Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Viktige Norske Kvinner

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg litt?

Jeg sliter med å finne en liste over kjente/viktige/store norske kvinner. Og da tenker jeg på slike som Halldis Moren Vesaas, Camilla Collet, Eva Joly osv.

Om dere kan hjelpe meg med å lage en liste over disse kvinnene, så hadde jeg satt veldig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gro Harlem Brundtland

Mette Marit

kristin h a l v o r s e n

h a n n e h a r l e m

g r o h o l m

t o r u n n j a n b u

s i v j e n s e n

å s e a u l i e m i c h e l e t

m o n i c a m æ l a n d

t o v e p a u l e

e r n a s o l b e r g

a n n e-g r e t e

s t r ø m-e r i c h s e n

å s e a u l i e m i c h e l e

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

Jeg ser at jeg har vært litt dårlig på spesifiseringen. Jeg vil gjerne at det er historiske skikkelser, og da gjerne med tilknytning til kultur eller forskning/vitenskap. Politiske personligheter er ikke så interessant.

Lenke til kommentar

Noen kvinnenavn som poppet opp i hodet.

Sigrid Undset – Nobelpris-vinnende forfatter.

Sara Fabricius – En annen stor norsk kvinnelig forfatter, bedre kjent under pseudonymet Cora Sandel.

Harriet Backer – Stor kvinnelig maler, blant annet kjent for det ikoniske maleriet Blått interiør.

Oda Krohg – En annen viktig kvinne innen norsk billedkunst.

Kirsten Flagstad – Dama på hundrelappen, verdenskjent kvinnelig sopran.

Liv Ullmann – Vår mest internasjonalt anerkjente filmskuespillerinne, blant annet kjent for sine mange samarbeid med regissøren Ingmar Bergman. Ullmann skal heller ikke kimses av som regissør.

Edith Carlmar – Norge er riktig nok en filmnasjon som opp igjennom har hatt et sterkt innslag av kvinnelige regissører. Men Edith Carlmar var den første, og er kanskje også den største kvinnelige regissøren, i norsk filmhistorie. Når det kommer til produktivitet er det vel bare Anja Breien og Vibeke Løkkeberg som nærmer seg.

EDIT: La til et punktum.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...