MR2i Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 Problemet med å implementere eksisterende systemer, er at alle har GEDCOM som grunnlag. Eller tar hensyn til det. GEDCOM er helt avlegs, hvor sist oppdaterte versjon er fra 1999. Jeg har laget mitt eget system som er spesielt beregnet for hurtigst mulig finne oppover og nedover i treene. Dette er fordi jeg har også de som ikke gidder slektsforskning til å kunne kjøpe produktet "slektstreet mitt" uten å gjøre annet enn å føre inn seg selv og sine foreldre. Evt. besteforeldre ettersom det må være et ledd som ikke er levende pga. personvernet. Og da få hele treet sitt nedlastbart og være ferdig med all sin slektsforskning. Finnes MANGE som ikke gidder å drive med slektsforskning, men likevel gjerne vil ha slekstre. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Finnes vel ikke et program ? Hadde et på macen, men den har jeg ikke lenger.. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En ting jeg synes burde være viktig i slektforskning, er at databasesystemet er desentralisert av natur, og at folk kan derimot koble databaser opp mot hverandre. Det burde være enkelt å koble ut data og produsere rapporter, og et rent web-interface er ihvertfall noe jeg ikke er veldig fan av. Det kan være greit å ha et web-basert administrativt verktøy, men for alle oppgaver jeg sitter lenge med, så foretrekker jeg et klient-basert verktøy. Det er enklere å lage og de er raskere i bruk, samt at trøbbel med internettoppkoblingen aldri vil føre til at du mister timesvis med arbeid, eller ikke kan arbeide videre. Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det har jammen vært aktivitet.. Ikke verst.. Jeg fant ut at jeg like godt kunne ta meg en øl eller 5 i romjula og lagde alt selv. Nåja.. ikke helt ferdig enda.. men selve stammen er ferdig. Lagde den i php og mysql. Det er jo en ren database anyway, og mysql er kjent nok. Jeg har nok ikke gjort alt etter "boka", siden jeg aldri har lest en bok om php og mysql.. Men det virker. Skal nå begynne å lage importdelen for GEDCOM-filer for enkelt å få inn i hvertfall mine 30.000 personer i treet.. Neste steg blir å legge inn algoritmen min for å fjerne dubletter FØR de havner i databasen. I motsetning til det som finnes per i dag hvor brukerne må slå sammen de "rette" personene om det oppdages dubletter. Jeg lagde en algoritme som scannet myheritage.com sine resultatsider.. (som ikke fungerer) så jeg fikk de resultatene som er relevant for brukerne. myheritage.com lurte på om de kunne få kildekoden.. hehe.. Og til slutt selve tre-generatoren som brukerne har som lager selve treet. Har ikke bestemt meg om jeg skal lære meg Silverlight eller Java.. Aller sist blir det å lage onlineversjon for brukere til å offentliggjøre sine trær.. tipper html5 og css3 vil være veldig anvendelig sammen med php i denne sammenhengen? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Jeg lagde en algoritme som scannet myheritage.com sine resultatsider.. (som ikke fungerer) så jeg fikk de resultatene som er relevant for brukerne.myheritage.com lurte på om de kunne få kildekoden.. hehe.. Du rakker veldig ned på disse sidene, men så vidt jeg kan se er alt du gjør å rippe deres databaser, justere litt og så selge som ditt eget. Eller? Ville gjort meg veldig skeptisk til å bli med på dette prosjektet, i hvert fall. Plutselig sitter man med et søksmål på nakken. Utifra førstepost skriver du også hvordan du syter på forumet til ene siden, høres ikke ut som drømmesjefen, akkurat. Du sier du ikke har lest noen bøker om php&mysql. Har du lest noen om databaser generelt, noen om trær eller noen om algoritmer? Når en database vokser, blir det viktigere og viktigere hvordan den er organisert, at den er normalisert, at den lagres riktig i sektorer på harddisken utifra hvordan den blir prosessert osv. Om dette prosjektet skulle få noen brukere, tror jeg hele greia stopper fort opp om du ikke har klart å ta hensyn til slikt. Og hvordan prosesserer du slektstrærne og finner match? En 2n, n4 osv. algoritme fungerer ok på små data og én samtidig bruker. Men hva med tusen? Her er det små forskjeller som skiller et ubrukelig produkt og et bra ett, og da er det greit med erfaring. Endret 21. februar 2012 av Matsemann 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå