Zabaniya Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei, folkens! Jeg vil oppgradere minne på min datamaskin. På nåværende tidspunkt har jeg 4 GB. Dette er hovedkortet mitt: ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155, og dette er minnebrikken min: OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5. Det er egentlig det jeg vet. Intensjonen med oppgraderingen er å kunne få bedre ytelse i SW:TOR. Det eneste jeg lurte på var hvilken minnebrikke jeg burde kjøpe, og hvor mye jeg burde oppgradere til. Takk på forhånd Langdon Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Hei, folkens! Jeg vil oppgradere minne på min datamaskin. På nåværende tidspunkt har jeg 4 GB. Dette er hovedkortet mitt: ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155, og dette er minnebrikken min: OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5. Det er egentlig det jeg vet. Intensjonen med oppgraderingen er å kunne få bedre ytelse i SW:TOR. Det eneste jeg lurte på var hvilken minnebrikke jeg burde kjøpe, og hvor mye jeg burde oppgradere til. Takk på forhånd Langdon du burde kjøpe samme minnebrikke men, det vil ikke gi deg bedre ytelse, de aller færreste spill bruker mer enn 4GB RAM og SWTOR har recommended mengde på 2GB du har disse antar jeg? forfærdelig dyre brikker, du kunne for eksempel kjøpt corsair vengeance 8GB Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Hei, folkens! Jeg vil oppgradere minne på min datamaskin. På nåværende tidspunkt har jeg 4 GB. Dette er hovedkortet mitt: ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155, og dette er minnebrikken min: OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5. Det er egentlig det jeg vet. Intensjonen med oppgraderingen er å kunne få bedre ytelse i SW:TOR. Det eneste jeg lurte på var hvilken minnebrikke jeg burde kjøpe, og hvor mye jeg burde oppgradere til. Takk på forhånd Langdon du burde kjøpe samme minnebrikke men, det vil ikke gi deg bedre ytelse, de aller færreste spill bruker mer enn 4GB RAM og SWTOR har recommended mengde på 2GB du har disse antar jeg? forfærdelig dyre brikker, du kunne for eksempel kjøpt corsair vengeance 8GB Nei, den har jeg definitivt ikke. Brikken jeg kjøpte var ganske billig, faktisk. Kan se om jeg finner link. Ok, men vedrørende ytelsen i SW:TOR; Du tror ikke den vil bli redusert selv om jeg bare har 4GB RAM? Jeg har et MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX skjermkort, og en Intel Core i5 2500K prosessor. Det eneste jeg kommer til å kjøre i tillegg til er eventuelt Ventrilo og Spotify. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Det aller beste om det er praktisk er jo naturligvis å kjøpe identiske brikker - men det re ofte vanskelig å oppdrive helt identiske brikker - og om du får ikke får helt identisk modell så kan du like godt ta steget til å bytte merke ved å bare gå rent etter prisen. Det er den tregeste fellesnevneren som vil avgjøre hastigheten som kan brueks totalt - både på frekvens og timings, så det logiske er å kjøpe de billigste brikkene som du finner som har samme eller bedre specs. Hovedsakelig er det frekvensen du bør se på da timings ikke egentig slår ut i særlig praktisk forskjell - så ingen KRISE om det ikke er helt like timings. Blander du brikekr så bør du dog være obs på at det kan bli nødvendig å sette frekvens og timings manuellt for stabilitet. Noen ganger kan det bli rot i automatikken der. Dette er dog ikke veldig vanskelig å gjøre egentlig. Jeg er dog enig med utsagnet over at for spill så er det tvilsomt at du egentig vil så få mye bedring i ytelse med mer RAM enn 4GB. De fleste spill bruker ikke enorme mengder RAM. Du kan jo selv teste ved å alt-tabbe ut mens du brueker spillet og sjekke hvor mye "availiable/tilgjengelig" RAM du har i systemet. Jeg vil tippe at med 4GB så vil du ikke overskride dette med de aller aller fleste spill. I så fall er det ingen praktisk fordel med å legge til mer RAM - ihvertfall ikke for akkurat det bruksområdet. 8GB RAM er nyttig for all del altså - men akkurat spill er ikke egentlig den typen bruk som drar mest nytte av dette. Mange MMOer er dårlig optimisert i beta så det vil nok skje mye der over tid, men naturligvis vil også CPU og skjermkort også påvirke hvilken ytelse du får. -Stigma Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Det aller beste om det er praktisk er jo naturligvis å kjøpe identiske brikker - men det re ofte vanskelig å oppdrive helt identiske brikker - og om du får ikke får helt identisk modell så kan du like godt ta steget til å bytte merke ved å bare gå rent etter prisen. Det er den tregeste fellesnevneren som vil avgjøre hastigheten som kan brueks totalt - både på frekvens og timings, så det logiske er å kjøpe de billigste brikkene som du finner som har samme eller bedre specs. Hovedsakelig er det frekvensen du bør se på da timings ikke egentig slår ut i særlig praktisk forskjell - så ingen KRISE om det ikke er helt like timings. Blander du brikekr så bør du dog være obs på at det kan bli nødvendig å sette frekvens og timings manuellt for stabilitet. Noen ganger kan det bli rot i automatikken der. Dette er dog ikke veldig vanskelig å gjøre egentlig. Jeg er dog enig med utsagnet over at for spill så er det tvilsomt at du egentig vil så få mye bedring i ytelse med mer RAM enn 4GB. De fleste spill bruker ikke enorme mengder RAM. Du kan jo selv teste ved å alt-tabbe ut mens du brueker spillet og sjekke hvor mye "availiable/tilgjengelig" RAM du har i systemet. Jeg vil tippe at med 4GB så vil du ikke overskride dette med de aller aller fleste spill. I så fall er det ingen praktisk fordel med å legge til mer RAM - ihvertfall ikke for akkurat det bruksområdet. 8GB RAM er nyttig for all del altså - men akkurat spill er ikke egentlig den typen bruk som drar mest nytte av dette. Mange MMOer er dårlig optimisert i beta så det vil nok skje mye der over tid, men naturligvis vil også CPU og skjermkort også påvirke hvilken ytelse du får. -Stigma Ok. Takk for langt svar. Da avventer jeg nok oppgraderingen inntil videre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Ok. Takk for langt svar. Da avventer jeg nok oppgraderingen inntil videre. Ja, jeg har en tendens til å ramble litt når jeg først svarer, men forhåpentigvis kommuniserer jeg litt nyttig info i samme slengen Jeg ville ihvertfall som sagt sjekket RAM-bruken din i praksis før kjøp da det er enkelt å gjøre. Det finnes noen unntak av spill som bruker veldig mye RAM - men det er bare veldig få. Jeg har ingen egen-erfaring med akkurat SW:TOR så jeg kan ikke si hvordan akkurat det spillet oppfører seg. -Stigma Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Ok. Takk for langt svar. Da avventer jeg nok oppgraderingen inntil videre. Ja, jeg har en tendens til å ramble litt når jeg først svarer, men forhåpentigvis kommuniserer jeg litt nyttig info i samme slengen Jeg ville ihvertfall som sagt sjekket RAM-bruken din i praksis før kjøp da det er enkelt å gjøre. Det finnes noen unntak av spill som bruker veldig mye RAM - men det er bare veldig få. Jeg har ingen egen-erfaring med akkurat SW:TOR så jeg kan ikke si hvordan akkurat det spillet oppfører seg. -Stigma Hva trykker man egentlig på for å sjekke det igjen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Hva trykker man egentlig på for å sjekke det igjen? Alt tab ut av spillet og trykk CTRL+ALT+ESCAPE. Dette er under anntagelsen at du bruker vista eller win7. Jeg vet ikke om tastekombinasjonen er anderledes for winXP (det er så lenge siden jeg brukte det OSet). ALternativt kan du bruke CTRL+ALT+DELETE og velge taskmanager fra menyen, men tastekombinasjonen nevnt over skal gå direkte til taskmanager. Når du har taskmanager åpen så gå til "performance" fanearket. Der ser du etter "availiable" RAM. Merk at det også er noe som heter "free" RAM, og dette er ikke samme ting. Det er "availiable" som er relevant å se på da dette er mengden RAM som ikke aktivt brukes av programmer. Windows vil bruke ledig RAM til superfetch så det er ganske normalt at "free" vil være nesten null (selv om du evt. har veldig mye RAM) - men dette betyr ikke at du ikke har nok RAM. Dette er altså bare windows som bruker den ledige RAMen til noe nyttig mens den er ledig. RAM som er brukt på denne måten bli nemmelig frigitt til bruk av programmer så fort det er behov for det, så dette er ikke noe du trenger å bekymre deg over Jeg bruker selv engelsk OS så jeg husker ikke de nøyaktige ordene som brukes i den norske versjonen - men jeg anntar at du klarer å oversette dette selv uten store problemer Her er et eksempelbilde av hvor du ser informasjonen i taskmanager: I eksempelbildet er altså ca 1800MB ledig for bruk av programmer (men alt brukes midlertidig av superfetch, ergo 0 "free"). Du har for lite RAM altså kun om "availiable" er farlig lav mens spillet kjører. En god test er nok å gå til en by eller noe sånt der mange folk er samlet før du sjekker - for det er under slike omstendigheter at spillet sansynigvis vil bruke mest RAM, så er du ok der så er du sansynligvis ok under alle omstendigheter i det spillet. -Stigma Endret 10. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Hva trykker man egentlig på for å sjekke det igjen? Alt tab ut av spillet og trykk CTRL+ALT+ESCAPE. Dette er under anntagelsen at du bruker vista eller win7. Jeg vet ikke om tastekombinasjonen er anderledes for winXP (det er så lenge siden jeg brukte det OSet). ALternativt kan du bruke CTRL+ALT+DELETE og velge taskmanager fra menyen, men tastekombinasjonen nevnt over skal gå direkte til taskmanager. Når du har taskmanager åpen så gå til "performance" fanearket. Der ser du etter "availiable" RAM. Merk at det også er noe som heter "free" RAM, og dette er ikke samme ting. Det er "availiable" som er relevant å se på da dette er mengden RAM som ikke aktivt brukes av programmer. Windows vil bruke ledig RAM til superfetch så det er ganske normalt at "free" vil være nesten null (selv om du evt. har veldig mye RAM) - men dette betyr ikke at du ikke har nok RAM. Dette er altså bare windows som bruker den ledige RAMen til noe nyttig mens den er ledig. RAM som er brukt på denne måten bli nemmelig frigitt til bruk av programmer så fort det er behov for det, så dette er ikke noe du trenger å bekymre deg over Jeg bruker selv engelsk OS så jeg husker ikke de nøyaktige ordene som brukes i den norske versjonen - men jeg anntar at du klarer å oversette dette selv uten store problemer Her er et eksempelbilde av hvor du ser informasjonen i taskmanager: -Stigma Flott, takk, takk. Jeg bruker W7, og jeg var egentlig bare usikker på hvordan jeg fikk opp den grafen der. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Hva trykker man egentlig på for å sjekke det igjen? Alt tab ut av spillet og trykk CTRL+ALT+ESCAPE. Dette er under anntagelsen at du bruker vista eller win7. Jeg vet ikke om tastekombinasjonen er anderledes for winXP (det er så lenge siden jeg brukte det OSet). ALternativt kan du bruke CTRL+ALT+DELETE og velge taskmanager fra menyen, men tastekombinasjonen nevnt over skal gå direkte til taskmanager. Når du har taskmanager åpen så gå til "performance" fanearket. Der ser du etter "availiable" RAM. Merk at det også er noe som heter "free" RAM, og dette er ikke samme ting. Det er "availiable" som er relevant å se på da dette er mengden RAM som ikke aktivt brukes av programmer. Windows vil bruke ledig RAM til superfetch så det er ganske normalt at "free" vil være nesten null (selv om du evt. har veldig mye RAM) - men dette betyr ikke at du ikke har nok RAM. Dette er altså bare windows som bruker den ledige RAMen til noe nyttig mens den er ledig. RAM som er brukt på denne måten bli nemmelig frigitt til bruk av programmer så fort det er behov for det, så dette er ikke noe du trenger å bekymre deg over Jeg bruker selv engelsk OS så jeg husker ikke de nøyaktige ordene som brukes i den norske versjonen - men jeg anntar at du klarer å oversette dette selv uten store problemer Her er et eksempelbilde av hvor du ser informasjonen i taskmanager: I eksempelbildet er altså ca 1800MB ledig for bruk av programmer (men alt brukes midlertidig av superfetch, ergo 0 "free"). Du har for lite RAM altså kun om "availiable" er farlig lav mens spillet kjører. En god test er nok å gå til en by eller noe sånt der mange folk er samlet før du sjekker - for det er under slike omstendigheter at spillet sansynigvis vil bruke mest RAM, så er du ok der så er du sansynligvis ok under alle omstendigheter i det spillet. -Stigma CTRL + Shift + ESC starter også taskmanager Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 CTRL + Shift + ESC starter også taskmanager Oi, sorry. Ja det er selfølgleig CTRL + Shift + ESC, og ikke ALT som jeg sa. Opsiedaisy -Stigma Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Den store stygge sannheten når det gjelder minnebruken er jo at spillene i dag er tilpasset 5 år gammel arkitektur , dvs Xbox 360 og Ps3 og så overført til pc med minimale forbedringer. Det finnes et fåtall av rene pc spill, men disse må sørge for god bakoverkompabilitet og blir som regel utviklet som 32bits programvare, dermed får de jo begrensningene som dette innebærer og blir derfor tilpasset til å bruke maks ca 2Gb minne. Skyrim er jo utvilsomt et godt eksempel på dette hvor spillet brukte maks 2Gb minne (men med en fiks kunne bruke langt større mengder minne). Hva som har direkte ødelagt for pc markedet er nok utviklerne selv og satsingen til Microsoft som har gått over til pengesuksessen Xbox 360 , noe som har ført til at utviklingen av ny teknologi og bedre beskyttelse av programvaren til utviklerne har gått tregt. Det har jo fortsatt ikke kommet noen ny versjon av DX11 (den siste ordentlige versjonen kom vel med W7 release) og først ved Windows 8 så vil vi se Dx 11.1 sigh. Min konklusjon er som alltid at det lønner seg å ha mer minne en kun 4Gb, sånn sett så vil man i det minste vise via "Steam" at flere har nå maskiner som ikke har 32bit / 4Gb begrensningen som så mange utviklere vegrer seg over og dermed kan disse begynne å utvikle spillene mer i rettning av native 64bit / 8+ Gb. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Riktig som du sier Malvado. For Skyrim spesifikt så er det heldgvis flere fikser som retter problemet med 2GB grensen. Dette er spesiellt viktig om man bruker mye tunge texture mods og slikt som øker minnebruken drastisk. Med mye mods vil du oppleve en del crash to desktops uten en slik loader/fix - men med det fungerer det heldigivs veldig bra. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå