Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smartere over å være fysisk aktiv

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fysisk aktivitet mye å si for hvor smart man er? altså i skolesammengeng. Må man være mye fysisk aktiv for å bli "Godt" smart, og spise sunt? La oss si at en person er mye fysisk aktiv, liksom hele tida. Også gjør han skolearbied også. Også en annen som ikke er fult så fysisk aktiv, men er "greit" fysisk aktiv. Hvem vil da være smartest?

Postet av anonym: d34c436daa159b29e05031c3460fff91

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikkje så lett som det. Eg meiner at ein person som er fysisk aktiv har meir overskot og energi i kvardagen som kan brukast til skulearbeid. Som følge kan ein som er aktiv få betre utbyte av ein læringsprosess enn ein annan. Det er derimot ikkje noko fasitsvar her og det er nok andre ting som ligg bak og er meir avgjerande for utfallet enn kor mykje fysisk aktivitet ein får.

Å rangere personar etter "smarthet" er heller ikkje noko lett prosjekt. Du kan sjå på IQ, men det går meir på logikk og system, evner ein har blitt født med.

Sum summarum så trur eg ikkje det vil gje noko stort utslag i det store biletet.

Lenke til kommentar

Som Zeph sier over her går det mer på overskudd og energi, noe som selvfølgelig er viktig for alle. Det er ikke lett for hjernen å fungere optimalt hvis du bare putter dårlig mat inn og aldri bruker kroppen. Det går rett og slett på at du blir den beste versjonen av deg, og det kan selvfølgelig spille inn på resultater på skolen.

Lenke til kommentar

Det er sikkert fordi du har et dårlig kosthold. Det nytter ikke å trene hvis maten som kommer inn ikke tilfredsstiller kroppens behov.

Spiser grønnsaker og potet til nesten hver middag og har fast fisk to dager i uka. Er ikke sånn at alle som ikke trener har dårlig kosthold :)

edit: men er forøvrig helt enig i det du sier

Endret av Mephisto-
Lenke til kommentar

Det du nevner der er en så liten del av kostholdet ditt at det ikke kvalifiserer som et godt og fullverdig kosthold, men nok om det. Trener man lite, vil det kanskje føles som et slit når man først gjør det, men når kroppen blir vant med det, vil opplevelsen bli en annen.

Videre spiser jo mange alt for lite i forhold til hva kroppen trenger. I stedet for å få i seg god næring, propper man seg full med godteri og brus. Tomme kalorier som ikke hjelper for noe.

Jeg husker selv når jeg gikk på VGS og hadde lik null peiling på kosthold. Vi spiste jo skoleboller og drakk sjokolademelk i friminuttet, det er jo ikke rart jeg var liten og spinkel. Og dette er jo realiteten for de fleste som går på skolen. Skal man ha eksamen tar man med seg kjeks og brus. Hvordan tror du kroppen fungerer da?

Kroppen er ikke lagd for å sitte i ro. Kroppen trenger daglig mosjon, inntak av alle næringsstoffer og nok søvn for å fungere optimalt. Det er klart man kan gå rundt i mange mange år med lite mosjon, dårlig kosthold og lite søvn, men da vil man også ende opp med livsstilssykdommer. Det er jo en grunn til at #1 dødsårsak er hjerte- og karsykdommer.

Lenke til kommentar

Det du nevner der er en så liten del av kostholdet ditt at det ikke kvalifiserer som et godt og fullverdig kosthold, men nok om det. Trener man lite, vil det kanskje føles som et slit når man først gjør det, men når kroppen blir vant med det, vil opplevelsen bli en annen.

Videre spiser jo mange alt for lite i forhold til hva kroppen trenger. I stedet for å få i seg god næring, propper man seg full med godteri og brus. Tomme kalorier som ikke hjelper for noe.

Jeg husker selv når jeg gikk på VGS og hadde lik null peiling på kosthold. Vi spiste jo skoleboller og drakk sjokolademelk i friminuttet, det er jo ikke rart jeg var liten og spinkel. Og dette er jo realiteten for de fleste som går på skolen. Skal man ha eksamen tar man med seg kjeks og brus. Hvordan tror du kroppen fungerer da?

Kroppen er ikke lagd for å sitte i ro. Kroppen trenger daglig mosjon, inntak av alle næringsstoffer og nok søvn for å fungere optimalt. Det er klart man kan gå rundt i mange mange år med lite mosjon, dårlig kosthold og lite søvn, men da vil man også ende opp med livsstilssykdommer. Det er jo en grunn til at #1 dødsårsak er hjerte- og karsykdommer.

Du skriver itl meg som om jeg ikke kan noe. For din informasjon så har jeg trnet langrenn og hadde jevnlig kontakt med erneringseksperter. Vet godt hva kropper trenger i mengde, vitaminer osv..

Du må nok bare innse at folk er forskjellig, sånn er det bare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at når jeg starter å trene igjen etter et par måneders opphold (skjer altfor ofte), synker energinivået betraktelig. Det tar likevel ikke lange tiden før dette stabiliserer seg, og jeg lever i en tilværelse med økt mental og fysisk kapasitet/energi.

Har jeg vært flink et par måneder til et halvår, og brått slutter å trene opplever jeg at energien hoper seg opp, og jeg lever noen uker i ekstase med altfor mye energi.

For min del tror jeg at treningen krever energi, og skaper energi. Så tar det litt tid å tilpasse seg dette, begge veier.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...