Gå til innhold

Hva er alle disse filtrene til?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UV-filter har ingen funksjon på digitale kamera, da disse har UV-filter innebygget. Mange selgere vil nok prøve å lure deg til å kjøpe et allikevel, for eksempel for å beskytte frontelementet på objektivet, men om dette faktisk gir noe ekstra beskyttelse er langt i fra dokumentert. Med mindre du bruker kameraet i for eksempel sandstorm eller lignende ville jeg ikke tenkt mer på UV-filter. Det finnes også det de kaller beskyttelsesfilter, dette er samme tullet.

Polariseringsfilter kan du lese om her.

NDfilter brukes for å dempe belysningen, for å kunne bruke lengre lukkertider enn du ville fått ellers. Det finnes også graderte filtre du kan bruke for å for eksempel gjevne ut kontrasten mellom landskap på himmel.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

UV-filter har ingen funksjon på digitale kamera, da disse har UV-filter innebygget. Mange selgere vil nok prøve å lure deg til å kjøpe et allikevel, for eksempel for å beskytte frontelementet på objektivet, men om dette faktisk gir noe ekstra beskyttelse er langt i fra dokumentert. Med mindre du bruker kameraet i for eksempel sandstorm eller lignende ville jeg ikke tenkt mer på UV-filter. Det finnes også det de kaller beskyttelsesfilter, dette er samme tullet.

jeg har et 8000-kroners objektiv som ble "reddet" av at jeg hadde på et UV-filter som tok støyten da det falt i bakken så helt tullet er det ikke. jeg bruker dog ikke UV-filter lenger og har heller på solblenderen når kameraet er i bruk.

som nevnt over er strengt tatt Polariseringsfilter og ND-filter de eneste filterne du kan komme til å trenge litt avhengig av hva du ønsker å oppnå. alle andre filtre kan du legge på i ettertid i Photoshop eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Polariseringsfiltre er for å kontrollere gjenskinn og refleksjoner i vann og lignende.

Hvis du snakker om flare, så vil filtre generelt øke mengden flare, ikke minske det - spesielt dårlige filtre. For å unngå flare - unngå at sterkt lys treffer frontelementet - bruk solblender og ta av eventuelt UV-filter.

Det er beskrevet litt om filtre her.

De viktigste er gråfiltre (ND-filtre) som gjør hele bildet mørkere og muliggjør lange lukkertid, graduerte gråfiltre (GND-filtre) som gjør deler av bildet mørkere så himmelen ikke blir overeksponert, og polariseringsfiltre, som gjør det mulig å kontrollere reflekser - akkurat som polariserte solbriller.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...