Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fjerne fravær (VGS)


Anbefalte innlegg

Jeg går i 2 klasse på vgs, jeg har en hel del fravær og det går utover karakterene mine. Jeg vet at det skal være mulig og få 10 dager fjernet ved en lege erklæring.

Jeg tror mye av grunnen til at jeg har så mye fravær er at jeg er mye deprimert og lei meg - og jeg har ikke så mange venner på min nåværende skole.

 

Er dette en gyldig grunn til og få en legeerklæring og dermed få fjernet 10 dager fravær?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg oppfordre deg til og juge, Det er ikke sikkert du trenger det heller.

 

Men jeg har lurt meg unna litt fravær ved og skylle på ting som ikke direkte vil holde meg unna skolen , En venn av familien havna på sykehuset, ikke noe alvorlig men det trengte ikke skolen og vite og de forsto hvorfor jeg var litt utilpass og ikke var på skolen. Dette er i bunn og grunn bare dumt for meg selv noe jeg er fult klar over når jeg ikke møter på skolen. men jeg har alltid en god forklaring og gi til læreren som kanskje ikke stemmer helt, men det står fortsatt i notatene på hvorfor jeg var borte og det i seg selv er veldig bra.

 

Og nei du får aldri fjernet fravær, Om du er borte i 5-10 dager fordi du har brukket alle beina i kroppen så har du fortsatt fravær , så lenge du ikke er fysisk på skolen får du fravær ( så lenge du har fått lov og være borte)

 

Men det som er viktig er at du kan dokumentere hvorfor du har vært borte.

 

Og det du sier vet jeg selv er "støvsuger" når det kommer til motivasjon, det suger all lysten til og lære og møte opp ut av en kropp.

Jeg synes du skal prate med rådgiver om dette , for du får nok ikke noe ærklering av en lege fordi du er deprimert og at du har lite venner der, Noe jeg forstår 100 % at kan ødlegge en skoledag eller 10, Som sagt prat med både lærer og rådgiver og legg ut saken på en ordentlig og kanskje litt "dyp" måte så du får mere forståelse for at du har vært borte, Du kan jo alltids legge på en eller to ekstra ting men ikke overdriv, bare vis de du snakker med at dette virkelig påvirker deg og utdanningen din så skal det nok gå bra,

 

Eventuelt om læreren,Rådgiver eller avdelingsleder for din klasse ikke forstår dette kan du alltids prøve deg hos fastlegen. Det burde gå men er ikke alltid de gir deg papirer på at du har vært deprimert og uten venner. Det er mer arbeid for en psykolog vill jeg tro. Men uansett, Åpne deg litt for rådgiver og lærer så vil de nok skjønne hvorfor og legge ved notat om at du har "gyldig" fravær og fortell også at du er villig til og kanskje ta igjen noe arbied for og bevise at du kan få karakter hvis dette er et alternativ for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...