Hypsilofodonten Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Skal kjøpe meg en 120 gb disk men lurer på hvilket merke som er det beste. Tenker ikke bare på ytelse og støy men holdbarhet er viktig.. Mangen anbefaler wd disker men de har en tendens til og kræsje vel mye? synst hele tiden at det er en wd disk som har tatt kvelden. Ibm har jeg gode erfaringer med men det er vel mest flaks ? Er det seagate og maxtor som er best på kvalitet? Lenke til kommentar
hkg Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg ville kjøpt WD's Special Edition med 8mb cache, fordi jeg har alltid hatt gode erfaringer med WD. Seagate er stille, men ikke altfor god ytelse, Maxtor er midt på treet, WD er vel raskest, men bråker mest. Personlig synes jeg støyen på WD-diskene ikke er et problem. Hvis du søker litt på forumet finner du mange liknende tråder. Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Seagate har jeg hørt mye bra om. Ellers har jeg selv 2 120GB WD Hardisker. Disse, som du sa, krasjer en god del. Dette kan godt være bare et tilfelle, men jeg ville kjøpt seagate istedenfor. Spørsmålet om holdbarhet vet jeg ikke noe om. Jeg vet ikke hvor lenge visse HD'er holder ut. Men jeg ville våge å tro at det ikke er stor forskjell på dem, og det kommer sikkert ann å bruken også Også er støyen kan være irriterende, kommer ann på hvor du har plassert kabinettet. Merker stor forskjell når jeg er på LAN og kabinettet står på bordet ved siden av meg og på gulvet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Går ikke helt uten videre med på at WD disker kræsjer ofte. Husk at WD har en *stor* markedsandel. Derfor hører du også oftere om WD disker som tar kvelden. Men har ikke noen tall å slå i bordet med heller da : Ellers er Hitachi/IBM 180GXP et godt valg. Bra ytelse samtidig som de er stille. Riktignok ikke fullt så stille som Seagate's disker men ikke så langt ifra heller. Prisen på Hitachi disker pleier også å være god Se forøvrig www.storagereview.com som er en meget god website om harddisker. edit : fullføre en setning Lenke til kommentar
svennand Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Skal kjøpe meg en 120 gb disk men lurer på hvilket merke som er det beste. Tenker ikke bare på ytelse og støy men holdbarhet er viktig.. Mangen anbefaler wd disker men de har en tendens til og kræsje vel mye? synst hele tiden at det er en wd disk som har tatt kvelden. Ibm har jeg gode erfaringer med men det er vel mest flaks ? Er det seagate og maxtor som er best på kvalitet? jeg har hatt alle tre... maxtor= grei ytelse, enkelte av diskene er litt støyete, ok varme western digital= veldig bra hdd, ok varme,bra hastighet, har hatt det minuset at western sine har krasjet en del ganger, spesielt hvis du har ftp... virker som den ikke takler så godt å kjøres har over lengre tid. ett plus er at wd har et prog som feilsøker utrolig bra og kan snu polene så harddisken blir rein og eventuelt får fjerna masse feil... seagate= den har jeg nå nylig fått og jeg vil si at den holder bra til forventningene, minimalt med støy, veldig lite varmeutvikling... seagate er den harddisken som har gått dårligst ut i ytelse... (men den nye 7200 serien har bedre spec en de som har vært testet tidligere, bedre søketid en wd i teori...) det står at den skal bråke mer men jeg har ikke merket noe vær oppmerksom på at spec og slikt kan variere fra harddiskversjon til harddiskversjon... hvis jeg var deg ville jeg satset på den nye seagate serien,billig og bra er mitt inntrykk, 120gb 8mb cache koster 995 på digitalimpuls.no (ett godt kjøp) det jeg forteller nå baserer jeg på erfaringer med: Seagate barracuda 7200.7 120gb 8mb cache Western Digital Raptor 36gb (10000rpm 8mb cache - sata) Western Digital 40gb 2mb cache ata100 7200rpm Western Digital 80gb 2mb cache ata100 7200rpm Western Digital 120gb 2mb cache ata100 7200rpm Western Digital 160gb 8mb cache ata100 7200rpm Maxtor diamond 9 40 gb 2mb cache ata133 7200rpm lykke til med valget Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg har en WD 120GB Special Edition (8MB Cache) disk. Har hatt den i 1,5 år. Ikke noe problem med den. Leser og skriver ca. 40+ meg i sekundet. Det har vel kjørt i rundt 7000-5000 timer tipper jeg (Har vært i militæret ett år, nettopp dimma). Ellers ville det ha vært rundt 12000 timer (Ett år har 8760 timer) Lenke til kommentar
Melloweitsj Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Som jeg sa Anders, så sa jeg at det bare kunne være et tilfelle. Dette har skjedd en del hos meg, men det kan godt hende at andre har hatt gode erfaringer med disken. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Jeg anbefaler WD 120gig SE Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 har 2 stk Seagate 120 GB disker og 1 Western Digital. La merke til noe rart når jeg formaterte i dag, har de 2 seagate diskene på 1 kabel, og den WD sin alene. Begge seagate sine var tomme disker, drev å la inn XP, når jeg formaterte den ene Seagate, så var det WD sin som lagde mest lyd, og når jeg kjente på dem, så ga WD sin utrolig mye med vibrasjoner enn Seagate sine. Det virket som om WD sin gikk selv om den ikke var i bruk. Skal legge til at jeg har kjøling på Seagate, og ikke på WD sin, vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre. Uten om dette så har jeg ikke merket noe forskjell på dem. Lenke til kommentar
cris_82 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg ville kjøpt WD's Special Edition med 8mb cache, fordi jeg har alltid hatt gode erfaringer med WD.Seagate er stille, men ikke altfor god ytelse, Maxtor er midt på treet, WD er vel raskest, men bråker mest. Personlig synes jeg støyen på WD-diskene ikke er et problem. Hvis du søker litt på forumet finner du mange liknende tråder. helt enig Lenke til kommentar
handbook Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Finnest egentlig NOK tråder om dette her fra før av.. Anyway, helt kort og på spissen: Seagate = Stillegåendes og grei ytelse WD = Ytelse, og mer bråkete Maxtor = Varme, relativt raske, "passe støyende"(?) IBM = Hatt noen tidligere serier som hadde SVÆRT SVÆRT stor andel med buggy disker, har bedret seg på de senere seriene, men jeg har tatt skrekken fra dem. Lenke til kommentar
TempO Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 henger meg på denne tråden jeg oxo... HD'n min (WD80gig) er i ferd med å dø oxo...piper og hyler no voldsomt, samtidig som den booter og styrer på no fælt (feilmeldinger etc.). Har en WD80 til, spiller det noen rolle om jeg bruker et annet merke i tillegg, ytelsesmessig? Defor må jeg oxo gå til anskaffelse av ny disk...altså enten WD...igjen...eller seagate siden det virker som flest er fornøyde med disse. Disken skal minimum være 120Gb. hvilken er det som egentlig lønner seg å kjøpe prismessig og som er bra og stabil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå