Gå til innhold

Feriedager som nyansatt

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Dersom man blir ansatt i løpet av samme året har man krav på feriedager. Feriepenger er noe helt annet og jeg kobler egentlig ikke dette mot ferie da de pengene har man krav på uansett.

Blir man ansatt før 30.09 har man krav på fulle 5 uker. Det står noe om at det gjelder dersom man ikke har hatt ferie hos annen arbeidsgiver. Hva om man ikke har hatt jobb da? Hvordan regner man da, hva er praksis?

Hva med overføring av feriedager, har en nytilsatt mulighet for å overføre noen av disse feriedagene? Dvs har man anledning til å søke om dette?

Min arbeidsgiver (kommune) sier nei, jeg kan ikke overføre noe da disse dagene ikke er tilknyttet feriepenger.

Utdrag fra ferieloven:

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.”

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke til om kommuner har andre regler men normalt sett får du ikke overført feriedager. Som du sier har du krav på et antall feriedager i forhold til når på året du ble ansatt men disse vil være uten lønn. Feriepenger du får utbetalt fra din forrige arbeidsgiver skal kunne dekke dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har som sagt krav på ferie, men UTEN lønn selvsagt. Du har ikke krav på noe ferie med lønn, og da kan jeg ikke se noen god grunn for at du skal kunne overføre dagene til neste år heller.

Selv startet jeg i ny jobb (privat sektor) i Juli etter endt untdannelse, der vi i utgangspunktet har 6 ukers ferie, hvorav 1 uke er låst og ikke kan overføres. Det har seg slik at jeg har 4 disponible feriedager med lønn, hvorav 2 er låst til 2011. Dette er noe jeg absolutt ikke har krav på, men har fått likevel. Det skal sies at min arbeidsgiver er av det gavmilde slaget når det gjelder ferie og bonus, så jeg tviler sterkt på om kommunen kommer til å tilby deg noe som helst (bortsett fra eventuell ferie uten lønn).

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på noe ferie med lønn, og da kan jeg ikke se noen god grunn for at du skal kunne overføre dagene til neste år heller.

Slik jeg leste det tenkte jeg overføring andre vei – fra neste års betalte feriedager til årets ubetalte. Slike ordninger har i alle fall jeg vært borti før, men det er vel ikke annet enn goodwill fra arbeidsgiver som ligger til grunn for slike tilbud.

Lenke til kommentar

Her kom den vanlige misforståelsen som jeg prøvde å ta ved roten, feriePENGER må en skille klart fra ferieDAGER! Den ferien du får til neste år er også normalt sett UTEN lønn. All ferie er uten lønn. I norge er det en spesialordning med feriepenger, men disse pengene får en uansett og må ikke rote inn i dette. Det er forvirrende nok fra før.

Spørsmålet er hvilke dager har man krav på når man ikke kommer fra en annen jobb?

Og dernest, hva er vanlig praksis på dette.

Så til overføringen som også er en ANNEN sak. Man har ikke lovbelagt KRAV på å kunne overføre feriedager. Men mange har "mye å gjøre" og får dermed ikke tatt ut ferien før året er ute, for at disse dagene ikke skal gå til spille eller at arbeidstakeren plutselig hopper ut i 4 ukers ferie når arbeidsgiveren trenger han som mest...så er det en ordning for SØKNAD om overføring av feriedager.

I den forbindelse er det veldig interessant å vite om hvordan det stiller seg til nyansatte som da kan ha en ganske stor kvote feriedager, om det er mulighet for å overføre noen av disse. Har det vært gjort?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Har vært arbeidsgiver noen år. Jeg har ikke vært borti noen som overfører feriedager uten lønn. Du har derimot mulighet til å søke permisjon neste år uten lønn

Grunner til å overføre til nytt år, så er mange arbedsgivere ganske strenger mht til ny lov. Det er sykdom som er den vanligste grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...