Gå til innhold

Cannabis som grønnsak

messo

Rå cannabis  

33 stemmer

1. 1. Kunne du tenkt deg å brukt Cannabis som en grønnsak?

• Ja, hvis det har positiv helsemessig effekt.
      15
    • Ja, men kun hvis det blir lovlig.
      9
    • Nei, det høres sært ut.
      5
    • Nei, det er et ulovelig narkotikum som er helseskadelig!
      4

Anbefalte innlegg

Har lenge drevet selvstudium rundt medisinsk bruk av Cannabis, da flere i nær familie har sykdommer som responderer positivt med denne urten. I forbindelse med dette kom jeg over informasjon som omtale Cannabisplanten som en grønnsak!

Det viser seg at man kan spise stort sett alle deler av planten, og med stor helsemessig effekt. Nyere medisinsk vitenskap kaster lys over saken ved sin oppdagelse av det endocannabinoide systemet - et nervesystem som er koblet opp mot så godt som alle vitale organer og funksjoner i kroppen. Videre har det blitt oppdaget at mange vanlige plager er symptomer på for lav produksjon av nettopp disse endocannabinoidene i kroppen. Migrene og hodepine, spisefortyrrelser og søvnløshet er noen av symptomene.

Ved å inkludere et par rå Cannabisblader i salaten hver dag, eller å lage juice av dem blandet med annen frukt og grønt, vil man kunne kvitte seg med utallige større og mindre plager.

Fordelen ved å spise Cannabis rå er at man ikke blir høy! Resultatet er at man kan innta mye høyere doser av de helsebringende cannabinoidene, samt at man får med seg enzymene som er utrolig viktig for en sunn fordøyelse.

Cannabis i røyket form er en utrolig effektiv og rask form for medisinering når man trenger umiddelbar smertelindring eller for å ta vekk kvalmen under cellegiftbehandling - men den har ikke en helbredende effekt på lang sikt. Mye tyder på at om man gjør Cannabis til en del av den daglige dietten, så vil kroppen mer effektivt rette på det som er ute av balanse med langsiktig effekt.

Her er en artikkel som viser et eksempel på hva som kan skje ved å bruke Cannabis som mat: http://db.tt/q8HmoMAq (PDF)

Noen som har hørt om dette før, eventuelt har erfaring?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er generelt imot all bruk av Cannabis uansett , Men hvorfor ikke selge det medisinsk når det er flere kilo med papir som peker rettningen at det fungerer på flere måter , Jeg vet ikke i hvor mange hundre kansjke tusen år denne planten har blitt brukt til både lindring og helbredning men om det er til medisink grunn synes jeg jo at det er greit , Men ikke at det skal bli som Aloe vera planten som står på kjøkkenbenken rundt om i hus i dette lande , Apotek og lege = Ja , Men ikke privat plante i huset. Og at du eventuelt skal ha nokså sinsykt godt bevis for at du skal ha det. og at du skal ha prøvd nesten alt annet først . Etter det så hadde dette vært et godt alternativ.

Bra post btw ;)

Lenke til kommentar

Fordelen ved å spise Cannabis rå er at man ikke blir høy! Resultatet er at man kan innta mye høyere doser av de helsebringende cannabinoidene, samt at man får med seg enzymene som er utrolig viktig for en sunn fordøyelse.

her må du forklare bedre i detaljer

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

[...] Jeg vet ikke i hvor mange hundre kansjke tusen år denne planten har blitt brukt til både lindring og helbredning men om det er til medisink grunn synes jeg jo at det er greit , Men ikke at det skal bli som Aloe vera planten som står på kjøkkenbenken rundt om i hus i dette lande. Bra post btw ;)

Takk :)

Etter å ha gravd i gamle bøker fra 16- til 1800-tallet har jeg oppdaget at den var mye brukt som en pålitelig matkilde. Både i Norge og i resten av Europa var den et vanlig innslag i dietten, og ble gjerne plantet som et gjære rundt grønnsakshager og åkere fordi den holdt uønskede innsekter unna. Og selvfølgelig ble den brukt som fiberplante, til tekstiler, rep og klær. Før århundreskiftet var over 80% av tekstiler laget av hamp (Cannabis) og lin.

Men er nok mer logisk at den var en naturlig del av av husholdningen før den industrielle revolusjonen for alvor tok vekk behovet for å dyrke sin egen mat. Planten ble ikke sett på som et problem på den tiden, men som en nytteplante.

Idag tror vi ironisk nok at den er helseskadelig :)

Lenke til kommentar

[...] Jeg vet ikke i hvor mange hundre kansjke tusen år denne planten har blitt brukt til både lindring og helbredning men om det er til medisink grunn synes jeg jo at det er greit , Men ikke at det skal bli som Aloe vera planten som står på kjøkkenbenken rundt om i hus i dette lande. Bra post btw ;)

Takk :)

Etter å ha gravd i gamle bøker fra 16- til 1800-tallet har jeg oppdaget at den var mye brukt som en pålitelig matkilde. Både i Norge og i resten av Europa var den et vanlig innslag i dietten, og ble gjerne plantet som et gjære rundt grønnsakshager og åkere fordi den holdt uønskede innsekter unna. Og selvfølgelig ble den brukt som fiberplante, til tekstiler, rep og klær. Før århundreskiftet var over 80% av tekstiler laget av hamp (Cannabis) og lin.

Men er nok mer logisk at den var en naturlig del av av husholdningen før den industrielle revolusjonen for alvor tok vekk behovet for å dyrke sin egen mat. Planten ble ikke sett på som et problem på den tiden, men som en nytteplante.

Idag tror vi ironisk nok at den er helseskadelig :)

Er ikke det at jeg tror den er helseskadlig fordi jeg ikke liker den , folk kan ødlegge seg med hva de vill for min skyld , Jeg vet bare at det er noen som ikke klarer og holde seg til bare cannabis når de er på jakt etter rus, altså det er værre og røyke tobakk for eksempel og farligere og drikke alkohol, Men det er bare det ene som kan lede til det andre som er skummelt her.

Lenke til kommentar

Det morsomme er at i dette trangsynte samfunnet så er det utrolig farlig.

De fleste snakker om hasj som ett tungt rus-middel.

Jeg røyker det selv i enkelte annledninger, div fester eller små sammenkomster med utvalgte venner.

Rusen kan forklares som en mild alkorus. Man merker lite av det, bare at man blir mer innesluttet og tankefull, ting blir morsommere osv.

I ett samfunn der det står mellom alkohol/hasj så er hasj så mye bedre på mange mange måter.

Hadde folk flest skjønt dette, så kunne vi hatt gode løsninger ved bruk av cannabis som medisiner, smertestillende osv.

Men så lenge media, staten, Jensemann osv har bestemt seg for at det er farlig, så er det det..

Vi er en gjeng med sauer, det "storebror" forteller oss, det tror vi på.

Kriminaliteten rundt Cannabis/narkotika generelt er kun på grunn av at det er sinnsykt mye penger i det.

Hadde det vært legalisert så hadde vi ikke hatt kriminalitet rundt det på grunn av at det ikke hadde vært noe penger og tjene.

Alkohol var også forbudt i enkelte land for mange år siden, på den tiden var det også folk som tjente store summer på og selge det ulovlig.

Regler og innstramninger skaper kriminalitet.

Vi går helt feil vei hva regler og overvåkning gjelder, men det blir en annen diskusjon.

Cannabis som grønnsak: Ja takk! :)

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å gjøre virkestoffene i Cannabisplanten psykoaktiv må man varme opp plantemateriallet. Før man varmer opp blomsten, eksisterer THC kun med en syrebinding - altså THCA. Dette er ikke psykoaktivt. Dette er grunnen til at de som ønsker rus fra Cannabis røyker det eller varmer det opp i smør eller annen olje - for å ta vekk syrebindingen. Derretter vil THC som kommer inn i blodet binde raskt og i større mengder til CB1 og CB2 reseptorene i det cannabiniode systemet.

Om man spiser planten som en grønnsak kan man se på den som en hvilken som helst annen kilde til vitaminer, mineraler, proteiner og fettsyrer. Alle planter inneholder også særegne molekylære forbindelser som gjør dem spesielt gode for visse deler av kroppen. Disse molekylære forbindelsene som finnes i Cannabis kalles "cannabinoider" og finnes i et stort utvalg (mellom 60 og 100 forskjellige). Disse har en rekke fordelaktige funksjoner i kroppen, da de modulerer og regulerer vitale organer og balansen mellom disse.

Røyker man seg stein oppnår man kanskje en dose på 6mg THC, mens hvis man lager seg en Cannabisjuice kan man få rundt 600mg THCA tilført til cellene i kroppen - uten å bli stein. Derreter vil kroppen distrubuere og bruke disse "vitaminen" etter behov.

Lenke til kommentar

Det morsomme er at i dette trangsynte samfunnet så er det utrolig farlig.

De fleste snakker om hasj som ett tungt rus-middel.

Jeg røyker det selv i enkelte annledninger, div fester eller små sammenkomster med utvalgte venner.

Rusen kan forklares som en mild alkorus. Man merker lite av det, bare at man blir mer innesluttet og tankefull, ting blir morsommere osv.

I ett samfunn der det står mellom alkohol/hasj så er hasj så mye bedre på mange mange måter.

Hadde folk flest skjønt dette, så kunne vi hatt gode løsninger ved bruk av cannabis som medisiner, smertestillende osv.

Men så lenge media, staten, Jensemann osv har bestemt seg for at det er farlig, så er det det..

Vi er en gjeng med sauer, det "storebror" forteller oss, det tror vi på.

Kriminaliteten rundt Cannabis/narkotika generelt er kun på grunn av at det er sinnsykt mye penger i det.

Hadde det vært legalisert så hadde vi ikke hatt kriminalitet rundt det på grunn av at det ikke hadde vært noe penger og tjene.

Alkohol var også forbudt i enkelte land for mange år siden, på den tiden var det også folk som tjente store summer på og selge det ulovlig.

Vi går helt feil vei hva regler og overvåkning gjelder, men det blir en annen diskusjon.

Cannabis som grønnsak: Ja takk! :)

Mener og huske at rundt 1700 tallet et sted så var hjemmebrenning største intekten til den norske mann , Norske folk hadde så mye hjemmbrent og så mange som lagde det og så mange som drakk det at norge såvidt gikk rundt ,

Er ikke helt sikker på om det er 1700 tallet eller om det var før , men er det tallet som popper opp når jeg tenker på det .

Lenke til kommentar

Er ikke det at jeg tror den er helseskadlig fordi jeg ikke liker den , folk kan ødlegge seg med hva de vill for min skyld , Jeg vet bare at det er noen som ikke klarer og holde seg til bare cannabis når de er på jakt etter rus, altså det er værre og røyke tobakk for eksempel og farligere og drikke alkohol, Men det er bare det ene som kan lede til det andre som er skummelt her.

Ja, at Cannabis i vårt samfunn kun er å finne i et illegalt marked et stort problem som kan føre til at man blir tilbud andre stoffer som faktisk er direkte helseskadelig og sterkt avhengighetsskapende. Disse farene kan ikke tilskrives planten Cannabis, men ulovligheten ved den.

Vi har et ganske ubalansert syn på denne planten, noe som også understrekes av det faktum at Cannabis i tusenvis av år har dekket menneskers behov for mat, medising og tekstil uten problemene som assosieres med Cannabis i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvis bananer hadde vært ulovlig, og det kun var langere som solgte heroin og andre tyngre stoffer som også solgte bananer.

-Så hadde man fort tilknyttet bananer til heroin, fordi det er veldig lett å kjøpe andre ulovlige ting når man først skal ha bananer.

Det blir litt som godteri, man skal på butikken etter brød, men man får andre varer som godteri, potetgull osv trykket oppi trynet når man er og handler, da er det lett og kjøpe med seg noe av det som er "fy fy" (godteri) også.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, at Cannabis i vårt samfunn kun er å finne i et illegalt marked et stort problem som kan føre til at man blir tilbud andre stoffer som faktisk er direkte helseskadelig og sterkt avhengighetsskapende. Disse farene kan ikke tilskrives planten Cannabis, men ulovligheten ved den.

Vi har et ganske ubalansert syn på denne planten, noe som også understrekes av det faktum at Cannabis i tusenvis av år har dekket menneskers behov for mat, medising og tekstil uten problemene som assosieres med Cannabis i dag.

sant nok det, Men om det hadde blit lovlig medisinsk eller ikke, så hadde det også blitt mye mye mye mindre folk som havner på sterkere stoffer også,Men ja har generelt dårlig forhold til stort sett alt av ting som påvirker menske med rus, mista 1 venn og mister nok en till snart der alt startet med hasj, men det er jo selvfølgelig ikke bare derfor de er som de er i dag,Men det har noe med det miljøet det fører deg inn i osv.

Lenke til kommentar

Alkohol var forbudt i Norge fra 1916-1927, så vi har prøvd det vi og. Selvfølgelig ble problemene knyttet til forbudet så store at alkohol ble satt inn i regulerte og kontrollerte rammer, så man hadde sjansen til å minimere skadene.

Sunn fornuft bør fortelle enn at jo farligere et stoff er, jo viktigere er det at man får regulert det. Denne muligheten har vi ikke i Norge når det kommer til cannabis såvell som heroin, fordi vi fortsatt har et forbud.

Lenke til kommentar

Men ja har generelt dårlig forhold til stort sett alt av ting som påvirker menske med rus, mista 1 venn og mister nok en till snart der alt startet med hasj, men det er jo selvfølgelig ikke bare derfor de er som de er i dag,Men det har noe med det miljøet det fører deg inn i osv.

Ja, du er inne på noe essensielt der med at man ikke kan skylde på hasjen, men at det kan ha vært det første man prøvde.

Nå som vi vet at Cannabis fungerer utmerket som et økoligisk produkt, og kan gi oss alt fra bedre helse til slitesterke klær, så mener jeg det er på tide å revurdere de siste tiårene med forbud. Planten har tross alt vært brukt ansvarlig i store deler av den menneskelige historien, så de få årene med forbud er unntaket - ikke regelen.

Og jeg må si at dette untakket har vist seg å være svart så ødeleggende, både fordi vi har mistet muligheten til å dra nytte av denne planten, og fordi forbudet har bidratt til å skape ekstremt mye vold, kriminalitet osv som ellers ville vært ungått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo en faktor om du får det vekk fra gatene vil jo sikkert mange slippe både og gjøre kriminelle ting for og få tak i det, Ikke bare er det kriminelt og ha det men måten du får tak i det på er ofte kriminell den og , Dvs stjelte penger , byttehandel av stjelte ting mot cannabis osv . Er mange fluer i en smekk. Sikkert mange som slipper og få bråk fordi de ikke har betalt osv osv , Det " ulovlige " cannabis markede vil nok bli borte om det legaliseres, Men ikke om det legaliseres av medisinsk årsak. Men om det blir lovlig 100 % så blir nok sterkere stoffer et større problem for da vil de som allerede smugler hundrevis av kilo med hasj begynne og smugle hundrevis av kilo med ting som faktisk dreper en stakkar

Lenke til kommentar

Men om det blir lovlig 100 % så blir nok sterkere stoffer et større problem for da vil de som allerede smugler hundrevis av kilo med hasj begynne og smugle hundrevis av kilo med ting som faktisk dreper en stakkar

Ja, derfor er det mest fornuftig, slik jeg nevnte litt tideligere, å få regulert ALLE farlige substanser. Å forby dem er å fraskrive seg ansvaret og overlate det til et kriminelt og uregulert marked.

Her kommer et par avsnitt fra boka "Rural Cyclopedia" utgitt i 1848 som omtaler hampens bruk et par århundrer tideligere; (klikk på bildene for større versjon)

1047725.jpeg 1047717.jpeg

Endret av messo
Lenke til kommentar

For å gjøre virkestoffene i Cannabisplanten psykoaktiv må man varme opp plantemateriallet. Før man varmer opp blomsten, eksisterer THC kun med en syrebinding - altså THCA. Dette er ikke psykoaktivt. Dette er grunnen til at de som ønsker rus fra Cannabis røyker det eller varmer det opp i smør eller annen olje - for å ta vekk syrebindingen. Derretter vil THC som kommer inn i blodet binde raskt og i større mengder til CB1 og CB2 reseptorene i det cannabiniode systemet.

Om man spiser planten som en grønnsak kan man se på den som en hvilken som helst annen kilde til vitaminer, mineraler, proteiner og fettsyrer.

Det stemmer ikke at man må varme opp planten for å få noe ruseffekt av den

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at man må varme opp planten for å få noe ruseffekt av den

Interessant påstand. Har du personlig erfaring med dette så er jeg interessert i å høre mer.

Det eneste jeg vet som kan forklare din påstand, er at hvis man tørker og oppevarer blomstene over lengre tid, vil syrebindingene brytes sakte ned, men da blir de somregel omdannet til CBN og ikke THC. Mulig at tørking og lagring kan gi en psykoaktiv effekt, men jeg snakker om rå og fersk cannabis plukket rett fra planten. Har ikke hørt om folk som har blitt stein av dette før.

Lenke til kommentar

en quote fra et annet forum :

http://www.drugs-forum.com/forum/showwiki.php?title=Cannabis&redirect=no

Cannabis is a flowering plant that is best known for the intoxicating flowers produced. Cannabis flowers can be eaten, or smoked, to produce analgesia, euphoria, depersonalization, tachycardia, fragmented thought, and bronchodilation.

Using Cannabis

Cannabis can be consumed in any number of ways from raw plant ingestion to advanced mechanical vaporization

------------------------------------------------------

Du kan prøve selv, spis 2-5 gram buds fra en potent hunplante som er klar til høsting , eller putt 40 gram i en valdorfsalat på nyttårsaften, perfekt til hele familien det.

Lenke til kommentar

Du kan prøve selv, spis 2-5 gram buds fra en potent hunplante som er klar til høsting , eller putt 40 gram i en valdorfsalat på nyttårsaften, perfekt til hele familien det.

Hehe, det kan jo bli en interessant nyttårsaften med familien.

Har prøvd å tygge på buds plukket rett fra planten men merket ikke noe. De var riktignok ikke fullmodne. Men jeg snakker først og fremst om å bruke bladene i salat, eller som juice. Kan tenke meg at blomstene produserer både THC og THCA, men at resten av planten kun har THCA.

Poenget er uansett at planten er en flott grønnsak, og om du planter de ute i grønnsakshagen uten å luke vekk hannplantene, så vil ikke budsene produsere så mye THC. Det fine med å spise planten rå er at man får i seg alle cannabinoidene og enzymene, som ellers blir brent vekk eller endrer karakter i møte med varme. Frøene er forøvrig også snadder å spise rett fra planten, da de er både myke og søte - og full av Omega 3, 6 og 9 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...