hean Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Tro om TV vi ainternett gjør at de må gjøre om på lisensen snart uansett. http://www.dagbladet.no/2011/12/13/kultur/tekno/tv_og_medier/altibox/internett/19388532/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Tro om TV vi ainternett gjør at de må gjøre om på lisensen snart uansett. http://www.dagbladet.no/2011/12/13/kultur/tekno/tv_og_medier/altibox/internett/19388532/ Kanskje, på den andre side har NRK nå itlgang til kundelister, hvorfor ikke bare bruke det? AtW Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Kanskje, på den andre side har NRK nå itlgang til kundelister, hvorfor ikke bare bruke det? AtW Tror nok det må en del lovendringer til da... og har NRK tilgang på kundelistene, ingen automatikk i det. Hvis de krever det kan vi for en gangs skyld være glad vi har datatilsynet som nok vil protestere over en høy sko. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Kanskje, på den andre side har NRK nå itlgang til kundelister, hvorfor ikke bare bruke det? AtW Tror nok det må en del lovendringer til da... og har NRK tilgang på kundelistene, ingen automatikk i det. Hvis de krever det kan vi for en gangs skyld være glad vi har datatilsynet som nok vil protestere over en høy sko. Det har allerede skjedd, NRK har per i dag tilgang på kundelistene. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Da får de et argument for kreve lisens for Internett , siden man kan se tv vi Internet om man bruker det eller ikke spiller ingen rolle. på samme måte som at alle som har funksjonelt mottaker , men ikke bruker mottaker skal kreves for lisens hvis man har gratis Internett , skal man da plutselig betale 2500 kr i året ? (selv om hastigheten neppe gjør det funksjonelt å se tv via Internett ) Endret 13. desember 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 hvis man har gratis Internett , skal man da plutselig betale 2500 kr i året ? (selv om hastigheten neppe gjør det funksjonelt å se tv via Internett ) Det er vel en egen tjeneste og ikke tilgjengelig bare man har internett. Spørsmålet her er vel at man faktisk ikke har plikt til å gjøre NRK tilgjengelig og man da kan åpne for de andre pakkene uten NRK om NRK skulle begynne å kreve lisens. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) hvis man har gratis Internett , skal man da plutselig betale 2500 kr i året ? (selv om hastigheten neppe gjør det funksjonelt å se tv via Internett ) Det er vel en egen tjeneste og ikke tilgjengelig bare man har internett. Spørsmålet her er vel at man faktisk ikke har plikt til å gjøre NRK tilgjengelig og man da kan åpne for de andre pakkene uten NRK om NRK skulle begynne å kreve lisens. Spørmålet mit gjaldt om ikke NRK plutselig ville kreve lisens fordi man hadde muligheten til se tv via Internett, på samme måte som kan gjøre i dag hvi man har mottaker. ( spesielt rette mot de tvene som har motaker innebygget ). Man selvsagt spørre om ikke dette også gir grunnlag for å gjøre NRK valgfritt. NRK og statens oppfatning av bruken av tv: Siden NRK er et statseid selskap så skal alle pr. definisjon bruke det spesielt hvis du har mottaker Siden alle bruker det så skal selvsagt alle betale for det. For å gjøre det enkelt for deg så sender vi regningen til deg i stedet for å ta på andre måter. Kort fortalt , man kan ikke noen tv/mottaker uten se på tv . Lit pussig når man kan eie en bil uten å kjøre på (offentlig ) vei(en) . Endret 13. desember 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) hvis man har gratis Internett , skal man da plutselig betale 2500 kr i året ? (selv om hastigheten neppe gjør det funksjonelt å se tv via Internett ) Det er vel en egen tjeneste og ikke tilgjengelig bare man har internett. Spørsmålet her er vel at man faktisk ikke har plikt til å gjøre NRK tilgjengelig og man da kan åpne for de andre pakkene uten NRK om NRK skulle begynne å kreve lisens. Spørmålet mit galt om ikke NRK plutselig ville kreve lisens fordi man hadde muligheten til se tv via Internett, på samme måte som kan gjøre i dag hvi man har mottaker. ( spesielt rette mot de tvene som har motaker innebygget ). Man selvsagt spørre om ikke dette også gir grunnlag for å gjøre NRK valgfritt. NRK og statens ofatning av bruken av tv: Siden NRK er et statseid selskap så skal alle pr. definisjon bruke det spesielt hvis du har mottaker Siden alle bruker det så skal selvsagt alle betale for det. For å gjøre det enkelt for deg så sender vi regningen til deg i stedet for å ta på andre måter. Kort fortalt , man kan ikke noen tv/mottaker uten se på tv . Lit pussig når man kan eie en bil uten å kjøre på (offentlig ) vei(en) . Muligheten har man kun ved kjøp av en ekstratjeneste. Du spurte om man plutselig måtte betale lisens om man bare hadde gratis internett. Svaret var da nei det må man ikke. Man får ikke "plutselig" ett TV abbonnement via internett bare fordi man har internettilgang. Endret 13. desember 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Men det kan NRK finne på å mene, ikke bare på grunn av Internett , men pc med Internett ( man kan jo allerede i dag se enkelte tv programmer på nettet) . men la os se det på en annen måte . NRK mente en gang i tide at alle som hadde hustelefon også hadde tv . Da kan jeg ikke se bort fra at de også vil begrunne et lisenskrav med at man kan se tv programmer på , mobilen , nettbrettet , pc eller et annet apparat. i dag er det (heldigvis ) bare krevd opp mot en fysisk mottaker Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Poenget er vel det at NRK vil ha lisens på internett på samme måte som de i dag har lisens på fjernsynsmottaker. Så om man hadde gratis internett og dette forslaget var blitt godkjent av stortinget, ja, se da måtte man betale lisens. Tilgang til internett ville bety lisens Akkurat som fjernsynsmottaker betyr lisens, med mindre du krangler og påstår den ikke er i bruk, Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Poenget er vel det at NRK vil ha lisens på internett på samme måte som de i dag har lisens på fjernsynsmottaker. Så om man hadde gratis internett og dette forslaget var blitt godkjent av stortinget, ja, se da måtte man betale lisens. Tilgang til internett ville bety lisens Akkurat som fjernsynsmottaker betyr lisens, med mindre du krangler og påstår den ikke er i bruk, Da er man god på gale veier derfor håper jeg at at slikt forslag ikke går gjennom. For da kreves det lisens på alt som Internett blir brukt til. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Men det kan NRK finne på å mene, ikke bare på grunn av Internett , men pc med Internett ( man kan jo allerede i dag se enkelte tv programmer på nettet) . men la os se det på en annen måte . NRK mente en gang i tide at alle som hadde hustelefon også hadde tv . Da kan jeg ikke se bort fra at de også vil begrunne et lisenskrav med at man kan se tv programmer på , mobilen , nettbrettet , pc eller et annet apparat. i dag er det (heldigvis ) bare krevd opp mot en fysisk mottaker Var vel ikke akkurat det vi diskuterte her så hvis du utvider diskusjonen til å gjelde noe annet så er det fint om du sier det litt klarere. Så til konklusjonen din... Du kan mene hva de vil med kun internettilgang men de vil aldri få gjennomslag med det. Endret 13. desember 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 temaet er jo om Apple kan radde oss fra lisensen . Av den grunnen var jeg redd for at NRK ville finne mottiltak og man kan ende opp med at NRK krever lisens av de som har Internett Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Nasciboy, det har allerede skjedd i Danmark http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151633 Ser ikke noen grunn til at det ikke kan skje i Norge. Forslaget har jo vært oppe til debatt både fra NRK sin side og fra medlemmer av stortingskomiteer. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Nasciboy, det har allerede skjedd i Danmark http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151633 Ser ikke noen grunn til at det ikke kan skje i Norge. Forslaget har jo vært oppe til debatt både fra NRK sin side og fra medlemmer av stortingskomiteer. Utrolig sier jeg bare... visste ikke det. Av en eller annen grunn frykter jeg likevel ikke at det skal skje i Norge. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Poenget her er at de som er gald i NRK ( på lik linje med APPLE fans ) ser saken fra en hel annen vinkel en de som ikke liker programmene til NRK . Så har har man liten forståelse ovenfor hverandre. Det er nok riktig. Jeg/vi ser behovet for å ha NRK og verdien av å ha NRK. Dette er et mer prinsippielt spørsmål. De som argumenterer i mot, ønsker å spare penger fordi de synes ikke leveransen er verd det de må betale. Det går altså på "produktet" som NRK lager, som de føler de burde kunne latt være å kjøpe. Men det er altså ikke sånn det egentlig fungerer. Det er TV-avgiften vi betaler. NRK's innhold, bra eller dårlig, er gratis. Men det er jo bare semantikk. Det er like treffende å beskrive NRK som en innholdsleverandør, og da er det helt naturlig å synes det er dyrt og noe man ikke trenger. Men premissene er altså omvendt. Innholdet er teknisk sett gratis og det er TV-avgiften som eventuelt er for høy sånn at NRK har for mye penger og kan produsere for mye/dyrt gratis-innhold. Jeg skjønner begge sidene, og begge sidene leverer helt greie argumenter. Jeg mener bare at "for dyrt, vil ikke ha" er et mer snevert og egoistisk synspunkt. Dessuten så lyver alle litt når de sier de ikke ser på NRK uansett problemet er at alle blir tvunget til å måtte betale lisensen uavhengig av hvilke kanaler man ser på. et populært argument for lisensen er at "det er jo staten som har bestemt det ". Nei, det er ikke et populært argument for lisensen, det er en populær forklaring på hvorfor det eksisterer allmennkringkastning. At statene (flertall) mener at allmennkringkastning er en viktig del av moderne infrastruktur/sivilisasjon betyr ikke nødvendigvis at TV og Radio er de rette forumene for vår tid. Når det en gang skal være almennkringkastning, er finansieringen en måte å begrense den direkte politiske styringen av NRK. Dette er ikke et norsk prinsipp, slik er det i flere andre land som har gjort de samme vurderingene. Jeg selv mener at det kan være bedre om staten i framtiden garanterte for et minimum av objektiv og uavhengig internett-infrastruktur i stedet for disse TV-sendingene. Og da ikke styrt av NRK eller Telenor. NRK er ikke noen hellig ku, men de har noen oppgaver som i øyeblikket ingen andre gjør bedre enn dem. argumentene om at NRK vil å varierende inntekter etter skiftende regjeringer kjøper jeg ikke. Det kan like god skje når flere og flere nekter å betale lisens Ok, her skjønner jeg rett og slett ikke hva du antyder. Hvordan vil det påvirke NRKs politiske ståsted om lisensinntektene krymper? Det er ganske enkelt. Dersom regjering har direkte kontroll på finansiering av NRK over statsbudsjettet: Hvis NRK virkelig var en propagandakanal for Arbeiderpartiet (noe John G. Bernander nok er uenig med) så ville en borgelig regjering fjerne den da kritiske mediekanalen enkelt med å kutte i bevilgningene. Eventuelt måtte NRK bli regjeringsvennlig for å beholde bevilgningene. Dette ville vært 'bad for you'. Når NRK i stedet har en fast inntekt uavhengig av hvor slemme de er med den sittende regjeringen, har man en watchdog i stedet for en lapdog. For å overføre dette til et annet segment enn kringkastning: Datatilsynet får penger over budsjettet, fra den til enhver tid sittende regjeringen. Nå har Datatilsynet gått hardt ut mot regjeringen, altså den nåværende sjefen sin, bl.a. i forbindelse med datalagringsdirektivet. Hva er den direkte og helt reelle konsekvensen? Datatilsynet ble upopulær og får nå kuttet sine bevilgninger og ansvarsområder. DETTE er den samme modellen som foreslås for NRK. DERFOR er det 'bad for you'. Og la meg gjenta det en gang til: Jeg forsvarer ikke at NRK skal ha ubegrensede midler til å lage så mye innhold som de bare vil. De kunne ha utført sine oppgaver også om kringkastningsavgiften var halvert. Det er bare å kutte i toppidrettslisenser og ikke vinne Melodi Grand Prix flere ganger. Men jeg forsvarer at NRK utfører en viktig samfunnspolitisk rolle, som er mer (men slett ikke helt) politisk uavhengig nå enn dersom de fikk bevilgning av regjeringen hvert år som takk for sist. Og ja, jeg synes NRK lager en del godt innhold, og det gjør det lettere for meg personlig å godta størrelsen på lisensen, som jeg altså betaler med glede. Men det er liksom litt irrelevant i forhold til mitt prinsippielle ståsted. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 (endret) Nasciboy, det har allerede skjedd i Danmark http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=151633 Ser ikke noen grunn til at det ikke kan skje i Norge. Forslaget har jo vært oppe til debatt både fra NRK sin side og fra medlemmer av stortingskomiteer. Utrolig sier jeg bare... visste ikke det. Av en eller annen grunn frykter jeg likevel ikke at det skal skje i Norge. Den som lever får se. I denne artikkelen ( http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7232946 ) sier de at alle partiene (unntatt Senterpartiet) på Stortinget vil ha debatt rundt lisensgrunnlaget. Det betyr ikke nødvendigvis at man blir enige om en såkalt medielisens som den de har i Danmark, men jeg tror absolutt vi vil se endringer på det i fremtiden. Endret 13. desember 2011 av RastaXP Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Ja, det er jo ikke lett å vite hva slags krumspring politikerene finner på, men nå som NRK har tilgang på abonnementslistene, så virker kanskje det mest nærliggende å knytte lisensen mot det, jeg håper ihvertfall det er det de gjør. AtW Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 For å overføre dette til et annet segment enn kringkastning: Datatilsynet får penger over budsjettet, fra den til enhver tid sittende regjeringen. Nå har Datatilsynet gått hardt ut mot regjeringen, altså den nåværende sjefen sin, bl.a. i forbindelse med datalagringsdirektivet. Hva er den direkte og helt reelle konsekvensen? Datatilsynet ble upopulær og får nå kuttet sine bevilgninger og ansvarsområder. DETTE er den samme modellen som foreslås for NRK. DERFOR er det 'bad for you'. Det er riktig. Mange er redd for at NRK som institusjon skal bli for avhengig av stat, og synes derfor det er bedre at lisensen betales direkte av "folket". Det argumenteres for at man vil ha avstand mellom stat og rikskringkastingen. Hvorvidt det ligger noe i dette kan være opp til hver enkelt. Jeg mener i alle fall at man på tross av dette kunne ta lisens på grunnlag av det innhold den finansierer, og ikke som en kringkastingsavgift. NRK ville jo fortsatt ha tjent kroner om de eks. bant lisensen opp mot smartkort som ga tilgang til NRK for de som ønsket det. Og skille mellom stat og NRK ville fortsatt vært likt det, det er i dag. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Ja, det er jo ikke lett å vite hva slags krumspring politikerene finner på, men nå som NRK har tilgang på abonnementslistene, så virker kanskje det mest nærliggende å knytte lisensen mot det, jeg håper ihvertfall det er det de gjør. AtW Nå kreves det jo ikke abonnement hos distributør for å kunne se NRK, så det blir feil å knytte den opp mot abonnementslister, men det ville gjort innkrevingen lettere om NRK kunne sjekke opp i disse, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå