Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sovemedisin?

lur4d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen mennesker har jo en rytme som gjør at de ikke trenger/sover mer enn 4-5 timer. Om jeg husker riktig så veksler hjernen mellom dyp og lett søvn flere ggr pr natt. Det kan jo være at du du faller ut av søvn i en av disse intervallene i syklusen. Om du plages veldig med å sove og finne tilbake til "normal" døgnrytme så burde du spørre legen din om hjelp. Det er ikke så lurt å gjøre en vane av å bruke sovepiller fordi da vil kroppen venne seg til å få et supplement hver gang du skal sove, moa så vil du ikke får sove uten sovepiller. Dette gjelder spesiellt medikamenter som fremkaller døsighet.

Jeg jobbet(av ot til nå også) en del nattvakter og dag/kvelds vakter omhverandre og skiftet stadig på døgnrytmen. Jeg ble tipset om og brukte et preparat som heter Melatonin, et stoff som finnes naturlig i kroppen. Jeg synes det hadde en positiv effekt og jeg kjente meg uthvilt uten noe hangover elns, og det gjorde det enklere å omstille seg. Reseptbelagt i Norge men selges over disk i utlandet på helsekost og sånt. Om du spør legen så tror jeg ikke det er spesiellt vanskelig å få en resept på melatonin.

Du kan lese mer om melatonin her og her |søk

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...