nesnaHnurgiS Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg ser at det er massevis av filtere som kan settes på objektivene, bl.a. UV-filter. Har gått ut i fra at det er for å beskytte objektivet mot UV-stråler, men hva med alle de andre filtrene? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) UV-filter har ingen funksjon på digitale kamera, da disse har UV-filter innebygget. Mange selgere vil nok prøve å lure deg til å kjøpe et allikevel, for eksempel for å beskytte frontelementet på objektivet, men om dette faktisk gir noe ekstra beskyttelse er langt i fra dokumentert. Med mindre du bruker kameraet i for eksempel sandstorm eller lignende ville jeg ikke tenkt mer på UV-filter. Det finnes også det de kaller beskyttelsesfilter, dette er samme tullet. Polariseringsfilter kan du lese om her. NDfilter brukes for å dempe belysningen, for å kunne bruke lengre lukkertider enn du ville fått ellers. Det finnes også graderte filtre du kan bruke for å for eksempel gjevne ut kontrasten mellom landskap på himmel. Endret 10. desember 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 UV-filter har ingen funksjon på digitale kamera, da disse har UV-filter innebygget. Mange selgere vil nok prøve å lure deg til å kjøpe et allikevel, for eksempel for å beskytte frontelementet på objektivet, men om dette faktisk gir noe ekstra beskyttelse er langt i fra dokumentert. Med mindre du bruker kameraet i for eksempel sandstorm eller lignende ville jeg ikke tenkt mer på UV-filter. Det finnes også det de kaller beskyttelsesfilter, dette er samme tullet. jeg har et 8000-kroners objektiv som ble "reddet" av at jeg hadde på et UV-filter som tok støyten da det falt i bakken så helt tullet er det ikke. jeg bruker dog ikke UV-filter lenger og har heller på solblenderen når kameraet er i bruk. som nevnt over er strengt tatt Polariseringsfilter og ND-filter de eneste filterne du kan komme til å trenge litt avhengig av hva du ønsker å oppnå. alle andre filtre kan du legge på i ettertid i Photoshop eller tilsvarende. Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Vil polariseringsfilter ta bort sånne lyssirkler som kan komme på bildene? Eller er det til gjenskinn i vann o.l.? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Polariseringsfiltre er for å kontrollere gjenskinn og refleksjoner i vann og lignende. Hvis du snakker om flare, så vil filtre generelt øke mengden flare, ikke minske det - spesielt dårlige filtre. For å unngå flare - unngå at sterkt lys treffer frontelementet - bruk solblender og ta av eventuelt UV-filter. Det er beskrevet litt om filtre her. De viktigste er gråfiltre (ND-filtre) som gjør hele bildet mørkere og muliggjør lange lukkertid, graduerte gråfiltre (GND-filtre) som gjør deler av bildet mørkere så himmelen ikke blir overeksponert, og polariseringsfiltre, som gjør det mulig å kontrollere reflekser - akkurat som polariserte solbriller. Endret 29. desember 2011 av Trondster Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) Flott! Nå har jeg lest litt i flere tråder også fant jeg denne som var ganske interessant: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152866 Edit: mon tro om de filtrene jeg fikk igår (kjøpt billig på eBay) bare går rett i søpla... Endret 29. desember 2011 av nesnaHnurgiS 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå