meg9907 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei. Har en VW Passat 1,8t 1997 modell. Problemet nå er at varmeviften ikke fungerer. Jeg kan stille viftestyrken fra 0-4, men uansett hvor jeg har stilt den inn, forblir den fortsatt av. Når jeg holder på dysene der lufta kommer ut, kjenner jeg at det er litt varmt, men det kommer liksom ikke luft ut av dem. Jeg hadde en dag for ca en måned siden da viften sluttet å fungere, men den kom tilbake ganske raskt. For ett par dager siden var det en uvanlig lyd i viften (jeg hørte det fra dysene, spesielt de i midten), og når jeg startet bilen for å gå på jobb i går var det ikke liv i viften i det hele. - og masse dugg på vinduene -.- Så hva kan jeg sjekke for å finne feilen? Hvor kan den ligge? Jeg sjekket sikring nr 30 og 42, som så ut til å være de som tilhørte viften. Nr 30 var hel, og det var ikke sikring på nr 42, så.. ja.. Noen som vet for feilen kan være? Ikke akuratt den beste årstiden å være uten varme og ha dugg på vinduene.. :/ Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Du har jo oppsumert feilen din rimelig greit i det du skriver. Siden du også hørte en ulyd så er det vel ingen tvil om at kupevifta di har tatt kvelden. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Ja, jeg tror nok det Gryterett sier er den mest sannsynlige antagelsen her. I teorien kan også fremmedlegemer holde igjen viften, eller den kan ha "gått tørr", men skjer dette med en ellers frisk vifte så vil normalt sikringen gå (og/eller man får røykutvikling/svidd lukt). En utslitt vifte kan gjerne komme og gå litt på slutten, feks komme på når man kjører over et hull, eller den går fint hvis man hjelper den i gang med fingeren fra under friskluftfilter (motor-rom under passasjer vindusvisker), for så neste morgen igjen ikke ville starte. Og dette er også forenelig med hel sikring, fordi viften ikke bruker unormalt mye strøm. For å få det endelig bekreftet kan du jo bare måle spenningen rett på kontakten til varmeapparat-viften, som du kommer til rett under/bak hanskerommet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Er helt sikker på at du trenger ny vifte da børstene på den du har er gåen. Har byttet på en golf 97 og en Vento 96. Begge disse var gått ca 300.000 km. Typisk symptom er at den har problem med å komme i gang helt den ikke går i det hele tatt. Er mye å spare på å sjekke litt rundt. Jeg tok sjansen på en brukt da Ventoen min skulle selges. Går du til Møller, så vil de også prakke på deg formotstander. Disse trengs ikke å skiftes fordi vifta skiftes (ikke nødvendig å tørke seg før man har dritte). Selv om du er Handy-Manny og kan sveise, så er børstene ganske så umulig å bytte. Endret 11. desember 2011 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
meg9907 Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Tusen takk for kjempe bra svar! Der e hadde rett... vifta var gåen :/ Jeg hadde koblingsskjema forran meg, og sjekket spenningen fra bryteren til regulatoren og til slutt motoren. Alt var fint frem til motoren. Jeg hadde ute motoren og så på den, men kunne ikke finne noe galt. Prøvde å Ohme meg igjennom den, men det var ikke en suksess... Da jeg koblet til motoren igjen, bare for å prøve så fungerte den! På alle trinn... fra 0-4 Jeg satte den så på null, og den ville ikke starte igjen :O Jeg hjalp den igang, og da kom den seg igjen, men det er det samme problemet hele tiden. Den er rett å slett for tung! Den sviver ikke beint heller... når jeg holder den vibrerer hele armen min ganske godt som følge av at den slår litt. Prøvde å spraye den med 5-65. på akslingen (vet ikke om jeg faktisk traff den, ettersom den er ganske godt innkapslet. Uansett så hjalp det ikke... Var på Meca for å se etter en ny, og prisen på den, men fant ikke vifte der. Blir nok en tur på hoggeren for å lete der... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det er jo bra. Jeg ville tenkt meg litt om før jeg kjøpte dette fra hogger. Av ting som taler for så er det jo selvsagt pris, og det er ikke en voldsom operasjon å bytte (slik det er på en del biler), så det går kanskje også på "for" siden. Men på "mot" siden er det viktig å være klar over at dette er en del som blir utslitt, så du risikerer å få en "ny" som varer veldig kort. Dette må man jo bare vurdere opp mot hvor lenge du skal ha bilen, hvor glad du er i å mekke, hvor god råd du har, hvor sur du blir hvis den streiker på lang-tur, osv, osv. Finnes ingen fasit, vil bare nevne det da det er nokså utbredt feil på din bil. Et sted du kan forhøre deg er Norsk Bildelsenter, de har spesialisert seg på VAG, og såvidt jeg kan se selger de både nye og brukte vifter til din bil. Norsk bildelsenter -bildeler.no Lenke til kommentar
meg9907 Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Takk for tips, men jeg kjørte ret til huggeren etter jeg skrev forrige innlegg, da jeg så de hadde oppe til 6 Så den "nye" vifta er på plass og den fungerer som bare det... ivertfall intill videre.... så får jeg se hvor lenge den varer Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Ja, men da er det vel å gratulere med løst problem, og god tur videre! 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Jepp, problemet er at børstene er slitt bort. Da blir det litt kontakt nå og da når rotoren snurrer rundt. Helt til det absolutt ikke er mer kontakt igjen. Pass på pølsefingrene! Er regne filemaskinen dersom motoren settes i gang på arbeidsbordet med bur-viften på! 1 Lenke til kommentar
meg9907 Skrevet 17. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2011 Hehe, takk for advarselen Den gamle vifta er kastet og gone Lenke til kommentar
charlesgoodyear Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Det trådstartar her beskriv, er nøyaktig det eg sjølv nyleg har opplevd. Heilt identisk forløp før kupévifta til sist tok kvelden. Kor komplisert er det å bytte vifta? Har skrudd litt på bilen, bytta lykter, dørlås, bremseskiver, mm, men er ingen mekanikar. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Hvilken bil har du? Nå har jeg byttet på 3 VW / AUDi, og alle disse var jobben gjort på under en time. Hanskerom måtte bort på Audien. Lenke til kommentar
charlesgoodyear Skrevet 2. august 2015 Del Skrevet 2. august 2015 Passat '97 (3b2). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå