Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Temperatur i klasse rom, hva er maks lovlig?

bjaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elevene har ikke rett på fri om det er for varmt eller for kaldt. Det finnes ikke noen "arbeidslover" for elevene. Men lærerne har lov til å gå hjem hvis det er for varmt/kaldt (usikker på gradene men men).

Arbeidsmiljøloven gjelder for elever i skolen, såvel som lærere.

Lenke til kommentar
Elevene har ikke rett på fri om det er for varmt eller for kaldt. Det finnes ikke noen "arbeidslover" for elevene. Men lærerne har lov til å gå hjem hvis det er for varmt/kaldt (usikker på gradene men men).

Arbeidsmiljøloven gjelder for elever i skolen, såvel som lærere.

Rett og delvis galt.

Rett = arbeidsmiljøvernloven gjelder for elever fra og med april i år.

Delvis galt = lærerne har lov til å gå hjem hvis det er for varmt/kaldt

Arbeidsmiljøloven har ingen definert grense på at nå kan man få fri.

Grensen de ha er at ved 26 grader skal det i verksettes tiltak som vifter, lufting, hyppigere pauser, lettelse i antrekk/uniform osv.

Hadde en lengre prat med arbeidstilsynet i sommer da vi over flere dager hadde 34,5 grader på jobb.

Man skal kunne tåle varme og kalde perioder i opp til 2 uker i strekk. Man får ikke automatisk fri. Hvis folk begynner å bli syke må man sykemelde seg.

Altså, er det bare en periode klasseromet er varmt, eks finvær og lignende må man klare det. Blir det mest sannsynlig like varm hele året skal det i verksettes tiltak for å redusere temperaturen.

Lenke til kommentar

har ikke lest alle postene, men det er ikke helt definert tror jeg. sjekk arbeidsmiljøloven på www.lovdata.no for hvis ikke lærerne har lov til å være der så trenger ikke elevene det heller, men tror de går under loven.

Prøvde meg på dette når det var 10 grader men virket ikke tror ikke eksakte temperaturer er nevnt

Lenke til kommentar

i fjord hadde jeg med et termometer på skolen. tror jeg fikk 28,?. Læreren vår noterte tala og tok dem med inn på lærerværelse, men han fikk bare besjed om at slik er det bare. I fjord virka ikke ventilasjonsannleget, men nå har de pussa opp hele den gammle skolebygningen og bygd på nye fløyer, så nå håper jeg det virker.

Lenke til kommentar

Foresten noen som vet hvordan det er med "luft kvalitet"?

jeg vet at ett av datarommene på skolen vår er stengt pga. dårlig luft.

Klasserommet vårt har jo enda verre luft enn det som var i datarommet(hadde det i rommet i fjor)

men når vi har tropevarme og mikro vinduer +støy utenfor og ganga, så døra og (avogtil) vinduene ikke kan være oppe blir det _veldig_ varmt og uggent...

Står det noe om "arbeids forhold" på lovdata eller i noen lovbøker?

Skal ned og klage på klasserommet i mårra jeg, JEG klarer meg greit nok - men jeg ser han bak meg holder på å besvime

men det beste hadde vært å blitt flytta til en annen klasse med bedre ventliasjon, kjenner jo ingen i den klassen jeg går i :p

Lenke til kommentar

Nostra har faktisk rett. Vi har klaget og klaget. (Bare snakk med Braule :p)

Vi drev tilogmed og putte termometet oppå ovner osv. Så tjente vi 2-3C ,men det hjalp ikke. Fotsatt undervisning osv. Og når det er hard digitalteknikk så er det kjipt.

Men life is life

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Heller varme en kulde. :yes::yes: Kan være så varmt lærern vil i klasserommet for min del.

helt enig der...

mener jeg leste i en avis idag (på skolen) at de fleste skoler hadde et støvnivå omtrent 6 ganger så mye som det var i kontor bygg, mener det stod der at kontor byggene også slet med å holde støvnivået nede på et lovlig nivå....

og at det også stod der at skoletempen var på maks 22grader om vinteren og 24 om sommeren.....

men jeg er ikke sikker på dette, fodi at jeg husker ikke så godt.... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...