er alle enig ser det ut til.

Men, så er jo ark sidene til intel oppdatert, hvor vt-d er aktivert i begge de 2 i7'ene.

Kilder:

http://ark.intel.com/products/63697/Intel-Core-i7-3930K-Processor-%2812M-Cache-3_20-GHz%29

http://ark.intel.com/products/63696/Intel-Core-i7-3960X-Processor-Extreme-Edition-%2815M-Cache-3_30-GHz%29

Legg forøvrig merke til at TXT ikke er enablet på noen av de 2 cpu'ene.

Problemet er bare at det finnes 2 utgaver av hver av desse cpu'ene (stepping C1 som er SR0H9 og stepping C2 som er SR0KY, eksemplene gjelder 3930k men det er tilsvarende C1 og C2 for 3960x)

Velg "product code:" og skriv inn hhv. i73930k og i73960x og søk.

Kilde:

http://qdms.intel.com/MDDS/MDDSView.aspx

Det er vel fair å annta at ark sidene viser til stepping C2.

Siste nytt, fra i dag, er faktisk at de kommer med C2 i januar 2012 (datoen den 20. er nevnt)

Kilde:

http://www.techpowerup.com/156625/Intel-Core-i7-3960X-and-i7-3930K-CPUs-Transitioning-to-C2-stepping-in-January.html

Videre så ser ikke Intel på manglende vt-d støtte i "forbruker" cpu'en deres som et "problem", da de mener det først er viktig for xeon rekken deres (og som er grunnen til at vi enda ikke ser xeon e5, og at datoen på de brikkene også er mars 2012)

Så, hvordan være sikker?

Sjekk stepping på cpu'en med f.eks. cpu-z.

Forsikre dere om at bios til hovedkortet er oppdatert.

Gå gjennom bios og sjekk at vt-x OG vt-d er enablet.

Test om det faktisk virker i f.eks. vmware.

Og rapporter tilbake hva som er status.

Men fasiten er nok at de som har en C1 nok ikke får til vt-d.

Også blir det spennende å se hvor lenge man må vente før man får kjøpt c2 i Norge.

Skulle jeg kjøpt hovedkort basert på X79 med LGA2011 så hadde jeg nok ventet til jeg fikk tak i en C2 stepping i slutten av januar, men jeg innser jo at ikke alle kan vente.

Selv valgte jeg å droppe å vente på xeon e5, så får jeg heller se hvordan markedet er igjen på høsten 2012.

Lenke til kommentar

Ser at det står skrevet tidligere i tråden at 2011 støtter vt-d.

X79 og LGA2011 støtter pr. i dag ikke vt-d.

Denne støtten kommer ikke på plass før tidligst i mars 2012 når C2 steppingen av LGA2011 cpu'ene kommer på markedet.

Personlig har jeg ikke bruk for vt-d så det blir nok en i7-3930k på meg.

Endret av DataAndrè
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...