Tensai Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Men hva er problemet? Skal du gjøre prøve/itslearnign stuff: Bruk skolepcen Skal du drive med musikk: Bruk din egen. Om du ikke gidder å drasse med begge, kan du vel la skolepcen forbli på skolen? Uansett, at du ikke gidder å drasse på begge er ditt problem. Du sier macen er ditt hovedinstrument. Skal de som spiller gitar slippe å bruke pc fordi det blir mye å drasse, eller hva er problemet? Akkurat dette jeg også tenker. Jeg skulle ønske den norske skolen var tilrettelagt bedre for mac enn den er, men det er den tydeligvis ikke. Kanskje vi kan ta opp dette problemet etter vi har fikset et par hundre større problemer med den norske skolen. Klaging og syting! Håper for all del det løser seg for deg, men dette er virkelig et fille problem. Endret 10. desember 2011 av Tensai 1 Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 For noe piss. Klag på vedtaket til skolesjefen i ditt distrikt. 2 Lenke til kommentar
sakke Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Men hva er problemet? Skal du gjøre prøve/itslearnign stuff: Bruk skolepcen Skal du drive med musikk: Bruk din egen. Om du ikke gidder å drasse med begge, kan du vel la skolepcen forbli på skolen? Uansett, at du ikke gidder å drasse på begge er ditt problem. Du sier macen er ditt hovedinstrument. Skal de som spiller gitar slippe å bruke pc fordi det blir mye å drasse, eller hva er problemet? It's learning brukes hver eneste time. Jeg har kun en sekk, og den har ikke plass til 2 pcer(noe de fleste av oss ikke har). De som har en gitar legger det på musikklageret. Du mener vel ikke at man skal legge fra seg en pc innpå et musikklager? Men det jeg egentlig er interesert i og diskutere er mitt syn på saken - ikke om det er mitt syn som teit. For noe piss. Klag på vedtaket til skolesjefen i ditt distrikt. Kommer til å gjøre noe sånt ja om ikke avdelingsleder, it-folkene eller rektor gjør noe med saken Lenke til kommentar
sakke Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Windows ustabil, du brukte windows ME eller? Pro Tools er ment for studio og mastering og egentlig ikke ett godt valg for produsering men finnes for windows også. Men jeg kjenner mest til elektronisk musikk og der er ableton like mye brukt som logic. Personlig bruker jeg modplug tracker + reaper. Reaper er en meget lettkjørt og veldig stabil program som jeg anbefaler til de fleste. Jeg har brukt windows 98, 2000, xp, vista og nå w7. DAWs varierer mye fra sjanger, og hvilket bruk man trenger det til, men om du er interesert i og diskutere DAWs og operativsystem kan du kontakte meg på PM, ikke her. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Dette er noe drit. Skolen min også har d slik. Jeg går ST og skolen min nå har begynt å bruke digex (usikker på hvordan d skrives). Det er et linuxbasert os-system som kjøres fra en minnepenn. Har bare vært problemer med den og mange med mac har fått maskinen ødelagt på grunn av denne. Det resulterte med at mac-brukere måtte bruke maskiner fra tidlig 2000 på alt av prøver. Jeg har selv en macbook pro til nærmere 17k og å måtte benytte meg av en gammel pc på prøver er bare noe tull. Maskinen er ødelagt? Da mener du vel bare at man trenger en reinstalering av operativsystemet? Høres ut som skolen din har rotet seg bort i masse tull Det skjer forhåpentligvis ikke her! Normalt ja, men av en eller annen grunn måtte også harddisken på noen maskiner skiftes. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) Er fult mulig det. Bruker selv en winbootet macbook pro der jeg kjører Windows XP som 2. OS. Fungerer greit, men hvis man skal bruke internett må man også ha betalt license som koster rundt 800kr... Lenke til kommentar
sakke Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) eller så kan skolen gi ut en mac-distrubusjon av it's learning Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Mmm, It's learning funker på både Mac, iPhone, Andriod og Ubuntu. Med mindre din lokale levrandør (mest sannsynelig fylkeskommunen din) har myndighet til å utestenge Macer så bør det funke helt fint. Eller er det bare det at du ikke kommer på skolens internett? Så vidt jeg vet er det ganske standard at de eneste maskinene som er tilatt på skolen internett er skolens egen maskinpark. Altså ekskluderes elevenes egene Windows-maskiner også. Noe som er det eneste rasjonelle på et offentlig nettverk som IT-ansvarlig vil ha så homogent som mulig. Ellers burde det være en smal sak å finne et skap du kan oppbevare skolePCen din i. Har du i det hele tatt snakket med skolen om dette? Har du bokskap? Jeg har både bokskap og PC skap. Måtte invistere i en hengelås (bruker bare bokskapet), men ærlig talt. Syns du bare lager et problem du ikke har prøvd å fikse og det finnes alternativer, du kan bruke en Windowsmaskin, du vil ikke det, da må du også godta at det følger med en del ulemper. Endret 11. desember 2011 av Battaman 4 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) eller så kan skolen gi ut en mac-distrubusjon av it's learning Det oser fanboy av deg. Du har blitt presentert med flere løsninger men nekter å så mye som røre andre operativsystemr. Alvorlig talt. 2 Lenke til kommentar
sakke Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 Mmm, It's learning funker på både Mac, iPhone, Andriod og Ubuntu. Med mindre din lokale levrandør (mest sannsynelig fylkeskommunen din) har myndighet til å utestenge Macer så bør det funke helt fint. Eller er det bare det at du ikke kommer på skolens internett? Så vidt jeg vet er det ganske standard at de eneste maskinene som er tilatt på skolen internett er skolens egen maskinpark. Altså ekskluderes elevenes egene Windows-maskiner også. Noe som er det eneste rasjonelle på et offentlig nettverk som IT-ansvarlig vil ha så homogent som mulig. Ellers burde det være en smal sak å finne et skap du kan oppbevare skolePCen din i. Har du i det hele tatt snakket med skolen om dette? Har du bokskap? Jeg har både bokskap og PC skap. Måtte invistere i en hengelås (bruker bare bokskapet), men ærlig talt. Syns du bare lager et problem du ikke har prøvd å fikse og det finnes alternativer, du kan bruke en Windowsmaskin, du vil ikke det, da må du også godta at det følger med en del ulemper. Det er et eget gjestenett som fungerer helt ok. Problemet er om bruken av mac-pcer ikke blir godtatt lenger. Jeg er i samtale med skolen om saken ja. Ulemper er helt greit det, så lenge det ikke involverer at de plutselig skal endre et system som fungerer å stenge ute brukere. Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) eller så kan skolen gi ut en mac-distrubusjon av it's learning Det oser fanboy av deg. Du har blitt presentert med flere løsninger men nekter å så mye som røre andre operativsystemr. Alvorlig talt. Stort sett hele livet mitt har jeg brukt windows. Jeg har brukt linux noen måneder, og mac en måned. Operativsystemene har forskjellige styrker og svakheter. Jeg ser fordeler med alle de ulike operativsystemene, men syns kanskje ikke dette er relevant tråd og ta det opp i. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Trådstartar, ta dette opp med skuleleiinga. Forklar kvifor Mac er eit kriterie for at det skal vere mogleg å gjennomføre utdanninga di, og kvifor du ikkje kan oppnå tilsvarande resultat med maskinparken skulen tilbyr deg. Tips for å kome i gang: du har ikkje klart det så langt i denne tråden. Enkelt og kort svar: Pcen som skolen tilbyr(mot stipendpengene) er ikke nok til å drive studioprogramvarer, vster og tillegg behandle lyd i en live-sammenheng. Dette er hovedinstrumentet mitt. Kan mac'er bruke VSTer?! Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) Jeg kjenner en som har gjort det på Mac, altså Windows + Mac inni en Apple-maskin. Funker som bare det! Det oser fanboy av deg. Du har blitt presentert med flere løsninger men nekter å så mye som røre andre operativsystemr. Alvorlig talt. Hvorfor skal det være så mye å be om å få innstallert et lite program istedet for å måtte innstallere et helt operativsystem? Endret 12. desember 2011 av stifa Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Det er vell heilt normalt at ein arbeidsplass eller skule lager føringer for kva verktøy du har lov til å bruke. Frå skulen sitt perspektiv er det både enklare og billegare om alle bruker skulen sine datamaskiner då IT ansvarlig slepp å måtte ta høgde for at ei rekke forskjellige platformer til ei kvar tid skal fungere som det skal. Det kan også rett og slett være så enkelt at IT ansvarlig mangeler kunnskap rundt iOS og derfor ikkje veit korleis ein kan legge til rette for Mac utan at dette går på bekostning av sikerheita til nettverket. Eg rekner med at problemstillinga nok blir ganske lik dersom det kjem nokon med ein Linux PC, eller ein Android smarttelefon, eller ei Windows 3.11 maskin og krever at skulen skal legge til rette for at alt fungerer på deira platform. 2 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hvorfor skal det være så mye å be om å få innstallert et lite program istedet for å måtte innstallere et helt operativsystem? Det er jo ikke det at han ikke kommer på It's learning som er problemet. It's learning virker fint på Mac, men skolen vil ikke at han skal bruke sin Mac på skolen nettverk eller gjestenettverket. Så det å gi It's learning på floppy disk vil nok neppe hjelpe han. Trådstarter: Hold oss oppdatert på hva som skjer. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Hvorfor skal det være så mye å be om å få innstallert et lite program istedet for å måtte innstallere et helt operativsystem? Det er jo ikke det at han ikke kommer på It's learning som er problemet. It's learning virker fint på Mac, men skolen vil ikke at han skal bruke sin Mac på skolen nettverk eller gjestenettverket. Så det å gi It's learning på floppy disk vil nok neppe hjelpe han. Trådstarter: Hold oss oppdatert på hva som skjer. Jaja, da får han bare bite i det sure eplet () og bruke en vanlig PC om ikke det går som det går. Det er derimot skrekkelig ille at han ikke får bruke en datamaskin bare fordi Apple har laga den, av fullstendige irrasjonelle grunner. Lykke til, Trådstarter1 Lenke til kommentar
sakke Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Trådstartar, ta dette opp med skuleleiinga. Forklar kvifor Mac er eit kriterie for at det skal vere mogleg å gjennomføre utdanninga di, og kvifor du ikkje kan oppnå tilsvarande resultat med maskinparken skulen tilbyr deg. Tips for å kome i gang: du har ikkje klart det så langt i denne tråden. Enkelt og kort svar: Pcen som skolen tilbyr(mot stipendpengene) er ikke nok til å drive studioprogramvarer, vster og tillegg behandle lyd i en live-sammenheng. Dette er hovedinstrumentet mitt. Kan mac'er bruke VSTer?! Men man skal da kunne kjøre Windows på Mac. Det skal kunne gjøres på to forskjellige måter, enten som dualboot, eller via virtualisering. Hvis man lager en dualboot så blir Mac til Windows og man har 2 stk PC i en. Har selv bare testet dette med Windows/Linux/Unix på vanlig PC, men har lest om andre på nettet som har gjort det samme med Mac. Undersøkte dette ganske grundig da jeg hadde noen små planer om å kjøpe Mac Air for installasjon av Windows 7. (Men det ble utsatt pga nye modeller fra Samsung.) Jeg kjenner en som har gjort det på Mac, altså Windows + Mac inni en Apple-maskin. Funker som bare det! Det oser fanboy av deg. Du har blitt presentert med flere løsninger men nekter å så mye som røre andre operativsystemr. Alvorlig talt. Hvorfor skal det være så mye å be om å få innstallert et lite program istedet for å måtte innstallere et helt operativsystem? Macer bruker noe som heter Audio-units, men det er helt samme greia. Er vel så og si det samme, bare med et annet navn. Jeg skulle gjerne instalert et lite program, men nå er det snakk om å utestenge brukere. Det er vell heilt normalt at ein arbeidsplass eller skule lager føringer for kva verktøy du har lov til å bruke. Frå skulen sitt perspektiv er det både enklare og billegare om alle bruker skulen sine datamaskiner då IT ansvarlig slepp å måtte ta høgde for at ei rekke forskjellige platformer til ei kvar tid skal fungere som det skal. Det kan også rett og slett være så enkelt at IT ansvarlig mangeler kunnskap rundt iOS og derfor ikkje veit korleis ein kan legge til rette for Mac utan at dette går på bekostning av sikerheita til nettverket. Eg rekner med at problemstillinga nok blir ganske lik dersom det kjem nokon med ein Linux PC, eller ein Android smarttelefon, eller ei Windows 3.11 maskin og krever at skulen skal legge til rette for at alt fungerer på deira platform. ironisk at skolen snakker om å kanskje begynne å kjøpe mac til musikkelevene ... Hvorfor skal det være så mye å be om å få innstallert et lite program istedet for å måtte innstallere et helt operativsystem? Det er jo ikke det at han ikke kommer på It's learning som er problemet. It's learning virker fint på Mac, men skolen vil ikke at han skal bruke sin Mac på skolen nettverk eller gjestenettverket. Så det å gi It's learning på floppy disk vil nok neppe hjelpe han. Trådstarter: Hold oss oppdatert på hva som skjer. Oppdatering: Snakket med IT i dag - og mente at dette kun var et program som trengte og brukes under prøver(som selvfølgelig gjør problemet til en bagatell plutselig). Samtidig har læreren min sagt at han ikke vill tillate bruken av mac, og at kun skolens maskinpark vill bli godkjent fremover. Forvirrende med alle disse utsagnene fra forskjellige kilder. Skal få klarert med læreren min hva han egentlig har ment, kanskje han fomulerte seg dårlig! Hvorfor skal det være så mye å be om å få innstallert et lite program istedet for å måtte innstallere et helt operativsystem? Det er jo ikke det at han ikke kommer på It's learning som er problemet. It's learning virker fint på Mac, men skolen vil ikke at han skal bruke sin Mac på skolen nettverk eller gjestenettverket. Så det å gi It's learning på floppy disk vil nok neppe hjelpe han. Trådstarter: Hold oss oppdatert på hva som skjer. Jaja, da får han bare bite i det sure eplet () og bruke en vanlig PC om ikke det går som det går. Det er derimot skrekkelig ille at han ikke får bruke en datamaskin bare fordi Apple har laga den, av fullstendige irrasjonelle grunner. Lykke til, Trådstarter1 Skjønner ikke helt poenget ditt med den siste setningen her. Jeg ber deg lese gjennom tråden før du kommer med en slik kommentar. Jeg er ingen fanboy av noe som helst. Grunnen til at jeg trenger mac er fordi det er relevant til skolearbeidet mitt. Endret 24. desember 2011 av Hårek Lenke til kommentar
stifa Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Skjønner ikke helt poenget ditt med den siste setningen her. Jeg ber deg lese gjennom tråden før du kommer med en slik kommentar. Jeg er ingen fanboy av noe som helst. Grunnen til at jeg trenger mac er fordi det er relevant til skolearbeidet mitt. Det var bare jeg som prøvde å være morsom; jeg forsøkte på ingen måte å påstå at du er en såkalt fanboy. Hvis du leste posten, så var resten kritikk rettet mot skolen, og ikke deg. Men det ser ut som det ordner seg nå, ikke sant? Det kan hende læreren din bare misforsto noe. Endret 13. desember 2011 av stifa Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Har det slått deg at "Vi vil ikke godta bruk av macer framover.Skolens maskinpark skal brukes." kanskje betyr at dere bare har lov å bruke skolens maskinpark fremover på prøver? Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Når det gjelder its learning har jeg fått intrykket av at denne nye prøvemodusen (en fil du laster ned som blokkerer alt annet og ikke lar deg skifte vindu eller navigere på maskinen)kun er tilgjengelig for windows. På min skole er det iallefall det som er forklaringen på hvorfor man ikke kan bruke mac under f.eks prøver (altså at denne prøvemodusen ikke fungerer på mac da denne prøvefilen ikke støtter mac osx). Godt mulig at lærerne ljuger dog, men det er ikke tilfeldig at prøvemodusen kommer likt som dette fokuset på skolens windowsmaskiner Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Når det gjelder its learning har jeg fått intrykket av at denne nye prøvemodusen (en fil du laster ned som blokkerer alt annet og ikke lar deg skifte vindu eller navigere på maskinen)kun er tilgjengelig for windows. På min skole er det iallefall det som er forklaringen på hvorfor man ikke kan bruke mac under f.eks prøver (altså at denne prøvemodusen ikke fungerer på mac da denne prøvefilen ikke støtter mac osx). Godt mulig at lærerne ljuger dog, men det er ikke tilfeldig at prøvemodusen kommer likt som dette fokuset på skolens windowsmaskiner På prøver der en kan bruke datamaskin må en da kunne skifte vindu? Er ikke datamaskin for bruk på alle hjelpemidler-prøver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå