Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utestengelse av mac-brukere på VGS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på Videregående 3. året på musikk. Går på skole i Kristiansand, hvor de nå har funnet ut at de ikke vill støtte bruk av mac på skolen. Siterer fra en mail fra en av lærerene mine:

Its har gjort ei oppdatering når det gjelder prøvefunksjonen i læringsplattformen. Det gjør at vi i større grad kan kontrollere hva dere faktisk har tilgang til mens prøven pågår.

For de som har jukset, vil dette være et tilbakeslag, men for de som alltid har kjørt et ærlig løp, vil dette være en gave fra Allah for nå kjører alle reint.

Uansett, last ned tillegget og installer.

Jeg spurte deretter om hvordan det var for oss mac-brukerer og fikk følgende svar:

Vi vil ikke godta bruk av macer framover.Skolens maskinpark skal brukes.

Slik jeg har forstått det involverer dette bare bruken av its learning, men så og si alt vi gjør på skolen er knyttet opp mot denne læringsplattformen. For meg som musikkelev er bruken av mac uungåelig, hva tenker folk om dette? Gjelder dette flere skoler? Er det noen måtte fikse opp i dette på?

Endret av sakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det pc på skolen for alle er det vel bare til å ta testen på de?

Er det ikke itslearning som må komme med macpatch eller har læreren og rektor kodet det selv?

Jeg har en windows-skolepc, men i timen bruker vi its learning aktivt hele tiden. Jeg er usikker på hvem som har lagd programmet. Enten er det its learning eller så er det it-ansvarlige i kommunen.

For meg som musikkelev er bruken av mac uungåelig

Inntrykket eg får er at skulen ikkje eig ei einaste Mac-maskin, og gjennomfører undervisning på andre plattformer. Eg forstår ikkje påstanden om at du ikkje kan unngå ein Mac i undervisninga.

Skolen har ingen mac-maskiner nei, kun windows. Jeg trenger mac fordi jeg bruker denne aktivt som mitt hovedinstrument. Data er en del av hovedinstrumentet mitt. Og i det hele tatt og ikke støtte mac på en skole hvor enn har musikklinje er hål i huet om du spør meg. Og måtte bære rundt på 2pcer hele tiden er uaktuelt.

Endret av sakke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan da vel bare fint bruke Macen din utenom prøvene, og skolepc under prøver?

Og i det hele tatt og ikke støtte mac på en skole hvor enn har musikklinje er hål i huet om du spør meg. Og måtte bære rundt på 2pcer hele tiden er uaktuelt.

Det er ingen grunn til at man med en musikklinje skal ha behov for Mac. Uansett, du lager et kunstig problem her ved å nekte å ta i bruk PCer du har til disposisjon.

Saken hadde vært en annen om skolen tvang dere til å bruke en type PCer uten å disponere denne typen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe drit. Skolen min også har d slik. Jeg går ST og skolen min nå har begynt å bruke digex (usikker på hvordan d skrives). Det er et linuxbasert os-system som kjøres fra en minnepenn. Har bare vært problemer med den og mange med mac har fått maskinen ødelagt på grunn av denne. Det resulterte med at mac-brukere måtte bruke maskiner fra tidlig 2000 på alt av prøver. Jeg har selv en macbook pro til nærmere 17k og å måtte benytte meg av en gammel pc på prøver er bare noe tull.

Lenke til kommentar

Du kan da vel bare fint bruke Macen din utenom prøvene, og skolepc under prøver?

Og i det hele tatt og ikke støtte mac på en skole hvor enn har musikklinje er hål i huet om du spør meg. Og måtte bære rundt på 2pcer hele tiden er uaktuelt.

Det er ingen grunn til at man med en musikklinje skal ha behov for Mac. Uansett, du lager et kunstig problem her ved å nekte å ta i bruk PCer du har til disposisjon.

Saken hadde vært en annen om skolen tvang dere til å bruke en type PCer uten å disponere denne typen.

Nei, fordi its learning brukes aktivt så og si hver eneste skoletime. Det er stor grunn så lenge jeg har det hovedinstrumentet jeg har. Om en vill holde på med noe som helst innfor musikk er vel windows uaktuelt for de fleste.

Sant nok at skolen har disponert PCer, men da disse ikke fungerer til det behovet noen har så er det dumt og utestenge mac-brukere. Mac og windows kjører på intel-proessor begge to, så burde ikke være så krevende og få til?

Lenke til kommentar

Dette er noe drit. Skolen min også har d slik. Jeg går ST og skolen min nå har begynt å bruke digex (usikker på hvordan d skrives). Det er et linuxbasert os-system som kjøres fra en minnepenn. Har bare vært problemer med den og mange med mac har fått maskinen ødelagt på grunn av denne. Det resulterte med at mac-brukere måtte bruke maskiner fra tidlig 2000 på alt av prøver. Jeg har selv en macbook pro til nærmere 17k og å måtte benytte meg av en gammel pc på prøver er bare noe tull.

Maskinen er ødelagt? Da mener du vel bare at man trenger en reinstalering av operativsystemet? Høres ut som skolen din har rotet seg bort i masse tull :p Det skjer forhåpentligvis ikke her!

Lenke til kommentar

Problemet er mest sannsynlig at plugin'en, eller hva de benytter seg av ikke har Macstøtte(shocker), og om formålet skal være å overvåke folk under prøvene så virker ikke overvåkingen på Mac. Du er ikke frarøvet Mac i timene, bare under prøver, der du har fått et alternativ du kan bruke. Ser ikke problemet her.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er mest sannsynlig at plugin'en, eller hva de benytter seg av ikke har Macstøtte(shocker), og om formålet skal være å overvåke folk under prøvene så virker ikke overvåkingen på Mac. Du er ikke frarøvet Mac i timene, bare under prøver, der du har fått et alternativ du kan bruke. Ser ikke problemet her.

les sitat igjen:

Vi vil ikke godta bruk av macer framover.Skolens maskinpark skal brukes.
Lenke til kommentar

Han sier jo at han ikke får tilgang på its learning med mac'en sin, noe som de bruker mye i timene.

Jeg ser problemet ditt, og dette er håpløst av en norsk skole! Hva du skal gjøre med det vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

Tull. Ingen får mac-en sin ødelagt av å boote opp med minnepenn. Du kan se på det som et alternativ til å skrive prøver på papir.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Tull. Ingen får mac-en sin ødelagt av å boote opp med minnepenn. Du kan se på det som et alternativ til å skrive prøver på papir.

Selvfølgelig kan ting gå galt i bios, men please ikke ta den diskusjonen her.

Lenke til kommentar

Trådstartar, ta dette opp med skuleleiinga. Forklar kvifor Mac er eit kriterie for at det skal vere mogleg å gjennomføre utdanninga di, og kvifor du ikkje kan oppnå tilsvarande resultat med maskinparken skulen tilbyr deg. Tips for å kome i gang: du har ikkje klart det så langt i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstartar, ta dette opp med skuleleiinga. Forklar kvifor Mac er eit kriterie for at det skal vere mogleg å gjennomføre utdanninga di, og kvifor du ikkje kan oppnå tilsvarande resultat med maskinparken skulen tilbyr deg. Tips for å kome i gang: du har ikkje klart det så langt i denne tråden.

Enkelt og kort svar:

Pcen som skolen tilbyr(mot stipendpengene) er ikke nok til å drive studioprogramvarer, vster og tillegg behandle lyd i en live-sammenheng. Dette er hovedinstrumentet mitt.

Lenke til kommentar

Akkurat det der er bare tull. Enten er du helt fanboy og oppkonstruerer ett problem eller så mangler du kunnskap om windowsplattformen. Du kan bruke windows til all musikkproduksjon.

Dere skal enten bruke windows pc'en dere har fått utdelt eller en egen windows maskin. Men jeg innrømmer at det er en svakhet at itslearning kun støtter windows (og kanskje linux?) men inntil videre bestemmer skolen hvilke verktøy som er tillatt og det er jo normalt alle steder.

Edit: Eneste programmene jeg vet om som ikke fungerer på windows er logic og ardour. Ardour finnes til linux, logic lages av apple så der er du litt stuck men det er ett standard daw som er omtrent helt lik sine konkurrenter.

Endret av Blåbær
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Akkurat det der er bare tull. Enten er du helt fanboy og oppkonstruerer ett problem eller så mangler du kunnskap om windowsplattformen. Du kan bruke windows til all musikkproduksjon.

Dere skal enten bruke windows pc'en dere har fått utdelt eller en egen windows maskin. Men jeg innrømmer at det er en svakhet at itslearning kun støtter windows (og kanskje linux?) men inntil videre bestemmer skolen hvilke verktøy som er tillatt og det er jo normalt alle steder.

Edit: Eneste programmene jeg vet om som ikke fungerer på windows er logic og ardour. Ardour finnes til linux, logic lages av apple så der er du litt stuck men det er ett standard daw som er omtrent helt lik sine konkurrenter.

Jeg skal love deg at jeg er alt annet en fanboy. Jeg kjøpte mac selv om jeg egentlig ikke ville ha det, men da jeg holder på med musikk live på en scene så er windows uaktuelt pga stabilitet. Jeg har brukt windows 4-5 år til musikkproduksjon. Logic og Pro Tools er sett på det som er best innfor studio, veldig få profesjonelle som bruker reason, fl, cubase og ableton(annet enn til livebruk). Dette er selvfølgelig helt utmerkede DAWs men er likevel ikke det som er markedstandard.

Hvilke verktøy som er tillat? Det er ingen forskjell på en mac og en windows annet enn operativsystemet. De er samme verktøy.

Bruk vbox på mac. Kjør en instance kun for å logge på itslearning. Problem fikset.

så lenge læreren ser at jeg sitter med en apple pc så fikser ikke det problemet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er problemet?

Skal du gjøre prøve/itslearnign stuff: Bruk skolepcen

Skal du drive med musikk: Bruk din egen.

Om du ikke gidder å drasse med begge, kan du vel la skolepcen forbli på skolen?

Uansett, at du ikke gidder å drasse på begge er ditt problem. Du sier macen er ditt hovedinstrument. Skal de som spiller gitar slippe å bruke pc fordi det blir mye å drasse, eller hva er problemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows ustabil, du brukte windows ME eller?

Pro Tools er ment for studio og mastering og egentlig ikke ett godt valg for produsering men finnes for windows også.

Men jeg kjenner mest til elektronisk musikk og der er ableton like mye brukt som logic. Personlig bruker jeg modplug tracker + reaper. Reaper er en meget lettkjørt og veldig stabil program som jeg anbefaler til de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...