Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Studiepoeng - Ekstra studiepoeng


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går nå mitt siste år på videregående skole.

Jeg skal søke videre utdanning, og da gjelder studiepoengene (og valg av fag).

Det er slik at jeg tar realfag nå, og får 4 ekstra studiepoeng i tillegg.

 

Spørsmålet: Jeg har tatt eksamen i "Matematikk 1" på ingeniør linja på Høgskolen i Telemark da jeg gikk mitt første år på videregående. Bestått eksamen gir for meg hele 10 studiepoeng. Vil de 10 studiepoengene telle som de 4 realfagspoengene mine når jeg skal søke opptak om videre utdanning? For 10 studiepoeng teller en hel karakter fra mitt standpunkt, fordi jeg går på videregående.

 

Mvh TonyRydland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studiepoeng er noe du får på høgskoler/universitet og lignende. Det jeg tror du har fått på VGS er konkurransepoeng, eller søkerpoeng som jeg kaller det.

 

De realfagspoengene du får går på standpunktkarakteren. Gjennomsnittet av alle karakterer (fra VGS) x 10 + fire realfagspoeng gir deg poengene du har for å søke deg videre på høyere utdanning.

 

Studiepoengene du har gjelder som sagt på høyere utdanning og har (så vidt jeg vet) ingen innvirkning på vitnemålet fra VGS.

Endret av sebbur
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg skal sjekke dette nærmere.

Det er bare slik at rådgiveren sa at poengene og eksamen av Matematikk 1 kunne komme på vitnemålet.

Også var det noen høgskolestudenter (de som gjorde min eksamen mulig) som sa det kunne komme meg til nytte.

Det at du sa at poengene i VGS er forskjellig fra Høgskole/Universitet kan være noe jeg burde sjekke nærmere på.

Det hadde bare vært fint hvis mine 10 ekstra poeng kunne hjelpe meg med å komme inn på de linjene/retningene jeg ville studere.

 

Takk igjen. Hvis det er flere som kan komme med noe annet nyttig om dette, så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Mvh TonyRydland

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du har feks 5 i snitt, og du har 4 realfagspoeng(0.4 karakterpoeng), så tror jeg at du får 5.4 i snitt.

 

30 studiepoeng gir 1 karakterpoeng, og teller vel 0.1 poeng opp på snittet ditt.

 

Regner med at alle studiepoeng blir tatt med i kalkulasjonen, så dine 10 studiepoeng tilsvarer vell 0.33 karakterpoeng, opp 0.033 på vitnemålet med andre ord.

 

værtfall slik jeg har forstått det:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...