Gå til innhold

50 mm til Canon

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg Canon 450 D for noen år siden som mitt førtegangskamera, og fikk da med det mer eller mindre ubrukelige kitobjektivet på 17-55mm. Allikevel har jeg overlevd med det helt til nå, men NÅ ønsker jeg meg et nytt objektiv - først og fremst til portretter og "vanlige" sitasjoner, for å si det sånn. Det jeg lurer på er om jeg burde velge et nytt zoomobjektiv som et nytt allroundobjektiv, eller om jeg skal kjøpe noe ordentlig som feks en god 50mm som kan bli arvet av et evt bedre kamerahus senere?

Takk for all hjelp! Kom gjerne med konkrete forslag til objektiv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm f/1.2L er kanskje det råeset du får til cropkamera for generell bruk og kanskje siktet mest mot portrettfotografering.

Dette kan også videreføres til andre kameraer, også FF, men da med litt mindre opplevd brennvidde.

Vurder også 35mm f/1.4L

Dette er dog objektiver som koster tre ganger så mye som kameraet ditt, men siden du ikke nevner pris så tok jeg meg den frihet og dra frem det grommeste.

Lenke til kommentar

Du kan begynne med og se om du trives med kun 50mm, sett ditt nåværende objektiv på 50mm og test det litt.

En god normalzoom er ikke og forakte, Canon 15-85 IS er nevnt, det er den mest allsidige zoomen fra Canon for cropp-kameraer for tiden, skarp er den også.

Tamron har en veldig god og rimelig 17-50 f/2.8.

Lenke til kommentar

Prisklasse er det greit å ha med ja, hehe. 50mm f/1.2L'en har jeg lest masse om nå, og har omtrent blitt forelska, men jeg må nok begrense meg litt mer på pengefronter. Tenker maks 8000.

Har nå testet ut kameraet på 50 mm og er fornøyd med det. Det er en allsidig brennvidde :). Dessverre har jeg glemt dette med crop på kameraet - er det slik at når kameraet ikke er fullformat vil den opplevde brennvidden på objektivet bli annerledes? Eller hvordan var dette her? Disse er de jeg kommet fram til foreløpig da jeg ikke kan kjøpe 50mm til eliteserien til Canon;Canon-EF-50mm-F14-USM og Sigma 50mm F 1.4. Disse to er det allikevel vanskelig å velge mellom om valge skulle falle på 50mm.

Det kom jo mange fine zoomer her også da! Etter litt fram og tilbake tror jeg jeg heller mot Canon 15-85 IS-objektivet av alternativene som dukket opp her.

Dette med 35 mm er jeg litt usikker på, men jeg ser flere steder at kjøpere av 50 mm senere har angret på at de ikke valgte 35 mm. Noen med erfaringer med dette? Jeg skjønner at det har med bruk å gjøre, men jeg vil annse mitt bruk som ganske "normalt".

En veldig bonus er om objektivet er lysfølsomt. Å kunne ta skarpe innebilder uten blitz har jeg alltid lengtet etter...

EDIT: Jeg lurer på hvordan Canon 15-85 IS vil fungere på brennvidder omkring 50 i forhold til 50milimeterne? Prisen er jo noe høyere på zoomen, men jeg vet ikke hvordan det vil fungere i praksis. Vil bokeh'en til zoom-objektivet være like god som 50mm?

Endret av Beneflo
Lenke til kommentar

Hei

Har 7d med EF-s f15-85 og EF50 f1.4

15-85 er eg godt fornøgd med, skarp, rask og god fokus og med bra stabilisator. Var litt mindre skarp på venstre (?) side i starten, sendte den inn til Canon, dei gjorde litt magi med den og no er den så bra som den kan være (trur eg). Har vignettering, men det lar seg lett fikse i software. Har litt bua linjer, men kva kan ein forvente av ein 5x zoom og DxO fixer det fint. Ikkje så veldig lyssterk, men sånn berre er det.

50 1.4 er eg mindre fornøgd med. Har ganske mykje CA, og er SOFT (uskarp) frå f1,4. Begynner å bedre seg rund f2-2,8 og er minst like skarp og vel så det som 15-85 frå f4 og oppover. Men då føler eg at litt av poenget med eit lyssterk objektiv er borte når ein må blende ned for at det skal være skarpt. Har vurdert å kjøpe Sigma sin 50 men har stått imot pga frynsete fokusrykte på Canon. Håper på at Canon skal komme med ein oppdatert 50 f1.4 designa til moderne sensorer.

Det mest irriterande med min EF50 er at det er vanskeleg å treffe fokus ved kortere avstander under 2-3-4m. Virker som den bakfokuserer (bruker kun sjølvalgte fokuspunk og har prøvd med spot og singlepoint) men generelt er fokuset 15-20 cm lengre bak og det irriterer meg.

Trur kanskje eg hadde vurdert EF35 f2 om eg skulle kjøpt på nytt til 7D

Rune :)

Edt: Ser at min 15-85 indikerer f5 ved 50mm

Endret av Ruhell
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med et cropkamera vil du få et annet utsnitt med samme objektivet enn du ville fått på fullframe eller et filmkamera.

Hvilken brennvidde du vil ha på fastoptikk er det deg som må avgjøre.

En 50mm vil å mye penere bokeh enn en zoom, men det er ikke der hovedforskjellen ligger - det er at 50mm'en vil ha mulighet for mye mindre dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Hei

Har 7d med EF-s f15-85 og EF50 f1.4

15-85 er eg godt fornøgd med, skarp, rask og god fokus og med bra stabilisator. Var litt mindre skarp på venstre (?) side i starten, sendte den inn til Canon, dei gjorde litt magi med den og no er den så bra som den kan være (trur eg). Har vignettering, men det lar seg lett fikse i software. Har litt bua linjer, men kva kan ein forvente av ein 5x zoom og DxO fixer det fint. Ikkje så veldig lyssterk, men sånn berre er det.

50 1.4 er eg mindre fornøgd med. Har ganske mykje CA, og er SOFT (uskarp) frå f1,4. Begynner å bedre seg rund f2-2,8 og er minst like skarp og vel så det som 15-85 frå f4 og oppover. Men då føler eg at litt av poenget med eit lyssterk objektiv er borte når ein må blende ned for at det skal være skarpt. Har vurdert å kjøpe Sigma sin 50 men har stått imot pga frynsete fokusrykte på Canon. Håper på at Canon skal komme med ein oppdatert 50 f1.4 designa til moderne sensorer.

Det mest irriterande med min EF50 er at det er vanskeleg å treffe fokus ved kortere avstander under 2-3-4m. Virker som den bakfokuserer (bruker kun sjølvalgte fokuspunk og har prøvd med spot og singlepoint) men generelt er fokuset 15-20 cm lengre bak og det irriterer meg.

Trur kanskje eg hadde vurdert EF35 f2 om eg skulle kjøpt på nytt til 7D

Rune :)

Edt: Ser at min 15-85 indikerer f5 ved 50mm

Takk for erfaringer! Ifølge denne siden trenger man 31mm for å få 50mm ved 1.6 x crop. Stemmer det? Er det noen som har noen erfaringer med 35 milimeteren?

Nå begynner jeg plutselig å helle mot 15-85 zoomen her. Du sier den ikke er så veldig lyssterk, men det vil nok antagelig bli en stor forbedring fra kitobjektivet mitt uansett. Egentlig tror jeg det skal noe til for at jeg blir skikkelig skuffet, hehe.

Kom gjerne med flere innspill!

Lenke til kommentar

Med et cropkamera vil du få et annet utsnitt med samme objektivet enn du ville fått på fullframe eller et filmkamera.

Hvilken brennvidde du vil ha på fastoptikk er det deg som må avgjøre.

En 50mm vil å mye penere bokeh enn en zoom, men det er ikke der hovedforskjellen ligger - det er at 50mm'en vil ha mulighet for mye mindre dybdeskarphet.

Dette er vanskelig gitt... Flere anmeldere av Canon EF 50mm f 1.4 sier at den bakfokuserer lett, og for at lite dybdeskarphet skal ha noe for seg må jo noe bli skarpt. Jeg elsker når det som fokuseres på bli skikkelig crispy...

Kan du bekrefte om en 31mm vil tilsvare en 50mm ved 1.6x crop? Uff. Nå har jeg mest lyst til å løpe til butikken og kjøpe både en zoom og en fastoptikk, men det går jo ikke. Hva ville dere gjort dersom dere først og fremst tok portrettbilder, men også liker å ha muligheten til mer vidvinkel på ferier osv?

Endret av Beneflo
Lenke til kommentar

Har også kit 18-55 IS som er ganske skarp, men bildekvaliteten til 15-85 synest eg er betraktelig bedre, kontrast, farger og så er det overraskande mykje meir vidvinkel med dei små 3mm som er forskjell på 15 og 18mm. Greit m litt ekstra zoom i andre enden og.

Lenke til kommentar

Godt å høre at du synes oppgraderingen er verdt det om jeg velger zoomobjektivet! Dessverre sier ikke bildeutsnittet til 5D meg noe. Vil du forklare litt nærmere blir jeg kjempeglad :)

Du - drit i hva som er tilsvarende på fullframe og crop eller ikke. Vri 18-55'en din til 50mm. Det er det utsnittet du får med 50mm på cropkamera, uansett om objektivet er laget til crop eller fullframe.

Hehe, så langt hadde ikke jeg tenkt. Takk!

Lenke til kommentar

Dette er vanskelig gitt... Flere anmeldere av Canon EF 50mm f 1.4 sier at den bakfokuserer lett, og for at lite dybdeskarphet skal ha noe for seg må jo noe bli skarpt. Jeg elsker når det som fokuseres på bli skikkelig crispy...

Kan du bekrefte om en 31mm vil tilsvare en 50mm ved 1.6x crop? Uff. Nå har jeg mest lyst til å løpe til butikken og kjøpe både en zoom og en fastoptikk, men det går jo ikke. Hva ville dere gjort dersom dere først og fremst tok portrettbilder, men også liker å ha muligheten til mer vidvinkel på ferier osv?

Litt over 31mm crop blir 50mm på FF.

Hva med og kjøpe 50mm f/1.8 i tillegg, er så og si like skarp men simplere bygget, mye billigere og fungerer godt til portretter :)

Jeg synes 15-85 IS i kombinasjon med en ekstern blits fungerer veldig bra til innendørs fotografering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Litt over 31mm crop blir 50mm på FF.

Hva med og kjøpe 50mm f/1.8 i tillegg, er så og si like skarp men simplere bygget, mye billigere og fungerer godt til portretter :)

Jeg synes 15-85 IS i kombinasjon med en ekstern blits fungerer veldig bra til innendørs fotografering.

Det var faktisk en veldig god ide! Gjett hvem som ble gira nå da... Kan se ut som om det blir noen veeeldig fine julegaver til meg selv i år :D Tusen takk!

Lenke til kommentar

Godt å høre at du synes oppgraderingen er verdt det om jeg velger zoomobjektivet! Dessverre sier ikke bildeutsnittet til 5D meg noe. Vil du forklare litt nærmere blir jeg kjempeglad :)

For de fleste praktiske formål - ignorer fullframe og hva utsnittet ville blitt på fullframe*). Fullframe er dyrt, og gjør at du ikke kan bruke objektiver laget for crop.

Ville først og fremst hatt et godt zoomobjektiv. Et zoomobjektiv, gjerne en normalzoom, gir en enorm fleksibilitet, og først når du har dekket det, så er det interessant å supplere med andre ting. For de flestes formål, i alle fall.

Edit: Vurder også Tamron 17-50/2.8 uten VC - den er dritskarp!

Like skarp som den enda litt bedre EF-S 17-55/2.8 IS, som har kjappere og mer stillegående autofokus samt bildestabilisering, men som er markant dyrere.

*) Fullframe ville blitt litt videre. Vri zoomobjektivet til 50mm. Sånn blir en 50mm på ditt hus. Vri zoomobjektivet ditt til ca. 31mm. Sånn blir en 50mm på fullframe. Men det er totalt uinteressant, så lenge du ikke vurderer å kjøpe fullframe! ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det var faktisk en veldig god ide! Gjett hvem som ble gira nå da... Kan se ut som om det blir noen veeeldig fine julegaver til meg selv i år :D Tusen takk!

Fordelen med ekstern blits er at du kan rette selve blits-lyset vekk fra motivet og bruke vegger/tak som reflektorer, da slipper du stygge skyggeoverganger og overeksponerte bilder.

Ville anbefale original blits siden du da får et fungerende ettl-auto, hvis du tenker og kjøpe 430 EX II så vær litt forsiktig hos el-kjedene de selger den gamle utgaven til en dyrere pris en den nye utgaven koster, og den nye utgaven er mye bedre på alle områder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Edit: Vurder også Tamron 17-50/2.8 uten VC - den er dritskarp!

Like skarp som den enda litt bedre EF-S 17-55/2.8 IS, som har kjappere og mer stillegående autofokus samt bildestabilisering, men som er markant dyrere.

Han

snakker veldig pent om tamronen som oppgradering fra kit. Kanskje ikke helt til å stole på, men at den er relativt rask og skarp er i hvertfall veldig positivt for meg.

Canon 15-85 er betraktelig dyrere enn Tamron 17-50... Er kvaliteten på Canon's så mye bedre enn Tamron's? I tillegg til at brennvidden er relativt større på Canon's, hva mer er det man betaler for?

Litt utenfor emnet; er det noen som vet hvorfor 450D'en min er "busy" litt i overkant lenge hver gang den har fokusert?

Lenke til kommentar

Fordelen med ekstern blits er at du kan rette selve blits-lyset vekk fra motivet og bruke vegger/tak som reflektorer, da slipper du stygge skyggeoverganger og overeksponerte bilder.

Ville anbefale original blits siden du da får et fungerende ettl-auto, hvis du tenker og kjøpe 430 EX II så vær litt forsiktig hos el-kjedene de selger den gamle utgaven til en dyrere pris en den nye utgaven koster, og den nye utgaven er mye bedre på alle områder.

Ja, har lekt meg med det før. Den interne blitsen er i min mening ubrukelig om du vil ha stemningsfulle bilder - fæle harde skygger som du sier. Men mener du nå at du anbefaler meg den nye modellen av 430 EX II? Eller mener du den interne blitsen som orginal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...