Gå til innhold

Windows, og bios, finner ikke disker...

Anbefalte innlegg

Har et, for meg, mystisk problem.

Har 2stk samsung spinpoint HD502HJ på min WHS 2011, i tillegg til disken av akkurat samme type der jeg kjører OS'et.

Kjører jeg linux(har prøvd ubuntu og g-parted) på dvd, og etterpå starter opp WHS finner windows diskene uten problem. Eneste jeg kanskje merke er en lav lese/skrivehastighet mellom diskene.

Re-starter jeg windows(uten å kjøre linux først) forsvinner diskene i fra windows, både fra disk management, enhetsbehandling og min datamaskin, og de listes ikke opp i bios under oppstartsekvensen!

Starter jeg linux på dvd finner jeg diskene uten problem, og jeg finner dem igjen hvis jeg starter windows første gang.

noen som kan hjelpe meg?

det hjelper ikke å velge IDE i bios, ikke å flytte SATA-kontakter på HK og ikke på lete på google...

har WHS 2011 OS, Gigabyte 525TUD HK og samsung HD502HJ disker. har oppdatert bios og alle relevante drivere...

Har formatert og re-allokert diskene i G-parted uten success. Til saken hør at de 2 diskene vært i RAID under ubuntu server...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har husket å deaktivere RAID-kontrolleren, eller en eventuell AHCI-kontroller? Jeg vil anta at BIOS leter etter en kontroller og Windows ikke finner en driver til denne kontrolleren, noe derimot Linux gjør, som har en stor driver-database bygget i kjernen.

Det skader ikke å kjøre fdisk /mbr også, og opprette en ny MBR på de diskene du ikke finner.

Lenke til kommentar

Du har husket å deaktivere RAID-kontrolleren, eller en eventuell AHCI-kontroller? Jeg vil anta at BIOS leter etter en kontroller og Windows ikke finner en driver til denne kontrolleren, noe derimot Linux gjør, som har en stor driver-database bygget i kjernen.

Det skader ikke å kjøre fdisk /mbr også, og opprette en ny MBR på de diskene du ikke finner.

Har valgt AHCI, og prøvd IDE, i BIOS. skulle vel ikke være flere plasser å deaktivere RAID-kontrolllern på?! :ermm:

skal prøve fdisk /mbr, men dette er vel bare for systemdisken? fant fdisk /cmbr <disk> for andre disker enn systemdisken.

Med denne kommando; slettes IKKE data(partisjoner) på disken?

Da jeg kjørte RAID i ubuntu var det SW-RAID. kan det hende at dette oppsettet legger igjen på disken selv etter at jeg slettet den helt(?) og lagd nye partisjoner, feks i MBR?

Lenke til kommentar

fdisk /MBR vil bare skrive bootkode i MBR. Det er feil å si at det "opprette en ny MBR".

Bootkode har man forøvrig kun bruk for på systemdisken, trengs ikke på lagringsdisker.

Skal man slette alt på en disk så kan diskpart clean brukes. Deretter må man initialisere disken, da opprettes MBR på nytt.

Lenke til kommentar

fdisk /MBR vil bare skrive bootkode i MBR. Det er feil å si at det "opprette en ny MBR".

Bootkode har man forøvrig kun bruk for på systemdisken, trengs ikke på lagringsdisker.

Skal man slette alt på en disk så kan diskpart clean brukes. Deretter må man initialisere disken, da opprettes MBR på nytt.

Kjørte diskpart clean på en av diskene( vil helst beholde det jeg har på den andre disken) og fikk melding om å lage ny mbr. Gjorde det og lagde ny partisjon.

Likevel, da jeg restarter windows er det bare systemdisken og dvd'en som listes opp under oppstarten. Slår av pc, setter i g-parted-dvd og starter; der listes alle disker opp.

Slår av g-parted, starter opp windows og vips så listes diskene opp under oppstarten, og får tak i dem uten problem da windows kjører...

Samme skjer hvis jeg setter opp IDE istedet for AHCI i BIOS. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...