Gå til innhold

Boligsoneparkering, Autopass-foto av "ulovlig" sjåfør?

opx

Anbefalte innlegg

Heisann! Går rett på sak. Kjæresten min og jeg ønsker boligsonekort(8) for personbil.

Hun bor i Sone 8 og siden jeg tilbringer mye av tiden hos henne ønsker vi å skaffe sonekort til bilen slik at vi kan parkere nærmere leiligheten. Situasjonen er slik:

- Bilen er registrert på min far som bor på Laksevåg. (Han har i tillegg sin egen bil).

- Jeg bor også på Laksevåg, og har forøvrig ingenting med dette å gjøre.

- Kjæresten min har adresse i Sone 8. Hun har førerkort kl. B og er student.

Etter flere telefonsamtaler og mailer frem og tilbake har Bergen Parkering fått tilsendt:

Lånebilskjema, søknadsskjema for boligsoneparkering, kopi av førerkort, studentkort, vognkort og leilighetskontrakt.

Etter siste telefonsamtale ble vi bedt om å sende oversikt over Autopass-passeringer og fikk i tillegg streng beskjed at det er kun kjæresten min som kan kjøre denne bilen. Det vil bli tatt foto ved autopass og tilsendt bot i posten, sa Bergen Parkering.

Hvis brikken ikke kan registreres, tas det bilde av bilens registreringsnummer. Det tas ikke bilde av personene i bilen. (sitat autopass.no) Bilen har autopassbrikke, bare så det er avklart.

Slik jeg forsto Bergen Parkering vil ikke følgende scenario være mulig:

En torsdags ettermiddag sitter jeg hjemme og spiser kjøttkaker med mamma, pappa og min bror. Etter jeg har spist tre kjøttkaker, to poteter, flere gulerøtter og mye tyttebær, sier mamma "Du må bare ta mer, jeg har laget masse" Jeg svarer pent "Nei, takk. Jeg er forsynt, det var kjempegodt, men tenker å dra til leiligheten nå" De ønsker meg en god kveld, før mamma spør en siste gang om jeg ikke vil ha mer mat? Jeg svarer nei takk, tar på meg joggeskoa mine, låser døren, rygger bilen ut av parkeringen og setter kursen mot Bergen Sentrum. Før Puddefjordsbroen blinker Autopass grønt. Det tenkes ikke mer over saken før to uker senere det ligger et gebyr i postkassen.

Betaler ikke 1500,- for sonekortet før vi er sikker på dette ikke bare blir tull og tøys.

Takk for svar. Ha en fin dag. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har Bergen Parkering å gjøre med hvordan du bruker bilen utenom å faktisk parkere den?

Ingenting, bortsett fra at det er forståelig at den som søker om parkeringskort/tillatelse i et boligområde også har boligadresse der. Hvem bilen er eid av, registrert på, og hvem som kjører den er (burde være...) fullstendig irrelevant, men registreringsnummeret skal sikkert stå på parkeringstillatelsen.

Trådstarter: jeg ser for meg at Datatilsynet kan være interessert i å høre om dette...

...og med mindre det er Bergen Parkering som driver bomstasjonene også, så kan ikke de utlevere informasjon og/eller bilder uten bileierens/førerens(?) samtykke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det første har jeg vansker med å se at disse kravene er i samsvar med Bergen kommunes "Regler for boligsoneparkering i Bergen", da det er oppstilt som krav til søkeren at vedkommende må "kunne dokumentere at han/hun disponerer bil og innehar gyldig sertifikat og vognkort" (reglenes avsnitt II, § 10 nummer II). Det er ikke oppstilt som krav at vedkommende har eksklusiv disposisjonsrett til bilen (og heller ikke stilt krav om eierskap). Oppregningen av de krav som stilles må ses på som uttømmende i dette henseendet.

Dette er dermed, såvidt jeg kan se, ikke et vilkår Bergen Parkering har lovlig adgang til å stille.

(Og ikke ett de kan håndheve heller - AutoPASS tar nemlig ikke bilde av fører.)

For min del vil jeg presisere at det er et lovlig vilkår Bergen kommune / Bergen Parkering kan vedta at skal stilles. Men det er ikke vedtatt i ordningen at det skal stilles slike vilkår.

Lenke til kommentar

Hva har Bergen Parkering å gjøre med hvordan du bruker bilen utenom å faktisk parkere den?

Hvis jeg skal forsøke å se dette fra Bergen Parkering sin side så tror jeg det dreier seg om å luke ut misbruk.

Og når jeg leser reglene og ikke minst Søknadskjema for lånebil hvor man skriver under på at man er inneforstått med kontrolltiltak som at utskrift av bomring-passeringer kan bli anmodet om, så oppfatter jeg dette primært som kontroll av bilens bruk, ikke føreren.

Jeg ser for meg at en "feil passering" ikke vil føre til noe som helst, men gjennom å spore bilens bruksmønster ved hjelp av bomring-passeringer i den eller de perioder man har oppgitt at man er bruker av bilen, vil man godt kunne se mønster som tyder på misbruk. Eksempel på populær misbruk vil jeg tro feks kan være at jeg bor utenfor Bergen, men jobber der, og dermed flott at jeg kan få en bekjent i sentrum til å søke lånebil-avtale for min bil, slik at jeg kan parkere når jeg er på jobb.

Så en passering her eller der beviser ingenting, men viser feks bomring-utskriften at man hver mandag til fredag passerer bomring inn i Bergen kl 07.45, så har man vel et forklaringsproblem. Sånn ser jeg for meg at bomring kan være relevant for boligsone parkering. Men det er bare en teori, bor ikke i Bergen og kjenner ikke systemet, men prøver å forstå det da det umiddelbart hørtes litt spesielt ut det hele. Det rent juridiske får andre svare på, de tar forbehold om å etterprøve oppgitte opplysninger til enhver tid, og bomring-utskrift blir nevnt i papirene man må akseptere, men det er jo lite spesifikt og vagt formulert.

Leste du forresten lånebil-avtalen (søknaden) også før du svarte Krikkert, og/eller vil det eventuelt påvirke svaret?

Og til slutt, bare av ren nysgjerrighet, du skriver; "Oppregningen av de krav som stilles må ses på som uttømmende i dette henseendet"

Skal jeg forstå dette som at du mener det ikke kan ligge andre sær-regler feks da ifht metoder for kontroll "gjemt i kontraktene" for de ulike gruppene når det ikke står nevnt i hovedreglene? Og hvis ja, hvordan vet vi/du det?

Kanskje litt rart eller vanskelig spørsmål, men lar det stå så får jeg vel sikkert høre om det dersom det er håpløst å svare på, eller jeg som misforstår... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste du forresten lånebil-avtalen (søknaden) også før du svarte Krikkert, og/eller vil det eventuelt påvirke svaret?

Lånebilsøknaden får ingen betydning for svaret mitt. Den fastslår også bare at du kan anmodes om å fremlegge utskrift, ikke at de kan hente det selv - når det gjelder hvorfor de ber om det regner jeg med at du har antatt riktig i din forklaring til Runar, den virker fornuftig.

Og til slutt, bare av ren nysgjerrighet, du skriver; "Oppregningen av de krav som stilles må ses på som uttømmende i dette henseendet"

Skal jeg forstå dette som at du mener det ikke kan ligge andre sær-regler feks da ifht metoder for kontroll "gjemt i kontraktene" for de ulike gruppene når det ikke står nevnt i hovedreglene? Og hvis ja, hvordan vet vi/du det? Kanskje litt rart eller vanskelig spørsmål, men lar det stå så får jeg vel sikkert høre om det dersom det er håpløst å svare på, eller jeg som misforstår... :)

Det er et generelt rettslig prinsipp at når et overordnet organ (styret i Bergen Parkering) har fastsatt et regelverk så kan ikke en underordnet avdeling/saksbehandler fravike dette regelverket uten at regelverket selv åpner for dette. Det er visse unntak fra dette prinsippet (hvis den aktuelle situasjonen kan sies å presisere eksisterende plikt/vilkår heller enn å etablere en ny plikt/et nytt vilkår), men ingen som jeg kan se er relevante her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...