Gå til innhold

SSD til Asus G73JW

Anbefalte innlegg

Hei! Sitter med en Asus G73JW som jeg syntes er alt for treg. Er en såkalt 500gb hybriddisk, men imponerer meg svært lite .. Har SSD på den stasjonære og er helt fantastiskt når alt går så raskt (Gammel Intel 80gb gen 2).

Så hvilken SSD bør jeg gå for, ønsker så mye plass som mye og så rask som mulig. Setter en maks pris på 2000,-.

Men, er det to HDD slots i den? Minns å ha hørt det, men finner lite på nettet.

Og hvordan blir det med Win 7, har jo den orignale som fulgte med, så må være mulig å "klone" harddisken på en måte? Men den har jo så mye drit på seg, så hvordan kopierer man kun windowsen? ..

Er litt kjipt å gå til cracket versjon, men er ok hvis jeg må .. Har allerede på den stasjonære og fungererer smertefritt, men har jo ekte, så vil helst ha den.

Knutsen92

Edit: Laptopen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616330#info

SSD: Denne kanskje? http://www.dustinhome.no/ocz-agility-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010594231

Hvis jeg kan beholde HDD, så holder det med 120gb.

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Sitter med en Asus G73JW som jeg syntes er alt for treg. Er en såkalt 500gb hybriddisk, men imponerer meg svært lite .. Har SSD på den stasjonære og er helt fantastiskt når alt går så raskt (Gammel Intel 80gb gen 2).

Så hvilken SSD bør jeg gå for, ønsker så mye plass som mye og så rask som mulig. Setter en maks pris på 2000,-.

Men, er det to HDD slots i den? Minns å ha hørt det, men finner lite på nettet.

Og hvordan blir det med Win 7, har jo den orignale som fulgte med, så må være mulig å "klone" harddisken på en måte? Men den har jo så mye drit på seg, så hvordan kopierer man kun windowsen? ..

Er litt kjipt å gå til cracket versjon, men er ok hvis jeg må .. Har allerede på den stasjonære og fungererer smertefritt, men har jo ekte, så vil helst ha den.

Knutsen92

Edit: Laptopen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616330#info

SSD: Denne kanskje? http://www.dustinhome.no/ocz-agility-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc/product/5010594231

Hvis jeg kan beholde HDD, så holder det med 120gb.

samsung 830 er en sikker og rask SSD

det er plass til 2 2,5" HDD/SSD

har du en Windows 7 DVD?

da kan du nemlig installere den og bruke koden som er på klistremerket som er under PCen (eller ett eller annet sted inni)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo brenne ut en CD da? Men fulgte ikke med CD, var ferdig installert.

Men som du sier så har jeg jo koden under, så den bør fungere? Har Home Premium, så jeg må laste ned den eksakte versjonen og da skal det går bra?

Og hvordan blir det med installasjonen av SSD'en da? Er det en enkel "operasjon"?

Prøvd å google det, men finner bare utbytting av HDD til SSD på en mindre versjon av min Asus.

Og hva av kabler behøver jeg?

Innleggene begynner å dra seg vekk i fra kjøp og salg, men håper folk kan svare her også. Hvis ikke så kan jeg starte en ny post på en annen del av forumet.

Lenke til kommentar

Men som du sier så har jeg jo koden under, så den bør fungere? Har Home Premium, så jeg må laste ned den eksakte versjonen og da skal det går bra?

Og hvordan blir det med installasjonen av SSD'en da? Er det en enkel "operasjon"?

Prøvd å google det, men finner bare utbytting av HDD til SSD på en mindre versjon av min Asus.

Innleggene begynner å dra seg vekk i fra kjøp og salg, men håper folk kan svare her også. Hvis ikke så kan jeg starte en ny post på en annen del av forumet.

bare last ned den eksakte versjonen av operativsystemet til en DVD

bare følg

videoen til omtrent 20 sekunder uti og fra 1:30 til 1:55 :)

der ser du 2 stk harddisk "kabinetter", skru ut den som det ikke er noe i

sett inn SSD, og skru på plass igjen

antar du har installert windows før?

hvis ikke:

husk ivertfall å boote fra DVDen og ikke start DVDen i fra windows, velg egendefinert, så trykker du på SSDen fra menyen

når den tid kommer så skriver du inn koden fra under PCen

du trenger ingen kabler :)

Edit: husk alltid å ta ut batteriet av PCen før du skrur :)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

bare følg

hvis ikke:

husk ivertfall å boote fra DVDen og ikke start DVDen i fra windows, velg egendefinert, så trykker du på SSDen fra menyen

Den er god. Egentlig så har jeg faktisk en del peiling. Men flere videoer har forvirret meg ved at de demonterer tastatur o.l ved utskifting av HDD. Så enkelt og greit, jeg bare setter inn SSD, sletter alt på den andre HDD, installerer med en cracket home premium cd og bruker koden som står under PC.

Dette var for enkelt til å være sant, men behøvde en "bekreftelse" før jeg bestilte. Ser jeg har to ledige minneplasser også, så legger til 4gb, er jo så billig uansett.

Takk for hjelpen.

Men en ting til, hvorfor bør jeg velge samsung ssd framfor agility 3? Var jo et knallbra tilbud på en råbra ssd ved nyeste firmware?

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar

bare følg

hvis ikke:

Den er god. Egentlig så har jeg faktisk en del peiling. Men flere videoer har forvirret meg ved at de demonterer tastatur o.l ved utskifting av HDD. Så enkelt og greit, jeg bare setter inn SSD, sletter alt på den andre HDD, installerer med en cracket home premium cd og bruker koden som står under PC.

Dette var for enkelt til å være sant, men behøvde en "bekreftelse" før jeg bestilte. Ser jeg har to ledige minneplasser også, så legger til 4gb, er jo så billig uansett.

Takk for hjelpen.

Men en ting til, hvorfor bør jeg velge samsung ssd framfor agility 3? Var jo et knallbra tilbud på en råbra ssd ved nyeste firmware?

jeg mener samsung 830 er sikrere, selv om det er ny firmware så stoler jeg ikke på det... det har vært ny firmware et par ganger før også vet du ;)

men selv sier du at du har peiling, da kan du sikkert mer enn meg o.O (hehe, jeg er ganske ny på dette skjønner du)

Lenke til kommentar

Ja, eller, jeg hadde en god del peiling før. Hardware fronten går veldig fort frammover.

Så vidt jeg har fortstått så er vel SSD'er som Vertex 3, Agility 3, Force serien etc som er på toppnivået. Ikke hørt så mye om samsungen, men skal søke opp noen anmeldelser om SSD og velge ut derifra. Grunnen til agility 3 var at det var bra tilbud, og 120gb holder så lenge kan beholde min 500gb ved siden av.

Men fortsett å post poster og les andre sine innlegg, veldig lærerikt. Mange flinke personer her inne.. Svaret ditt var igrunn veldig logisk, så satser på at det skal gå smertefritt.

Knutsen92

Lenke til kommentar

En ting til, siden prosessoren min på den stasjonære er langt raskere enn denne. Har jo intel gen 2 80gb, og det holder. Så plasserer jeg heller den 120gb ssd i den stasjonære og putter 80gb i laptopen.

i5 m480 dual core 2.67ghz vs i7 950 4ghz.

Men er det verdt bryet? SSD er vel bottlenecken i systemet?

Så da bare kjører jeg den cracka på laptopen og ekte på stasjonære istedenfor.

Lenke til kommentar

En ting til, siden prosessoren min på den stasjonære er langt raskere enn denne. Har jo intel gen 2 80gb, og det holder. Så plasserer jeg heller den 120gb ssd i den stasjonære og putter 80gb i laptopen.

SSD har jo ingenting på ytelse å si, den er bare farta på oppstart av programmer og sånt, så SSD er nok ikke noe bottleneck for ytelse, bare hvor raskt oppstart av operativsystem og programmer og sånt

og bare noe om windowsen på den bærbare, den vil ikke være cracka, fordi du bruker en ekte lisens nøkkel som er knyttet til hovedkortet ditt, mange av de versjonene av windows som ligger på for eksempel pirate bay er bare kopiert fra CDen og lagt ut på TPB, mange som bruker TPB til å skaffe seg lovlige ting fordi de har enten mistet CDen eller slike ting ;)

Lenke til kommentar

SSD har jo ingenting på ytelse å si, den er bare farta på oppstart av programmer og sånt, så SSD er nok ikke noe bottleneck for ytelse, bare hvor raskt oppstart av operativsystem og programmer og sånt

og bare noe om windowsen på den bærbare, den vil ikke være cracka, fordi du bruker en ekte lisens nøkkel som er knyttet til hovedkortet ditt, mange av de versjonene av windows som ligger på for eksempel pirate bay er bare kopiert fra CDen og lagt ut på TPB, mange som bruker TPB til å skaffe seg lovlige ting fordi de har enten mistet CDen eller slike ting ;)

Er klar over at ikke ytelsen blir høyere når først ting er åpnet. Men snakket om hastigheten ting skjer fra oppstart til startet. Regner med at SSD blir "bottlenecken" da.

Men anyways, får se hva jeg gjør. Blir nok til at 120gb går i denne PC, orker nok ikke inn å ordne på den stasjonære. Den har stått stille i over et år nå, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...