Gå til innhold

Sterk av statisk trening?

geekfreak

Anbefalte innlegg

Jeg trener for det meste sykkel og langrenn. Men for å bli bedre så vil jeg legge til mer styrketrening og lurer på om statisk styrketrening (f.eks. planken og hocekystilling 90°) vil hjelpe å styrke musklene? Eller har det liten effekt når det er mest dynamiske bevegeler i sykkel og langrenn?

Jeg sliter nå ved svak muskulatur i sete, lår og ankler (har slitt med løperkne i 8mnd), og også på om det er bedre med statisk styrke i rehabiliteringsfasen enn dynamisk trening?

Endret av geekfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er fint med statisk trening er at man ofte, ved rett valg av øvelser, bruker kjernemuskulaturen.

I praksis så er det den muskulaturen man ønsker å styrke dersom man vil ha en sterk kropp uten ambisjoner om å bygge ol. Du kan/vil få resultater ved statisk trening dersom du gjør ting rett :)

Lenke til kommentar

Skal du bli sterker må du ha korte intervaller, det betyr at du må trene med ekstra vekt.

Feks hockey uten vekt, så kan du sitte slik i flere minutter. Du blir ikke sterkere av dette, bare mer utholden. Legg på vekter til du bare klarer 5-10 sec sammenhengende, så kansje du blir sterkere :)

Ellers er jo knebøy en fantastisk øvelse for hele underkroppen.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...