eisa01 Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Hvis dette var en debatt om at lisensen er for høy dvs at NRK skulle laget mindre gratis innhold og heller tatt betaling for ekstrakanaler så hadde jeg ikke hatt noen innvendinger. Men jeg har en innvending mot at NRK skal få sine driftskostnader over budsjettet til den samme regjeringen media skal holde et kritisk øye med. Uavhengig av om det er Ap eller FrP som har kontrollen om budsjettet. Men det er jo Stortinget som vedtar statsbudsjettet og som også vedtar hvor høy lisensen skal være som en del av statsbudsjettet... Ser ikke helt forskjellen i praksis. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 jeg vurder en annen overskrift : Kan Apple redde os fra avgifts-kåte politikere ? 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Jeg synes det er viktigere at nrk ikke mottar finansiering direkte fra en regjering, enn at TV-lisensen skal være en post for utjevning/rettferdig fordeling av godene. Unnskyld meg, men leser du det du selv skriver? Det er vel nettop staten(Ap med Giske i spissen), som vedtar TV-lisensen, som uavkortet går til NRK. Hvordan dette er rettferdig, må du gjerne utdype. Derfor har jeg argumentert for at dette er en ordning som er bra for å skille NRK fra den til enhver tid sittende regjering. Det skremmer meg egentlig at folk ikke skjønner hvor viktig det er. Snarere tvert om. Det skiller ikke, men snarere gir NRK en grunn til å omtale sittende regjering i positive ordelag - noe som tydelig kommer frem i politiske debatter. Og for den debatten er det irrelevant hvor mange som sniker seg unna, eller hvor høy regninga er. Det er på langt nær irrelevant. Du må gjerne begrunne hvorfor dette er irrelevant. Hvis dette var en debatt om at lisensen er for høy dvs at NRK skulle laget mindre gratis innhold og heller tatt betaling for ekstrakanaler så hadde jeg ikke hatt noen innvendinger. NRK burde konkurrert på lik linje med de andre kanalene som er tilgjengelige. Jeg ser aldri på NRK, ei heller eier jeg TV. Like fullt kom det en frekk faen som ville prakke på meg NRK-lisens. Ikke nok med det, han forhørte meg om, hvorvidt NABOEN betalte lisens. Hvor jeg ærlig måtte svare at jeg ikke har for vane å åpne andres post(noe som er ulovlig), ei heller å overvåker deres betalinger i nettbank eller liknende. Jeg oppfordret derfor den frekke faen, til å ta kontakt med riktig vedkommende. Men jeg har en innvending mot at NRK skal få sine driftskostnader over budsjettet til den samme regjeringen media skal holde et kritisk øye med. Uavhengig av om det er Ap eller FrP som har kontrollen om budsjettet. Det er jo nettopp det de har i dag. Det er AP som i praksisk bevilger penger i NRK, som igjen skal "holde et kritisk øye med AP". En hver som har fulgt med på det politiske spillet og dekningen av dette de siste 20 åra, er fullstendig klar over hvordan dette spillet fungererer. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Og for den debatten er det irrelevant hvor mange som sniker seg unna, eller hvor høy regninga er. Det er på langt nær irrelevant. Du må gjerne begrunne hvorfor dette er irrelevant. Nei, det har jeg allerede gjort gang på gang. Du kan heller begrunne for meg hvordan antall personer som sniker på TV-lisensen er relevant for NRKs forhold til regjering kontra storting. For det er helt irrelevant. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Unnskyld meg, men leser du det du selv skriver? Det er vel nettop staten(Ap med Giske i spissen), som vedtar TV-lisensen, som uavkortet går til NRK. Hvordan dette er rettferdig, må du gjerne utdype. Formelt sett er det Stortinget som vedtar TV-lisensen. Klarer du ikke å se den forskjell på Regjering og Storting trenger du litt oppdatering. Regjeringen kommer kun med forslag på hvor mye lisensen skal øke. Det er jo nettopp det de har i dag. Det er AP som i praksisk bevilger penger i NRK, som igjen skal "holde et kritisk øye med AP". En hver som har fulgt med på det politiske spillet og dekningen av dette de siste 20 åra, er fullstendig klar over hvordan dette spillet fungererer. Så vidt jeg vet har ikke AP hatt flertall alene i Stortinget de siste 20 år (heller ikke de siste 10 eller 30 år). De har de siste 20 år kun sittet med regjeringsmakt i ca 13 1/2 år, hvorav kun 6 i en flertallsregjering (AP, SP, SV). De tradisjonelt borgelige (dvs H, SP, V, KRF, FRP) har faktisk hatt flertall på Storinget i 14 av de siste 20 år. Så din påstand faller på faktagrunnlaget - NRK (og krinkastingsavgiften) har blitt støttet av ulike flertallskonstellasjoner på Stortinget, samt ulike regjeringer. I tillegg har vi i perioden 2001 - 2007 hatt en kringkastingsjef som hadde vært Stortingsrepresentant og Statsekretær for Høyre, utnevnt av en AP-regjering. 1 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Om Finland kan, så kan kanskje vi? http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7919642 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Personlig synes jeg per i dag lisensen er like grei, la folk som vil se på TV betale opplegget, ås ponse TV-seeing over skatteseddelen ser jeg ikke på som særlig hensiktsmessig. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå