Gå til innhold

Skal oppgradere datamaskinen til de graaader - Trenger hjelp!

Syntes du dette er en bra idé?  

8 stemmer

1. 1. Syntes du dette er en bra idé?

• JA.
      0
    • NEI.
      8

Anbefalte innlegg

Hei. Planlegger å oppgradere min gamle Lenovo pc med asus hovedkort (det gamle røk...) til de grader. Planlegger å ha dette (spørsmål kommer inn i listen):

• Intel Core i7-2960XM (2,7 - 3,7 GHz, fire kjerner, 8 MB cache)
  • 16 gb RAM - Hvilken produsent er best???
  • SSD - hvor mye bør jeg ha? (gb)
  • Grafikkort (Hva er best????)

Grunnen til dette er at texture pack til minecraft med HD og hele pakka blir for mye for den bærbare datamaskinen.

Kom gjerne med tips til f.eks en bedre prossesor!!!

PS. Er i planeggingssonen, og har enda ikke spart heeelt nok opp.

Trenger også for øvrig senere hjelp til montering, med mindre jeg får litt hjelp fra noen andre. Men det får vi ta en annen gang!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en laptop du snakker om? Den CPUen du nevner er ihvertfall en mobile-CPU, så dette bør du spesifisere klart.

Hvis det er snakk om en laptop så er det jo skjeldent en enkel oppgave å bare bytte ut hovedkort, CPU og GPU sånn uten videre...

-Stigma

Lenke til kommentar

Er det en laptop du snakker om? Den CPUen du nevner er ihvertfall en mobile-CPU, så dette bør du spesifisere klart.

Hvis det er snakk om en laptop så er det jo skjeldent en enkel oppgave å bare bytte ut hovedkort, CPU og GPU sånn uten videre...

-Stigma

Hehe sorry nei det er snakk om en stasjonær :D Skal spille minecraft med ekstra tung grafikk

Lenke til kommentar

Har selv funnet ut at å bytte ut deler på prefabrikerte pc'er bare er noe tull, siden det blir ofte altfor smått. Blir ofte sånn at hvis du bytter ut den ene tingen, så må du også bytte ut 2 andre ting, og sånn går den nesten helt til du har byttet ut hele maskinen.

Så blir som Desu sier, spar heller opp litt penger og bygg en ny maskin :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

-Stigma

Hehe sorry nei det er snakk om en stasjonær :D Skal spille minecraft med ekstra tung grafikk

\o/ ja da kan du hvertfall spare litt penger på skjermkortet. Hiv inn mer ram isteden. Gjør som andre sier å bygg en ny PC isteden.

Ta en titt på PC i deler/oppgraderings pakkene til komplett/mpx: http://www.komplett.no/k/kc.aspx?bn=10293

Lenke til kommentar

-Stigma

Da må det jo i så fall en annen serie av CPU til - ved mindre du har en merkelig plan som involverer å kjøre mobil-hardware i en stasjonær - hvilket ville vært svært motprodukt og vanskelig.

Hvis du først skal legge litt penger inn i det (som det virker fra ditt forslag) så ville jeg gåt for noe slikt:

- Intel 2500K som CPU. Det finnes dyrere CPUer, men jeg regner disse som ren waste av penger da du kan oppnå så og si identisk ytelse med 2500K uansett. Denne kan du nesten trivielle enkelt overklokke til rundt 4,4Ghz, selv med stock kjøler. Investerer du i en bedre kjøler så kan du regne med opp mot 4,8Ghz uten særlige problemer. Enda høyere enn dette er også mulig, men da begynner det å kreve litt mer erfaring i overklokking pga. det trengs finjusteringer og testing. Selv med en superlett og konservativ overklokk som på 4,4Ghz så vil du da ha en monster av en CPU for all bruk - og til en relativt rimelig penge. I forhold til ditt eget forslag så vil denne være nesten dobbelt så rask, og til under en femtedel av prisen (men du var tydeligvis litt forvirret der siden du blandet inn mobil hardware i et forslag for en stasjonær PC).

- RAM: 16GB er totalt overkill. Gå for 8 (2x4GB moduler). Da kan du alltids dobble RAM til 16 senere om du vil - men du vil rett og slett aldri gå over 8GB grensen ved mindre ud bruker veldig spesielle tunge arbeidsprogrammer. Det er ihvertfall ingen programmer som vil regne som "typisk bruk" som går over dette - og spesiellt ingen spill. De fleste spill holder seg fremdles godt under 2GB i praksis, så sånn sett kunne du kommet veldig langt med "bare" 4GB også - men DDR3 RAM er billig så du kan gå for 8GB og dermed ha mer enn du noen gang vil bruke i praksis og slippe å tenke på det. Anngående hvilket merke du bør velge så regner jeg dette som en ikke-faktor. Du skal se på 2 ting: Pris og frekvens (og at det er 4GB pr. modul). Kort sagt går du og finner en pakke med 2x4GB 1600Mhz moduler. Jeg sier 1600Mhz pga. det er lite å spare på noen lavere frekvens - og høyere frekvens har nesten ikke målbar ytelsesforskjell (dette har blitt testet ganske grundig) ved spill og normalt bruk - ergo er det ikke verdt å bruke mer penger på dette over 1600Mhz for tiden.

- SSD: Jeg tror jeg overlater denne annbefalingen til noen andre. Det er et par SSDer som regnes som "veldig safe" i forhold til bugs og denslags - mens det finnes en del sandforce-baserte SSDer som er en god del raskere men har vist seg å ha noen bugs for noen brukere under bestemte situasjoner. Intel sine SSDer og Crucial sin M4 er ihvertfall både trygge velg og gir god ytelse - mens Vertex3 og Agility 3 er eksempler på de sistnevnte som yter fantastisk men som sagt kan innebære en viss risiko for bugs, så dette er noe du må veie opp mot hverandre hva som er viktigst for deg.

- Grafikkkort: Jeg ville forslå enten GTX560Ti som yter masse for pengene du betaler og egentlig ikke er langt bak de aller beste modellene - eller evt. gå hele steget opp til GTX580. Der betaler du dog langt mer i forhold til ytelsen du får, men det er det beste som finnes på markedet om du ikke skal vente på de nye kortene som kommer (slutten av året for AMD, og 1 kvartal 2012 for Nvidia). GTX560Ti regnes som godt nok til å kjøre det aller meste på nær maks instillinger, og gitt prislappen så er det vanskelig å gå feil med denne ihvertfall. Når vi snakker om å bruke et slikt kort på minecraft så er det ihvertfall latterlig overkill uansett hva mods du kjører. Eneste grunnen for at jeg forslåe slike ting til å begynne med er at du indikerer at du legger deg på en høy prisklasse når du snakker om prosessorer som koster over 1000USD i forslaget ditt - og da anntar jeg du ikke skal spinke og spare så mye.

EDIT: AMD har også fullgode alternativer som gir tilsvarende ytelse for tilsvarende priser. Jeg bare forholder meg til Nvidia i forslaget da det er disse jeg har mest erfaring med i senere tid.

Hovedkort kommer mye ann på personlig preferanse og behov for kontakter osv. av diverse slag - men Asus sitt P8P67 Pro er et godt sted å begynne da det gir en god balanse av å ha alt det essensielle du normalt vil ha uten å koste en formue.

Håper dette hjalp litt ihvertfall.

EDIT: Merk at dette forslaget er basert på den anntagelsen at du er ute etter en genrellt kraftig maskin for spill og generellt bruk - og at ikke bare minecraft er eneste fokus. Hvis det var tilfellet så er nemmelig dette forslaget veldig overkill... Ellers så regner jeg et lignende oppsett til å være omtrent i "sweet-spot" av en high-end men fremdeles relativt imrlie priset maskin som vil takle det aller aller meste.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSDer å anbefale

Kingston HyperX 120 GB - Veldig rask og stabil, men KAN inneholde noe bugs

Crucial M4 128 GB - "Tregere" enn overnevnte, men til gjengjeld en trygg disk uten bugs i det hele tatt

Corsair Force 3 SSD 120 GB - Kjapp og veldig billig, grunnet sitt elendige rykte. De første som kom ut var fulle av bugs og drit, men ifølge dem selv skal det være fikset ved en firmwireupdate

Andre disker kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noen personlig erfaring med de, men personlig så anbefaler jeg virkelig Kingstons ;)

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Kan jeg få lov til og spørre hvorfor du skal bruke over 10.000 kr for og få en data som kan kjøre minecraft ordentlig ???????

Det må jo holde i fjell og fjord med en data til 5-6.000

Hvor sinsyke har folk blitt egentlig :p

Og jeg håper for all del at du skal bruke den til noe annet en minecraft for dette er mer sinsykt en massemord :p unskyld meg men da har man alt for mye penger og alt for lite og gjøre om du bare skal bruke den til det :p

Lenke til kommentar

Vell årsaken til at Minecraft kjører dårlig er CPU og Java som er elendig bygget.

Du kan skylde på Notch for den der... I tilegg til obfuscuration av koden som ikke gjør annet enn å lage rot og senke hastigheten i sluttresultatet (MCP gutta fikser dette og decoder hver pokkers release han gjør.)

Men CPUen du ser på er jo en laptop CPU, beklager men nå må jeg torpedere skuta di.

Noen heftig oppgradering av en gammel laptop med nytt HK kan du bare glemme, med stasjonære går det greit, men dette fordi kassene følger en viss standard.

På laptoper er det ingen standarder som gjelder, og ergo kan du ikke bare handle ett hovedkort og ploppe det inn, hverken kjøling, plass eller porter passer overens unntatt noen hovedkort fra samme serie med laptoper.

Så da kan du regne med at du må bytte selve plastikksaken maskinen befinner seg i og skjermen, men da er vi allerede inne på ny laptop enn oppgradering så prosjektet er meningsløst allerede da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

-Stigma

Da må det jo i så fall en annen serie av CPU til - ved mindre du har en merkelig plan som involverer å kjøre mobil-hardware i en stasjonær - hvilket ville vært svært motprodukt og vanskelig.

Hvis du først skal legge litt penger inn i det (som det virker fra ditt forslag) så ville jeg gåt for noe slikt:

- Intel 2500K som CPU. Det finnes dyrere CPUer, men jeg regner disse som ren waste av penger da du kan oppnå så og si identisk ytelse med 2500K uansett. Denne kan du nesten trivielle enkelt overklokke til rundt 4,4Ghz, selv med stock kjøler. Investerer du i en bedre kjøler så kan du regne med opp mot 4,8Ghz uten særlige problemer. Enda høyere enn dette er også mulig, men da begynner det å kreve litt mer erfaring i overklokking pga. det trengs finjusteringer og testing. Selv med en superlett og konservativ overklokk som på 4,4Ghz så vil du da ha en monster av en CPU for all bruk - og til en relativt rimelig penge. I forhold til ditt eget forslag så vil denne være nesten dobbelt så rask, og til under en femtedel av prisen (men du var tydeligvis litt forvirret der siden du blandet inn mobil hardware i et forslag for en stasjonær PC).

- RAM: 16GB er totalt overkill. Gå for 8 (2x4GB moduler). Da kan du alltids dobble RAM til 16 senere om du vil - men du vil rett og slett aldri gå over 8GB grensen ved mindre ud bruker veldig spesielle tunge arbeidsprogrammer. Det er ihvertfall ingen programmer som vil regne som "typisk bruk" som går over dette - og spesiellt ingen spill. De fleste spill holder seg fremdles godt under 2GB i praksis, så sånn sett kunne du kommet veldig langt med "bare" 4GB også - men DDR3 RAM er billig så du kan gå for 8GB og dermed ha mer enn du noen gang vil bruke i praksis og slippe å tenke på det. Anngående hvilket merke du bør velge så regner jeg dette som en ikke-faktor. Du skal se på 2 ting: Pris og frekvens (og at det er 4GB pr. modul). Kort sagt går du og finner en pakke med 2x4GB 1600Mhz moduler. Jeg sier 1600Mhz pga. det er lite å spare på noen lavere frekvens - og høyere frekvens har nesten ikke målbar ytelsesforskjell (dette har blitt testet ganske grundig) ved spill og normalt bruk - ergo er det ikke verdt å bruke mer penger på dette over 1600Mhz for tiden.

- SSD: Jeg tror jeg overlater denne annbefalingen til noen andre. Det er et par SSDer som regnes som "veldig safe" i forhold til bugs og denslags - mens det finnes en del sandforce-baserte SSDer som er en god del raskere men har vist seg å ha noen bugs for noen brukere under bestemte situasjoner. Intel sine SSDer og Crucial sin M4 er ihvertfall både trygge velg og gir god ytelse - mens Vertex3 og Agility 3 er eksempler på de sistnevnte som yter fantastisk men som sagt kan innebære en viss risiko for bugs, så dette er noe du må veie opp mot hverandre hva som er viktigst for deg.

- Grafikkkort: Jeg ville forslå enten GTX560Ti som yter masse for pengene du betaler og egentlig ikke er langt bak de aller beste modellene - eller evt. gå hele steget opp til GTX580. Der betaler du dog langt mer i forhold til ytelsen du får, men det er det beste som finnes på markedet om du ikke skal vente på de nye kortene som kommer (slutten av året for AMD, og 1 kvartal 2012 for Nvidia). GTX560Ti regnes som godt nok til å kjøre det aller meste på nær maks instillinger, og gitt prislappen så er det vanskelig å gå feil med denne ihvertfall. Når vi snakker om å bruke et slikt kort på minecraft så er det ihvertfall latterlig overkill uansett hva mods du kjører. Eneste grunnen for at jeg forslåe slike ting til å begynne med er at du indikerer at du legger deg på en høy prisklasse når du snakker om prosessorer som koster over 1000USD i forslaget ditt - og da anntar jeg du ikke skal spinke og spare så mye.

EDIT: AMD har også fullgode alternativer som gir tilsvarende ytelse for tilsvarende priser. Jeg bare forholder meg til Nvidia i forslaget da det er disse jeg har mest erfaring med i senere tid.

Hovedkort kommer mye ann på personlig preferanse og behov for kontakter osv. av diverse slag - men Asus sitt P8P67 Pro er et godt sted å begynne da det gir en god balanse av å ha alt det essensielle du normalt vil ha uten å koste en formue.

Håper dette hjalp litt ihvertfall.

EDIT: Merk at dette forslaget er basert på den anntagelsen at du er ute etter en genrellt kraftig maskin for spill og generellt bruk - og at ikke bare minecraft er eneste fokus. Hvis det var tilfellet så er nemmelig dette forslaget veldig overkill... Ellers så regner jeg et lignende oppsett til å være omtrent i "sweet-spot" av en high-end men fremdeles relativt imrlie priset maskin som vil takle det aller aller meste.

-Stigma

SSDer å anbefale

Kingston HyperX 120 GB - Veldig rask og stabil, men KAN inneholde noe bugs

Crucial M4 128 GB - "Tregere" enn overnevnte, men til gjengjeld en trygg disk uten bugs i det hele tatt

Corsair Force 3 SSD 120 GB - Kjapp og veldig billig, grunnet sitt elendige rykte. De første som kom ut var fulle av bugs og drit, men ifølge dem selv skal det være fikset ved en firmwireupdate

Andre disker kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noen personlig erfaring med de, men personlig så anbefaler jeg virkelig Kingstons ;)

Ville også sett på OCZ Vertex 2/3 SSDs.

Jaha... her var det en del forslag :D Fyrte opp maskina og oppdaget til min overraskelse at kun en liten runde med Uniblue Speed Up My PC ga maskina nok til å ikke lagge :D Men har funnet ut at jeg trenger Windows 7, for å få en HD texture pack til å fungere... Men da er vel forsåvidt ny CPU og hele den pakka ute av bildet. Hvilket jeg trenger mer er vel nå nye stillegående vifter (de som jeg har nå durer verre en en bensinmotor (for å overdrive litt)), og vurderer å legge inn flere enn det som allerede er for å få en bedre kjøling. SSD skal jeg nok også ha, og vurderer å bruke den SSD-en til det nye operativsystemet. Det kan ta en del tid, for alle gamle filer må over til en ekstern harddisk og det er ikke barebare.... :(

Lenke til kommentar
Fyrte opp maskina og oppdaget til min overraskelse at kun en liten runde med Uniblue Speed Up My PC ga maskina nok til å ikke lagge :D

Håper virkelig du kødder nå...

Nei :D Men SpeedUpMyPC får ikke minecraft på laptopen min til å lagge... MÅ kjøre speed up my pc på den gamle for å i det hele tatt komme til startmenyen.....

Tror nok heller du stanger hodet i Java veggen til Minecraft.

Den er begrenset til 512Mb max forbruk, så her kan du tweake for å få den til å bruke mer.

Tweake? :hmm:

Lenke til kommentar

Stikk innom Minecraft forumet, er en sticky tråd der som alltid ligger på toppen som inneholder ALLE tweaksene du kan gjøre for å få Minecraft til å kjøre bedre.

Programmet du har kjørt er søppel, alle slike program er søppel dessverre.

Om du har problemer med å nå start menyen så har du ett ALVORLIG problem med maskinen din.

Og det du er ute etter da, er en reinstallasjon av maskinen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stikk innom Minecraft forumet, er en sticky tråd der som alltid ligger på toppen som inneholder ALLE tweaksene du kan gjøre for å få Minecraft til å kjøre bedre.

Programmet du har kjørt er søppel, alle slike program er søppel dessverre.

Om du har problemer med å nå start menyen så har du ett ALVORLIG problem med maskinen din.

Og det du er ute etter da, er en reinstallasjon av maskinen din.

Ok, da litt overdrivelse. Programmet er ikke søppel, maskinen blir betydelig raskere etter en runde med det programmet. Jeg kan nok nå start-menyen, men mange programmer lagger, og det er en gammel maskin, men speed up my pc fungerer. Anbefales.

Lenke til kommentar

Programmene er søppel, det er grunnet måten de jobber på og ofte legger de igjen skrot og annet i form av trojanere osv.

I tillegg kan du gjøre hele jobben ett slikt program gjør, uten problemer.

Som sagt, må du gjøre slikt for å nå start menyen har du andre og MER ALVORLIGE problemer på gang som du må fikse.

Lenke til kommentar

Programmene er søppel, det er grunnet måten de jobber på og ofte legger de igjen skrot og annet i form av trojanere osv.

I tillegg kan du gjøre hele jobben ett slikt program gjør, uten problemer.

Som sagt, må du gjøre slikt for å nå start menyen har du andre og MER ALVORLIGE problemer på gang som du må fikse.

Hvis du nå hadde lest mitt forrige innlegg, så hadde du nok forstått litt mer. Jeg overdrev nok litt da jeg skrev at jeg ikke kan nå start menyen, men den gamle datamaskinen min trenger litt hjelp for å få seg igang. Du har ikke prøvd programmet, ergo, du vet ikke hva det er. Jeg tror nok den overdriver litt av og til med resultatene (over 100 feil noen ganger...), men det gjør meg ingenting. Den gjør datamaskinen min raskere, akkurat som jeg vil!!! Dessuten er vi ganske off-topic nå, så da håper jeg vi kan komme tilbake på riktig spor. Flere meninger får du heller lage en ny diskusjon på i en annen tråd.

Lenke til kommentar

OPPDATERING:

Har prøvd med HD texture pack til den stasjonære. Starter minecraft, logger inn, og så står den og surrer litt helt til programmet lukker seg og en notisblokk-fil dukker opp på skrivebordet som begynner med noe sånt: "Fatal error in Java. " Ettersom jeg får opp noen meldinger når jeg stiller inn i minecraft-instillingene: "A 64-bit java is recommended for "far" render distance". Ser ut som at jeg trenger bedre java - eller er det nytt operativsystem jeg trenger???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...