Gå til innhold

Kraftig arbeidsstasjon

DataAndrè

14 stemmer

1. 1. Hvilket Asus hovedkort med x79 brikkesett ville du valgt?

• Asus P9X79 (1949 kroner)
      9
    • Asus P9X79 PRO (2149 kroner)
      3
    • Asus Sabertooth X79 (2399 kroner)
      4
    • Asus P9X79 Deluxe (2590 kroner)
      1
    • Asus Rampage IV Formula/BF3 (2749 kroner)
      1
    • Asus P9X79 WS (2790 kroner)
      1
    • Asus Rampage IV Extreme/BF3 (3099)
      2

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bygge en kraftig workstation som vil stå på 24/7 og som daglig vil bli belastet relativt hardt med f.eks Visual Studio og VMWare Workstation.

Dette viser seg å ikke være så lett. Det er så mye å velge imellom og prisforskjellene er såppas store at jeg fant det fornuftig å søke råd her.

Det er i utgangspunktet hovedkort+cpu+ram jeg trenger hjelp med men alle tips mottas med takk :-)

Her kan du se de grunnleggende komponentene jeg har valgt:

http://goo.gl/FF2uO

I tillegg hadde jeg valgt meg ut

LGA1366 i7-970 som ved første øyekast var gode spesifikasjoner med trippelkanal ram og seks kjerner men så oppdaget jeg at dette er "eldgamle" komponenter.

Alternativet blir jo ett LGA2011 hovedkort men her har jeg ikke klart å finne ut hva slags ram jeg må ha for å få utnyttet quadchannel ddr3. Også var det bare to cpu`er å velge mellom men det kommer kansje flere etterhvert?

Tusen takk

Endret av DataAndrè
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM på LGA 2011 er vanlig DDR3 RAM, eneste er antallet brikker i pakken.

Så om du føler for det så handler du bare 2x Dual channel pakker og bruker disse.

Uansett, etter hva du har satt opp så blir ikke dette noen spes hardcore / server med fremtidig utvidelse i bakhodet?

Om du ikke har planer om diskkontrollere eller fancy enheter på PCI-E bussen, så er LGA 1155 som gir mest "Smell" for pengene dine.

Skal du utvide kan du se på LGA 1366 for litt lavere ytelse men mer PCI-E båndbredde, eller om du må ha kraftig ytelse og har cashen til det, så er LGA 2011 ditt neste alternativ.

Alle støtter VT-D så virtualiseringen din skal gå greit uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

Om du ikke har planer om diskkontrollere eller fancy enheter på PCI-E bussen, så er LGA 1155 som gir mest "Smell" for pengene dine.

Skal du utvide kan du se på LGA 1366 for litt lavere ytelse men mer PCI-E båndbredde, eller om du må ha kraftig ytelse og har cashen til det, så er LGA 2011 ditt neste alternativ.

Er LGA1155 raskere enn både 1366 og 2011, bortsett fra PCI 3.0?

Jeg byttet nå ut i7-970 med i7-3930k og prisforskjellen med billigste vifte og hovedkort var bare 450 kroner :) Men nå liker ikke jeg å kjøpe ting fordi de er dyrest, eller billigst. Jeg ønsker å kjøpe det som gir meg mest for pengene for mitt bruk.

Her er de åtte 2011 hovedkortene til komplett.

Asus sine x79 kort så jeg hadde to SATA porter hvor valgfri SSD cache til snurredisken kunne kobles til, noe jeg vil har stor nytte av. Men selvfølgelig må de ha 5 forskjellige kort med nesten samme navn og spec.

i7-3930k leveres vist med "Multiplier Unlocked" som vistnok skal gjøre den kurant å overklokke, men da er vel muligens en vifte til 250 kroner litt i minste laget?

Jeg skulle gjerne ventet ett par mnd slik at reviews og slikt begynner å komme men jeg skal begynne i ny jobb og trenger arbeidsstasjon asap.

Lenke til kommentar

Sokkel 2011 er nok helt klart det nyeste og beste, selv vurder jeg å gå fra sokkel 1366 til 2011.

Men som du har sikkert sett blant annen min posting, så er i7-3930k og i7-3960k veldig dyre, man får jo ikke mye for pengene. Det er vel heller et argument for du trenger 6 kjerne prosessor til oppgavene dine. Skal du kjøpe kjøler her Noctua NH-D14 CPU Kjøler er veldig god pris, kjøpe selv den til sokkel 1366 for overklokking og den er god den. Riktignok er den stor, men men kan jo velge veien den vi stå.

Selv om core i7 2700k er på vei ut, så gir den per dags dato mye for pengene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe kjøler her Noctua NH-D14 CPU Kjøler er veldig god pris, kjøpe selv den til sokkel 1366 for overklokking og den er god den.

Takk for tipset. På produktanmeldelser er det en som skriver "Men en ting skal dere vere klar over, kjøper du denne sjekk om du dere har low profile Minne, vist ikke så får dere ikke plass me denne kjølern.".

Vet du hva det betyr?

Jeg har aldri overklokket før. Holder det med 500w psu? Noen flere tips når det gjelder overklokking?

Endret av DataAndrè
Lenke til kommentar

500W strømforsyning hvor 90% av watten er 12V vil holde så lenge du ikke forer den med ett skjermkort som skal ha mye effekt.

Ytelsesmessig ligger fjøla slik:

LGA 2011

LGA 1155 (Handicappet på PCI-E)

LGA 1366

Så 2011 har råest ytelse, men du betaler sabla mye for de den lille forskjellen fra 1155 og opp til 2011, så for ren ytelse er IKKE en 2011 rig verdt pengene.

Men trenger du den ekstra PCI-E båndbredden så snur hele regnestykket seg, så det er derfor jeg spør litt hva dine behov er her.

Lenke til kommentar

Skal du ha 6-kjerners CPU, er X79/i7 3930k veien å gå. I mylderet av HK ville jeg gått for PRO-varianten, dersom du ikke må ha funksjonalitet som kun er på de dyrere variantene. Ytelsen er det uansett minimal forskjell på. For programvare som utnytter alle kjernene, vil denne platformen gi best ytelse, pluss at du vil kunne oppgradere CPU'en senere.

En kjøler til kr 250, vil neppe gi god nok kjøling til å klokke særlig høyt. Noctua har en NH-D14 2011-edition, som er tilgjengelig og bør være blant de bedre luftkjølerne. Det var for noen uker siden relativt få kjølere å velge blant, men det kan ha endret seg. Vær oppmerksom på at ram med kjølefinner som f.eks. Corsair Dominator eller Vengeance vil kunne komme i konflikt med CPU-kjøleren.

Når du først legger en del kroner i en ny PC, ville jeg også lagt noe mer i PSU'en. Det kan godt være at Silver Power er OK, men kr 600 for 500 watt på Komplett, lukter det ikke akkurat kvalitet av, det gjør det heller ikke av 2 års garanti. HW.no har testet 650 og 750 watt i samme serie, uten å ta frem superlativene. Jeg ser også at prisen nå er kr 295, men disse selges ofte med 50% rabatt.

Lenke til kommentar

Vet du hva det betyr?

Det kommer an på hvordan du setter opp kjøleren.

Selv har jeg satt kjøleren slik at den går den peker nedover:

Dette bildet er bare et eksempel:

blood19_evga1.jpg

Er enig at "heatspreader" på rambrikkene vil være en ulempe her.

Men kan du gjøre som bildet over, kan det gå bra.

Jeg har aldri overklokket før. Holder det med 500w psu? Noen flere tips når det gjelder overklokking?

Ville nok anbefalt en consair 650 watt strømforsyning eller bedre.

Har man penger er det neppe lønnsomt å spare på prosessor/strømforsyning.

Ram er enkelt å sette inn ved behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men trenger du den ekstra PCI-E båndbredden så snur hele regnestykket seg, så det er derfor jeg spør litt hva dine behov er her.

Mitt behov er en fancy smooth estetisk Aero arbeidsplass hvor det til tider kjører mange VMWare maskiner samtidig, men viktigst av alt, Visual Studio .NET som gjerne kjører både 10 og 15 ganger, både i og utenfor VMWare.

Jeg jobber som programmerer og det værste jeg vet er å måtte vente 10 sekunder her og 12 sekunder der. Det blir ganske mye dødtid iløpet av ett år så noen tusenlapper ekstra tjenes raskt inn igjen.

Det er kvadruppelkanal minnearkitektur og seks kjerner som nå trekker meg mot 2011. I tillegg så har du Asus SSD cache som høres bra ut (slik som produsenten beskriver det). Jeg har ikke klart å finne noen uavhengige kilder som kan fortelle om hvordan disse tre nyhetene faktisk fungerer i praksiss.

11.500 kroner eks moms lyder handlekurven til nå og det inkluderer bla 256gb ssd sata3, 2tb snurredisk, 16gb 1600mhz ram, og ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5. Tross stiv pris på cpu (3700+mva) er denne setupen billigere sammenlignet med ferdigbygde alternativer fra komplett, hp osv.

Se hele handlekurven her. Er det en komplett pc? Det eneste jeg kommer på er at kjølepasta muligens ikke følger med. Også er jeg redd for at sata kablene ikke er lange nok ;)

Lenke til kommentar

Kjøp helller noe bedre en Silver Power SP-SS500 500W, Consair i minstefall.

Kjølepasta (Noctua NT-H1) følger med kjøleren Noctua NH-D14, i mitt tilfelle var den tørr og ubrukelig.

Men fikk ny av komplett. Hadde kjøpepasta fra før så det gikk greit for meg.

Hvorfor kjøper du Akasa SATA3 Kabel 50cm Blå UV? Det følger med sata-kabel til de fleste hovedkortene som selges ny.

Må du ha led belysning i kabelen? Lengde har aldri jeg hatt noe problemer med, da setter du harddisken nærmere hovedkortet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Okay, du kan spare ved å handle en 1155 plattform, da den ekstra PCI-E båndbredden er ikke noe du trenger (Du har ikke planer om RAID kontrollere osv.)

Ellers kast ut den 500W, den er ikke noe bra, og vil heller ikke drive deg med noen form for overklokk med ett 6870.

Corsair AX tror jeg er stikkordet for deg her.

Lenke til kommentar

Ellers kast ut den 500W, den er ikke noe bra, og vil heller ikke drive deg med noen form for overklokk med ett 6870.

Strømforsyningen er nok grei i den prisklassen, men da skulle man heller gått for LGA 1155 med maks 95 watt effektforbruk og et budsjettkort single skjermkort som trekker maks 100 watt.

Men i denne kraftige maskinen så er strømforsyning for dårlig.

Kan noen forklare meg hva meningen å blande billig og dyre kompenenter i en pc?

Cooler Master CM 690 II Lite Midi Tower? Ville vurder E-ATX kabinett her, om prisen ikke er stort problem, og heller oppgradere resten ved behov, så kan man bytte skjermkortet til litt større hvis de senere blir behov. Selv innrømmer jeg å ha gjort samme feil tidligere, se på billig vare en varer som er en invistering og da må jeg bytte maskinvare ofte isteden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal du ha 6-kjerners CPU, er X79/i7 3930k veien å gå. I mylderet av HK ville jeg gått for PRO-varianten, dersom du ikke må ha funksjonalitet som kun er på de dyrere variantene. Noctua har en NH-D14 2011-edition, som er tilgjengelig og bør være blant de bedre luftkjølerne. Vær oppmerksom på at ram med kjølefinner som f.eks. Corsair Dominator eller Vengeance vil kunne komme i konflikt med CPU-kjøleren.

Når du først legger en del kroner i en ny PC, ville jeg også lagt noe mer i PSU'en.

Hvorfor ville du gått for PRO-varianten? Og hva slags funksjonalitet er det de dyrere variantene har?

NH-D14 hadde ett 2011 mounting kit til 85 kroner :-) Har du en slik kjøler selv? Ser den blir skrytt opp i skyene på komplett men ingen sier noe om støy?

Kjølepasta (Noctua NT-H1) følger med kjøleren Noctua NH-D14, i mitt tilfelle var den tørr og ubrukelig.

Men fikk ny av komplett. Hadde kjøpepasta fra før så det gikk greit for meg.

Hvorfor kjøper du Akasa SATA3 Kabel 50cm Blå UV? Det følger med sata-kabel til de fleste hovedkortene som selges ny.

Må du ha led belysning i kabelen? Lengde har aldri jeg hatt noe problemer med, da setter du harddisken nærmere hovedkortet.

Er det forskjell på kjølepasta? Trenger jeg noe mer? Har sett det finnes noen rensegreier også..

Kablene så stilige ut og prisen var nesten den samme som for standardkabler. Var ikke klar over at det fulgte med. Kabinettet jeg har valgt har vist gode kablingsmuligheter så jeg trenger lange nok kabler til at de kan strekkes langs kantene i steden for at det blir masse kabelrot og dårlig luftgjennomstrømning.

Endret av DataAndrè
Lenke til kommentar

Generielt, hvorfor tror du komplett selger disse så billigere? Kvaliteten garanteres av folk fra kina med 10 kr timen, men i den prisen har ikke de prøvd eller forsikret varen mot kortsluttning.

Nå sier jeg ikke at consair ville betalt deg ny pc hvis maskinen din går i stykker på grunn av lynedslag men det er langt mindre problem, siden da trenger du i verstefall bytte PSU isteden for hele pcen, skal du kjøpe en så dyr pc er strømforsyning kvaliteten viktig.

Eller for all del, du kan jo prøve å forsike maskinen din hos IF forsiking å håpe de er greie.

Nå er disse strømforsyningene beregnet til lagt dårligere og effekt reduserene maskinvare.

Skal ikke gå så langt å si Atom er nødvendig, men strømforsyningene er ikke noe for deg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er du alergisk mot corsair?

Sier bare Cooler Master GX 650W PSU er bare litt bedre, men alikevell er nok consair en del bedre igjen, like godt å gå for den strømforsyningen som er stabil over tid, en å velge noe av mellomklasse til så høy pris.

Gå for kvalitet.

Jeg kjøpte selv Corsair HX 850W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm spiller liten rolle hvor du kjøper den, selv kjører jeg bare single skjermkort og en overklokket i7 950 @ 3.87 Ghz, og det går bra. Så jeg er ikke redd for om denne strømforsyningen holder bare i 5 år hvis jeg er maksimalt uheldig, men da trenger jeg ikke å tenke på ny strømforsyning på flere år fremover.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hva meningen å blande billig og dyre kompenenter i en pc?

Cooler Master CM 690 II Lite Midi Tower? Ville vurder E-ATX kabinett her, om prisen ikke er stort problem, og heller oppgradere resten ved behov, så kan man bytte skjermkortet til litt større hvis de senere blir behov. Selv innrømmer jeg å ha gjort samme feil tidligere, se på billig vare en varer som er en invistering og da må jeg bytte maskinvare ofte isteden.

Meningen er enkel. Å få mest mulig for minst mulig :-)

Hva er galt med kabinettet? Det virker solid, har superbra ventilasjon, og massevis av plass.

Lenke til kommentar

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot Silver Power (som du finner under Maxpoint.de), men 2 års garanti og kr 1/watt rimer ikke helt med topp kvalitet. Ingen av de testene som er gjort av 500 watt enhetene ville jeg lagt for mye vekt på. Jeg så på en og den sa ingenting om kvaliteten, de hadde sammenliknet med 3 andre PSU'er av ymse kvalitet og den nådde ikke helt til topps. Komplett skryter av god Seasonic kvalitet, men faktum er at de PSU'ene som bærer Seasonic-navnet og selges i Norge, alle har 5 års garanti og bedre effektivitet enn disse. Noen av de koster heller ikke stort mer.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=436#rparams=l=s79770296

At en PSU er satt sammen i Kina betyr ikke at den er av dårlig kvalitet. Du finner sannsynligvis ikke en som ikke ser dagens lys der i konsumentmarkedet. I 2010 ble nærmere 90% av mønsterkortene produsert i sydøst-Asia og 40% i Kina alene. Andelen er økende. Når det gjelder PSU-produsenter, har de fleste base på Taiwan og produsjon i Kina.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...