Gå til innhold

Tips til bærbar i julegave.

Anbefalte innlegg

Brukeren er 11 år og blir snart 12. Hennes gamle PC røk for et par dager siden og derfor er vi på utkikk etter ny.

Jeg leter på egenhånd men flere øyne og ører hjelper alltid. Ønskene er som følger.

- Maks pris 6000,-

- Helst Sandy-Bridge generasjonen med forbedret strømsparingsmuligheter etc.

- Størrelse 13.3" til 15.6"

- Helst chiclet tastatur men ikke et must

- GT540M, tilsvarende AMD eller bedre skjermkort.

- Hvis 15.6" så er høyere enn 1367x768 ønsket men ikke et must

- Ikke for støyende eller dårlig kjøling (spille enkle spill som minecraft, ride my horse etc.)

- Må være på lager inne rimelig tid siden den skal under juletreet.

- Helst fra profilerte nettbutikker eller butkker som komplett, mpx, ps, dustin, elkjop, lefdal etc. med god post-sale service.

Kravene er ikke så altfor mange men det er lett å kjøpe katta i sekken og tips er derfor meget velkomne. Er det spesielt godt tilbud på bra maskiner nå er jeg også meget interesert.

På forhånd takk :xmas:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukeren er 11 år og blir snart 12. Hennes gamle PC røk for et par dager siden og derfor er vi på utkikk etter ny.

Jeg leter på egenhånd men flere øyne og ører hjelper alltid. Ønskene er som følger.

- Maks pris 6000,-

- Helst Sandy-Bridge generasjone med forbedret strømsparingsmuligheter etc.

- Størrelse 13.3" til 15.6"

- Helst chiclet tastatur men ikke et must

- GT540M, tilsvarende eller bedre skjermkort.

- Hvis 15.6" så er høyere enn 1367x768 ønsket men ikke et must

- Ikke for støyende eller dårlig kjøling (spille enkle spill som minecraft, ride my horse etc.)

- Må være på lager inne rimelig tid siden den skal under juletreet.

- Helst fra profilerte nettbutikker eller butkker som komplett, mpx, ps, dustin, elkjop, lefdal etc. med god post-sale service.

Kravene er ikke så altfor mange men det er lett å kjøpe katta i sekken og tips er derfor meget velkomne. Er det spesielt godt tilbud på bra maskiner nå er jeg også meget interesert.

På forhånd takk :xmas:

hei

denne skal være god nok: Asus K53SV

god kjøling, chiclet tastatur, aluminium konstruksjon, sandybridge i5, GT540M,15,6" 1366x768

ellers så fant jeg Asus N43SN hvis du strekker deg litt over 6K grensa

god kjøling, aluminium konstruksjon, sandybridge i5, GT550M, 14" 1366x768

MVH Olestokk

Lenke til kommentar

Meget gode tips som muligens blir kjøpskandidatene :)

Ellers har jeg tittet litt på "Acer Aspire 5750G 15,6" HD" på 17% tilbud til 5000,- men spørs om den er like god på tingene du nevner.

samme spesifikasjoner, men Acer mangler for eksempel kjølingen til Asus og ettersom den er lagd i plastikk er kvaliteten på konstruksjonen dårligere (enkelte steder er den litt fleksibel)

Acer bruker også dårligere komponenter inne i PCen som gjør at den har større sjanse for å "bryte sammen"

Lenke til kommentar

Du har også en sterk kandidat fra HP/ELKJØP i denne runden, som absolutt bør vurderes til spilling. Klikk her

AMD6770 M kort er litt kraftigere enn GT550 fra nvidia også.

må huske at HP har forferdelige kjøleløsninger...

Og dette gjelder "alle" HP-maskiner mener du vel også? Uansett hvilken årsmodell og serie den er fra?

Lenke til kommentar

Du har også en sterk kandidat fra HP/ELKJØP i denne runden, som absolutt bør vurderes til spilling. Klikk her

Og dette gjelder "alle" HP-maskiner mener du vel også? Uansett hvilken årsmodell og serie den er fra?

de jeg selv vet om er:

pavilion DV6 2009, 2010 og 2011

pavilion DV5 2008

pavilion DV6000 2006/2007

envy 14 og 17 2010

G62 2009/2010

Lenke til kommentar

de jeg selv vet om er:

pavilion DV5 2008

envy 14 og 17 2010

G62 2009/2010

Så jeg må ha vært heldig med min ENVY 14-1085 modell jeg da sikkert? Hadde den da jeg ikke hadde stasjonær som dro så mye spill (sparemodus i fjor). Den kjørte jeg hardt med spill over lengre perioder, satt med den i senga og ga generellt faen i vedlikehold da jeg fikk den av sjefen. Ble aldri "varm" for meg på noe tidspunkt, annet enn ved skjermkortets utblåsning. jeg hadde i7 920 versjonen med 6650 GPU. Sikkert flaks med min da :)

Samme er det med fatterns pavillion fra 2009, den er i en av dine listede serier som har forferdelige kjøleløsninger. hans modell har heller aldri hatt et problem med varmen, men han bruker den litt mindre avansert enn meg, både i bruksområde og mengde. At hans ikke går varm er pga lite bruk det da sikkert :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si noe om varighetskvaliteten på Pavillion annet enn at vi har en 17" på 3 år som lever i beste velgående. Den har dog stått stasjonær på et spisestuebord omtrent hele perioden og brukes kun til regnskap for div. organisasjoner. Men kjøp aldri Pavillion om du skal skru selv. Jeg har skrudd en del på laptoper oppgjennom siden starten av 90 tallet og maken til kaos av skruer for å komme til ting har jeg aldri vært borte i. For å ta en full service på en Compaq og få ut alt støv var det kun få skruer og fjerning av tastatur samt litt av skallet som måtte til. På en Pavillion måtte jeg demontere absolutt alt inkludert skjermen og hovedkortet før man kom til kjøleløsningen. Det tok en hel fredagskveld og maken til makkverkdesign har jeg sjelden vært borte i. Hvis man ikke tror det, søk opp instruksjonsvideoer på Youtube.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

de jeg selv vet om er:

pavilion DV5 2008

envy 14 og 17 2010

G62 2009/2010

Så jeg må ha vært heldig med min ENVY 14-1085 modell jeg da sikkert? Hadde den da jeg ikke hadde stasjonær som dro så mye spill (sparemodus i fjor). Den kjørte jeg hardt med spill over lengre perioder, satt med den i senga og ga generellt faen i vedlikehold da jeg fikk den av sjefen. Ble aldri "varm" for meg på noe tidspunkt, annet enn ved skjermkortets utblåsning. jeg hadde i7 920 versjonen med 6650 GPU. Sikkert flaks med min da :)

Samme er det med fatterns pavillion fra 2009, den er i en av dine listede serier som har forferdelige kjøleløsninger. hans modell har heller aldri hatt et problem med varmen, men han bruker den litt mindre avansert enn meg, både i bruksområde og mengde. At hans ikke går varm er pga lite bruk det da sikkert :)

bruker envy 14 med i7 720 og 5650M, den er kanskje ikke den verste synderen, men du må da si deg enig i at den bråker?

men for eksempel DV5 fra 2008 er en av de verste jeg har sett/hørt/følt, faren min hadde en slik en, og en venn av meg bruker den fortsatt, det er to forskjellige problemer da.

faren min sin: hele PCen blir så varm at man nesten ikke kan ta på den.

vennen min sin: blir så varm at den skrur seg av, og må legge opp ned i 5-10 min før den kan brukes igjen.

min gamle DV6 (2009) overopphetet det den stod på,og bråket som et Hælvete (for å si det pent)

samme kan sies om DV6000 (2006/2007) som både moren min og søstra mi har..

ble faktisk for noen dager siden kontaktet via PM av en på dette forumet som hadde en DV6 2011, han sa den bråket så mye at han skulle kjøpe seg ny (bare for å ikke skape noe forvirring så spure han meg om hva han skulle kjøpe som bråket mindre og hadde bedre specs)

når det kommer til G62 så trnger jeg vel ikke si mer enn at den merkes i timen... (skole timen)

og sidt men ikke minst DV6 (2010), den som alle andre bråket mye, så han som hadde den kjøpte Asus K53SV

og envy 17 da... må støttes av en bok under så den blir løftet opp fra bordet så den ikke overoppheter seg...

nok forklaring?

Edit: har ikke vert borti så mange problemer annet enn kjøling da.

men en ting jeg kjenner HP for er ødelagte grafikkort...

skjedde med min Envy 14, min gamle stasjonære Pavilion (kom defekt til meg), og pappa sin DV5...

synes ikke det er så verst å skru in en HP jeg, har skrudd i Pavilion DV6 og DV5 2009/2008 og envy 14...

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Jeg må også si meg enig i at HP gir ifra seg en del bråk. Utrolig nok har de ikke tatt til seg kundekommentarer og kjørt på med drittkjøling.

Hadde jeg vært deg så ville jeg gått for kvalitet pc som er liten og kompakt, men samtidig kraftig nok til å kjøre alle spille og annet hun måtte ønske seg. Må huske at en unger er klumsete og mister fort ting i bakken, går i laderkontakten å drar den med seg ned i bakken etc.

Så jeg hadde uten tvil gått for Asusen. God lyd, god kjøling, liten og kompakt og kraftig.

http://www.dustinhome.no/asus-n43sn-ci5-24-4gb-500-gt550m-14-w7hp/product/5010614624?intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at kjølingen i HP-maskiner suger. Jeg har en DV6 3146eo fra desember 2010 (nøyaktig ett år) og laptopen blir usedvanlig varm under vanlig bruk. Temperaturen ved idle ligger mellom 60-80 grader, og GPUen (HD 5650M) i samme intervall. Ved bruk av Skype eller under enkel spilling (Skyrim og BFBC2) når temperaturen vannets kokepunkt. Vifta har også tatt kvelden ser det ut som. Fjerning av støv har ikke hjulpet så mye. For all del hold dere unna HP-laptoper. ASUS, Lenovo, Dell og Toshiba er generelt trygge valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...