Gå til innhold

Cannabis som grønnsak

messo

Rå cannabis  

33 stemmer

1. 1. Kunne du tenkt deg å brukt Cannabis som en grønnsak?

• Ja, hvis det har positiv helsemessig effekt.
      15
    • Ja, men kun hvis det blir lovlig.
      9
    • Nei, det høres sært ut.
      5
    • Nei, det er et ulovelig narkotikum som er helseskadelig!
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kunne godt tenkt meg å prøvd det i mat, men er smaken god?

Ferske frø er snadder, myke, søte og saftige. Tørkede frø bør legges i bløt et par dager, men kan fint spises som snacks rå også. Da har de en litt nøtteaktig smak. Olje presset fra frøene er også veldig godt i salater osv, og kan kjøpes i de fleste helsekostbutikker. Supersundt, men kjøp små pakkninger for oljen blir fort harsk pga mye Omega-fettsyrer.

Bladene og blomstene kan tygges rå, men kan ha en litt sterk og besk ettersmak. Dette variere mellom forskjellige sorter og alderen på planten. Blandes de inn i en salat gir det en fin balanse smaksmessig. Bladene har større helsemessig effekt når de plukkes fra en moden plante.

Ellers kan jeg anbefale å lage juice av bladene og blomstene, blandet med andre grønnsaker og frukter. Det er den mest potente formen om man ønsker maks helsemessig effekt, da fordøyelsessystemet slipper å jobbe for å hente ut næringsstoffene, men får de levert direkte og i høy konsentrasjon. Bladene og blomstene kan også brukes i te, som gir en fyldig og søt smak. Blander man inn melk (eller annen fettholdig veske) øker sjansene for psykoaktiv effekt.

Røttene kan også brukes på forskjellige måter, men det har jeg ikke erfaring med. Det finnes mange måter å bruke den som grønnsak / urt, det er bare fantasien som setter grenser. Men ønsker man å ta vare på viktige næringsstoffer generelt er det viktig å ikke varme maten over 47 grader, som er grensen for når enzymene deaktivers og brytes ned og gjør fordøyelsen mye tregere og mindre effektiv.

Lenke til kommentar

bruke planten i juice ja.. ingen dum ide, men hvordan får jeg tak i slikt ?

Er ikke lett å få tak i ferske Cannabisplanter uten å ha dyrke dem selv. Bor du i nærheten av fri natur kan du kjøpe en pose med hampfrø og så dem i skogen ett sted. Vokser seg store og høye, og de har så godt som ingen psykoaktiv effekt. Fint i salat og juice :)

Endret av messo
Lenke til kommentar

Cannabisfrø er ulovlige, om ikke svart på hvitt på Narkotikalisten, kan du ble straffeforfulgt for kjøp av frø. Kan definitivt ikke kjøpe frø i Norge, man må på headshops på internettet.

Er ikke lett å få tak i ferske Cannabisplanter uten å ha dyrke dem selv. Bor du i nærheten av fri natur kan du kjøpe en pose med hampfrø og så dem i skogen ett sted. Vokser seg store og høye, og de har så godt som ingen psykoaktiv effekt. Fint i salat og juice :)

Spiser du kun bladene da eller?

Lenke til kommentar

Cannabisfrø er ulovlige, om ikke svart på hvitt på Narkotikalisten, kan du ble straffeforfulgt for kjøp av frø. Kan definitivt ikke kjøpe frø i Norge, man må på headshops på internettet.

Hampfrø kan kjøpes i mange helsekostforretninger, men da er det snakk om industriell hamp. Ikke noe for en som vil røyke planten, men passer fint som matplante. Det er riktignok litt i gråsonen, ettersom myndigheten ikke blir helt enige med seg selv.

Lenke til kommentar

Hampfrø kan kjøpes i mange helsekostforretninger, men da er det snakk om industriell hamp. Ikke noe for en som vil røyke planten, men passer fint som matplante. Det er riktignok litt i gråsonen, ettersom myndigheten ikke blir helt enige med seg selv.

I Norge?

Lenke til kommentar

I Norge?

Jepp :) Finn nærmeste helsekost eller økologiske dagligvare og spør dem om hampfrø. Noen har kun avskallede frø, men da kan du spørre dem om å ta inn et parti med hele frø - de fleste vil kunne ta dette inn. Jobber selv i en øko-butikk.

Frøene spirer i de fleste tilfeller, og i sommer så jeg eksempler på hvor store og fine disse plantene ble i det norske vestlandsklimaet. Siden industriell hamp er av Sativa-arten, så blir de høye og fine med store blader. En plante som stod mellom et par trær ble godt over 2 meter høy. De blomstret og gav fine frø, så de trives godt selv i Norge med korte sommere og så mye regn og lite sol som det var denne sommeren.

Ikke noen overraskelse egentlig, siden hamp har blitt dyrket i Norge i mange hundre år allerede :)

Lenke til kommentar

Men de må på en eller annen måte ha blitt genmodifisert for at de ikke skal gi Buds?

På ingen måte :)

Alle hun-cannabisplanter blomstrer (såkalt "buds"). Det finnes hundrevis av sorter Cannabis med forskjellige kvaliteter – noen er små og buskete (som hører til Ruderalis og Indica familien) og andre 2-4 meter høye og ranke (Sativa familien). Ved å krysse forskjellige sorter cannabis med hverandre kan man over tid i favorisere de egenskapene man ønsker.

Industriell hamp er avlet frem for å gi høye planter med lange og sterke fiber, samt høy produksjon av frø. Disse inneholder i gjennomsnitt mindre enn 1% THC, og minst det dobbelte av CBD, som er anti-psykoaktivt og med mange medisinske applikasjoner.

Hvis cannabisplantene vokser i fri natur vil ikke blomstene bli så store og "klissete", fordi de er omringet av han-planter. Grunnen til at hun-plantene lager trikomer (resin) er for å fange opp pollen fra han-planten. Ved å ta vekk han-plantene vil man skape en seksuelt frustrert hun-plante som gjør alt for å attrahere pollen fra han-planten, derfor vokser blomstene seg større og større.

Vil man bruke Cannabis som grønnsak, bør man bruke alle deler av planten. Bladene og blomstene fra modne planter er det beste, men også røttene har blitt brukt som mat og medisin. Han-plantenes pollen er også snadder. Har spist det rett fra planten og da hadde det en søt og mild smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...