Mannen med ljåen Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Hei Jeg kjøpte nettopp en brukt Macbook Pro. Annonsen sa at nyeste OS kjøpt på AppStore var installert. Det stemte. Men hvis jeg trenger å reinstallere, trenger jeg vel CD? Eller hvordan funker egentlig disse greiene? Jeg har vært Macbruker i ca. en halvtime, og har null peiling... Jeg håpte det var CD med i pakken, men det var det ikke. Hva gjør jeg den dagen alt klikker? Er det Recovery-partisjon eller noe? Bruttern har hatt Mac en stund. Han kjøpte sin ny, og fikk plate med OSX. Men det er Snow Leopard. Maskinen min har rett til å bruke Lion. I nøden kunne jeg kanskje bruke hans plate, og gå ned ett hakk i operativsystem? Endret 9. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 1. Nei, du kan ikke bruke hans plate. Den er lagd for hans mac. 2. Nye macer kommer ikke med Lion-plate, du kan reinstallere OSet ved å holde inn CMD + R under oppstart. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Hva gjør jeg hvis harddisken ryker, eller jeg vil bytte til SSD? Finnes det ikke plater å få kjøpt billig, eller laste ned iso-fil og brenne? Recovery-partisjoner er flott, men ikke alltid nok. Jeg liker å leke med dual booting. Dermed er potensialet for at jeg herper harddisken alltid til stede. Jeg skulle dermed hatt den plata. Helst trenger jeg en helt blank Lion-plate, ikke en backup med e-post, innstillinger, programmer og rot. I tilfelle jeg trenger å selge maskina senere, vil jeg ikke gi bort backup av mine filer. Endret 11. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20080989-263/how-to-create-an-os-x-lion-installation-disc/ Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Du får ikke reinstallert Lion fra Recovery-partisjonen uten å logge på en AppleID-konto som har kjøpt Lion. Så hvis du skal reinstallere systemet så må du kjøpe det selv på App Store. Det går også an å få lagd en DVD-plate slik at du kan installere nytt OS på f.eks. en SSD, eller du kan klone HDen. http://support.apple.com/kb/HT4718 Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Hvis du bytter harddisk i en mac som opprinnelig kom med Lion kan du holde inn CMD + R ved oppstart, siden det da ikke eksisterer noen recovery-partisjon vil den laste ned hele OSet fra Apples servere. Det er en EFI-funksjon. Hvis macen ikke kom med Lion kan du reinstallere med den originale OS også laste ned Lion-oppgraderingen gratis i AppStore hvis denne er kjøpt tidligere. Du kan også bruke dette imaget til å lage din egen Lion-minnepenn som du kan bruke på en blank harddisk hvis du vil unngå å installere et gammelt OS for så å oppgradere. Du får i tillegg kjøpt Lion på minnepinne fra Apple for 499 (altså 300kr dyrere enn å kjøpe Lion i AppStore). http://store.apple.com/no/product/MD256 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Forrige eier la ikke ved noen plate, hverken Lion eller eldre versjon. Han sa han har kjøpt og installert Lion fra App Store. Må jeg opprette en konto hos Apple hvis jeg får behov for å reinstallere? Må jeg betale, selv om forrige eier allerede har betalt for Lion til denne maskinen? Apple kjenner vel Macens serienummer, og vet at den har rett til å kjøre Lion, selv om Macen har ny eier? Jeg får ikke engang opprettet en ny ID på Mac App Store. Your session has timed out sier den hver gang... Krever de navn og kontonummer og sånt, eller kan jeg lage en anonym konto? Edit: Må jeg registrere meg med visakort for å få en App Store-bruker, selv om jeg bare vil bruke gratisprogrammer, eller laste ned Lion som allerede er betalt for? Jeg holder på med registreringsprosessen, men kommer ikke forbi kortdelen... Apple får ikke kortnummeret mitt! EDIT: Klarte å skape en Apple ID ved å trykke på en annen link enn den i App Store. Er ikke sikker på forskjellen, men denne spurte i hvert fall ikke om kontonummer. At jeg skrev "Ingenting" i alle linjene som ikke var optional, gav ingen problemer... Edit: Første gang jeg skal bruke den nye kontoen, får jeg This Apple-ID has not yet been used with the iTunes Store. Det eneste valget jeg får er å registrere kredittkortinfo. Noen løsninger? Jeg skal ikke ha noen betalte programmer, og denne Macen har blitt oppgradert for forrige eiers regning. Apple får ikke min kortinfo. Jeg vil brenne en CD med Lion, i tilfelle jeg roter til harddisken. Endret 11. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Kan du ikke kjøpe minnepennen fra Apple? Det koster, men hvis du ikke vil oppgi kortinfo og generelt skal være vrang sitter du igjen med to valg. Piratkopier Lion eller kjøp det på minnepinne fra Apple. Du kan heller ikke laste ned Lion gratis siden det var forrige eier som kjøpte det, så selv om du oppretter en AppStore-konto vil du ikke kunne hente ned Lion uten å betale. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Må jeg betale, selv om forrige eier allerede har betalt for Lion til denne maskinen? Apple kjenner vel Macens serienummer, og vet at den har rett til å kjøre Lion, selv om Macen har ny eier? Programmene du kjøper i App Store følger kontoen din, ikke maskinen. Selv har jeg kjøpt Lion og installert det på et flertall maskiner. Det er mulig å opprette konto i App Store uten å oppgi kortinformasjon. Et raskt Google-søk vil gi deg svaret. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Her var det mange rare svar. Last ned "Lion recovery disk assistant" fra Apple og lag en usb-pinne for reinstallasjon. http://support.apple.com/kb/DL1433 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Jeg tar vel ikke helt feil når jeg sier at trådstarter ikke har noen "rett" til å kjøre Lion hvis han ikke kjøper det selv? Bruksretten til programvare kjøpt via Appstore er vel knyttet mot din AppleID, og ikke mot maskinvaren. IANAMU! -C- *(I Am Not A Mac User) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Hvis jeg ikke har rett til å kjøre Lion, så har jeg vel i det minste rett til å kjøre forrige versjon, som maskinen opprinnelig ble levert med? Eller skal alle Macer på bruktmarkedet leveres uten operativsystem? Endret 13. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Her var det mange rare svar. Last ned "Lion recovery disk assistant" fra Apple og lag en usb-pinne for reinstallasjon. http://support.apple.com/kb/DL1433 Hvis jeg ikke tar feil lager det der en ekstern recovery-partisjon. Mao må man fortsatt ha kjøpt Lion. Hvis jeg ikke har rett til å kjøre Lion, så har jeg vel i det minste rett til å kjøre forrige versjon, som maskinen opprinnelig ble levert med? Eller skal alle Macer på bruktmarkedet leveres uten operativsystem? Selger skulle ha levert med gjenopprettings-DVDen. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 For Lion sin del gjelder følgende 3. TRANSFER ... B. If you obtained your license to the Apple Software from the Mac App Store, it is not transferable. If you sell your Apple-branded hardware to a third party, you must remove the Apple Software from the Applebranded hardware before doing so, and you may restore your system to the version of the Apple operating system software that originally came with your Apple hardware (the “Original Apple OS”) and permanently transfer the Original Apple OS together with your Apple hardware, provided that: (i) the transfer must include all of the Original Apple OS, including all its component parts, printed materials and its license; (ii) you do not retain any copies of the Original Apple OS, full or partial, including copies stored on a computer or other storage device; and (iii) the party receiving the Original Apple OS reads and agrees to accept the terms and conditions of the Original Apple OS license (Min utheving) Det vil si at selger skulle avinstallert Lion og reinstallert Snow Leopard før han solgte deg maskina. For Snow Leopard er avsnittet formet slik 3. Transfer. You may not rent, lease, lend, sell, redistribute or sublicense the Apple Software. Subject to the restrictions set forth below, you may, however, make a one-time permanent transfer of all of your license rights to the Apple Software (in its original form as provided by Apple) to another party, provided that: (a) the transfer must include all of the Apple Software, including all its component parts (excluding Apple Boot ROM code and firmware), original media, printed materials and this License; (b) you do not retain any copies of the Apple Software, full or partial, including copies stored on a computer or other storage device; and © the party receiving the Apple Software reads and agrees to accept the terms and conditions of this License. You may not rent, lease, lend, redistribute, sublicense or transfer any Apple Software that has been modified or replaced under Section 2H above. All components of the Apple Software are provided as part of a bundle and may not be separated from the bundle and distributed as standalone applications. Apple Software provided with a particular Apple-branded hardware product may not run on other models of Apple-branded hardware. Det vil si at så lenge selger ikke har sendt med original Snow Leopard DVD (som jeg mener følger med ny maskin) og alt materiale som tilhører denne, så har du ingen rett til å benytte Snow Leopard på denne heller. Det er den lovmessige biten i det hvis jeg har tolket lisensene riktig (IANAL). Hvis du vil være lovlydig så stikker du på Eplehuset og spør om de kan skaffe usb-brikken med Lion. Da kan du benytte den for reinstall. Og igjen... IANAL Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 (endret) Da har jeg lastet ned og kjørt Recovery Disc Assistant, og laget en recovery minnepinne. Så langt har den ikke bedt om pålogging. Ifølge denne videoen, kommer den heller ikke til å mase om denslags. Men macen min er jo ikke nøyaktig den samme som i videoen, og for alt jeg vet kan videoen være forkortet, slik at påloggingssteget ikke vises. Derfor spør jeg: Kommer denne minnepinnen til å plage meg med påloggng når jeg en dag prøver å boote fra den? Edit: Denne videoen viser hvordan det ser ut når installasjonsprogrammet maser om pålogging... Jeg tipper den vil gjøre det i mitt tilfelle også. http://www.youtube.com/watch?v=mm2gK5hDxLg Endret 20. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Den siste videoen der er ikke Lion, det er Snow Leopard. Lion har ikke den startanimasjonen første gang. Men når den spør om apple id skal du kunne trykke cmd + q for å skippe det punktet. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 "Men når den spør om apple id skal du kunne trykke cmd + q for å skippe det punktet. " Høres bra ut. Får se om jeg klarer å skippe det når den tiden kommer. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2011 (endret) Men når den spør om apple id skal du kunne trykke cmd + q for å skippe det punktet. Jeg prøver nå. Den maser om pålogging: Logg på for å laste ned fra App Store. Å trykke cmd og q gjør ingenting, og jeg kommer ikke videre. Endret 23. desember 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå