Gå til innhold

- Android-grensesnittet må skrives om


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

At Android _må_ skrives om er vel å dra det litt langt. Alt er jo avhengig av hvordan man vil at systemet skal opptre. Android fungerer jo mer som en vanlig pc med windows/linux etc. hvor alt skjer samtidig, mens iOS har opptegning av det grafiske brukergrensesnittet som 1. prioritet. Det ser man tydelig hvis man f.eks. åpner en nettside på begge systemene; på android vil man kunne bla seg nedover på siden mens den laster inn, mens på iOS vil alt settes på pause helt til du er ferdig å bla. Smidig og smørmykt, men om det er det mest ønskelige er jo en helt annen sak. Så i bunn og grunn er det bare å få bra nok hardware til at alt faktisk kan kjøre samtidig, det er her android vil bli totalt overlegen iOS når den tid kommer.

Ifølge rapporten som artikkelen baserer seg på må rammeverket skrives om hvis UI problematikken skal løses, ikke en omskriving på generelt grunnlag, men en påpeking av "fakta". Personlig synes jeg ikke dette med flyt i UI er uvesentlig når det kommer til dingser som hovedsaklig brukes til rask interaksjon hver bidige dag. Det er en irriterende faktor, som ganske mange android brukere ser seg enig i også vil jeg tro. Jeg kommer til å gå bort fra android nettopp på grunn av dette neste gang, antakeligvis til windows phone.

 

 

At man må ty til enorm hardware kraft, som pr idag tydeligvis ikke engang er kraftig nok enda, for å dekke over "dårlig" programmering, er ikke hva jeg vil kalle overlegent..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Android _må_ skrives om er vel å dra det litt langt. Alt er jo avhengig av hvordan man vil at systemet skal opptre. Android fungerer jo mer som en vanlig pc med windows/linux etc. hvor alt skjer samtidig, mens iOS har opptegning av det grafiske brukergrensesnittet som 1. prioritet. Det ser man tydelig hvis man f.eks. åpner en nettside på begge systemene; på android vil man kunne bla seg nedover på siden mens den laster inn, mens på iOS vil alt settes på pause helt til du er ferdig å bla. Smidig og smørmykt, men om det er det mest ønskelige er jo en helt annen sak. Så i bunn og grunn er det bare å få bra nok hardware til at alt faktisk kan kjøre samtidig, det er her android vil bli totalt overlegen iOS når den tid kommer.

Ifølge rapporten som artikkelen baserer seg på må rammeverket skrives om hvis UI problematikken skal løses, ikke en omskriving på generelt grunnlag, men en påpeking av "fakta". Personlig synes jeg ikke dette med flyt i UI er uvesentlig når det kommer til dingser som hovedsaklig brukes til rask interaksjon hver bidige dag. Det er en irriterende faktor, som ganske mange android brukere ser seg enig i også vil jeg tro. Jeg kommer til å gå bort fra android nettopp på grunn av dette neste gang, antakeligvis til windows phone.

 

 

At man må ty til enorm hardware kraft, som pr idag tydeligvis ikke engang er kraftig nok enda, for å dekke over "dårlig" programmering, er ikke hva jeg vil kalle overlegent..

 

Det er vel ikke nødvendigvis dårlig programmering, men heller det at android er såpass åpent som det er, med tanke på hva som kan la seg realisere med systemet. At de ikke har valgt å favorisere GUI-rendering til fordel for andre ting i telefonen er ikke noe minus i mine øyne, da vet man i alle fall at det man har satt telefonen til å gjøre, faktisk skjer i bakgrunnen selv om man foretar seg noe annet. At det per idag er ressurskrevende er det liten tvil om, men som sagt, når god nok hardware er på markedet så vil f.eks. iOS sin prioritering av GUI-opptegning være unødvendig og føre til at deres enheter vil ligge etter siden de da må vente til de kan gjenoppta hva de drev med i første omgang. Om det er en enkel bit å implementere skal ikke jeg uttale meg om, men siden Google ikke like enkelt kan gjøre det Apple gjør i dag, så antar jeg at det også gjelder motsatt vei. WP har aldri imponert eller interessert meg, så hvordan MS har satt sammen sitt system vet jeg fint lite om, men det virker jo som om det etter ryktene er på riktig kurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
]

Det er vel ikke nødvendigvis dårlig programmering, men heller det at android er såpass åpent som det er, med tanke på hva som kan la seg realisere med systemet. At de ikke har valgt å favorisere GUI-rendering til fordel for andre ting i telefonen er ikke noe minus i mine øyne, da vet man i alle fall at det man har satt telefonen til å gjøre, faktisk skjer i bakgrunnen selv om man foretar seg noe annet. At det per idag er ressurskrevende er det liten tvil om, men som sagt, når god nok hardware er på markedet så vil f.eks. iOS sin prioritering av GUI-opptegning være unødvendig og føre til at deres enheter vil ligge etter siden de da må vente til de kan gjenoppta hva de drev med i første omgang. Om det er en enkel bit å implementere skal ikke jeg uttale meg om, men siden Google ikke like enkelt kan gjøre det Apple gjør i dag, så antar jeg at det også gjelder motsatt vei. WP har aldri imponert eller interessert meg, så hvordan MS har satt sammen sitt system vet jeg fint lite om, men det virker jo som om det etter ryktene er på riktig kurs.

 

Det var derfor jeg satte "dårlig" i hermetegn. Jeg kan jo ikke basere meg på annet enn artikkelen og de to utfyllende originale postene jeg leste gjennom som var linket, men der fikk jeg inntrykket av at Android sliter grunnet uheldige valg av implementering av rammeverket på et tidlig stadie. Android er jo så mye mer enn bare UIet, men det er ikke til å komme unna at det er et par problemer der også. For meg høres de fleste argumentene for å forsvare laggete UI mer ut som latterlig dårlige unnskyldninger. Og for å se litt banalt på det, man får jo til rå 3d grafikk, hvor vanskelig kan da et statisk skrivebord eller bildegalleri da være ?

 

Forøvrig synes jeg det er ganske så uvesentlig hvor bra evt android kan bli i fremtiden med bedre hardware, vi snakker trossalt om nåværende systemer og ikke fremtidspådommer. Tipper det blir litt endring i de fleste leire om noen år..

 

Er ganske enig i deg angående wp. De forrige versjonene har vært kvalmende dårlig, men nyeste inkarnasjon ser virkelig spennende ut! Kanskje Microsoft endelig får gjort noe riktig på mobilfronten :)

 

Edit: Det er forøvrig en sannhet med modifikasjoner at iOS pauser annet innhold til fordel for UI rendring. Det er mer en bra gjennomført beste-praksis fra utviklere, tilrettelagt fra Apple gjennom gode API. Ihvertfall om jeg tolker Andrew Munn riktig.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

 

 

Det var derfor jeg satte "dårlig" i hermetegn. Jeg kan jo ikke basere meg på annet enn artikkelen og de to utfyllende originale postene jeg leste gjennom som var linket, men der fikk jeg inntrykket av at Android sliter grunnet uheldige valg av implementering av rammeverket på et tidlig stadie. Android er jo så mye mer enn bare UIet, men det er ikke til å komme unna at det er et par problemer der også. For meg høres de fleste argumentene for å forsvare laggete UI mer ut som latterlig dårlige unnskyldninger. Og for å se litt banalt på det, man får jo til rå 3d grafikk, hvor vanskelig kan da et statisk skrivebord eller bildegalleri da være ?

 

Forøvrig synes jeg det er ganske så uvesentlig hvor bra evt android kan bli i fremtiden med bedre hardware, vi snakker trossalt om nåværende systemer og ikke fremtidspådommer. Tipper det blir litt endring i de fleste leire om noen år..

 

Er ganske enig i deg angående wp. De forrige versjonene har vært kvalmende dårlig, men nyeste inkarnasjon ser virkelig spennende ut! Kanskje Microsoft endelig får gjort noe riktig på mobilfronten :)

 

Edit: Det er forøvrig en sannhet med modifikasjoner at iOS pauser annet innhold til fordel for UI rendring. Det er mer en bra gjennomført beste-praksis fra utviklere, tilrettelagt fra Apple gjennom gode API. Ihvertfall om jeg tolker Andrew Munn riktig.

 

Det er jo i svært liten grad laggete UI med dagens hardware også, kan ihvertfall ikke si jeg merker så mye til det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er vel en grunn til at mann ikke alltid skal stole på det interns skriver.

 

https://plus.google.com/105051985738280261832/posts/XAZ4CeVP6DC skal klare opp en del.

 

Hvis du har lest gjennom det du refererer til, vil du se at alt denne klarer opp i, er Andrew Munns overforenklinger, som i utgangspunktet ikke var direkte feil. Han har også såvidt jeg kan se oppdatert sin original post med mer info for å underbygge sin teori. Referansen forklarer i detalj hvordan Androids rammeverk er bygget opp, men forklarer ikke sakens kjerne, hvorfor ting hakker. Det var jo nettopp dette Munn påpekte var årsaken til problemet i utgangspunktet, og posten du refererer til gjør ikke annet enn å underbygge dette.

 

Når referansen der i tillegg går langt i å antyde at det enda ikke er god nok hardware for å få riktig flyt på plass, så unberbygger jo dette bare enda mer mistankene om dårlige software implementasjoner, da konkurrentene tydeligvis får til dette glimrende med langt dårligere hardware.

 

@ATW: Det er jo riktig som du sier, det blir bedre og bedre. Kanskje nettopp på grunn av bedre og bedre hardware. Det er nok sikkert mange som ikke finner flyten nevneverdig plagsom, men det betyr ikke at den ikke er der, bare å ta et rask google søk ;) Testet nettopp en Galaxy Tab 10.1, og det som irriterte meg nettopp mest, var manglende flyt, som jeg skuffende nok måtte konstatere at de ikke hadde fikset.

 

Jeg er selv en Android-mann, men mener at rett skal være rett. De samme argumentene hadde i aller høyeste grad blitt brukt mot Apple om motsatt hadde vært tilfelle.

Lenke til kommentar

Han derre Munn kan bare gå å legge seg... Jeg har også en iPad 1som "lagger" litt i animasjonene, mens min android-telefon, LG Optimus One kjører animasjonene bra tross prosessorhastigheten på 600mhz. Har også en iPhone 3GS som "lagger" enda mere enn androiden. Salgstriks er det Munn prøver på...

Lenke til kommentar
]Det er vel ikke nødvendigvis dårlig programmering, men heller det at android er såpass åpent som det er, med tanke på hva som kan la seg realisere med systemet. At de ikke har valgt å favorisere GUI-rendering til fordel for andre ting i telefonen er ikke noe minus i mine øyne, da vet man i alle fall at det man har satt telefonen til å gjøre, faktisk skjer i bakgrunnen selv om man foretar seg noe annet. At det per idag er ressurskrevende er det liten tvil om, men som sagt, når god nok hardware er på markedet så vil f.eks. iOS sin prioritering av GUI-opptegning være unødvendig og føre til at deres enheter vil ligge etter siden de da må vente til de kan gjenoppta hva de drev med i første omgang. Om det er en enkel bit å implementere skal ikke jeg uttale meg om, men siden Google ikke like enkelt kan gjøre det Apple gjør i dag, så antar jeg at det også gjelder motsatt vei. WP har aldri imponert eller interessert meg, så hvordan MS har satt sammen sitt system vet jeg fint lite om, men det virker jo som om det etter ryktene er på riktig kurs.
Det var derfor jeg satte "dårlig" i hermetegn. Jeg kan jo ikke basere meg på annet enn artikkelen og de to utfyllende originale postene jeg leste gjennom som var linket, men der fikk jeg inntrykket av at Android sliter grunnet uheldige valg av implementering av rammeverket på et tidlig stadie. Android er jo så mye mer enn bare UIet, men det er ikke til å komme unna at det er et par problemer der også. For meg høres de fleste argumentene for å forsvare laggete UI mer ut som latterlig dårlige unnskyldninger. Og for å se litt banalt på det, man får jo til rå 3d grafikk, hvor vanskelig kan da et statisk skrivebord eller bildegalleri da være ?Forøvrig synes jeg det er ganske så uvesentlig hvor bra evt android kan bli i fremtiden med bedre hardware, vi snakker trossalt om nåværende systemer og ikke fremtidspådommer. Tipper det blir litt endring i de fleste leire om noen år..Er ganske enig i deg angående wp. De forrige versjonene har vært kvalmende dårlig, men nyeste inkarnasjon ser virkelig spennende ut! Kanskje Microsoft endelig får gjort noe riktig på mobilfronten :)Edit: Det er forøvrig en sannhet med modifikasjoner at iOS pauser annet innhold til fordel for UI rendring. Det er mer en bra gjennomført beste-praksis fra utviklere, tilrettelagt fra Apple gjennom gode API. Ihvertfall om jeg tolker Andrew Munn riktig.

bla bla bla, troll.

Jeg kan også finne en påstand på nett, av noen som ikke er studenter - men forskere!

 

Les denne du: http://www.dagbladet.no/2011/12/02/nyheter/saudi-arabia/bil/kvinner/19254234/

 

Har lekt med både IOS produkter, så vel som android og min hverdagstelefon er den etter hvert gamle HTC HD. Synes ikke på noen måte at IOS føles bedre.. Jeg synes IOS sin launcher ser/føles gammeldags ut.

 

På android kan man bytte lanuncheren om man ikke er fornøyd, samt jeg kan ikke si jeg plages av lagging på 2.3.3 på htc hd. Før 2.3.3 gikk det tregere, men jeg kan ikke si jeg ser at det går noe særlig bedre på en apple-telefon.

 

En annen ting folk må tenke over, er at apple har en liten skjerm med lav oppløsning. Fysisk størrelse har kanskje ikke så mye å si, men å rendre grafikk over flere piksler, vil kreve mer maskinvare. Det er jo nettop derfor man kan ha lavere cpuhastighet på en mobil med lav oppløsning (f.eks. SE sine små androider).

 

Jeg sier ikke android er perfekt, men det er heller ei IOS.

Svakhetene til Apple sine produkter, begrensningene og manglene vil jeg si er større enn mitt behov for ekstra flyt i menyer.

 

FPS på 30 er forøvrig mer enn folk har hjemme på sine store fullhd tv'er :-)

 

Android er også et "yngre" OS enn IOS, men jeg vil si at det for de fleste vil være et bedre OS. (om man vil ha muligheter, fleksibilitet,m.m.).

 

Jeg er glad for at Android er den valgte plattformen for Bergen Kommune (pga. den er åpen).

Lenke til kommentar

En annen ting folk må tenke over, er at apple har en liten skjerm med lav oppløsning. Fysisk størrelse har kanskje ikke så mye å si, men å rendre grafikk over flere piksler, vil kreve mer maskinvare. Det er jo nettop derfor man kan ha lavere cpuhastighet på en mobil med lav oppløsning (f.eks. SE sine små androider).

Apple har ikke lav oppløsning. 960*640 er først nå slått av Android-telefoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

bla bla bla, troll.

Jeg kan også finne en påstand på nett, av noen som ikke er studenter - men forskere!

 

Les denne du: http://www.dagbladet.no/2011/12/02/nyheter/saudi-arabia/bil/kvinner/19254234/

Spar deg. Om du føler deg støtt av mine meninger om ditt kjære OS, så ta deg ihvertfall tid til å lese postene skikkelig. Jeg har gått gjennom rapporten til en student ja som har jobbet med Android hos google, samt en av Androids sjefsingeniører hos Google sin tekniske utredning, som du ville sett om du leste postene. Disse kan antakeligvis mer om Android enn alle her på forumet, så hvis du mener at du kan kaste mer lys på de tekniske detaljene enn disse, værsågod.

Har lekt med både IOS produkter, så vel som android og min hverdagstelefon er den etter hvert gamle HTC HD. Synes ikke på noen måte at IOS føles bedre.. Jeg synes IOS sin launcher ser/føles gammeldags ut.

At launcheren er gammeldags har ingenting med hakking å gjøre. Det er forøvrig ikke snakk om "hakking" i den forstand, mer om flyten, altså det som må til før ting går "silkemykt". At Google har begrenset bildegalleriet til 30fps for å unngå lagging sier vel sitt om at problemet er tilstede ?

 

På android kan man bytte lanuncheren om man ikke er fornøyd, samt jeg kan ikke si jeg plages av lagging på 2.3.3 på htc hd. Før 2.3.3 gikk det tregere, men jeg kan ikke si jeg ser at det går noe særlig bedre på en apple-telefon.

Launcheren bytter ikke ut UI rammeverket, så det vil ikke hjelpe nevneverdig annet enn å rette evt andre bugs i standard launcher. Jeg måtte installere custom ROM på min Android før den i det hele tatt begynte å fungere noenlunde tilfredstillende. Men flyten, fortsatt dårlig. Det skal sies at det hjelper _mye_ å fjerne dynamisk bakgrunn med statisk bakgrunn!

 

En annen ting folk må tenke over, er at apple har en liten skjerm med lav oppløsning. Fysisk størrelse har kanskje ikke så mye å si, men å rendre grafikk over flere piksler, vil kreve mer maskinvare. Det er jo nettop derfor man kan ha lavere cpuhastighet på en mobil med lav oppløsning (f.eks. SE sine små androider).

Feil. Apple har ikke markedets største skjerm, men oppløsningen er ikke liten i forhold. Den er i ganske mange tilfeller større enn tilsvarende Android modeller, hvor problemet som er beskrevet er fremtredende. Har også sett eksempler på små mobiler med lav oppløsning kjørende Android med akkurat samme problem.

Det er forøvrig som artikkelen nevner ikke bare en sammenligning mellom Android og Apple, men også f.eks WP7 som heller ikke har disse problemene.

 

Jeg sier ikke android er perfekt, men det er heller ei IOS.

Svakhetene til Apple sine produkter, begrensningene og manglene vil jeg si er større enn mitt behov for ekstra flyt i menyer.

Men det har ingenting med saken å gjøre, og er en helt annen diskusjon.

 

FPS på 30 er forøvrig mer enn folk har hjemme på sine store fullhd tv'er :-)

Hva i alle dager er det du snakker om ? Jeg tror du vil bli overrasket over hvor lite som er under 30fps hjemme på tven din (med unntak av filmer). Slå på NRK du så har du nesten det doble. Eller så kan du jo prøve å spille ett Playstation spill med 30fps og samtidig påstå at det går silkemykt..

Det eneste som går under 30fps på tven din er nok menyene når du trykker på fjernkontrollen..

 

Android er også et "yngre" OS enn IOS, men jeg vil si at det for de fleste vil være et bedre OS. (om man vil ha muligheter, fleksibilitet,m.m.).

 

Jeg er glad for at Android er den valgte plattformen for Bergen Kommune (pga. den er åpen).

Har heller ikke noe med diskusjonen å gjøre.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vel i mine øyne vil jo da Android være langt mer framtidsrettet. Noe man allerede ser i dagens kraftige hardware. Android har da sjeldent noe problem med lag. Så overskriftet er vel heller at iOS må skrives om nå som vi har kraftig nok hardware til ordentlig multitasking. Seriøst, safari kan man ikke scrolle med mens man laster sider. Det er jo faktisk helt elendig. Da hadde jeg heller tatt Android du, spesielt siden denne generasjonen med Android ikke har hatt noe problem med lagg.

Lenke til kommentar

Syntes det er veldig mye motstand her mot noe de fleste som har prøvd et Android-produkt har opplevd. Om det skyldes det ene eller det andre skal ikke jeg uttale meg så mye om, selv om det virker som om artiklene sier sitt. Jeg syntes at flyten har vært et stort irritasjonsmoment på flere av de tidligere Android-mobilene, selv om jeg ikke har opplevd det som like framtredene på f.eks SGII. Det sier likevel litt at man nå sitter med multikjerneprosessorer og fremdeles snakker om hvordan det i framtiden, når hardwaren er god nok, ikke vil være et problem lenger.

 

Nå som også MS også seiler fram med et OS som kjører silkemykt, så kan det fort gi Android negativ oppmerksomhet dersom det skiller seg ut fra de to andre ved å ikke være like flytende. Jeg satser forøvrig på at Google innser at dette er en svakhet ved OSet deres, og at de fikser det om ikke så alt for lenge. Er det noe Google har over Apple, så er det ihvertfall ydmykheten til å innse når noe er feil, og viljen til å endre det før det har gått år og dag.

Lenke til kommentar

vet ikke med dere, men man skulle tro at dual 1ghz og 1gb med minne skulle ført til en mer eller mindre hakkfri opplevelse? har en transformer 101 med android 3.2. makan til laggfest skal man lete lenge etter. alt hakker. er vel rundt 10-15fps når jeg bytter hjemskjermer. 2-3 sekunder fra jeg trykker på en app til den åpnes.

 

Det eneste den brukes til nå er kindle. Det er ikke noe som heter brukeropplevelse på Android.

 

-Androidbruker siden HTC Hero.

Lenke til kommentar

Jeg har en HTC Sensation, og den lagger så mye av og til at jeg får lyst til å kaste den i veggen. Jeg synes den er verre enn min gamle Desire. Flere som føler et samme ?

 

Her er forøvrig enda en link som beskriver latency-problemer. Les siste to avsnitt. Dette er ikke fanboys, dette er folk som tjener store penger på det de gjør.

 

http://www.musicradar.com/news/tech/nanostudio-now-a-universal-ipad-friendly-app-518408

 

Jeg synes det virker som om mange Androidbrukere her har skylapper på, men heldigvis er det noen av oss som ser "skogen for bare trær". Hadde flere hengt seg på så hadde kansje Android blitt det rå os'et som det kunne vært.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...