Gå til innhold

Kjøpe 2 til rotter fra samme familje og putte i samme bur

Anbefalte innlegg

eg kjøpte 2 øreknrotter på Zoo for 3 dager sia,da var det 4 øreknrotter i buret på zooen. så tok og kjøpte 2 av dem. men ser ikke ut som di 2 eg kjøpte er noe særlig gode venner, den ene ligger alltid og sover alene og den andre ligger på en annen plass og sover, så tenkte (om det er mulig) og kjøpe di 2 andre som var i buret på dyrebutikken. og putte de i samme Terrarie. ville det funket? di var i samme bur på dyrebutikken for 3 dager siden. alle rottene er i samme kjønn (jenter) og er nyfødte så dem er veldig små.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som med alle andre dyr fungerer det best om du gjør det når de er små ja

skal nok gå bra

Eksempel er jo hund og katt , Naturlig fiender men om de er sammen fra de er små er de bestevenner :p så det går nok veldig bra , uansett så burde jo de som jobber i dyrebutikken ha gode svar når det kommer til dette så er bare og ta en tur innom og spørre eller bevilge 3 minutter av dit liv til og ringe og spørre :p

Lenke til kommentar

som med alle andre dyr fungerer det best om du gjør det når de er små ja

skal nok gå bra

Eksempel er jo hund og katt , Naturlig fiender men om de er sammen fra de er små er de bestevenner :p så det går nok veldig bra , uansett så burde jo de som jobber i dyrebutikken ha gode svar når det kommer til dette så er bare og ta en tur innom og spørre eller bevilge 3 minutter av dit liv til og ringe og spørre :p

Nja synnes de fleste i dyrebutikken ikke har peiling om dyrene di selger. som oftest er det 16 åringer uten noe som helst dyreutdannelse som jobber på dyrebutikken, så er bedre og spørre på internett fordi der har folk peiling.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke alltid det da , Eventuelt ring dyrlege , de har generelt veldig god peiling på alt fra sjukdom hos dyr (Såklart) og åssen de pleier og forholde seg til hverandre hvis det er flere på ett sted osv , MEn i og med at det er rotter , som naturlig lever sammen med andre så er det nok ikke noe problem , Er ikke sikkert Dr.Dyregod (dyrlegen) har så mye og si om akk rotter men man vet aldri, Vet bare at kusina mi hadde et oversize bur med 5 rotter, det var både gutter og jenter gamle og unge :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Du sier terrarium, og da blir jeg litt skeptisk mtp. Lufting. Rottebur må ha mye ventilasjon grunnet avgasser fra avføring (amoniakk), har buret tilstrekkelig luftgjennomstrømming på minst 2 sider?

Desto flere desto bedre. Jeg gjorde nesten det samme noen år tilbake. Kjøpte to rotter fra samme kull, og noen måneder senere overtok jeg 2 rotter til fra ei som ikke hadde mulighet til å ta vare på de lengre. Tilfeldigvis viste det seg at de kom fra samme butikk og samme kull. Rotter har det; med noen unntak; mye bedre når de er flere sammen.

Lenke til kommentar

Du sier terrarium, og da blir jeg litt skeptisk mtp. Lufting. Rottebur må ha mye ventilasjon grunnet avgasser fra avføring (amoniakk), har buret tilstrekkelig luftgjennomstrømming på minst 2 sider?

Ørkenrotter, de er egentlig ikke rotter, det norske navnet er veldig misvisende. Ørkenrotter, eller gerbils om du vil, passer vanligvis best i terrarium eller lignende da de fleste liker å grave og det ville vært spon over alt om de ble plassert i sprinkelbur og de kan ikke lage tunneler der.

Til TS, hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med ørkenrotter, men har lang erfaring med hetterotter.

Det aller beste er om de er unge, så i ditt tilfelle er ikke det et problem.

Dersom de alle var i samme bur i butikken går det nok fint om du kjøper de 2 andre også.

Om du vil følge vanlig protokoll kan du dele opp buret i to med netting eller noe. (noe slik at de kan se hverandre men ikke ta hverandre).

I tillegg ville jeg hatt dem like ved meg de første 2-3 timene, klar til å gripe inn dersom en skulle gå til angrep på den andre.(når du faktisk lar dem komme ut og ta på hverandre).

Gnagere knuffer mye, og (i alle fall rotter) lager skjærende pip, det høres fælt ut, men er ikke så ille.

edit: ajaj, såg først nå at det var en meget gammel tråd.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...