spot_ Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Hei, Tenkte å poste hastigheten jeg får når jeg tar test av SSD. Lurte på om dette er normalt eller om jeg kanskje har koblet feil, mener jeg koblet den til 6Gb. Noen som har noen tanker. Mvh Anders Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Ytelsen er "capped" da kontrolleren og port den er tilkoplet kjører i IDE (compability) modus. Står jo også med store bokstaver "pciide BAD" der. Endret 10. desember 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Ytelsen er "capped" da kontrolleren og port den er tilkoplet kjører i IDE (compability) modus. Står jo også med store bokstaver "pciide BAD" der. Er dette noe jeg bør endre på? Evt hvordan Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 På bildet skrev han "endre i BIOS" Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Hei, Merket ikke dette at han hadde skrevet det, men google det så like greit så fant ut at jeg måtte endre dette i bios. Etter dette er gjort så bruker faktisk Windows lenger tid på å boote opp etter en restart. Resultater etter endring: Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 (endret) Hva er denne SSDen din koplet til (brukt sammen med) . Når man spør om råd er det jo greit å f.eks opplyse om type hovedkort/brikkesett/Laptop . Da dette er jo litt vesentlig om man skal tyde ytelse på en SSD. Kjører man SSD fra Marvell SATA6Gb port , Intel ICHX 6Gbps port , AMD Southbridge XXX eller om SSD er koplet til SATA fra innstikks kort/eksternt PCI/PCI-EX kontroller osv. Endret 10. desember 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Hva er denne SSDen din koplet til (brukt sammen med) . Når man spør om råd er det jo greit å f.eks opplyse om type hovedkort/brikkesett/Laptop . Da dette er jo litt vesentlig om man skal tyde ytelse på en SSD. Kjører man SSD fra Marvell SATA6Gb port , Intel ICHX 6Gbps port , AMD Southbridge XXX eller om SSD er koplet til SATA fra innstikks kort/eksternt PCI/PCI-EX kontroller osv. Hei, Setter stor pris på at du hjelper meg. Her er listen over alle komponentene til pcen min. Den skal være koblet til 6Gb port, portene helt øverst hvis du finner noe bilde av hovedkortet. SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 DDR3 S-1155 ATX FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) ASUS RADEON HD6970 2GB DC GDDR5 PCI-E DVI/DP Endret 12. desember 2011 av eqip Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Da har du koplet SSD til Marvell kontrolleren GSATA3_5/GSATA3_6(rød). Kople den på Intel Chipset ICH10 6Gb/s for optimal ytelse , SATA3_0 eller SATA3_1(grønn). Chipset: 2 x SATA 6Gb/s connectors (SATA3_0, SATA3_1) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices 3 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_2~SATA2_4) supporting up to 3 SATA 3Gb/s devices 1 x eSATA 3Gb/s connector on the back panel supporting up to 1 SATA 3Gb/s device Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10 * When a RAID set is built across the SATA 6Gb/s and SATA 3Gb/s channels, the system performance of the RAID set may vary depending on the devices being connected. Marvell 88SE9172 chip: 2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_5, GSATA3_6) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices Support for SATA RAID 0 and RAID 1 (( http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3853#sp )) Endret 12. desember 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Da har du koplet SSD til Marvell kontrolleren GSATA3_5/GSATA3_6(rød). Ikke så sikker på det. AS SSD gir opplysninger , hvis SSD'en er koblet til Marvell kontrolleren : ____ Årsaken til den dårlige ytelsen kan være flere. Du har kjøpt et billig HK til ca 1000,- Ytelsen blir nok deretter ... I stedet for å gjøre endringer i registeret , ville jeg tatt en full reinstall av OS'et. Har SSD'en vært brukt en stund , ville jeg ha renset den (med HDDErase 3.3) før en reinstall. Så god ytelse er det mulig å få med Agility 3 : Endret 12. desember 2011 av johome Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Da har du koplet SSD til Marvell kontrolleren GSATA3_5/GSATA3_6(rød). Ikke så sikker på det. AS SSD gir opplysninger , hvis SSD'en er koblet til Marvell kontrolleren : ____ Årsaken til den dårlige ytelsen kan være flere. Du har kjøpt et billig HK til ca 1000,- Ytelsen blir nok deretter ... I stedet for å gjøre endringer i registeret , ville jeg tatt en full reinstall av OS'et. Har SSD'en vært brukt en stund , ville jeg ha renset den (med HDDErase 3.3) før en reinstall. Så god ytelse er det mulig å få med Agility 3 : Jaså ... Jeg gjør faktisk litt research føre jeg svarer i innlegg . Dessuten har han hverken iaStor eller mv91xx driver i sitt AS SSD screenshot men "msahci" (og føre dette pciide) som igjen betyr at det kan være koplet hvorsomhelst. Den skal være koblet til 6Gb port, portene helt øverst hvis du finner noe bilde av hovedkortet. SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 DDR3 S-1155 ATX FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) ASUS RADEON HD6970 2GB DC GDDR5 PCI-E DVI/DP Bilde fra manualen http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z68x-ud3h-b3_e.pdf Endret 12. desember 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Da er det mulig at AS SSD har blitt litt "forvirret" av endringen i registeret Noe jeg finner litt merkelig. Den pleier å være korrekt. Det riktige vil jo være å koble til de hvite portene i bildet : Endret 12. desember 2011 av johome Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 AS SSD viser kun dette du refererer til "hvis" driverene "er" installert. Er hverken Marvell 91XX driver eller Intel RST iata drv installert kjøres Microsofts AHCI (msahci) for alle sata kontrollere som har ahci støtte. Ingen forvirring av AS SSD i så måte. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 AS SSD viser kun dette du refererer til "hvis" driverene "er" installert. Er hverken Marvell 91XX driver eller Intel RST iata drv installert kjøres Microsofts AHCI (msahci) for alle sata kontrollere som har ahci støtte. Ingen forvirring av AS SSD i så måte. Så hva blir det riktige å koble den til da? Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Takk Skal prøve.. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Her : Gjorde dette nå, men da vil ikke Windows starte. Kommer bare opp. Windows is loading.. ..................... Også står den bare slik uten at noe mer skjer, så koblet jeg tilbake til de 2 øverste, og da starter Windows som normalt.Det kommer også da Windows is loading, men det tar ikke så veldig lang tid. Windows is loading kom ikke opp før jeg endra til ACHI mode eller hva det heter. Da starta den opp mye kjappere. Hva skjer? Endret 13. desember 2011 av eqip Lenke til kommentar
johome Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Kan du sette inn W7 plata , og kjøre en repair ? Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Kan du sette inn W7 plata , og kjøre en repair ? Ikke prøvd dette enda, er det eneste utvei? Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Hei. For å unngå reinstall når du endrer fra IDE til ACHI bør du gjøre en registerendring før du endrer i BIOS. Jeg har klippet ut en oppskrift fra nettet: 1. Exit all Windows-based programs. 2. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER. 3. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue. 4. Locate and then click the following registry subkey: HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci 5. In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify. 6. In the Value data box, type 0, and then click OK. 7. On the File menu, click Exit to close Registry Editor. Deretter re-starter du og går inn i BIOS for å endre til ACHI. Husk å gjøre det på riktig kontroller (Intel?) og sett SATA kabelen i en SATA3 tilkobling på HK'et ditt. For å spare noen sekunder i BOOT kan du deaktivere Marvel-kontrolleren så slipper du at systemet bruker tid på denne under oppstart. Q Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå