Gå til innhold

Islamkritikk etter 22. Juli

83 stemmer

1. 1. Har islamkritikk blitt mer tabubelagt etter 22. Juli?

• Ja, i stor grad
      19
    • Ja, i betydelig grad
      10
    • Ja, i noen grad
      19
    • Ja, men i liten grad
      9
    • Nei
      26
  2. 2. Har samfunnet frifunnet islam siden det var en "kristen" terrorist?

• Ja, i stor grad
      11
    • Ja, i betydelig grad
      14
    • Ja, i noen grad
      14
    • Ja, men i liten grad
      12
    • Nei
      34
  3. 3. Har ditt syn på islam endret seg i positiv retning etter 22. Juli?

• Ja, i stor grad
      0
    • Ja, i betydelig grad
      0
    • Ja, i noen grad
      1
    • Ja, men i liten grad
      4
    • Nei
      78
  4. 4. Har du lest koranen?

• Ja
      9
    • Delvis
      31
    • Nei
      45
  5. 5. Har du lest Tafsir, Hadith eller Sira?

• Ja
      3
    • Delvis
      18
    • Nei
      63

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal forsvare kristendommen i sammenheng med å kritisere islam. Er det fordi muslimer kaller alle i Europa for kristne, og at vi derfor blir presset inn i det hjørnet?

Man kan fint kritisere islam uten overbeskyttende påstander om kristendommen.

Jeg synes dette er en farlig trend. Kristendommen blir igjen brukt som et banner for høyreekstreme mot islam, og fra den gården vil man enkelt finne grusomme vers i bibelen som støtter deres korstogskampanje med voldt, trusler og drap mot uskyldige.

I følge sitt manifest skulle Breivik be til gud om suksess før han begikk verdens dødligste shooting spree i moderne tider. Et spørsmål jeg liker å spørre kristne er... ble han hørt, og i så fall blir han unskyldt hvis dette var guds vilje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ler stadig når jeg ser folk hevde at det er høyreekstreme som er ute etter islam.

Islam ER høyreekstremt. Jeg er ateist, og har alltid vært ateist, og har ikke blitt høyreekstrem fordi èn enkeltstående paranoid schizofren kristen tempelridder angrep det norske politiske systemet over islam.

QUERY: right wing

noun

1. members of a conservative or reactionary political party, or those opposing extensive political reform.

2. such a political party or a group of such parties.

3. that part of a political or social organization advocating a conservative or reactionary position

Lenke til kommentar

Det mest forferdelige oppi alt dette er at ALLE religiøst inspirerte drap er og blir gjort over påstander i gamle utdaterte bøker, bøker vi for lenge siden burde ha kastet fra oss i vemmelse etter over tusen år med manglende bevis og mangelfull informasjon...

DET skremmer meg mer enn noen kritikk (berettiget eller ikke) av svineriet gjør, for å si det sånn... Får er det mulig å finne på noe dummere enn å plage, forfølge og drepe andre over disse løse, ubeviste og eldgamle religiøse påatandene? Ikke som jeg kommer på i farten ihvertfall.... :no: Lurer på når vi skal ta til vettet og legge denne overtroen fra oss for godt jeg.... Så langt har religion gjort mer ugang enn nytte, så hvorfor fortsetter de fleste i verden å tviholde på disse påstandene som om de faktisk var en sannhet og ikke myter nedskrevet av ignorante menn for lenge siden? Skremmende...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ler stadig når jeg ser folk hevde at det er høyreekstreme som er ute etter islam.

Islam ER høyreekstremt. Jeg er ateist, og har alltid vært ateist, og har ikke blitt høyreekstrem fordi èn enkeltstående paranoid schizofren kristen tempelridder angrep det norske politiske systemet over islam.

Vårt begrep på "høyreekstreme" og islamske fundamentalister har mer til felles enn hva folk ofte tror. Begge er konservative og ønsker sine tradisjoner og idealer realisert i samfunnet.

Lenke til kommentar

I følge sitt manifest skulle Breivik be til gud om suksess før han begikk verdens dødligste shooting spree i moderne tider. Et spørsmål jeg liker å spørre kristne er... ble han hørt, og i så fall blir han unskyldt hvis dette var guds vilje?

Man blir hvertfall unnskyldt hvis man angrer og blir kristen. Det skjedde med general "Buttnaked":

dLeax60Lb8FSX7htIuSIpAobI4UgGQO6OzbLo7MGwC3w.jpg

Han kaltes det fordi han gikk til krig naken. Han har innrømmet ansvar for at 20'000 mennesker ble drept, han har ofret barn og drukket blodet deres, kannibalisme og organisert barnesoldater.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir hvertfall unnskyldt hvis man angrer og blir kristen. Det skjedde med general "Buttnaked":

dLeax60Lb8FSX7htIuSIpAobI4UgGQO6OzbLo7MGwC3w.jpg

Han kaltes det fordi han gikk til krig naken. Han har innrømmet ansvar for at 20'000 mennesker ble drept, han har ofret barn og drukket blodet deres, kannibalisme og organisert barnesoldater.

Jepp... Men for å se dette i et litt annet perspektiv, les og se denne film-snutten:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7920905

Han ofret barn for å kunne kjempe i den liberianske borgerkrigen. Men det var før han møtte Jesus.

Så kristendommen kan få virkelig onde folk til å bli gode.

Men humanistisk ateistisk livssyn ville selvsagt vært det beste! =)

Lenke til kommentar

Turbo Nello. Jeg må spørre deg, siden du skriver i signaturen din at "gods are imaginary" og du bestemt har uttalt deg i den retningen.

Mange ateister mener at troende er desillusjonerte, sinnsyke, lider av vrangforestillinger. Du har kanskje hatt slike oppfatninger mot enkelte kristne. MEN, gjør du deg de samme tankene om 1 milliard andre kristne på planeten også? Hvilke tanker har du egentlig om alle de andre? Der må jo være en konklusjon om de andre også, mener du at alle sammen er sinnsyke? Eller har du noen forklaring på det?

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en farlig trend. Kristendommen blir igjen brukt som et banner for høyreekstreme mot islam, og fra den gården vil man enkelt finne grusomme vers i bibelen som støtter deres korstogskampanje med voldt, trusler og drap mot uskyldige.

Underlig at General ButtNaked ikke fortsatte i det samme sporet da, gitt at bibelen er full av grusomme vers som støtter vold, trusler og drap av uskyldige? Er det kanskje noe i bibelen som gjør den, sammenlignet med koranen, moralsk overlegen, uavhengig av om innholdet er sant eller ikke?

Lenke til kommentar

Underlig at General ButtNaked ikke fortsatte i det samme sporet da, gitt at bibelen er full av grusomme vers som støtter vold, trusler og drap av uskyldige? Er det kanskje noe i bibelen som gjør den, sammenlignet med koranen, moralsk overlegen, uavhengig av om innholdet er sant eller ikke?

Er kanskje bibelen moralsk underlegen norsk moral anno 2011? Selv om bibelen ofte blir sett på som absolutt sannhet, mens norges rettsystem og demokrati er relativistisk.

Hvorfor er det så viktig for deg å rangere kristendommen over islam?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Er det umulig at mennesker med en grusom historie finner fred i islam og slutter med det?

Eller hva med scientologi, buddisme, ateisme, jainisme, hinduisme, fotball, jehovas vitner, jødedom og new age fks?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Turbo Nello. Jeg må spørre deg, siden du skriver i signaturen din at "gods are imaginary" og du bestemt har uttalt deg i den retningen.

Mange ateister mener at troende er desillusjonerte, sinnsyke, lider av vrangforestillinger. Du har kanskje hatt slike oppfatninger mot enkelte kristne. MEN, gjør du deg de samme tankene om 1 milliard andre kristne på planeten også? Hvilke tanker har du egentlig om alle de andre? Der må jo være en konklusjon om de andre også, mener du at alle sammen er sinnsyke? Eller har du noen forklaring på det?

Kollektive illusjoner krever mindre grad av galskap enn en enkeltpersons illusjoner. Hvis alle andre rundt deg gratulerer keiseren med de nye klærne blir det enklere for deg å "se sannheten" også, mens det lille barnet er det eneste som ikke er indoktrinert og klarer å si det alle egentlig tenker: gud er en historie som ga mening for 2000 år siden, men som rett og slett ikke passer inn i det nye vitenskapelige verdensbildet.

Lenke til kommentar

Det er meget merkelig det der. Den guden jeg kjenner, han er hele tiden etter meg for den minste lille ting jeg gjør, altså synd. Det er helt og absolutt uttenkelig at den guden jeg kjenner ville engang funnet på noe så grusomt som står i bibelen. Helt utenkelig. Han er den snilleste skapningen jeg vet om. Han bryr seg om fluer. Da henviser jeg ikke til myagoas over meg, men til ekte fluer.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Dette er vel avsporing, men i bunn og grunn - ja - selv om mesteparten av verdens religiøse enten er tvunget religiøs, religiøs på papiret (sekulære stater som vårt Norge), eller bare uvitene om uinteresserte om verden rundt seg.

Kort sagt - noen følger strømmen, har ikke valg, bryr seg ikke - eller lider av vrangforestillinger.

Lenke til kommentar

Dette er vel avsporing, men i bunn og grunn - ja - selv om mesteparten av verdens religiøse enten er tvunget religiøs, religiøs på papiret (sekulære stater som vårt Norge), eller bare uvitene om uinteresserte om verden rundt seg.

Kort sagt - noen følger strømmen, har ikke valg, bryr seg ikke - eller lider av vrangforestillinger.

Det er ganske skummelt at du har ett slikt syn på 1 milliard mennesker samtidig, uten betenkningstid, uten kritisk syn, uten tvil. Meget skummelt. Tenk om du skulle sitte i ett verv hvor du hadde ansvarlighold for denne gruppen.

"Hei, her er jeg, og jeg mener 1/7 del av planeten lider av vrangforestillinger, uten tvil" :cool:

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Fordi jeg føler det hersker en relativistisk konsensus her, som kort fortalt mener at all religion er like ille. Jeg er veldig uenig i det. Uansett hvordan man snur og vender på det så kan man ikke si at morderiske "kristne" i afrika, som dreper "hekser", følger Jesus eksempel og lære. Det samme kan vi heller ikke si for kirken som torturerte kjettere, og man kan heller ikke si det om europas kristne hærer som kjempet mot den muslimske invasjonen. I dag vil nesten alle være enige i at man har rett til å forsvare seg selv med makt, men Jesus var av en annen oppfattning. Snu det andre kinnet til, sa han. Og elsk din fiende. Så rent teologisk så mener jeg at man, dersom man definerer Jesus lære som normerende for kristen adferd, må si at korstogene ironisk nok var ukristne. Samtidig mener jeg at vi må se på hvordan gærne muslimer holder på i dag, og sammenligne det med Muhammeds adferd. Som jeg har sagt tidligere, og som de fleste synes å være enige i, så er det stor grad av sammenfallende adferd mellom Muhammed og dagens mujahideen. Derfor mener jeg som prinsipp at kristendommen er langt bedre moralsk og etisk sett, enn hva man kan trekke ut fra kirkens curriculum vitae i Europa. Samtidig mener jeg at mujahideen omkring i verden synes å representere den mest plausible tolkningen av koranen, i lys av Muhammeds eksempel og lære. Derfor synes jeg det er trist at man i så stor grad hopper på ateist-toget nesten som en protesthandling mot kristendommen, når man kanskje burde se et større bilde? Kanskje jeg har lest for mye Huntington.

Det er ganske skummelt at du har ett slikt syn på 1 milliard mennesker samtidig, uten betenkningstid, uten kritisk syn, uten tvil. Meget skummelt. Tenk om du skulle sitte i ett verv hvor du hadde ansvarlighold for denne gruppen.

"Hei, her er jeg, og jeg mener 1/7 del av planeten lider av vrangforestillinger, uten tvil" :cool:

Hørt sitatet "Eat shit! 5 billion flies can't be wrong."?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er meget merkelig det der. Den guden jeg kjenner, han er hele tiden etter meg for den minste lille ting jeg gjør, altså synd. Det er helt og absolutt uttenkelig at den guden jeg kjenner ville engang funnet på noe så grusomt som står i bibelen.

Se for eksempel på Kim Jong II som nettopp døde. Hele Nord Korea sørger over denne grusomme tyrannen som har brakt store lidelser og sult til hele landet. Hos noen er tårene tvunget, men for andre er det genuine tårer for denne despoten og massemorderen de har blitt hjernvasket fra de var små til å akseptere som herre, landsfar og... selv gud.

For oss utenifra er det helt ufattelig at et folk kan støtte et slikt monster, men det gir oss et bra pekepinn på den enorme effekten massesuggesjon og hjernvask kan ha over menneskegrupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er meget merkelig det der. Den guden jeg kjenner, han er hele tiden etter meg for den minste lille ting jeg gjør, altså synd. Det er helt og absolutt uttenkelig at den guden jeg kjenner ville engang funnet på noe så grusomt som står i bibelen. Helt utenkelig. Han er den snilleste skapningen jeg vet om. Han bryr seg om fluer. Da henviser jeg ikke til myagoas over meg, men til ekte fluer.

Det er helt utenkelig for meg at en gud skal kalle homofili for synd. Det ligner ikke grisen!

Guden din er den jævligste og ynkeligste skapningen jeg vet om. Han dreper mennesker som fluer

Fint at du kaller dine motdebatanter for falske fluer, hva nå enn det skal bety. Du fremstår som et prakteksempel for kristendommen.

Men hva er poenget med å diskutere? Vi kan jo bare stole på deg, kan vi ikke? Du trenger ikke engang vise oss beviser, det holder at vi stoler på at du har dem...

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi jeg føler det hersker en relativistisk konsensus her, som kort fortalt mener at all religion er like ille. Jeg er veldig uenig i det. Uansett hvordan man snur og vender på det så kan man ikke si at morderiske "kristne" i afrika, som dreper "hekser", følger Jesus eksempel og lære. Det samme kan vi heller ikke si for kirken som torturerte kjettere, og man kan heller ikke si det om europas kristne hærer som kjempet mot den muslimske invasjonen. I dag vil nesten alle være enige i at man har rett til å forsvare seg selv med makt, men Jesus var av en annen oppfattning. Snu det andre kinnet til, sa han. Og elsk din fiende. Så rent teologisk så mener jeg at man, dersom man definerer Jesus lære som normerende for kristen adferd, må si at korstogene ironisk nok var ukristne. Samtidig mener jeg at vi må se på hvordan gærne muslimer holder på i dag, og sammenligne det med Muhammeds adferd. Som jeg har sagt tidligere, og som de fleste synes å være enige i, så er det stor grad av sammenfallende adferd mellom Muhammed og dagens mujahideen. Derfor mener jeg som prinsipp at kristendommen er langt bedre moralsk og etisk sett, enn hva man kan trekke ut fra kirkens curriculum vitae i Europa. Samtidig mener jeg at mujahideen omkring i verden synes å representere den mest plausible tolkningen av koranen, i lys av Muhammeds eksempel og lære. Derfor synes jeg det er trist at man i så stor grad hopper på ateist-toget nesten som en protesthandling mot kristendommen, når man kanskje burde se et større bilde? Kanskje jeg har lest for mye Huntington.

Tror du ikke jeg kan google og finne 'fine' vers fra koranen jeg kan quotemine også?

Lenke til kommentar

Det er over 2 milliarder kristne, ikke en.

Det er jo fortsatt bedre enn å være overbevist om at 5/7 av planeten er besatt av satan fordi de har et annet livssyn eller tror på andre guder, slik mange kristne er.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...