Gå til innhold

High-end PC-skjerm, når?


Iceman22

Anbefalte innlegg

Sitter enda på en 4år gammel 1920x1200 24" Samsung skjerm, og i det siste har TN panelet på den irritert meg over hvor dårlig fargene/sortnivået på den er, når jeg sammenligner med 50" plasmaen i rommet ved siden av.

Så har vurdert en ny skjerm, men har ikke giddet pg.a. det er så mye mainstream skjermer med 1920x1080 oppløsning på markedet, som er veldig trist å se.

Kommer det noen gang, og når med minimum følgende krav: ?

- 24, 26 eller 27"

- 2560x1440 oppløsning

- Lekkert design

- Displayport

- 120HZ 3D

- IPS panel

- Responstid min. 5MS

- Pris ikke overstige 5000kr

 

Er det så mye å be om ?? :hmm:

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være helt sikker, så tror jeg at IPS, 120Hz 3D og 5ms blir vanskelig å få til. Ellers er jeg enig med deg når det gjelder det store fokuset på full-HD-skjermer på markedet.

Sitter selv på en 27" IPS med 2560x1440 fra Dell (U2711), men den er hverken 120Hz (3D) eller har 5ms responstid. Vi får vente i spenning til OLED kommer på markedet, kanskje man da finner noe brukbart.

Så langt har jeg ikke sett en eneste 3D-skjerm (for PC-bruk) som ikke bruker TN-panel.

Lenke til kommentar

Den U7211 du har virker til å være en veldig god skjerm.

6MS i responstid er kanskje ikke så stor forskjell sammenlignet med 5MS på TN panel.

Jeg kunne sikkert klart meg uten 120hz, men må jo inrømme det frister litt med 120FPS i enkelte spill og 3d, nå som det først er ute. Får da håpe dell eller noen andre produsenter jobber med saken å lansere en ny toppmodell, skjønner bare ikke at det tar så lang tid.

Lenke til kommentar

Pikselresponstid er ikke så interessant. Inputresponstid er langt mer interessant. U2711 har grei pikselrespons, men inputresponsen er ~30ms om jeg husker rett. Elendig å spille på er det viktigste.

 

HDMI på en PC-skjerm? Hvorfor? Displayport er fremtiden, HDMI er laget for TV og har ikke i nærheten av nok båndbredde for 120Hz på 2560x1440.

 

For dine krav må du nok vente 10 år eller på en ny teknologi for å få en slik skjerm under 5000 kr. Skjermteknologi har gått utrolig sakte sammenlignet mot harddisker, prosessorer og annen maskinvare.

 

OLED vil sannsynligvis fikse problemene med pikselresponstid, innsynsvinkler og fargenøyaktighet som LCD har nå, men å få dette på en grei størrelse er i dag vanvittig dyrt (LG lanserte en 15" TV til 1700€).

Lenke til kommentar

Pikselresponstid er ikke så interessant. Inputresponstid er langt mer interessant. U2711 har grei pikselrespons, men inputresponsen er ~30ms om jeg husker rett. Elendig å spille på er det viktigste.

Såpass ja, det høres ille ut. Min 245B har 5MS grå til grå, hva den har av inputrespons har jeg ikke peil på, men opplever ikke noe etterslepp, det er det viktigste.

 

HDMI på en PC-skjerm? Hvorfor? Displayport er fremtiden, HDMI er laget for TV og har ikke i nærheten av nok båndbredde for 120Hz på 2560x1440.

Jaha, displayport var noe nytt for meg, greit å vite :)

 

For dine krav må du nok vente 10 år eller på en ny teknologi for å få en slik skjerm under 5000 kr. Skjermteknologi har gått utrolig sakte sammenlignet mot harddisker, prosessorer og annen maskinvare.

Hvis jeg må vente 10år så får jeg bare høye budsjettet litt, ikke noe problem egentlig men kjipt når man f.eks får en 50" TV til 5000kr med bra bildekvalitet.

 

OLED vil sannsynligvis fikse problemene med pikselresponstid, innsynsvinkler og fargenøyaktighet som LCD har nå, men å få dette på en grei størrelse er i dag vanvittig dyrt (LG lanserte en 15" TV til 1700€).

OLED blir nok endel år til prisene har stabilisert seg til normale som vi har idag på LCD. Kjipt..

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Skjermer blir betraktelig dårligere med årene.

Setter du en skjerm av samme typen som er 4 år eldre vil du kunne se enorme forskjeller.

(Fikk skiftet en Eizo skjerm grunnet noen døde piksler med samme modell, men ny, satt skjermene opp ved siden av hverandre og det var stor forskjell.)

 

Hva skal skjermen brukes til?

TIl spillbruk er fortsatt TN bedre enn IPS.

TN er forresten blitt mye bedre med årene og har egentlig etterhvert et litt ufortjent dårlig rykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...