Gå til innhold

Prosjekt Slektsforskningsweb - Programmerere søkes

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet en tid med slektsforskning. Har 23.000+ navn i slektstreet mitt, og vokser stadig.

Jeg har konto på www.geni.com og www.myheritage.com

Disse virker rett og slett ikke. www.geni.com ga jeg opp bare etter et par uker, og www.myheritage.com har jeg kjeftet de ansatte opp og ned i mente for total inkompetanse. Jeg lagde tilogmed et visual basic program for å lese ut deres resultatliste for kildesøk. De har en feilmargin på 50%+. Om du har en person Ola Nordmann født i 1800, så kommer forslaget Kari Normann født 1900 som et "godt" alternativ for å være samme person!! Selv barn skjønner at det er feil person. Jeg lagde derfor programmet for å lese websiden og plukke ut det som var interessant. Eks: Ut fra en liste over 3 sider, med 115 resultater, var bare 4 interessante. Mao. veldig stor tidsbesparelse.

De kaller sitt system "Smart Match". Jeg døpte det om til "Plain Stupid Match" i forumet til www.myheritage.com.

Dessuten er det ikke noe alternativ for de som har lyst på sitt slektstre, men orker ikke stria med å finne frem i kirkebøker og andre medier som man kan bruke som kilde.

Jeg vurderer derfor å starte et aksjeselskap med 3-4 programmerere innen mysql/php/java evt. hva som kan være et alternativ for å få til et bedre produkt enn feks. myheritage.

Myheritage.com omsetter for ca 50 MNOK i året. Jeg tror det kan slås med god margin grunnet bedre produktidé som i tillegg til de vanlige slektsforskningsinteresserte også treffer de som ikke gidder slektsforskning men hadde hatt glede av å se sitt eget slektstre.

Noen som kunne tenkt seg å blitt med på et sådant prosjekt?

Vi deler selskapet likt oss i mellom de som evt. blir med.

Endret av MR2i
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det må være et team med litt erfaring som kan være med på brainstorming ut fra god kunnskap og flerårig profesjonelt yrke som programmerer i de områdene det er snakk om.

Helst folk i jobb, som har anledning til å drive et par timer på kvelden..

Jeg vet at produktet er ønsket..

Lenke til kommentar

Jeg bør vel tillegge at jeg har alle planene klare og strukturen klar for et selskap da jeg driver som selstendig næringsdrivende og er medeier i flere selskap.

Har således regnskapsfører og revisor klar.

Jeg har laget algoritmen for treff, struktur på slektstrær, samt hele oppbyggingen klar for webløsningen.

Det trengs altså kun folk med over middels kunnskap i programmering.

Det er også en fordel å kunne bidra med ideer som kan gjøre det ferdige produktet enda bedre.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker faktisk dette produktet :D

Jeg har selv brukt geni for å finne ut hvem mine forfedre er, men nå får du kun lov til å se dine nærmestes profiler på geni, uten å betale.

Skal du f.eks se på Barack Obama, så må du skaffe deg et abonnemang :(

Ja, det er jo det disse websidene lever av. At folk betaler noen kroner for å få denne muligheten. Men det kan jo graderes.. Og inntil 2000 personer vil det være gratis som for hos myheritage.com

2000 personer høres mye ut.. men du verden hvor fort man fyller opp det...

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt geni for å finne ut hvem mine forfedre er, men nå får du kun lov til å se dine nærmestes profiler på geni, uten å betale.

Ja, det er jo det disse websidene lever av. At folk betaler noen kroner for å få denne muligheten. Men det kan jo graderes.. Og inntil 2000 personer vil det være gratis som for hos myheritage.com

Før så kunne jeg se Barack Obama's profil, ca. 1år siden?

Skulle vært slik at man kunne se alles profiler, men jo høyere abonnemang man har ,jo flere kan man ha i sitt tre?

Det er også ett tips til ditt prosjekt :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette hørtes faktist ut som et spennende prosjekt å være med på å utvikle. Jeg har drevet en del med slekstforskning selv, da med kirkebøker, etc, som grunnlag. Desverre tar mastergraden min for mye av tiden til at jeg har noe særlig til overs for et slikt prosjekt.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Skulle vært slik at man kunne se alles profiler, men jo høyere abonnemang man har ,jo flere kan man ha i sitt tre?

Nettopp! Det var tanken.

Dette hørtes faktist ut som et spennende prosjekt å være med på å utvikle. Jeg har drevet en del med slekstforskning selv, da med kirkebøker, etc, som grunnlag. Desverre tar mastergraden min for mye av tiden til at jeg har noe særlig til overs for et slikt prosjekt.

Det er ekstremt interessant.

Mastergrad må man konsentrere seg om ja.

Det bør nok være folk som er i normal 8-16 jobb som kan ha en time eller 2 ledig på kveldene..

Minst...

Har planer om strukturjobbing hvor man lager 1 og 1 modul ferdig hver for seg for de som blir med..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp! Det var tanken.

Supert!!

Gjett om jeg kommer til å bruke dette når denne er ferdig (Y)

Lenke til kommentar

Jeg liker å lete etter informasjon om mine forfedre og -mødre, jeg. Farfar og noen fra mammas side har samlet (på papir) enorme mengder informasjon jeg har fått tak i, og det er mye mer moro å lese dette enn å registrere seg på en side for så å få mange hundre, hvis ikke tusen, nye navn på familiemedlemmer.

Jeg har prøvd begge nettsidene du nevner i ditt første innlegg, og det jeg savner er full kontroll over mitt eget slektstre. Jeg vil kunne laste det ned/eksportere det i ulike formater, og uten å betale, slik at jeg kan ta det med til andre tjenester, skrive det ut, laste det inn i en applikasjon eller noe helt annet.

Jeg er nok ikke kvalifisert til å ta del i et slikt prosjekt ettersom du ser for deg en omsetning på godt over 50 millioner, men ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg liker å lete etter informasjon om mine forfedre og -mødre, jeg. Farfar og noen fra mammas side har samlet (på papir) enorme mengder informasjon jeg har fått tak i, og det er mye mer moro å lese dette enn å registrere seg på en side for så å få mange hundre, hvis ikke tusen, nye navn på familiemedlemmer.

Jeg har prøvd begge nettsidene du nevner i ditt første innlegg, og det jeg savner er full kontroll over mitt eget slektstre. Jeg vil kunne laste det ned/eksportere det i ulike formater, og uten å betale, slik at jeg kan ta det med til andre tjenester, skrive det ut, laste det inn i en applikasjon eller noe helt annet.

Jeg er nok ikke kvalifisert til å ta del i et slikt prosjekt ettersom du ser for deg en omsetning på godt over 50 millioner, men ønsker deg lykke til!

Det er nettopp det som er saken for en del av oss. Lese om de man er i slekt med. Se bilder av de, om det finnes. Kommunisere med de man finner ut man er i slekt med.

Jeg fikk kontakt med ei svensk eldre dame, som kunne fortelle om hennes mann som jeg hadde i mitt slektstre. Jeg hadde mer informasjon om hennes manns besteforeldre enn de selv hadde.

Blant annet hadde bestefaren hans skrevet en bok i 1852 om svenske krigsstrategier i starten av 1800-tallet. Selvfølgelig er det en grunn til at han ikke visste mer om sine besteforeldre, men det er en annen historie.

Du har også helt rett i det med at du må være din egen herre i ditt tre.

Noe som ikke er tilfelle i noe av det som finnes online i dag. Jeg har mang en gang måttet slette 30-40 personer pga. kilden var feil.

Jeg har en helt annen strategi i tankene for å få dette løst uten å ta det her.

Dog er det mange som ikke "gidder" å drive med det tidiøse arbeidet med å lete etter sine forferdre. Mange vil bare en link "klikk her for å skrive ut ditt slektstre" og være ferdig. For de finnes det ingen alternativer i dag.

Når det gjelder omsetningen på 50MNOK var det hva tilsvarende tjeneste omsetter i dag.

Ser ikke det som noe negativt.

Endret av MR2i
Lenke til kommentar

Er det snakk om en Java-basert løsning?

Det er ikke fastsatt, men tror Java kanskje har en bedre plattform på tvers av teknologier i forhold til ønsket funksjon.

Men kanskje en kombinasjon Java og PHP er nødvendig.

Jeg kan dessverre litt for lite om Java.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at Java er et svært godt verktøy for å jobbe med dette. Man kunne hovedsaklig skrevet et fleksibelt API som ligger i bånn for en applikasjon som bruker kan laste ned, men også som blir tatt i bruk fra en web-portal med en del services. Jeg ville brukt en kombinasjon av spring og hibernate for rammeverket og database, samt struts og f eks jetty til HTTP-delen. Mulig struts kunne byttes til noe nyere.

Har jobbet litt med DHIS-prosjektet i mastergraden min, noe som tilbyr en tilsvarende oppdeling av softwaren.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

geni.com har fremdeles muligheten for å eksportere treet ditt i GEDCOM format. myheritage hadde dette også før, har de fjernet det?

(ellers ser jeg at geni.com har innført en ny begrensning for "gratis" brukere - max 100 familiemedlemmer i et tre, så vil de ha deg til å oppgradere.)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at Java er et svært godt verktøy for å jobbe med dette. Man kunne hovedsaklig skrevet et fleksibelt API som ligger i bånn for en applikasjon som bruker kan laste ned, men også som blir tatt i bruk fra en web-portal med en del services. Jeg ville brukt en kombinasjon av spring og hibernate for rammeverket og database, samt struts og f eks jetty til HTTP-delen. Mulig struts kunne byttes til noe nyere.

Har jobbet litt med DHIS-prosjektet i mastergraden min, noe som tilbyr en tilsvarende oppdeling av softwaren.

Høres interessant ut.

Jeg har i hvertfall tenkt at man jobber lokalt, og har 2 veis data fra en database som ligger online. Webportalen vil være for å vise sitt eget tre til familie som da er registrert på siden, men ikke trenger å være betalende. Samt et mye bedre system for å finne sitt eget slektskap i forhold til navn man søker etter.

Lenke til kommentar

geni.com har fremdeles muligheten for å eksportere treet ditt i GEDCOM format. myheritage hadde dette også før, har de fjernet det?

(ellers ser jeg at geni.com har innført en ny begrensning for "gratis" brukere - max 100 familiemedlemmer i et tre, så vil de ha deg til å oppgradere.)

Myheritage har det via programvaren man bruker.

Fil -> Eksporter GEDCOM

På geni.com ga jeg opp da jeg fikk 4 foreldre/8 besteforeldre til barn og slektstreet så ut som skjærereir i stedet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...