Gå til innhold

Prosjekt Slektsforskningsweb - Programmerere søkes

Anbefalte innlegg

Ser egentlig for meg (til trådstarter) at det ikke hadde vært noe problem å laget noe lignende Brothers Keeper i PHP (mitt programmeringsnivå). Der går det meste i tekst uten noe grafikk som feks Geni (webapplikasjon) har.

Og for de mest seriøse slektforskerene så er det detaljene på infoen om de forskjellige personene som er viktig og hvordan de hører sammen.. ikke eyecandyet som feks Geni har (som er det jeg har vært borti.

Mine meninger.. ikke intensjon om å lage debatt på akkuratt det.

Edit: Ser trådstarter for seg en egen klient eller en webløsning?

Jeg frisker mer enn gjærne opp javakunskapene mine om en klient i java hadde vært noe mot som du har foreslått en database tilgjengelig online.

Endret av VD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk bare at når du knekker passordet i databasen, så har du også brutt copyrighten til produsenten.... men det er en kjapp sak med riktig program...

Jeg pratet med produsenten om dette for noen år siden, og de var ikke på noen måte interessert i å støtte noe slikt den gangen.... ei heller gi ut dokumentasjonen for databasen.... jeg spurte også om det var mulig for dem å lage en flerbrukerversjon som brukte ms sql server som grunn istedenfor access... eneste de hadde trengt å gjøre var å endre odbc/jet driveren til en mssql, satt opp denne i system og lagd ett skript som bygde databasen.... men jeg fikk ikke noe gehør for dette den gang.... men kanskje hvis det hadde vært en hel gjeng som spurte om det samme....

Jeg blir gjerne med på noe sånt jeg.... har vilt med ideer og synspunkter på hvordan noe

sånt skal funke.... og mener at legecy må være en av de beste platformene å ta etter.....

Lenke til kommentar

Enkleste for meg hadde egentlig vært å "parse" det ved hjelp av feks ett powershell script som skrev til databasen via access. Og da kalle på scriptet ved lagring... Kansje ikke så bra måte å gjøre det på men lettvint.

*Tankekart*

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe galt i å bruke en access/jet database til enbruker programvare, dette er kjent og stabil teknologi, i tillegg finnes det en mengde muligheter for å lage toveis synk med andre relasjonsdatabaser, det må bare være støttet av programvaren.

Legacy er ikke lagd som ett access program, det bare bruker en relasjonsdatabase til å lagre det meste av info i...

Jeg synes personlig at de skulle ha brukt sql server lite, og brukt native drivere, på den måten kunne man gått over til en fullverdig sql server, express, standard e.l. hvis man trengte flerbruker muligheter.... uten noe særlig ekstra arbeid.... hadde man gjort det på den måten, så hadde man hatt ett grunnlag for en eventuell dynamisk webapplikasjon uten noen større programmeringsjobb.... man kunne rett og slett bare ha konvertert hele legacy til .net.

Det eneste man måtte ha lagd i tillegg var en tillgangskontroll for brukere, der man definerte brukere av systemet og hvilken tilganger disse hadde.....

jeg hadde glatt betalt en tusenlapp eller to for en slik versjon av legacy.... uten å blunke.

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Copyright er det som vi kaller på godt norsk opphavsrett, og kommer av åndsverksloven. Og kort forklart så brytes denne ved å fremstille varig eller midlertidige eksemplarer av et åndsverk, og ved å gjøre disse tilgjengelig for almenheten.

Å bryte en sikkerhetssperre/kopisperre kan ikke alene tolkes slik, men det kan være et ledd i å bryte åndsverksloven. Men slik eg ser det ikke alene.

Lenke til kommentar

nåvel, beklager at jeg bruker uttrykket i en litt videre sammenheng, men som kjent er ikke legacy norsk, og i mine øyne så gjør du en endring i kode/programmet i det øyeblikket du åpner databasen på en måte utvikler ikke mente du skulle gjøre.

men det er klart, noen må alltid trolle.!

uansett, om du bryter eller ikke bryter opphavsretten utifra en eller annens synspunkt, så har du gjort en endring som utifra produsenten ikke er supportert.

også er det så at det er ikke norsk opphavsrett som gjelder, det er amerikanske copyright regler/lover.

men bare fortsett å trolle du, så håper jeg de andre forsto hva jeg mente med det.

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Eg driter i hva produsenten/utvikleren mener. Det blir ikke et brudd på åndsverksloven bare fordi utvikler ikke liker det. Man forholder seg til regelverket og påstanden din om at dette er et brudd på copyright(opphavsrett -> lov om åndsverk) er feil. Og at det ikke er mer å diskutere om den saken er eg helt enig med deg i.

At utvikler/produsent ikke liker det er en helt annen ting. Men de fleste utviklere/produsenter bryr seg ikke så lenge man ikke ber om support etter å ha tuklet med produktet eller videreselger/distribuerer det som sitt eget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

også er det så at det er ikke norsk opphavsrett som gjelder, det er amerikanske copyright regler/lover.

Hvis du er i amerika så stemmer det, men antar de fleste på forumet befinner seg i Norge og da gjelder åndsverkloven, og i denne sammenheng er § 39 vesentlig. Link

spør produsenten om han er enig

uansett, jeg gidder ikke diskutere hva du mener om saken og legger det herved dødt!!!!!!!!!!!

Så lenge produsenten har gjort programmet tilgjengelig i Norge, så må den godta at norske lover gjelder.

Hva du mener i saken er så mye mindre vesentlig enn hva fakta er.

nomore har gitt en helt OK forklaring til saken, jeg legger bare til linken til Lovdata for referansen sin del.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg laget en slags simpel slektstremotor i Prolog når jeg tok masteren min. Det var faktisk ganske så kraftig, kanskje det aller beste jeg har sett, i forhold til problemstillingen her. Vet ikke hvordan prolog kompetansen er rundt omkring, men tviler på at den er sinnsykt stor. Interessant prosjekt anyways.

Lenke til kommentar

Sant nok. Kunne nok ikke laget alt sammen i Prolog, men selve søkemotoren kunne sikkert funka. Det hadde selvfølgelig vært nødvendig med en bridge mellom Prolog og et eller annet språk. "Trafikanten" i Trondheim er vel faktisk skrevet i Prolog. Det var uansett ikke min intensjon å prøve å få prosjektet over på Prolog :D Vil tro det krever litt å komme inn i det og få det til å fungere skikkelig sammen med andre ting, og det tipper jeg de aller fleste ikke nødvendigvis gidder bruke tid på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har jammen vært aktivitet.. Ikke verst.. :)

Jeg fant ut at jeg like godt kunne ta meg en øl eller 5 i romjula og lagde alt selv. Nåja.. ikke helt ferdig enda.. men selve stammen er ferdig. Lagde den i php og mysql. Det er jo en ren database anyway, og mysql er kjent nok.

Jeg har nok ikke gjort alt etter "boka", siden jeg aldri har lest en bok om php og mysql.. Men det virker.

Skal nå begynne å lage importdelen for GEDCOM-filer for enkelt å få inn i hvertfall mine 30.000 personer i treet..

Neste steg blir å legge inn algoritmen min for å fjerne dubletter FØR de havner i databasen. I motsetning til det som finnes per i dag hvor brukerne må slå sammen de "rette" personene om det oppdages dubletter. Jeg lagde en algoritme som scannet myheritage.com sine resultatsider.. (som ikke fungerer) så jeg fikk de resultatene som er relevant for brukerne.

myheritage.com lurte på om de kunne få kildekoden.. hehe..

Og til slutt selve tre-generatoren som brukerne har som lager selve treet. Har ikke bestemt meg om jeg skal lære meg Silverlight eller Java..

Aller sist blir det å lage onlineversjon for brukere til å offentliggjøre sine trær..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...