sinnaelgen Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 TV2-kanalene er ikke noe mer valgfrie enn NRK-lisensen, om jeg vil ha TV2, TVN, Viasat4, Zebra og Eurosport så må jeg betale for resten av dritte også, på samme måte som du må betale for NRK om du vil ha en TV. Men du må ikke betale 2-3000 kr for TV2 kun for å eie en TV, ærlig talt du kan ikke sammenligne to helt forskjellige ting. For å forklare det lit bedre så må man tilbake til tiden før det analoge nette ble slått av . Da kunne man motta TV2 helt gratis så lenge man betalte lisensen .TV2 motok ikke et øre av disse pengene. Det man nå betaler ,utenom lisensen, er kabel- og saltetitt -selskapet som får frem alle signalene du bruker for å se alle kanalene. ut fra dette betaler disse selskapene videre til kanal selskapene. De ordner det slik at man kan velge mellom flere forskjellige kanal pakker som er helt frivillig. riktignok opereres det med grunnpakker med et viss minimum med kanaler. Her får man tilgang til langt flere kanaler en det man får for det lisensen koster ( man kan ikke dra inne gratis webtv o.l da det er gratis i utgangspunktet ) NRK skal likevel tinge seg med her i stede for en egen kanal pakke. ( som kunne ha vert noe ) så til poenget: Rikstv har noe som heter fritt valg. Der kan man velge for tiden mellom 25 kaneler. Her er det slik at NRK sine 3 kanaler ikke er valgbar men alle de andre ( inkludert TV2 ) er valgbart. Så påstå at TV2 ikke er valgbart samme med NRK sine blir helt feil Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Redde oss fra NRK-lisensen?Redd oss heller fra den store mengden reklame som de andre kanalene pusher på oss :thumbdown:Betaler lisensen med glede Det handler om valgmuligheter. 250,- /mnd er et høyt, og ikke minst pålagt og flatt beløp (urettferdig for studenter) for å slippe reklame. Jeg foretrekker da reklame. 250,- er en høy andel av stipendet. Det har du veldig rett i, spesielt for min del. Jeg får minste stipend, 890kr, og regn ut hvor lenge jeg kan se på TV. Eller, bare regn ut hvor mange bøker jeg får. Jeg fikk 1, EN!!, bok fra stipendet. Nå har jeg tatt opp ett lån får å kunne betale for resten av bøkene, mat på bordet og for å kunne ha ett sted å bo. Selvfølgelig jobber jeg også, men hvor mye har man tid til det når man går på skole?? Hvis du kun får 890 kr i stipend må du da vitterlig ha noen fordeler som gjør at du ikke får fullt stipend. Normalt studielån ligger på nærmere 8000 kr i mnd om man fordeler årsbeløpet på antall mnd. , og jeg vet veldig godt fra egen studietid at det heller ikke er nok, men det er ikke mye man skal jobbe før det gir en markant bedring i økonomien. Også det av egen erfaring.. Heldigvis er ikke alle i norge studenter, og heldigvis er det ikke studentene som bestemmer. Fordeler? Hvilke fordeler, min far tjener godt? Det er da veldig synn at han ikke har foreldre omsårgen for meg, men jeg har spurt om han kan hjelpe meg med økonomien, men det var han ikke villig til. Dårlig betalt jobb var det eneste som var valget her jeg bor. eh.. "fordeler" som i verbet "å fordele - fordeler - fordelte - har fordelt - skal fordele" Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Ja, for skolevesen, helsevesen, politi og militære har det jo så utrolig flott med de romslige bevilgningene de får gjennom statsbudsjettet. Skulle NRK vært finansiert gjennom statsbudsjettet måtte de økt skattene tilsvarende til det vi betaler i lisens i dag for å unngå at kvaliteten går ned. Ergo spiller det ingen rolle om vi kaller det skatt eller lisens. Og NRK mottar da også -solide- bidrag fra statsbudsjettet ellerede. Hvorfor tror folk at statsbudsjettet bare er en utømmelig pengebinge som kan forsyne alle institusjoner med ubegrensede mengder penger? Kræsjkurs i økonomi ahoy? Kan vel gå på bekostning av noe annet mener nå jeg, mye rart vi bruker penger på som kan kuttes ned på. Men det er vel nytt for deg... Man kan jo alternativt finansiere kanalen med reklame eller en kombinasjon. Man trenger ikke være trangsynt, går an å åpne øynene litt vet du! Jo, vær så snill og fortell hvilke poster i statsbudsjettet vi skal kutte ned på slik at Ola Lathans Nordmann skal få se på TV uten å måtte betale en regning for det. Skal vi la flere eldre bo uten tilsyn flere dager i uka? Vil du ha din nyopererte mor plassert på gangen på sykehuset fordi de ikke hadde plass til henne på noen rom? Skal vi kanskje pålegge foreldre å betale grunnskoleelevenes bøker og utstyr fra 1.-10. trinn? Eller kutte ut svømmeundervisning, formgivingsfag eller den pågående moderniseringen av norske skolebygg? Men kom gjerne med forslag til hva vi kan spare inn på for å dekke TV-lisensen. Reklamefinansiert TV? Et av toppargumentene for NRK er at man slipper tre-fire reklamepauser i løpet av en film, serie eller mellom programmer. I tillegg skal NRK være en produkt- og handelsnøytral kanal, og jeg vil tro de aller, aller fleste nordmenn setter fravær av reklame som fordel #1 med NRK. Den lille reklamesnutten som spilles av før og etter primært sportssendinger er mer enn nok, vi trenger ikke mer reklame enn det. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Slutt å ta kringkastingsavgift for mottakerutstyr. Krypter NRK. Ta avgift for kanalpakker som inneholder NRK, eller gi ut smartkort til de som KUN vil se NRK. Tilby kanalpakker uten NRK, og la de som velger dette slippe avgift. Problem solved. 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Ja, for skolevesen, helsevesen, politi og militære har det jo så utrolig flott med de romslige bevilgningene de får gjennom statsbudsjettet. Skulle NRK vært finansiert gjennom statsbudsjettet måtte de økt skattene tilsvarende til det vi betaler i lisens i dag for å unngå at kvaliteten går ned. Ergo spiller det ingen rolle om vi kaller det skatt eller lisens. Og NRK mottar da også -solide- bidrag fra statsbudsjettet ellerede. Hvorfor tror folk at statsbudsjettet bare er en utømmelig pengebinge som kan forsyne alle institusjoner med ubegrensede mengder penger? Kræsjkurs i økonomi ahoy? Kan vel gå på bekostning av noe annet mener nå jeg, mye rart vi bruker penger på som kan kuttes ned på. Men det er vel nytt for deg... Man kan jo alternativt finansiere kanalen med reklame eller en kombinasjon. Man trenger ikke være trangsynt, går an å åpne øynene litt vet du! Jo, vær så snill og fortell hvilke poster i statsbudsjettet vi skal kutte ned på slik at Ola Lathans Nordmann skal få se på TV uten å måtte betale en regning for det. Skal vi la flere eldre bo uten tilsyn flere dager i uka? Vil du ha din nyopererte mor plassert på gangen på sykehuset fordi de ikke hadde plass til henne på noen rom? Skal vi kanskje pålegge foreldre å betale grunnskoleelevenes bøker og utstyr fra 1.-10. trinn? Eller kutte ut svømmeundervisning, formgivingsfag eller den pågående moderniseringen av norske skolebygg? Men kom gjerne med forslag til hva vi kan spare inn på for å dekke TV-lisensen. Personlig ville jeg ikke kuttet i slike utgifter men det høres ut som om du åpner for det. Reklamefinansiert TV? Et av toppargumentene for NRK er at man slipper tre-fire reklamepauser i løpet av en film, serie eller mellom programmer. I tillegg skal NRK være en produkt- og handelsnøytral kanal, og jeg vil tro de aller, aller fleste nordmenn setter fravær av reklame som fordel #1 med NRK. Den lille reklamesnutten som spilles av før og etter primært sportssendinger er mer enn nok, vi trenger ikke mer reklame enn det. Mange vil nok heller se på reklame enn å kutte ned på budsjettet så de knapt har nok til mat i 2 av de 12 månedene året har. Jo, det er faktisk slik noen har det mens du kan sitte på din høye hest og grine av reklame. Vi klarer enkelt å finasiere OL hvis vi bestemmer oss uten økte skatter så skal vel ikke være så stort problem å legge av noen millioner til NRK heller. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Prioriterer man TV heller enn å få mat, så mener jeg man kanskje har seg selv å takke? AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Prioriterer man TV heller enn å få mat, så mener jeg man kanskje har seg selv å takke? AtW Tv har mye å si for trivselen , spesielt for de som er alene. men det høres ut som det er dødssynd å flytte lisensen over til stasbudsjettet , samtidig som mye av skattepengene sløses bort i mye rot. Endret 11. desember 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Det sløses eks. bort i Jørgen Lorentzens orgasmetegninger ved NTNU. http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304326 LOL! Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 TV2-kanalene er ikke noe mer valgfrie enn NRK-lisensen, om jeg vil ha TV2, TVN, Viasat4, Zebra og Eurosport så må jeg betale for resten av dritte også, på samme måte som du må betale for NRK om du vil ha en TV. Men du må ikke betale 2-3000 kr for TV2 kun for å eie en TV, ærlig talt du kan ikke sammenligne to helt forskjellige ting. Det er ikke to forskjellige ting. Om du ikke ser på NRK så må du betale for NRK. Om du ikke ser på TV2 Bliss så må du betale for TV2 Bliss. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 problemet med apple er at de utelukkende er ute etter å tilfredstille sine disipler, å skape en ny religion. Dette er på ingen måte positivt. TV slik vi ser det i dag er gammeldags, x antall nettportaler for TV like så. det man burde satset på er en felles standar, eller protokoll for TV, der man kan knytte seg opp mot forskjellige tjenestetilbydere og få servert innhold gjennom et felles interface på en hvilken som helst TV. Dette burde være en smal sak å ordne. Koble TV`n til internet, skriv en adresse legg inn brukernav/passord, tut og kjør. samme fremgangsmåte for alle. Lenke til kommentar
tnViking Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Fordeler? Hvilke fordeler, min far tjener godt? Det er da veldig synn at han ikke har foreldre omsårgen for meg, men jeg har spurt om han kan hjelpe meg med økonomien, men det var han ikke villig til. Dårlig betalt jobb var det eneste som var valget her jeg bor. eh.. "fordeler" som i verbet "å fordele - fordeler - fordelte - har fordelt - skal fordele" Jeg trur du nok må lære deg norsk igjen gitt. Fordeler er da ikke ett verb, det er da et substantiv. Skulle ønske du hadde lest litt mer i denen tråden av hva jeg har skreve. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Det er ikke to forskjellige ting. Om du ikke ser på NRK så må du betale for NRK. Om du ikke ser på TV2 Bliss så må du betale for TV2 Bliss. Men du velger en kanalpakke som inneholder bliss, altså du betaler for noen kanaler å får noen andre gratis på kjøpet. Skulle du kjøpt kanalene enkeltvis hadde de få kanalene likevel blitt dyrere en hele pakken. Dette har selskapene selv uttalt og er vel egentlig ganske logisk. Hadde det vært slik at man vil se noen programmer på NRK men ikke alt, da hadde sakene blitt sammenlignbare. Skal kjøpe meg en Samsung LED i 8000 serien om en stund men klager ikke på at jeg får ett nettbrett på kjøpet, for den er med på kjøpet. Endret 11. desember 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Ja, for skolevesen, helsevesen, politi og militære har det jo så utrolig flott med de romslige bevilgningene de får gjennom statsbudsjettet. Skulle NRK vært finansiert gjennom statsbudsjettet måtte de økt skattene tilsvarende til det vi betaler i lisens i dag for å unngå at kvaliteten går ned. Ergo spiller det ingen rolle om vi kaller det skatt eller lisens. Og NRK mottar da også -solide- bidrag fra statsbudsjettet ellerede. Hvorfor tror folk at statsbudsjettet bare er en utømmelig pengebinge som kan forsyne alle institusjoner med ubegrensede mengder penger? Kræsjkurs i økonomi ahoy? Kan vel gå på bekostning av noe annet mener nå jeg, mye rart vi bruker penger på som kan kuttes ned på. Men det er vel nytt for deg... Man kan jo alternativt finansiere kanalen med reklame eller en kombinasjon. Man trenger ikke være trangsynt, går an å åpne øynene litt vet du! Jo, vær så snill og fortell hvilke poster i statsbudsjettet vi skal kutte ned på slik at Ola Lathans Nordmann skal få se på TV uten å måtte betale en regning for det. Skal vi la flere eldre bo uten tilsyn flere dager i uka? Vil du ha din nyopererte mor plassert på gangen på sykehuset fordi de ikke hadde plass til henne på noen rom? Skal vi kanskje pålegge foreldre å betale grunnskoleelevenes bøker og utstyr fra 1.-10. trinn? Eller kutte ut svømmeundervisning, formgivingsfag eller den pågående moderniseringen av norske skolebygg? Men kom gjerne med forslag til hva vi kan spare inn på for å dekke TV-lisensen. Personlig ville jeg ikke kuttet i slike utgifter men det høres ut som om du åpner for det. http://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme Reklamefinansiert TV? Et av toppargumentene for NRK er at man slipper tre-fire reklamepauser i løpet av en film, serie eller mellom programmer. I tillegg skal NRK være en produkt- og handelsnøytral kanal, og jeg vil tro de aller, aller fleste nordmenn setter fravær av reklame som fordel #1 med NRK. Den lille reklamesnutten som spilles av før og etter primært sportssendinger er mer enn nok, vi trenger ikke mer reklame enn det. Mange vil nok heller se på reklame enn å kutte ned på budsjettet så de knapt har nok til mat i 2 av de 12 månedene året har. Jo, det er faktisk slik noen har det mens du kan sitte på din høye hest og grine av reklame. Vi klarer enkelt å finasiere OL hvis vi bestemmer oss uten økte skatter så skal vel ikke være så stort problem å legge av noen millioner til NRK heller. Sitte på min høye hest? Sorry mac, jeg er ganske nylig ferdig med seks års studenttilværelse ispedd kvelds- og helgejobbing. Hele tiden har jeg betalt min lisens med glede. Endret 11. desember 2011 av cmyrland Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme http://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme Sitte på min høye hest? Sorry mac, jeg er ganske nylig ferdig med seks års studenttilværelse ispedd kvelds- og helgejobbing. Hele tiden har jeg betalt min lisens med glede. Fint for deg, men fremdeles er det masse folk der ute som ikke har råd. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Slutt å ta kringkastingsavgift for mottakerutstyr. Krypter NRK. Ta avgift for kanalpakker som inneholder NRK, eller gi ut smartkort til de som KUN vil se NRK. Tilby kanalpakker uten NRK, og la de som velger dette slippe avgift. Problem solved. Da hadde jeg kanskje kjøpt meg TV. Dette burde være en smal sak å ordne. Koble TV`n til internet, skriv en adresse legg inn brukernav/passord, tut og kjør. samme fremgangsmåte for alle. Blir skikkelig kjekt, spesielt for oss som ikke kan få mer enn 10mbit ned, uavhengig hvor mye man betaler. (vel, jeg kan jo grave ned fiberledning 7km til fibersentralen, men det blir DYRT hvis jeg ikke gjør det selv, heldigvis kjenner jeg en med "fiberlappen". Så neste sommer skal jeg lete frem spaden!) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Jeg har en datamaskin, jeg. Kun for å omgå problemet. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Fordeler? Hvilke fordeler, min far tjener godt? Det er da veldig synn at han ikke har foreldre omsårgen for meg, men jeg har spurt om han kan hjelpe meg med økonomien, men det var han ikke villig til. Dårlig betalt jobb var det eneste som var valget her jeg bor. eh.. "fordeler" som i verbet "å fordele - fordeler - fordelte - har fordelt - skal fordele" Jeg trur du nok må lære deg norsk igjen gitt. Fordeler er da ikke ett verb, det er da et substantiv. Skulle ønske du hadde lest litt mer i denen tråden av hva jeg har skreve. Rtfm. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Fordele&begge=+&ordbok=bokmaal Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Ikke at jeg bryr meg om diskusjonen deres, men fordeler kan både være et substantiv og et verb, ganske klart et substantiv i orlyden det diskuteres her: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Fordel 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Jeg kan ikke velge å la være å betale lisens...I løpet av de 6 årene siden jeg flytttet hjemmefra, har jeg enda tilgode å se på NRK. Etter sist gang jeg flyttet, har jeg ikke engang hatt den på kanal-listen. Det finnes ikke en NRK-lisens, det finnes en kringkastningsavgift som stortinget har bestemt NRK kan inndrive, som også kalles TV-lisens. Den er på ingen måte knyttet opp mot om du ser på NRK eller ikke. Du har en TV, noe du ikke hadde trengt å ha. Hadde du ikke hatt TV, hadde du sluppet å betale avgift for den. Det er altså direkte faktafeil at du ikke kan velge bort å betale lisens. Den har du påtatt deg selv, som jeg også en gang valgte å påta meg selv. Endret 12. desember 2011 av tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Slutt å ta kringkastingsavgift for mottakerutstyr. Krypter NRK. Ta avgift for kanalpakker som inneholder NRK, eller gi ut smartkort til de som KUN vil se NRK. Tilby kanalpakker uten NRK, og la de som velger dette slippe avgift. Problem solved. Du har misforstått. Du betaler ikke NRK-lisens, du betaler TV-lisens eller mer korrekt kringkastningsavgift. Om du velger å se på NRK, er det gratis. Det er derimot ikke gratis å eie/bruke et TV-apparat, det er en avgift på det. Den avgiften blir innkrevet av NRK og deler av den avgiften brukes til å betale for innhold til NRK's gratistjenester. Staten har bestemt at det skal eksistere infrastruktur for massekommunikasjon i form av radio og TV som skal nå størst mulig andel av befolkningen. Dette er en langt dyrere oppgave per person i Norge enn i de fleste andre land, på grunn av geografi og demografi. Dette er en oppgave som er pålagt NRK. Også TV2 har noen slike krav til seg, men i mindre grad og TV2 kan velge å ikke søke konsesjon. Om staten så ønsker, kan de overta ansvaret for innkreving av kringkastningsavgiften selv, eller flytte det til Telenor som faktisk er de som bygger infrastrukturen som erstatter de gamle kringkastningstårnene. Staten kan legge ned NRK og kjøpe inn tjenester fra Lyse, TV2, SVT eller ingen, og likevel kreve at du betaler TV-lisens. Endret 12. desember 2011 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå